mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

På två veckor har mitt sf-mått ökat 1 cm, följer fortfarande kurvan. Lotta sa att jag nog inte kunde räkna med en bebis som ville komma ut den 21.a, hon tror jag går över tiden. Något säger mig att hon har rätt, för det ska ju vara lite jobbigt i slutet av graviditeten?! Och jag hade min första natt i natt då jag hade problem att sova. Börjar det nu? ;) Jag som aldrig har haft svårt att sova vill gärna strypa madrassen....
Jag är 11 dagar över tiden idag. Jag sover bra & har inga krämpor - har mockat tre boxar på förmiddagen. Det är inte fysiskt jobbigt alls, men jag är hjärtligt trött på att vänta...

KL

Jag kan inte sova alls på förnatten utan sitter uppe till kl 3-4 för det gagnar varken mig eller sambon att jag ligger och suckar och snurrar i sängen. Då får inte han sin nattvila tillräckligt heller...

Så i natt la jag mig kl 4 och lyckades somna ganska fort. Kl 5 vaknade jag i panik av att jag fick en kallsup av min egen magsaft. :eek: Det har blivit så ett flertal gånger och nu har det nästan blivit ångestladdat att gå till sängs. Och ja, jag äter Losec så halsbrännan är nästan borta men tyvärr inte uppstötningarna. :mad:

Har också lite ångest över att gå o lägga mig, vet att jag bara kommer vrida mig o sucka o pusta, springa upp o ner på toa alt för att dricka vatten eller ta samarin mot halsbrännan. Tur mannen har så lätt för att sova o somna om :D
Dock somnar jag nästan alltid direkt när jag lägger mig vid 10-11 tiden (jättetrött om kvällarna) men vaknar vi 2 tiden o sen är det kört... :cry:

*hugger sista*

Hörni, ni som har fått bebis för ett tag sedan eller har barn sedan tidigare: hur länge är det "normalt" att blöda? Jag blöder inga mängder precis men en liten skvätt varje dag kommer det, det är fyra veckor sedan dottern föddes nu.

Okej, då är det ju som det ska då, tackar! Jag hade någon veckas uppehåll när det inte kom nåt färskt blod alls *ursäkta detaljer* så jag trodde det hade upphört.

Det är också normalt men det kan ju vara mensen som är tillbaks men det lär du ju märka förr eller senare ;)

KL

Då har man gått 36 fulla veckor idag och allt skulle väl vara frid och fröjd om det inte var så att jag sen i början av veckan dras med fruktansvärd klåda över hela kroppen. :crazy: Var och lämnade blodprov igår och de ska kolla gallsyrevärdet med tanke på ev hepatos... självklart inget man hoppas på att det är men efter ett fyra dagars oavbrutet kliande så tänker jag lite desperat att skulle värdena vara dåliga så har man väl åtminstone en chans att få bli igångsatt lite i förväg... för barnet är ju stort nog att klara sig bra på utsidan redan nu och definitivt om en eller ett par veckor... men visar sig klådan vara rent medicinskt ofarlig så antar jag att man får "bita ihop" och gå till vårdcentralen för att få något klådstillande utskrivet (som kanske eller kanske inte hjälper och helst då utan div biverkningar...) Känns ju hemskt att tänka så, för skulle det vara riktigt dåliga värden kan det ju vara en risk för barnet och det är ju det sista jag vill! :( Men tanken på att gå med detta i 4 veckor till, eller kanske 6 veckor och mer därtill i allra värsta fall ger mig en viss panik... är redan sönderkliad på vissa ställen och man fungerar ju inte riktigt normalt när man aldrig får någon vila från klådan... :cry:

Fortfarande ingen bebis...:( Imorgon är det vecka 42 & vi har ny tid för koll. Ny viktskattning & koll av fostervattensmängd samt att de ska kolla livmodertappen så får vi se vad som händer.

Men lille plutten då ! Han verkar inte ha någon större brådska !

Hoppas att morgondagens undersökning sätter fart på förlossningen - så var det för mig, han som var +16 dagar över tiden. Sista undersökningen gjorde att det kom igång. Viktskattningen var på närmare 5 kilo så igångsättning planerades. Tackochlov så kom det igång av sig själv och han vägde bara 4.2.

Men lille plutten då ! Han verkar inte ha någon större brådska !

Hoppas att morgondagens undersökning sätter fart på förlossningen - så var det för mig, han som var +16 dagar över tiden. Sista undersökningen gjorde att det kom igång. Viktskattningen var på närmare 5 kilo så igångsättning planerades. Tackochlov så kom det igång av sig själv och han vägde bara 4.2.

När, bråttom har han inte... :D Där fick vi för att vi först har bett honom vänta tills efter jul, sedan tills efter nyår.

Jag hoppas verkligen att det kommer igång självmant, jag känner mig inte så sugen på igångsättning.

Usch inte trevligt alls :cry: Vet hur det är att klia sönder sig, hade mkt problem med nässelutslag och eksem förut. Dock har allt som kliar hållit sig borta sedan jag blev gravid... :rofl: Fick en släng av medaljongsjuka i 13e v men det kliade aldrig och försvann på ett par v. Tills du vet vad det är kan jag rekommendera svalkande geler typ aloe-vera, det har räddat mig från att klia sönder mig många gånger :bow:
Hoppas du blir bättre snart.

Jaahl - Ang. klådan så har jag en bekant som råkade ut för PUPPP under slutet av sin graviditet. Om det kan vara det?
Dalatjej - får hoppas han dyker upp snart, måste vara frustrerande att gå över tiden så!

Bidrar med ett par bilder på Leo och storasyster. :)
Leoliten.jpg

AL.jpg

Tänk att man har en sån där liten en i magen. Det är otroligt vad fint det blir av stora, besvärliga kulan. Jag har svårt att förstå på nåt sätt att vi också ska ha en sån där liten och söt bebis. Han är bedårande. :love:

Vilken stolt storsyster!

Jag har läst om PUPPP. Men var jag förstår är det förknippat med utslag. Mina symptom stämmer tyvärr bättre in på hepatos, inga som helst utslag/hudförändringar (annat än de sår jag kliat upp :crazy:) men kraftig klåda, särskilt nattetid och även i händerna och under fötterna. Det sista var tydligen viktigt för det frågade BM flera gånger om...

Vi får se till veckan. Just nu är det inget kul, dels den hemska klådan och dels oron för att det ska innebära något farligt för bebisen. :( Tycker fosterrörelserna har minskat i frekvens sen några dagar tillbaka, nu säger de ju att det kan vara så sista månaden pga platsbrist, men jag oroar mig ändå. Men jag har en "hemmadoppler" som jag lyssnade på hjärtljuden med igår och de var 148 på en minut, så det känns inte som någon större idé att ringa BM med sin oro? Lyssna på hjärtljuden är väl det enda de gör i första hand. Ska det bli frågan om CTG eller så måste man åka till förlossningen/specMVC i Karlstad.

Nu har vi varit på koll igen. De tog CTG, bra puls på bebis & en del sammandragningar. Ul konstaterade att det finns bra med fostervatten. Öppen ca 2 cm & hinnsvepning gjordes. Det fanns goda chanser att det kommer igång av sig självt annars är det ny koll som gäller.

Heja Dalatjejs bebis, nu är det dags att komma :bump:
KL

Nu har mina tjejer hunnit bli fyra veckor och allt går så mycket lättare än vad jag trodde (peppar, peppar) de är verkligen helt underbara :love:

Har haft lite problem men tror mest att det beror på BVC-sköterskan, när hon var här på hemmakontrollen hade Olga gått upp till sin födelsevikt men Magda stod still och vägde lika mycket som när vi åkte hem från BB. sköterskan såg mycket bekymrad ut och erbjöd oss att komma ner om tre dagar men jag tyckte att det räckte om en vecka, båda var ju pigga och glada, kissade som de skulle osv. Ammade som en tok i en vecka men när vi kom ner på måndagen för att väga dem igen hade ingen av dem ökat i vikt, sköterskan blev ännu mer bekymrad och jag frågade om det inte kunde bero på att jag hade två och det tar lite tid innan produktionen är uppe men det visste hon inget om :crazy:

Åkte hem och ammade och grät om vartannat, kände mig så värdelös och amningen har ju funkat perfekt med mina andra barn (förutom i början med den första) så jag hade inte ens en gång funderat på att det kunde bli problem :( På onsdagen fick jag nog och bad min man köpa lite ersättning att ha för säkerhetskull och sen ringde jag till amningsenheten.

Fick höra att tre veckor kan det ta utan problem innan de är uppe i sin födelsevikt och så länge de åt, var pigga och kissade var det inga problem. Jag visste ju det egentligen men lät mig påverkas och blev ledsen :cry: De tyckte att det var helt ok att jag gav dem lite ersättning efter amningen på kvällen så de gör jag nu och tycker att det funkar kanon, fick en tid hos dem iaf och då hade Magda gått upp 300 g och vägde över sin födelsevikt och Olga hade ökat 400 g :bump:

Där fick jag också hjälp med den :devil: svampinfektionen jag hade fått i brösten, hade fått pumpa de senaste dagarna och ge med flaska eftersom det gjorde så ont, inte kul alls men nu börjar den ge med sig och jag kan amma normalt.

Har börjat mötas av leenden, den lilla skruttan ler så fort hon ser sin syster och den stora är mer intresserad att äta och sova :love:

Heja Dalatjejs bebis, nu är det dags att komma :bump:

Tack för peppningen! I går em hade jag några rejäla sammandragningar, sedan har det varit lugnt igen... Vi ska ge oss ut på en sparktur så får vi se om det händer något (det var efter gårdagens sparktur som sammandragningarna kom). Annars blir det sannolikt igångsättning i morgon.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar