mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Ja, jag gav vatten första dan efter att bvc-sköterskan tipsat om det, men sen har jag inte gett mer. Det kändes så galet att inte ge henne mat när hon verkar vilja ha! Dessutom blev hon förkyld och då är det ju extra viktigt att de får i sig mat, eftersom den täppta näsan kan göra att de inte äter som de ska. Då var jag glad att hon har gått upp så bra i vikt, tänker att hon kanske är lite tåligare då ifall förkylningen blir riktigt hemsk, det är nog värre för de som kanske har svårt med viktuppgång och att äta redan innan de blir sjuka.

*kl*

Lucas fyller 3 månader på lördag och på fredag ska han vaccineras. Han växer och utvecklas och det är helt underbart att se. Just nu tycker han att det är dags att lära sig sitta och jobbar hårt på att sätta sig upp från halvliggande ställning, han lyfter huvudet och tar i för allt vad han är värd och blir sedan arg efter ett tag då han inte kommer dit han vill:laugh: Dock gillar han inte alls att ligga på mage. För en månad sen kunde han lyfta huvudet när han låg på mage men nu blir han bara förbannad och tycker morsan är dum som lägger han på mage. Så fort man tar upp honom så blir han glad och ler stort mot en.

Han sover hela nätter sedan 3 veckor tillbaka vilket är otroligt skönt. Dock kan han inte sova inomhus mer än 30 minuter dagtid. Har svårt att komma till ro, men jag var tydligen precis likadan när jag var bebis säger min mamma:D Men ute i vagnen kan han sova flera timmar vilket är skönt för då hinner jag med hästar och sånt.

Lucas blev döpt i söndags och det gick strålande. Solen sken och vår lilla guldklimp uppförde sig på allra bästa sätt. :love:

Dålig fart i den här tråden.
Vi har väl fullt upp med våra små sötnosar på varsitt håll. Men jag håller med. Kom igen nu med inlägg alla! :p

Nu är han 6 veckor och har vuxit massor. 4170 g och 53 cm lång.
DSC_6283.jpg

Vilken charmör! :love:

Men jag var väldigt rädd under utdrivningsskedet och min bm var väldigt barsk och sa att "folk har mycket lägre smärttröskel idag", och jag var väl den låga smärttröskeln personifierad!

:eek::eek: Vad otroligt oproffsigt uttalande! Det kvittar väl hur någon annan människa i världen uppfattar smärta, där och då var just din smärta i fokus och det enda som betydde nåt.

Visst är det ändå så att kärleken till den lilla bebisen uppväger all oro och smärta. :love:

Idag fyller vår son 10 veckor och vardagen har stabiliserats och vi har funnit våra rutiner och rytm. Det är så otroligt häftigt att följa hans utveckling, det händer nåt nytt varje dag. Det som är smolket i bägaren är att hans pappa måste spendera så många timmar hemifrån på jobbet och då missar en massa underbara små händelser. Jag skulle vilja att vi båda var hemma första halvåret åtminstonde, och pengarna bara ramlade in på nåt mystiskt vis. ;) :p

Men jag var väldigt rädd under utdrivningsskedet och min bm var väldigt barsk och sa att "folk har mycket lägre smärttröskel idag", och jag var väl den låga smärttröskeln personifierad! haha, jag ville verkligen bara avbryta allt och gå hem innan hon skulle gå ut, jag trodde att jag skulle spricka ända till kina!

Det som var skillnaden mot vad jag hade tänkt innan om förlossningen var att det verkligen gjorde mycket ondare, det tog mycket längre tid och så var jag inte förberedd på att man skulle ha så ont efteråt och vara så sargad (bara att gå på toaletten efteråt var en fasa)!

Så oempatiskt att säga så o för att inte tala om oprofessionellt... Min ena BM (hade 2 st med) var istället överdrivet peppande och tyckte allt var så fantastiskt så jag nästan började undra om det var hennes 1a förlossning...

Det där med toabesök ja - nåt jag inte var förberedd på... hade lixom bara läst på om själva förlossningen... Lyckades bli förstoppad också - ingen hit... :eek:

Även om jag hade en lätt förlossning minns jag att jag precis efteråt tänkte "nej lille Vidar kommer inte att få syskon"... men nu har man lixom förträngt det onda. Kan tänka mig att göra om det :p

Idag fyller vår son 10 veckor och vardagen har stabiliserats och vi har funnit våra rutiner och rytm. Det är så otroligt häftigt att följa hans utveckling, det händer nåt nytt varje dag. Det som är smolket i bägaren är att hans pappa måste spendera så många timmar hemifrån på jobbet och då missar en massa underbara små händelser. Jag skulle vilja att vi båda var hemma första halvåret åtminstonde, och pengarna bara ramlade in på nåt mystiskt vis. ;) :p

Visst hade det varit underbart... :D Föräldrapenningen blir man inte fet på...

Även om jag hade en lätt förlossning minns jag att jag precis efteråt tänkte "nej lille Vidar kommer inte att få syskon"... men nu har man lixom förträngt det onda. Kan tänka mig att göra om det :p

Det första jag sade efter att Lucas var född var "aldrig mer", men men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte kunde tänka mig fler barn i framtiden. Verkligen tur att man glömmer så lätt!! :D

*hugger sista*

Mira är nu 15 veckor och en dag gammal. Hon vänder sig från rygg till sida, gör små sit-ups och lyfter huvudet från magläge (om hon inte blir arg och istället ålar framåt med pannan i filten). Hon har ett hett temperament, blir fort arg men lika fort glad, har lyckats få fram några "hihi" och ler stort för det mesta.
Och idag har vi varit riktigt busiga:

DSC_0501.JPG

Här äts det potatis! Eller 95% ramlade nog ut igen, men gott var det! Hade inte tänkt börja såhär tidigt, men hon är så himla intresserad av allt som kan ätas, så vi testade. Hon gillar att suga på gurkstavar men blir arg när hon inte kan äta dem, så då blev det potatis.

I övrigt har hon precis passerat 5 kg, drar stl 62 i kläder. Och nästa lördag ska hon döpas.

*KL*

Vi har legat inne en vecka, lilla Olga fick RS och blev jätte dålig :cry: Magda fick det också men klarade sig med lite hosta. Olga fick syrgas, cortison, blev ventilerad med adrenalin och vi fick sonda maten eftersom hon var så snorig att hon inte kunde äta. Min mage totalhavererade av sjukhusmaten och amningen började strula, Magda blev sympatisjuk med syrran och slutade äta, extremt frustrerande när ungen bara skrattade men inte ville äta, visade inga tecken på hunger även fast hon inte hade ätit på elva timmar :crazy: till sist fick vi sonda henne också :(

Till sist blev Olga bättre och Magda gick med på att äta 70 ml så vi fick åka hem på permission men skulle komma tillbaks om inte amningen kom igång eftersom båda vägrar ersättning nu för tiden. Som tur var (och med hjälp av några koppar amningsté) kom mjölken igång så fort vi kom hem, tydligen brukar produktionen gå ner när man ligger på sjukhus...

Nu verkar de ha kommit över sjukhusvistelsen, Olga har fortfarande en rätt elak hosta men annars är de som vanligt igen var lite orolig att de skulle få för sig att börja äta på nätterna igen eftersom de var tvungna att äta var tredje timme när de var sjuka men det verkar som att det är lugnt.

När vi skrevs ut vägde Magda 5,2 kg och Olga 6,3 kg. Magda kan vända sig från rygg till mage och tvärt om och Olga från mage till rygg fast jag tror att det har varit mest tur för båda ;)

Mitt andra barn kom också som stålmannen :crazy:

+Vilsa

Härligt att läsa, jag älskar förlossningsberättelser och gråter alltid en skvätt fast det har jag inte gjort vid mina egna förlossningar men det är kanske för att det tar ett tag innan polletten trillar ner :idea:

Så oempatiskt att säga så o för att inte tala om oprofessionellt... Min ena BM (hade 2 st med) var istället överdrivet peppande och tyckte allt var så fantastiskt så jag nästan började undra om det var hennes 1a förlossning...

Det där med toabesök ja - nåt jag inte var förberedd på... hade lixom bara läst på om själva förlossningen... Lyckades bli förstoppad också - ingen hit... :eek:

Haha, hon var väldigt barsk i hela sin attityd, en äldre skolans barnmorska som förmodligen fött minst 10 ungar utan smärtlindring samtidigt som hon stod vid spisen och lagade middag!! Då står en förstagångsföderska som åker in redan för förvärkar inte högt i kurs! När jag skulle krysta hade jag så ont att jag skrek och höll krampaktigt om min älskade lustgasmask, och då blev hon nästan arg och slet bort masken från mig och sa att hon ändå hade stängt av den. Hon sa att jag skulle krysta som om jag försökte gå på toa, och frågade om jag satt hemma och skrek på toaletten när jag skulle bajsa också. Jag tyckte att hon sa det på ett nedvärderande sätt och det var definitivt inte samma sak att försöka krysta ut min bebis som att sitta på toa och skita!! :eek::D Jag ville byta ställning också, låg i den typiska gammeldags ställningen på rygg och bm försökte få mina ben upp på skaklarna, men jag ville inte. Frågade om jag fick prova en annan ställning, men hon sa att den inte gick och att min bebis var för stor, hon försökte tvinga upp benen på skaklarna men det gjorde bara ännu ondare så det lyckades hon inte med. Hade jag fått byta bm så hade jag gjort det, men det var hon som stod till förfogande den kvällen och det gick ju bra ändå tillslut, jag fick ju min älskade dotter!:love:

Sen sa jag också att jag aldrig skulle göra om det, men nu har jag glömt så mycket att jag gärna vill ha fler barn och ser fram emot att få ett litet plus på stickan en dag igen! Konstigt att man glömmer, men tur det annars skulle väl de flesta bara ha ett barn.

Men shit vilken :devil:kärring alltså :eek: Jag hade nog skickat ut henne fast inte om det var första gången jag födde barn kanske...

Hon låter ju som en "parodi" på en sträng barnmorska - typ platsar i Solsidan eller nå´t annat sit-kom program

Åh den barnmorskan som var med när Jackan föddes var super...däremot hadejag en på eftermiddagen som var inte så kul. Hon var ganska ung och hade inga barn...och visste allt. Eftersom jag fick värkstimulerande dropp så hade jag en ganska lång förperiod när det gjorde ganska ont dvs i många timmar. Passeerade flera olika BM och sköterskor men det var den allra bästa som var med och förlöste liten. Eftersom jag lyckades krocka två veckor innan födelsen och dessutom hade vattenavgång två dagar innan så träffade jag en hel del med olika damer... mer eller mindre barska. Däremot hade jag strul med amningen först och då fick jag hundra råd. En del var snälla, jag var ju jätteorolig att hon inte skulle få något att äta...lilla Joppan... Andra skulle klämma halvt sönder mina bröst.. suck..

*Delvis kl*

Jag hade också en del kontakt med dem där inne med täta kontroller och alla var verkligen jätte gulliga utom en, när hon hälsade var det som att ta i en död kall fisk :eek: sen skulle hon undersöka hur mycket öppen jag var och då var hon helt plötsligt stenhård (skumt ordval kanske) och gjorde verkligen illa mig sen när hon var klar frågade min man henne något och då var hon tvungen att känna igen fast än att jag sa nej :eek: det här var typ två veckor innan de föddes och jag träffade henne inte mer förrän på natten när vi kom in men som tur var skulle jag inte ha henne för i så fall hade hon åkt ut.

Skickade ut barnsköterskan när sonen föddes, hon var på mig hela tiden och gullade med mig och klappade mig i ansiktet, jag hatar verkligen när folk tar på mig utan att jag vill och det blir ju inte bättre när man håller på och föder barn...

KL

Uppdaterar lite om vår lilla kille. Han är dock ganska stor nu. Blev 3 månader i måndags och vi ska till BVC nästa vecka. Gissar på att han väger 7 kg och är 66-67 cm. Drar storlek 68, har vuxit ur flera 62-68 kläder.

Han gillar precis som Lucas att försöka resa sig när han sitter i babysittern. Han har lärt sig att fånga, slå på och greppa saker. En riktig solstråle är han för det mesta utom under kinktiden mellan kl. 18 och 20 (sommartid). Nästan varje morgon vaknar jag av en jollrande kille bredvid mig i sängen. Sova hela nätter är han långt ifrån att göra. Har oftast ett längre sovpass mellan 20 och 01 eller ibland 04, men vissa nätter äter han var 2-4:e timme. Har försökt ge ett senare mål men då vaknar han ändå samma tid. Han får bara ersättning men kan fortfarande inte äta så mycket åt gången-130-170ml och klarar sig inte utan minifom. Tänkte därför byta till ersättning 2 vid drygt 4 månaders ålder och när det fungerar börja med smakportioner. Är nu inne på sin andra rejäla förkylning och jag tycker att koksaltlösning knappt gör någon skillnad. Han kan ha en vattkoppa, men vet inte riktigt.
Han gillar att titta på grenarna och himlen när man är ute med vagnen, vill gärna vara med familjen och accepterar längre träning på mage om storebror tittar på TV och han kan titta när han lyfter huvudet :angel: Han gillar när man sjunger vissa sånger och när radion spelar musik. Storebrors schlagerskiva går också an.
vi har köpt en vindoverall så han kan vara uppe utomhus när det är varmare väder och tycker det är toppen. Min största oro är att han ska få platt huvud på en sida för han vrider sig åt samma sida varje natt när han sover. Försöker kompensera med att lägga honom på andra sidan när han sover middag.

Knatten är alltså helt ljuvlig och jag tycker att tiden går så fort. Kan inte fatta att han snart ska äta mat och lära sig sitta.

Lucas lägger också alltid huvudet åt ett håll (höger) när han sover. Han har vägrat sova på en tunn kudde innan men när jag märkte tendensen till att huvudet höll på att bli lite platt på ena sidan så "skolade" jag snabbt in honom med att sova med kudde. Tog 3 nätter då han var rejält orolig och inte alls tillfreds. Nu sover han hur bra som helst med (tunn) kudde under huvudet men vill fortfarande sova med huvudet åt höger. Försöker lägga nåt litet under kudden på höger sida så att han inte ska kunna vända huvudet på det hållet men det lyckas mindre bra. Tycker dock att huvudet har blivit mer normalt igen.

Han gillar inte alls att ligga på mage. Han kan lyfta huvudet från den ställningen men blir helt förbannad om man lägger han på mage, men vi jobbar på det varje dag. Tror det har gått bra 2-3 gånger typ 2 minuter max.

Lucas vägde 6210 g och var 62 lång för en vecka sedan.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård