mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Oj jag har funderat på det där med solen också när vi suttit på brotrappan och läst posten i morgonsolen. Men inte fattat att det kan vara så farligt, varför ska de inte vara i direkt solljus egentligen? Jag har tänkt att det är värmen som är problemet men det kanske är mer att de inte kan hantera UV-strålarna? Ihh. (Hon har varit i solen ganska långa stunder, tex när jag haft henne i sjalen på promenader och så, och jag har inte sett nåt knas? blir de störda i huden? hum hum)

Och förresten angående rulla runt, så har Lo inte lyckats göra det heller men ändå så har hon för sej ibland när hon ska sova att hon vill sova på mage, och krånglar då massor, och hamnar oftast på sniskan nedanför kudden och ligger och klagar. Rätt söt men misstänker att när hon väl börjar få till rullningen så kommer jag ha en bebis som ska sova på mage.

HAHA! Helt sjukt men när jag skrev det där så snurrade hon från mage till rygg för allra första gången här bredvid.

Senast ändrad:

KL

Min August är 2½ månad och väger 5080 g och är 57,7 cm.
Tycker att man nästan ser hur han växer, och det händer saker varje dag.

Haha! Hon tänkte nog att nu jävlar, det kan jag visst! :D

Min lilla klimp har inte börjat rulla från mage till rygg, eller tvärtom... Hon gillar inte ens att ligga på mage, jag får lägga henne på mage många gånger men korta stunder istället! Hur gammal är din tjej nu? Jag har läst att lite tyngre barn kan vara mer långsamma med såna saker, och om jag minns rätt så var din tjej också lite större (eller blandar jag ihop dig med ngn annan?). Min bebba vägde 8 kg när hon var 3 månader + 1 vecka så hon är ju stor hon med, och jag gissar att hon kanske är lite långsammare då med det där vändandet. (Jag har henne på mage just nu när jag skriver det här, ifall det som just hände er skulle smitta av sig haha :D)

Kl

Nu har jag precis återkommit från 3-månaderskontrollen med vaccinering på schemat. Det gick bra men usch vad ont det gjorde, han har aldrig gråtit så illa förut. Plutten.

Han vägde 6170 g och är 61 cm lång. Han växer ca 200g i veckan.

Pratade om just sol och bebishud på föräldragruppen igår. Det är för att barn under ett år inte kan producera tillräckligt med melatonin som deras hud blir så känslig för solen om jag förstått det rätt :idea:

Var också på vaccinering idag (Vidar e 3 mån o en dag idag) och det gick fint han grät lite vid 2a sticket men det gick att avleda honom med en leksak. Mamma stolt (jag hatar sprutor... :angel:)
Lill-knubbe väger 7,1 kg o är 64 cm. Växt mer på bredden alltså... :o

Åh en till stor bebis!
Hon vägde 8,3 kg på 3-månadersdagen och är 4 mån om några dagar. Varför blir de så stora? Jag undrar ibland hur det kommer sej eftersom varken jag eller pappan är särskilt stora eller långa (hon var typ 67 cm lång, tror jag, på 3 månadersdagen). Det känns helt knäppt när vi träffat 2,5-åringar som väger 11 kg - att tänka att hon väger typ ett par kilo mindre än de. Gaaalet!

Jag tror också att hon kommer bli senare med det mesta motoriskt på grund av sin storlek. Känns som om det är himla tungt att lyfta/röra/flytta dunderklumpskroppen? Jag tror rullandet imorse var en lyckoträff för hon låg redan på den nedre armen då (det är den som är i vägen när hon försöker rulla), sen idag har hon mest blivit arg när hon legat på mage.

På vårt BVC är de två sköterskor som sticker i varsitt ben samtidigt när de vaccinerar. Jag tycker det är en toppenlösning då man bara behöver trösta bebis en gång.:idea:

*kl*

Vi har börjat gå på babysim, blir andra gången idag. Lucas tycker att det är roligt att kunna plaska runt i det varma vattnet. Han har börjat vända sig från rygg till sida, jätte lätt att byta blöja!!:) Han tycker fortfarande inte om att ligga på mage men nu lyfter han huvudet hela tiden trots ihärdiga protester. Han skrattar när man busar med honom och är så himla lätt att ha att göra med.

Idag ska jag eventuellt på jobbets påskfest om nu min sambo kommer hem i tid det vill säga. Blandande känslor att åka iväg själv en kväll, men han går ju och lägger sig kl 8 så han sover ju mesta tiden...Kommer säkert att gå bra här hemma, det är nog mest jag som är lite ..... hmm.... mammig??:D

Det kommer gå galant! Tänk vad nyttigt för din sambo att få ta alla beslut själv och inte kunna rådfråga dig. :laugh: Jag var iväg på fest med jobbet för några veckor sedan och det var jättekul att träffa kollegor och få höra hur det går med olika projekt, lite skvaller om kollegor osv.

Jag har blivit less på min BVC-ssk. Hon är på mig med pekpinnar om att Eskil ska göra alla möjliga övningar på mage. Vi var dit på 3-månaderskontrollen som jag skrev tidigare och det första hon gör är att kolla hur han ligger på mage, vilket är ok, men då kom första ordern att han inte bara ska ligga på handduksrulle utan bara ligga också. Utan att fråga hur vi gör innan. Då sa jag stopp, jag tyckte att hon kommer med för många pekpinnar och både jag och Eskil var trötta så jag började gråta. Då började hon pladdra om att hon bad om ursäkt och att det var bra att hon fick kritik, att jag ska byta ssk och sen började hon försvara sig med att man faktiskt har åtagit sig ett jobb när man har en bebis. Som att jag inte gör annat. :mad:

Hon har alltså inte mött mig i min roll, frågat hur det går hemma.

Sen kollade hon Eskils armar när han låg på mage. Han hade fortfarande armarna bakåt så då började hon mumla om att vi skulle till sjukgymnasten. Han var 3 månader och en dag! Jag sa ifrån, jag tycker vi åker på tillräckligt många läkarbesök, MVC, BVC osv. Till sist kunde hon inte hålla sig utan gav mig förmaningen att han SKA ner på golvet och magträna, trots att vi bor i en dragig stuga med liten yta. Draget skulle han klara. Jag tränar på skötbordet, i soffan och i sängen vilket borde räcka. Dessutom tränar vi flygning, sambon har han ofta på sin mage och på benen. Jag blev iaf jätteledsen och har gått och nött på det här sen dess.

Jag pratade med min bekanting som också är BVC-ssk och hon sa att jag gör allt rätt. Han ska inte ner på vårt golv och det finns faktiskt barn som avskyr att ligga på mage och de kryper inte utan hoppar fram på rumpan innan de kan gå. Det funkar också. Sen tränar ju barnet sittandes, hängandes på axeln osv osv.

Man har ju annat att göra med barnet också. Han är väldigt social, "pratar", flirtar och gör sig bra förstådd. Han äter 4-6 timmar/dag, jag ska också äta, duscha, gå på långpromenader osv. Jag fattar inte vad BVC-tanten är ute efter!

Senast ändrad:

Till saken hör också att vi var dit för en vecka sedan och då sa hon att armen kommer komma fram inom två veckor och nu en vecka senare skulle han till sjukgymnasten!

Fasen vad jag ältar det här, jag känner det som att jag aldrig gör rätt, att alla andra övningar som ramsor, sång, kontakt, kramar och pussar, närhet och kärlek inte räcker, han SKA ner på golvet. Pronto! :cry:

Vad tråkigt att hon är sån mot er :( Det är väl jättebra om han tränar i soffan med er eller på skötbordet, varför måste han va på golvet :confused: skumt. Att han inte tar fram armarna, då är det väl bara att ta fram dem åt honom när man lägger honom på magen..., eller hon menade att ni absolut inte får hjälpa honom på traven...? Tycker ni gör rätt i att byta om du inte känner att du kan prata med henne.
Vi hade ingen speciell 3 månderskoll, bara det vanliga typ väga o mäta och så vacc förstås. Kanske olika upplägg i olika kommuner?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård