mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

:eek: Men herrejösses! Försök låta den människans konstiga idéer rinna av dig som vatten på en gås. Jag skulle byta sköterska om jag fick ett sånt bemötande om jag inte hade väldigt bra erfarenheter av tidigare besök.

När vi var på 3-mån. koll så frågade vår BVC sköterska om de kunde lyfta huvudet när de ligger på mage och om vi låter dem ligga på mage någon gång ibland för att träna. Det var det om det, inga konstiga förmaningar alls. Hon kollade inte ens själv eftersom de var lite ledsna när de blev avklädda nakna, utan litade på mitt ord. Så ska det vara tycker jag, vilket underligt sätt er sköterska har!

Mina grabbar har fått en förkylning som även påverkar magen. Och så var jag dum nog att testa att äta mjölkprodukter igen så det blev två onda magar och den lille har nu rejäl diarré och är tillbaka på 10 bajsblöjor per dygn ungefär :( .

Håll tummar tack att det går över snabbt. Det är inte kul för mammahjärtat när de är gnälliga och har ont i magen... Vi ska få remiss till allergiutredning innan vi börjar med mat också i fall de reagerar på något mer.

Jag har i alla fall fått min snälla lillebror :love: att komma och hjälpa oss lite i 1,5 vecka. Vi har annars tyvärr ingen avlastning här på orten där vi bor så det blir lite mycket ibland. Just nu är han ute på barnvagnspromenad så att jag kan surfa lite här och ta en paus. Det är guld värt med lite hjälp!

Men precis! Det är sånt bemötande jag också vill ha, en dialog om hur det går hemma. Jag ska givetvis byta, orka träffa henne i 6 års tid, hövva! Det trista i kråksången är att det är hon som har våra föräldrarträffar. Jag är ny i kommunen och vill ogärna missa de tillfällena men jag kanske börjar hålla till på Öppna Förskolan lite mer för där får jag ett helt annat bemötande.

Idag ska sambon ringa till henne och diskutera händelsen så får vi se vad hon säger. Till saken hör också att hon vet att jag jobbade med amningen i fyra veckor innan det fungerade så hon borde ju veta att jag inte bara struntar i mitt barn. Snarare kanske tvärtom, att jag struntar i mig själv till förmån för mitt barn.

Min bekanting sa också att det allra bästa för barnet är det som känns bäst för föräldrarna. Tycker barnet att det är jobbigt att vara på mage så ska man inte tvinga det, men ändå öva små korta stunder. Det är så skönt med henne, hon har 20-30 års erfarenhet som barnsjuksköterska så hon vet vad hon pratar om.

Vilken idiot till sköterska rent ut sagt!

Vår BVC-sköterska är noga med att betona att man ska lita till sitt sunda förnuft & att föräldrarna är de som bäst känner barnet.

Haha! Dunderklumpskropp, det var ett bra ord! Min lilla dunderklumps viktkurva går spikrakt upp... Varken jag eller hennes pappa är särskilt stora så det är underligt, men jag antar att det kommer plana ut sig lite och att de växer ikapp sin vikt med tiden... Fortsätter det så här kommer hon att väga minst 20 kg på sin ettårsdag haha! Jag kommer att ha en jättebebis!! Jag tycker det är skönt att hon äter så bra när hon blir lite snuvig, har varit förkyld i 3 omgångar och då blir det svårare att äta med täppt näsa... Mindre barn som haft problem med att äta och inte går upp i vikt så bra klarar sig ofta sämre vid förkylningar, eftersom det finns risk att de går ner i vikt. Man behöver inte vara lika orolig när man har ett barn med resurser :) Men jag tror viktkurvan planar ut efter ett tag, den kan ju knappast peka spikrakt uppåt hela tiden!

Jag tror att hon är obekväm och osäker i sin yrkesroll, hon är egentligen distriktssköterska så jag antar att hon är ute på djupt vatten med den här rollen. Detta gör ju att jag än mer vill byta. Mitt barn har bara en barndom så då ska vi inte göra mig osäker och upprörd pga en bvc-ssk.

När sambon pratade med henne så vidhöll hon sitt agerande och sa att hon gjorde precis samma sak med alla barnen, vilket i mina ögon betyder att hon inte alls lyssnar in de individer som är där just då. Hon sa också att jag kan vara med i den andra föräldrargruppen och det kommer jag nog vara.

Nu har jag bearbetat händelsen och lägger den till handlingarna. Vi har ju trots allt världens finaste barn så hon ska inte ha makt att grumla våra få och dyrbara dagar nu när han är bebis. :love:

Helt rätt att lita på sig själv och inse att barn är olika, det märker jag verkligen nu när man har två som inte alls är lika varandra i utvecklingen och jämför man med mina andra två blir det ännu tydligare. De är liksom tidiga respektive sena med olika saker.

Hade jag kunnat byta BVC-ssk utan att behöva byta vårdcentral hade jag gjort det, hon gjorde mig så otroligt osäker och ledsen i samband med amningen och att inte Magda började gå upp förrän hon var tre veckor och precis som du skrev är de bara små en gång, varför ska man låta sig påverkas negativt i onödan då? Jag har slutat lyssna på vad hon säger och kollar bara vikt och längd...

Min BVC-ssk har även remitterat oss till läkare igen, utan att fråga oss. Hon vill nog ha sista ordet om sjukgymnastiken. Eskil har ett till problem, han snabbandas och har gjort en grundlig utredning på det så hon sa till sambon att då kan ju läkaren titta på armen samtidigt som snabbandningsutredningen fortsätter. Dessutom sa hon att armproblemet hängde ihop med att Eskil har huvudet åt sidan med kort halssena som jag försöker stretcha så därför skulle han till sjukgymnast. Det tror inte jag, han är bara lite normalsen med att lyfta huvudet. Herregud, enligt growingpeople kan de vänta ända till 5 månader. Han har 2 månader kvar!! Hon är ju helt hysterisk. :crazy:

Vad trist att du inte kan byta enkelt, vi bor tackolov i en kommun som attraherar småbarnsfamiljer så här finns tre BVC-mottagningar med iaf tre BVC-ssk på vår VC. Vilken tur då att du är omföderska och har erfarenhet sen tidigare. Jag skulle vara i behov av det nu, men jag hör med min syster och hur det var med hennes tre barn. Plus att jag sneglar här på buke också. ;)

Vad tråkigt med din BVC-sköterska. Min jag hade förra gången var sådär som din, fast tvärtom (hon remitterade oss ingenstans fast vi behövde det) men den här är toppen.

Jag tänkte på det du skrev om att din son har huvudet snett. Går ni till sjukgymnast med honom för det? Det låter som torticollis, vilket min äldsta son hade och vi gick till kiropraktor och fick hjälp med det. Han var väldigt sned, även i ansiktet och det upptäcktes av kiropraktorn "för sent". Dvs när han var cirka 6 månader, skallformen ändras fram till 4 månaders ålder. Vi fick dock hjälp och ansiktet är symetriskt idag och nacken, dock inte skallformen. Att det skulle höra ihop med att vara sen med att lyfta huvudet har jag ingen aning om, sonen med de problemen vägrade ligga på mage.
Min son som är 3,5 månader idag, namne med din, har fram till för några veckor sedan bara lyft huvudet, inte tagit fram armarna. Det har han börjat med för ett par veckor sedan, så sen vet jag inte om din son är. Men om du inte varit hos sjukgymnast för att huvudet är på sne skulle jag rekommendera det. Vi fick inte den hjälpen av BVC och sonen har blivit sned i skallformen.

Tack för ditt tips, jag ska läsa på om det. Där är ju ännu en brist i informationen. Hon har inte nämnt ett ord om detta för mig. Vår son har inga olikheter i ansiktet och hans pappa är lite sned i axelpartiet, så även hans kusin på min sida. Så jag har trott att det är ett arv som så mycket annat. Sen har han börjat ta fram armen nu, och han håller upp huvudet och ser framåt korta stunder. Det händer något varje dag med detta.

Nu har jag snabbläst, han fastnade med axeln och vred sig inte runt under förlossningen så han kanske har torticollis eftersom han helst ser åt andra hållet.

Kl

Gah!!! Varför inte prata med mig om hur vi har det hemma, vilka olika övningar vi gör med honom? Hur han utvecklas i alla områden? Hon har inte brytt sig ett skvatt om hans språkutveckling och sociala förmåga t ex. Samt skulle det kännas bra att få berättat för mig om vilka risker hon ser med Eskils snedhet. Jag blir oerhört stressad, frustrerad och förödmjukad av hennes agerande. :mad:

*lånar sista*

Hur har ni gjort med smakportioner och sånt? Mira fick smaka lite potatis redan vid 3½ månad, då var det kanske ett kryddmått. Nu äter hon gröt (Semper mild havregröt) en gång om dagen, som middag vid fyratiden.
Hon äter ersättning vid två, så vi har stoppat in gröten som ett extra mål, hon äter inga mängder utan 6-7 skedar varav mycket ramlar ut. Men hon har blivit mycket bättre i magen sedan hon började med lite gröt, så det måste ju vara bra trots att man får skämmas lite för att man börjar med smakportioner så tidigt (hon är dessutom aldrig helammad :eek:). Började med gröt vid bra precis 4 månader. Men det var en känsla som sa att det var dags, och så fort man kommer med gröten så börjar hon gapa så hon tycker verkligen om den.

Idag fick hon smaka majskrok hos farmor, fanns kvar från kusinen som blir 2 i sommar (och som ratar majskrokar sedan någon månad tillbaka), och det var mums :d Hon bet inte på den, hon HÖGG! Så det var ju tydligen bra grejer. Men med tanke på hur kladdig hon blev om händerna av den funderar jag på om hon inte borde bli törstig också. Törs man ge lite vatten månntro, bara för att rensa munnen?
Har inte gett henne något att dricka till gröten, däremot fick hon någon sked vatten när hon var förkyld, för att skölja rent efter ersättningen, hon blev så rosslig annars.

Menade inte att skrämma upp dig. Dina övningar och sköterskans kompetens kanske är lika bra som en sjukgymnasts även om du inte fått namn på det. Min BVC-sköterska sa mest att jag skulle lägga sonen mer åt andra hållet så skulle det lösa sig, och det gjorde det inte.

Sandra78, om jag minns rätt ska väl barnen som är så små dricka bröstmjölk/ersättning till/efter maten eftersom det fortfarande bara ska vara en liten smakportion av mat. Häller man i de "för mycket" vatten kanske de äter mindre bröstmjölk/ersättning och det är väl inte meningen. SÅ tänker jag nu, men har inte börjat med smakportioner ännu då sonen bara är 3,5 månad. Vatten till maten minns jag att min äldsta son fick när han var drygt 6 månader och åt lite mer mat en måltid. Hoppas du får svar att någon som vet.

Jo, som måltidsdryck om man säger så är det ju ersättning (i vårt fall då) som gäller. Nu får hon gröten mellan målen och väldigt lättflytande, så den lär hon inte bli törstig på, hon har då inte klagat. Annars är hon ju väldigt tydlig med om hon inte är nöjd :laugh:

Utan jag tänkte mer på om hon kan ha behov av att skölja munnen efter majskrok, igår fick hon en efter att ha druckit ersättning för att ha nåt att pilla med, mest för att hon tycker det är kul att hålla i saker och stoppa dem i munnen. Sen visade det ju sig att hon tyckte det var gott/kul att äta den också. Den kanske smälter så mycket i munnen att det inte blir nåt klibb kvar, till skillnad från på hennes kläder och i mitt hår :d

Frågade på BVC när hon var förkyld, i och med att ersättningen drog igång slemproduktionen, och då tyckte hon att jag kunde ge henne lite vatten på sked för att skölja rent efteråt och det funkade jättebra. Så det är väl såna mängder vatten - 1-2 teskedar - jag tänker att man kan skölja ner majskrok med, om det behövs. Igår var hon väldigt nöjd ändå.

Menade inte att skrämma upp dig. Dina övningar och sköterskans kompetens kanske är lika bra som en sjukgymnasts även om du inte fått namn på det. Min BVC-sköterska sa mest att jag skulle lägga sonen mer åt andra hållet så skulle det lösa sig, och det gjorde det inte.

Nej då, jag är däremot tacksam för att du delgav mig din erfarenhet. Det förklarar massor av bvc-ssk's agerande och nu tycker ju även jag att vi ska kolla upp det. Men inte pga att han har armarna bakåt. Det känns lite trist att infon skulle komma härifrån i första hand bara, det borde komma från bvc.

*lånar sista*

Hörni, hur klär ni de små nu när det har slagit till och blivit tokvarmt? Det är bara några dagar sedan hon hade overall på sig men det känns ju inte helt aktuellt när det är 15-20 grader varmt på dagarna :cool: Själv går jag utan problem i jeans och kortärmat men jag har verkligen ingen aning om hur jag ska klä liten fröken...

I vagnen har Lucas haft förutom långärmad body och mjukisbyxor en tröja i bomull, typ luvtröja, en tunn bomullsfilt och tunn bomullsmössa alternativt solhatt. Har varit nog med att smörja ansiktet trots att han inte får direkt solljus i ansiktet. Han är för övrigt väldigt varm av sig, i bilen har jag inte kunnat ha tröja på han, han är ändå svettig när vi kommer fram. Så det är lite pysslande med kläder, ingen tröja i bilen, sen på med tröjan direkt om vi inte går in direkt efter bilfärden.

Då har de haft ungefär lika då! Mira har idag haft kortärmad klänning, strumpbyxor och stickad kofta i bomull. Solhatt eller huvan på koftan uppfälld (i vagnen). Vantar, eftersom hon ofta är kall om händerna. En stickad filt över benen.
Man börjar ju undra när man ser flera bebisar i overall, misstänker att min fröken hade skrikit i högan sky om hon haft overall idag, hon är också ganska så varm av sig förutom om händerna då (kan sånt vara ärftligt, jag är alltid kall om händerna jag med?).

Jag lade undan den tunna overallen redan några dagar innan det blev så här varmt. Lucas sov väldigt dåligt ute helt plötsligt och det var väl inte så konstigt med tanke på att han var lite små svettig när man tog upp honom. Sov direkt mycket bättre när han fick tröja på sig istället. Lucas har också vantar (eller ja sockor på händerna) speciellt på förmiddagen innan det blivit varmt, men sen klarar han sig utan.

Hur tänker ni med bilåkandet nå när det har blivit så här varmt? Jag undrar hur han ska klara av att åka bil i sommar, när han redan nu är svettig i body och byxor. Ska vi sitta hemma hela sommaren, alternativt köra tidigt på morgonen/sent på kvällen?? :grin:

Just nu sitter vi i bilen på en 50 mil lång resa. Eskil sitter enbart i en kortärmad body och verkar trivas för han har sovit i snart tre timmar. Det känns som att han håller en bra temperatur. En av oss sitter i baksätet bredvid honom och parerar solens strålar mha en filt som vi hänger på babyskyddet. Vi vill ju inte täppa till hans lilla grop. Känns han kall så lägger vi en filt om honom.

Vi har även hängt upp en mobil i babyskyddets handtag så han har nåt intressant att titta på när han är vaken.

Jag kröp aldrig, hasade fram på rumpan med ena foten bakom men jag tror jag blev rätt normal ändå :D

(VIlka knäppa människor det finns!!)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård