mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

*lånar min egen knapp*

Nu är Mira döpt! Hon laddade genom att sova 8½ timme i sträck i natt (personligt rekord), trycka i sig mycket mat, sova 2 timmar till :)´
Det gick jättebra i kyrkan, hon fick mat precis innan som hon dreglade ut litegrann men vi var förberedda med papper.
Prästen var alldeles lagom på alla sätt och vis och alla kusinerna (1½ - 11 år) hade uppdrag som de var stolta över.

Bra tajming där att va utsövd o mätt inför den stora dagen :D

Vidar ska döpas i slutet av maj. Han kommer vara 4,5 månader vilket min traditionella mor inte gillar... Enligt henne "måste" de döpas före 3 mån...:confused: Skitsamma sa vi hon får va gammelmodig bäst hon vill. Vi tyckte det var viktigare att vi fick den prästen vi ville ha. Roligt eftersom hon vigde oss då jag var gravid :laugh: Förresten är ju chansen större att vi kan ha kaffe o tårta i trädgården efteråt :idea:

Våran tjej kommer vara 4 månader när hon döps, och det går ju bra det med! Har aldrig hört om 3 månaders regeln...:)

*kl*

Uppdatering; 3 månader och en vecka gammal! 8 kg, 63 cm lång (jag tror det blev mätt lite fel, hon måste vara längre, annars har hon växt 1 cm på drygt en månad och hon har växt ur massa kläder så det blev nog inte helt rätt där.. Det måste vara svårt att mäta krumbuktande liten bebis :) ). Fick 3 månaders vaccinet igår och var lite gnällig i natt, men har inte haft feber och verkar må bra. Nån som vet hur länge det finns risk att de blir sjuka av vaccinet efteråt?

Annars går allt bra, amning flyter (jag har tom. vågat mig på att göra det på café om det inte är så mycket folk), hon sover om nätterna (men vaknar för att äta några gånger) och är glad och nyfiken. Hon har börjat gripa efter sina leksaker och stoppa in dom i munnen, allt ska in i munnen och arg blir hon om hon inte prickar!:D Hon har också börjat skratta riktigt mycket, det är roligt nu när hon är så med!!

Så härligt med vår nu, sol och värme och långa barnvagnspromenader! :)

I dag var vi till bvc med lejonungen, han är väl ca 3 mån och 1 vecka nu. 5730 g och 60,5 lång (men jag tror nog det ska vara lite längre, han låg inte helt rakt, surisen). Vaccinerad blev han också, en spruta i varje ben. Men han var tålig, det var inte mycket gråt :-)
Vilsa: Jag har för mig att det är väl bara första dygnet som de kan få feber och vara griniga. Dottern fick aldrig några biverkningar så jag hoppas det går lika bra med Leo.

*KL*
Kul att läsa om hur det går för er! Det blir inte många inlägg skrivna från mig för tillfället, jag har händerna fulla av bebisar hela tiden - i princip bokstavligt talat. Vi mår i alla fall bra allihop och grabbarna blir 4 månader om en vecka :eek: helt otroligt vad tiden går.

De helammas fortfarande, jag är väldigt glad att det gått så bra med amningen av två när vi väl kom över strulet med överproduktion. Den minste äter fortfarande ofta och sover max 3 tim i sträck på natten vilket han gör en gång sen är det varannan timme eller 1,5:e som gäller. Den andra sover lite längre pass nu, ca 3-4 timmar i början av natten och sen 2-3 h mellan amningarna. Jag sover max 2 timmars pass och börjar känna mig rätt sliten av sömnbristen. De bajsar fortfarande oftast någon gång under natten, och tycker det är morgon klockan 4.30-5 . På dagarna kan de inte somna i sängen utan jag får bära i sjal/sele, åka bil eller köra barnvagn för att de ska sova. De blir trötta efter max 2-3 timmars vakentid och sover mellan 20 min och 1 timme åt gången, så det blir ca 4 tupplurar om dagen. De aktiverar verkligen sin mamma! Nu ska jag gå & lägga mig så att jag också får lite värdefull sömn innan det är dags att amma igen. Puh!

Men det är härligt att följa utvecklingen, vad STORA de börjar bli. De känns inte som småbebisar längre nu när de är stadiga i nackarna, snackar som tusan och rullar runt på golvet. Den större har börjat gråta med tårar också. Det går så fort!

Ojojoj, du har det verkligen tufft! Jag hoppas ni har support med mat, tvätt och städ och sånt. Man får lite perspektiv på sin egen tillvaro när man läser ditt inlägg. Min son sover hela nätter och äter med 3-4 timmars mellanrum och är glad och jollrar mest. Ändå är det tufft att leva med en liten bebis som kräver så mycket uppmärksamhet nu när han är mer vaken på dagarna. Så hur du har det kan jag inte ens fantisera om. Fast du får iofs dubbelt upp med mys och gos också förstås. ;)

Kl

Igår var vi till första tillfället med bebismassage på Öppna Förskolan och Eskil tyckte det var så spännande med de andra bebisarna och det var så mysigt med massagen. Vi hade en jättehärlig kontakt och Eskil bara log och bubbla och njöt. :love:

Oj vad du har det tufft, hoppas att det vänder snart :) är otroligt tacksam att mina sover eftersom min man reser mycket i tjänsten och det blir många ensamma nätter. Mina tjejer har börjat interagera på allvar, de rullar upp mot varandra och ligger och "pratar" och tar på varandra, så himla mysigt ser det ut :love:

*kl*
Idag blir mina tjejer fyra månader:bump: och igår var de på sin första fälttävlan, de sov fortfarande när jag gick upp vid kvart i sex och gick ut för att släppa ut de som skulle ut och mocka till fyra hästar, mötte min stora dotter i dörren och hon fixade vatten och foder samt klädde på ponnyn transportgrejerna medan jag väckte tjejerna och ammade. Kl sju var tjejerna fulltankade, ponnyn lastad och bilen rullade ut från gårdsplanen. Tjugoen mil senare var vi framme och tjejerna hade sovit hela vägen :) ammade igen, skickade iväg dottern att anmäla, besiktiga och gå hoppbanan. Dottern red dressyren och hoppningen, sen gick vi terrängbanan och jag ammade lite till innan terrängen startade och när det var klart fixade jag i ordning ponnyn, lastade och ammade igen medan dottern väntade på prisutdelningen :bump: de små tjejerna var nöjda i princip hela tiden, antingen sov de eller så charmade de alla och den stora tjejen slutade tvåa i sin klass, nämnde jag att vädret var totalt underbart också :laugh: Kom hem vid åtta och tog bara in de andra hästarna innan det blev maratonamning resten av kvällen.

Var bara tvungen att skriva ner det så att man kan komma ihåg det en mindre bra dag ;)

Vilken härlig dag ni verkar ha haft! Man får verkligen perspektiv på sitt bebisliv när man läser om er som har tvillingar - ni gör ett superbra jobb verkligen!! :)

Vilken härlig dag :D
Vi hade oxå en liten road-trip igår - Lund Halmstad tur o retur. Vägen upp var lugn men hemvägen var gnällig och jobbig fick stanna 2 ggr för att ta hand om gnällspiken :(

Något annat mindre kul - läckande blöjor :( Händer titt som tätt tycker jag vågar knappt gå ut utan extra ombyte till Fisen... Vi har pambers new baby. Tips på blöjor som är BRA mottages tacksamt :D

Det är inte så att de blivit för små då? Miras började läcka trots att de inte såg för små ut, provade en storlek större och så var det läckagefritt igen :bump:

Hm kanske... Han har strl 3 och det stämmer med viktangivelsen på förp. Funderar på att prova active fit istället.

Mira bytte från stl 1 till stl 2 när hon vägde ca 4 kg, dvs 1 kg "för tidigt" och trots att tejpen nästan möttes i midjan.
Men det har inte läckt en gång sedan dess, tror dock att det börjar närma sig ett byte igen snart.

Läkande blöjor är verkligen irriterande.
Vi har haft Libero nr 2, och efter halva paketet började de läcka. Vikten är långt ifrån överskriden då August precis passerat 5 kg.
Bytte till Pampers New baby nr 3 och de har inte läckt en enda gång.

Läkande blöjor är verkligen irriterande.
Vi har haft Libero nr 2, och efter halva paketet började de läcka. Vikten är långt ifrån överskriden då August precis passerat 5 kg.
Bytte till Pampers New baby nr 3 och de har inte läckt en enda gång.

Lustigt att det kan vara så olika - Pampers läckte för oss & det gör inte Libero.

Pampers passar inte tycker inte jag men det beror väl på hur bebisarna är skapade..dock ser jag inget läckage...

Imorgon ska Jackan väga sig eftersom hon gått upp lite dåligt vid tremånaderskontroll... Det har hon dock tagit igen med råge. En tung bebis har det blivit som inte har särskilt ont i magen längre...:banana:

En prasslig tygbok underhåller henne mest hela tiden och det är såå underbart att se henne växa och utvecklas,..:love:

Skumt det där. Vi köpte Pampers active fit nu för bebisar 4-9 kg. Men jag kan för mitt liv inte se nån skillnad i varken utförande eller storlek på dem än på new baby stl 3... Bara den lila färgen då... ;) Får se om de är bättre...

I dag är Max 3 månader och en dag och vi har varit på BVC. Max väger 6,9 kg och är 63,5 cm lång. I dag fick han sina först sprutor - han var jätteduktig!

KL
Idag var första gången lillkillen 3,5 månad var med vid matlagningen och tittade. Hängde på höften (fast högre upp) i ringsjalen och tittade intresserat på. Tidigare har han sovit i trikåsjalen eller i sängen vid matlagning. Nu är en fantastisk tid. Vaknade av att han rullade över från sin kudde och landade på min axel i morse. Han kan inte rulla annars så det måste vara kudden som hjälpte till. Idag är desutom första gången han badat och tyckte det var OK. Han badade ett par gånger de första veckorna men blev mer och mer missnöjd och vi har därefter duschat honom. Idag fick han börja med att stå i badbaljan och var därefter nöjd med att sätta sig och lägga sig däri.

hur gör ni med solen för era små? jag tycker det är svårt att vara ute hela dagar och skydda helt från solen. Vi var ute i söndags och trots parasoll till vagnen och 90 % av tiden där i blev han lite "färgad" av ha varit uppe och ätit i skuggan under en solhatt.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård