mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Näpp, men min mamma var med och startade Blåkulla för ca 100 år sedan :p Och hon var där... och råkade handla lite smått... :angel: En halv sopsäck?! :eek: :rofl:

Har nog ändå upptäckt att jag gillar uppmärksamheten för det mesta :) Fick frågan av en arbetskamrat om jag tillhörde dem som blir förbannade om man klappar mig på magen... Ingen aning - svarade jag - prova så får de se... Jag blev inte arg, däremot gäller det nog bara mina vänner eller familjen inga "okända", då hade jag nog blivit lite ilsk...

Alla är vi verkligen olika! Jag älskar uppmärksamheten och tycker kommentarerna är skojiga! Kommenteras storleken på maggen etc svarar jag "japp först kommer magen sen kommer lisa"... Gör inget att "okända" människor klappar mig på magen och alla menade leenden gör mig varm! Ang att känna skuld för att man inte älskar att vara gravid, det känns helt obefogat som någon annan skrev, det handlar ju inte om att man inte älskar den som kommer! Klart det inte är roligt om man mår dåligt etc... jag tackar för att jag går omkring å känner mig superlycklig trots att jag har halsbränna å massa annat knep! men förstår faktiskt att det inte är en dans på roser för alla. En i min närhet fick läggas in större delen, klart hon inte kan säga att vara gravid är det roligaste!

Är nu i vecka 29, bebis sparkar som bara den! Jättemys! Igår kom vagnen hem, känns superkul. Så fin, sambon å jag körde omkring den hemma i varddagsrummet och provbäddade :) haha vi var som barn på julafton!

Så du menar att min upplevelse och uppfattning inte är befogad? Att jag inte har rätt att känna skuld över att inte njuta av min graviditet? Nu mår jag mycket bättre än förut men att gråta dagligen och må piss mentalt är verkligen inte kul, hur mycket man än längtar efter resultatet. Om du mår bra - GRATTIS! Men om jag känner skuld så gör jag det oavsett om du gillar det eller ej. :grin:

Jag skrev också att jag tycker om när min graviditet ses och bekräftas, men när jag får höra just detta lycksaliga av någon så förstår ju inte den hur jag - och andra med mig - känner det och det jag känner är inte lika okej i vårt samhälle som det du känner. Därav skulden.

Nu hade jag nog problem med svenskan, för där missuppfattade du mig! Jag menar att din skuld är obefogad! Absolut ingenting annat!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske läste för fort också, men just skuldkänslan är väl en av de svåraste sakerna att hantera. Jag VILL ju må bra, och jag mår bättre nu än förut. Det kanske är därför jag känner mig provocerad? För jag har mött ett flertal personer som inte "tillåter" mig att svara ärligt på frågan om hur jag mår. Så från nu ljuger jag i stället och svarar glättigt att allt är bra, skuldkänslan blir för stor.

Klart du vill må bra! Skönt också att du mår bättre! Är det inte lite så överlag oavsett när man är gravid eller inte att folk "inte vill" höra sanningen när den är negativ?! När man mår dåligt är det bättre att prata med sådana som verkligen bryr sig å inte folk som bara frågar för att vara artig... då hade jag nog som dig heldre inte svarat ärligt än att känna sig ledsen över att någon inte vill förstå en eller orkar lyssna!

Jo, det är nog så. Det blir nog mer uppenbart när man är i en sån speciell situation som nu. Och dessutom är man väl lite extra självupptagen när kroppen förändrar sig så väldigt drastiskt, så då tror man väl att folk vill veta när de frågar. :o

Skulle jag - mot all förmodan - bli gravid igen så har jag redan gjort den här tabben. Så på så sätt är man nog mer luttrad om folks bemötande och även beredd på alla kroppens överraskningar som omföderska.

Jag känner mig lite dum och har inte en aning om vad Blåkullaauktionen är. Trodde först att det var för att jag ska sy sjalar:grin: Får skylla på att hjärnan fungerar på ett annat sätt under graviditeten. Vi var på en helt vanlig barnloppis.

Har ni märkt av en annan intelligens? Förra grav. kunde jag plötsligt räkna ut åt vilket håll man skulle vira gängtejp på rörkopplingar. Nu har jag inte märkt av något sådant kanske för att vi bor i lägenhet, är nog mer handlingskraftig och har förhoppningar om att jag ska lära mig sticka.

JAg måste nog säga att det är först nu jag är nöjd med graviditeten (självklart nöjd över att vara gravid, men mer bekväm i den); jag känner bebisen varje dag, sammandragningarna har minskat, kroppen är ännu så länge OK *ta i trä*, jag är inte allt för trött. Har inget att gnälla över och det känns bra. Nu börjar strax min danska serie så jag ska vila i soffan med en mineola.
Ha det bra alla!

KL

Idag är första träffen på föräldrautbildningen :eek: Kan väl säga att jag är mer än lovligt skeptisk men försöker intala mig att jag ska gå dit med öppet sinnelag. Får väl se hur det går...

Har ni andra börjat eller kanske redan gått föräldrautbildningen?

En och en halv vecka kvar så ska vi också på föräldrautbildning! Vad är du skeptisk emot? Jag har inga erfarenheter eller någon bild om hur det är så jag kommer verkligen att gå dit med öppet sinnelag. Jag vet inte ens riktigt vad det är man ska göra där... :confused: Lära sig byta blöjor? Eller andas rätt? vår barnmorska sa att det mest är en social grej för att träffa andra i samma sits, som väntar första barnet. Vi bor på liten ort så det kommer bara vara två andra par där.

Har heller ingen erfaranhet utan bara vad jag hört från andra som gott, dvs riktigt usel informationskälla. :) Mest har det varit flum med konstiga lekar, hela bebistiden beskrivs som en promenad i rosaskimmer och de frågor du verkligen har får du inget svar på. Men jag ska verkligen anstränga mig för att se det så positivt som möjligt det finns säkert massor att lära!

Vi ska gå två gånger i november. Den första ska avhandla förlossning, och sådant som gäller för oss innan dess, den andra ska behandla situationen som nyblivna föräldrar och vilka frågor man kan stöta på då.

I oktober ska vi också till förlossningssjukhuset och få information om hur det blir där.

*knapp*

Jag har det inte så bra, tyvärr :( Har svårt med maten, mår illa och kräks, går ner i vikt (och jag var väl inte precis i överhull tidigare) och har fått problem med magsår. Igår började jag dessutom få ont i halsen också!:mad:
Har varit sjukskriven 2 v och fick förlängt nästan 2 v till idag, verkligen trist speciellt med tanke på att jag nyligen bytt tjänst på jobbet. Men vad göra? :(

Ser fram emot vårt första UL på onsdag, när jag var på MVC förra veckan fick jag lyssna med dopplern länge också :love:

Skickar lite pepp :bump: Vet precis vad du går igenom och det är inte kul, hade det så med sonen, gick ner fjorton kilo, mådde pyton och kräktes dygnet runt. Det gick över så småningom även om det tog lite längre än de vanliga tre månaderna och bebisen hade verkligen inte mått dåligt, 4045 g vägde han när han väl kom :love: Som tur var är det bara med honom som jag har mått så illa, med den första var det lite och ungefär lika den här gången även fast det är två.
Så härda ut, förr eller senare går det över :) även det är inte kul att känna sig som en urvriden disktrasa hela tiden :(

Har varit dålig på att uppdatera, fick lite datorhaveri...

Idag var det dags för sockerbelastning :eek: är så äckligt men det gick bra iaf. Bebisarna växer som de ska, uppskattad vikt var 1186 g resp 1120 g på senaste TUL i v. 28, idag en vecka senare låg mitt sf-mått på 35 cm, att jämföra med 37 i v. 42 med sonen :crazy:

Annars mår jag rätt bra, visst känns det i fogarna och att ligga bekvämt på natten är ju bara att drömma om men i övrig är det bra :) i helgen ska dottern rida årets sista fälttävlan och jag tror att jag fixar att gå banan en gång iaf :bump:

Angående föräldrautbildning har jag ingen erfarenhet, dock har vi varit på tvillinggrupp två gånger, första gången kom de från neonatalavdelningen och berättade lite om hur det blir om man hamnar där och andra gången kom det en familj som hade 6 månader gamla tvillingar och berättade lite om hur det hade varit för dem med förlossning, amning och rent praktiskt. Kände att det var jätte bra med lite mental förberedelse och att få träffa andra blivande tvillingföräldrar :)

föräldrautbildning på måndag, några lekar är jag inte mä på iaf... vill ha massor av bra användbar information och träffa andra i samma sits...

Ang föräldrautb. r det så att man måste gå i par? min kille vill inte gå och jag känner att det inte kan skada, nått borde man ju lära sig och ha nytta utav.

ang havandeskapsansökan så ska man ju skriva i när man vill börja och sluta och jag har BF 17/1 ska jag då skriva in 60dagar innan dvs 18nov och sluta den 6/jan eftersom man längst får ta ut det till 11dagar innan eller få jag då oxå gå 11 dagar tidiagre, hoppas att ni förstår vad jag menar =) vad jag man dom sista dagarna? hemma gratis, sjukskriven eller får man ta ut mammadagar?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈