mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Vad härligt att ni äntligen har fått se er Lilla. Jag tyckte att det var så skönt att passera UL, då kunde jag börja njuta lite mer.

Jag har haft lite "tidsnoja" idag. Idag går jag nämligen in i v32! :eek: Det är liksom inte alls lång tid kvar!! Jag längtar verkligen tills vi har pyret på utsidan, men det känns osm om det är tusen grejor som vi ska ha gjort innan. Vi har köpt vagn, babyskydd och säng men det är ju ungefär 150 saker kvar som vi behöver ha när pyret kommer. Dessutom har vi bestämt oss för att tapetsera om till bonusen innnan pyret är här. Känns lite orättvist att handla tusen saker till bebisen och han får inte något, dessutom behöver väggarna göras vid också ska vi möblera om så att han får plats med ett skrivbord. Har man inte saker att göra så skaffar man :angel:

Läste idag att bebisarna sover ungefär 90% av tiden i magen. Har försökt upplysa Pyret om det idag men han fortsätter lika glatt att spjärna emot mina stackars magmuskler så att det spänner ända upp i hårfästet. Är visst en med lika mycket vilja som sin mamma och pappa eller så stod det helt enkelt fel på sen sidan :D

Här är allt bra, kan hålla igång rätt bra men vet inte om jag överansträngde mig lite i helgen med tävling 40 mil bort för dottern. Fick iaf en liten blödning igår men efter att ha konsulterat förlossningen kom vi fram till att det bara var något ytligt så idag har jag vilat och överlåtit mockningen till dottern. Skönt att hon är så duktig :love:
Nästa TUL är om två veckor så det ska bli spännande :)

Här i kronoberg har de tvillinggrupper fyra gånger per år så vi hakade på en tidigt för nästa skulle vara i nov/dec och då är vi kanske redan tvillingföräldrar, galet :laugh: Vi var 8 mammor, de flesta med partner, första gången och andra gången var vi tre par så en hel del försvann på en vecka :crazy: fast det är klart den gick ju på dagtid och alla kan kanske inte få ledigt. Första gången var det typ ingen som pratade med någon men andra gången var det bättre :)

Förstår att du är trött, det är sjukt mycket jobbigare att ha två i magen än en. Nu mår jag ungefär som jag gjorde sista veckorna på övertid med sonen :crazy: och det är tio veckor kvar om jag nu går 40 veckor...

Bokpaket verkar bra, kom gärna med tips så kan jag beställa på bokbussen, min favoritservice här ute på landet :)

Skönt att den lille växer bra i sin egen takt och att flödet är bra :) Fortsätt ta det lugnt!

idag har bebis hälsat på barnmorskan... V 28+0 idag och 29cm stor... som vanligt var den lilla mer vild än tam och skuttade runt som en vilde...Hjälp för vad som skall komma när dne är på utsidan sedan, vi kommer väl behöva avlastningsjour typ.

Vad behöver man egentligen i BB-väskan?

Hur mycket kläder i små storlekar har ni/har ni tänkt köpa?

Jag har en hel del kläder men inget i storlek 50 och börjar fundera på om jag kanske måste inköpa något, i alla fall så att vi har något på väg hem från BB :).

Jag har börjat skriva en lista (långt ifrån klar), i alla fall vad jag ska ha med till mig själv:

Stora bindor
Mjukiskläder
Amningslinne
Duschtvål och lotion
Något att smörja läpparna med
Ombyte till maken

Ungefär så långt som jag kommit. Sakerna till bebis är mycket svårare. Har en stycken body i strl 56, känns som att det är lite för lite :) . Vad gäller storlekar så är både jag och maken långa. Visserligen var jag ganska liten när jag föddes men maken var lång redan då, så storlek 50 hoppar jag över. Kolla med din mamma vilka storlekar du använde mest när du var spädis, det ger nog en bra vink om vad din bebis kommer att behöva.
I övrigt hoppas jag att det finns någon klokare som har mer råd att komma med. :D

Hej!
Jag kommer såklart inte ihåg hur man kopierar in listan, men vi kan väl ha den att fylla på med?

-kamera
-massor av snabb energi efter förlossningen (godis, läsk, frukt och nötter)
-innemössa till bebisen, även om sjukhusets egna kan vara söta. (Behövs -bara i början om bebisen inte har svårt att hålla värmen)
-filt till bebisen att gosa in den i
-kläder till bebisen att åka hem i.
-ett par ombyten kläder/pyamas till bebis eller annat som man slipper dra över huvudet. I början är det läskigt då man tror att bebisen går sönder när man tar saker över huvudet. Jag har nästan inget i storlek 50 utan 56 och uppåt. Man vet inte heller hur länge som man måste stanna och hur mycket bebis kissar/bajsar/kräks i början
-stora trosor till de jättestora bindorna om man inte vill ha sjukhusets nättrosor.
-om man tänker bära i sjal så kan trikåsjal vara skönt att ha med om man stannar några dagar.
-amningsinlägg

Kommer säkert på mer snart.

Kamera! Att jag inte tänkte på det!?

Mössa till bebisen, hur vet man vilken storlek det ska vara. Får alla bebisar plats i minsta storleken eller finns det en risk att den är för liten redan från början?

Åh amningslinne! Jag har sökt ett (begagnat) med liksom nån sorts "stöd" under bysten, tips på var jag kan hitta såna? (alltså behöver inte vara begagnat men jag ogillar att shoppa i affärer, typ)
Känns inte lönt för mej att köpa amningsbehå just nu, jag är inte så "välhängd" ;) och ogillar egentligen behåar övht och tänker att amningslinnen räcker en bra bit, där i absoluta början i alla fall. Skönare att sova med (om det läcker?) än behå också...

En vän köpte sina på Gekås, jag ska dit nästa helg och räknar kallt med att de finns kvar :)
Annars tror jag att Lindex har på sin nätshop. Eller kanske du kan hitta på Tradera, det verkar vara en outsinlig källa till mammakläder.

Åhh...den där listan verkar avancerad, jag har ju närapå inga kläder köpta till bebis mer än ngn body i strl 50... hmm..får nog ge mig i kast med strl 56 framöver en stund....

Ingen aning om mösstorlek. Jag körde på standard och det fungerade. De är ju ganska stretchiga. Man kan ju ha en tight tunn mössa på bebisen under en lite större yttermössa när man är ute på vintern.
Man ska ju öppna sig 10 cm och sedan kommer bebisen så de flesta har väl ganska lika storlek. Normalstrecket på nyfödds huvudomfång enligt BVC är 35 cm för flicka och 35,6? cm för pojkar Prematurkläder (stl 44) råkade vi låna med oss men de passade verkligen inte.

En sak till på listan

-blöjor. Man får inte på alla sjukhus/avdelningar.

*KL*

Kan man anmäla bebisen i magen för misshandel?:D

Två nätter/morgnar i rad har han sparkat mig i njurarna... hårt. Det är inte roligt alls, gör fruktansvärt ont och inget kan man göra åt det.:cry: Jag hoppas verkligen att han lägger sig på något annat sätt snart.

Kl

Idag var vi till BM på rutinbesök. Magen är något över kurvan, bäbis ligger ganska högt och är normalstor. Allt är fint. Det känns skönt!

Nu har jag börjar känna av lite smärta i bäckenet, eller det känns som menssmärta men lite mer åt benet till. Sen är det bara att acceptera att man är smidig som en valross på land. :crazy: Och värre kommer det att bli, så jag intalar mig själv att jag ändå är rätt liten om magen jämfört med vad som komma skall.

Iaf så var jag på en tvådagars NH-kurs med hästen och sambon. Det gick jättebra andra dagen, första dagen var jag så trött så då lärde jag mig mest från sittande ställning, studerandes hästen och sambon. Men det funkade, jag lärde mig även därifrån och kom hem från kursen glad och lycklig med nya, bra övningar vi kan göra från marken så häststackaren blir aktiverad trots min valrosskropp. ;)

KL

Igår var träff 2 med föräldragruppen. Inte speciellt givande. Var MVCs kurator som var där och pratade. Först en massa rosa ulliga moln där vi skulle beskriva bebisen i magen, vem vi trodde han/hon var lik etc och två andra övningar som jag inte rikitg vet vad de gick ut på. Sen drog hon snabbt igenom vilka känslor som förlossning och att få ny familjemedlem kan orsaka. Hon sa att hon ville inte fokusera på problemen. Synd för det är ju det som jag vill veta mer om, rosa fluffighet kan jag få i vilken föräldratidning som helst men hur känner man igen tecken på förlossningsdepression t.ex.? Nästa gång så är det BM som håller i gruppen igen så då blir det säkert bättre.

Annars knallar allt på just nu. Vi har röjt ut och börjat göra vid i bonusens rum. Kommer bli så fint när det är klart. Blir lite sugen på nya tapeter till Pyret med :angel:
Har författat en lång inköpslista till helgens äventyr på Gekås och förhoppningsvis så har mitt hästproblem en lösnining i sikte. Det är så himla skönt när man är inne i lite flow! :bump:

Vi impulsåkte till Ullared i helgen, känns som ett måste :D Och faktiskt sambons förslag?! :confused: Jobbigt var det, jag brukar tycka det är skitkul att strosa omkring där, och titta på bebissaker har jag längtat efter, men mår fortfarande kass och blev riktigt kinkig efter ett kort tag :(
Men nu har vi iaf köpt de första grejerna till Liten, mamma köpte ju en massa kläder för några veckor sedan men det är ju en helt annan sak att handla själv :)
Hittade världens mysigaste overall:
img_1054c_111300287.jpg

Sen har jag en allmän fråga/fundering...

Var går gränsen för att orka jobba och inte?
Jag har ju varit sjukskriven några veckor och jobbar nu andra dagen, och det är verkligen pest :( Jag gillar mitt jobb i vanliga fall, men nu är det bara jobbigt. Jag mår illa (men kräks iaf inte sedan jag fick Lergigan), har ont, energinivån når inte över fotknölarna. Orkar inte prata med folk, låtsasläser tidningen på rasterna för att kollergorna inte ska prata med mig :crazy:

Men jag är kanske gnällig? Ska man bita ihop?

Vilken fin!
Är riktigt sugen på att åka dit. Ska ladda med stödstrumpor, bra skor och vattenflaska så jag står ut.

Sen hur du mår. Nej bit inte ihop, prata med din BM. Jobbet ska inte vara en plåga som kör slut helt på din energi. Kanske du kan gå ner i tid och vara sjukskriven på deltid så att du har ork för jobbet de timmar som du är där. Eller kanske du kan få gå hem med havandeskapspenning (visst heter det så?) i fall du inte klarar jobba längre.

Där fanns mycket fint tycker jag, även om jag knappt orkade titta på hälften :p Kan ta kort på de andra pyttesakerna vi köpte där också om någon vill se?

Jag är så kluven... Egentligen vill jag vara hemma, kunna lägga mig och vila när jag behöver det (dvs ca 90% av min vakna tid), men samtidigt är tanken på att behöva gå ner till chefen och säga det inte alls rolig :( Pratade med BM för någon timme sedan som hastigast, hon satt lite tight till och skulle ringa tillbaka.

Klart vi vill se bilder!! :bump:

Huvudsaken är ju var att du och bebis mår bra. Chefen överlever nog ska du se!
Var det längesedan du kollade ditt hb? Jag var dödligt trött ett tag. Visade sig vara ett riktigt risigt hb som låg bakom, järntabletter och voila en piggare MayDay.

Vilken vecka är du i nu? När jag var i vecka 24 fick jag deltidssjukskrivning, dvs 25% och det gjorde jättemycket för hela mitt mående. Innan var jag så trött att jag grät nästan varje dag efter jobbet. 2 timmar gör en stor skillnad för mig vilket jag märkte förra veckan när jag provade heltid igen. Jag kraschade efter två dagar och mådde pyton. Så nu (v 28) har jag fått 25 % sjukskrivning igen och det känns kanon. Den mentala inställningen är lika påverkande på mig som den faktiska tiden på jobbet. Dvs att veta att man ska vara kvar till kl 14.30 eller 16.30 är markant skillnad. Sen har jag iofs två timmars restid till och från jobbet per dag också, så min deltid blir som en heltid för den som har nära till jobbet. Antal timmar hemifrån (sängen) vill säga. ;)

Läkaren tyckte vid första sjukskrivningen att jag hade så långt kvar och att så mycket kan hända att han inte ville sjukskriva mer än 25% då. Jag trodde jag hade halvtidsbehov men så var det inte. Det känns skönt mot arbetsgivaren och planeringen för mig innan jag går hem heltid. Sen får vi se under resten av graviditetsförloppet, kanske jag får större problem men då tar vi det då.

Vad jag vill säga är att prova att minska arbetstiden undan för undan, så du kan hitta din nivå med vad du orkar. För tänk på att du skapar ett nytt liv i din kropp och det tar upp en stor del av din kapacitet som verksam (arbets)människa.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar