mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Tack för bra svar båda två!

Bebis verkar må bra, det är en sprattlig liten sak :love: Men jag gör det inte... :(
Jag har käkat Niferex sedan v. 10 någonting, dock inte varje dag för då är jag rädd att magen stannar :o + att jag får kväljningar bara pillerhelvetet närmar sig munnen :( Men märker ingen skillnad i pigghet om jag glömmer dem några dagar eller tar flera dagar i rad. Minns inte om hb togs sist jag var inne för 3-4 v sedan, något blodprov togs iaf och det som kollades då såg bra ut (jättebra information, va? :D)

Jag är i v. 20 nu om jag inte är helt snurrig, vilket det finns en risk för :angel: Men typ 20 iaf.
Jag har funderat på deltid, blir meckigt med logistiken då jag och sambon samåker, kollektivtrafik saknas och jag inte kan parkera på mitt jobb, men det får ju gå att lösa isf. Igår hade det känts som ett jättebra alternativ, men idag ville jag dö (nåja, lägga mig i soffan iaf) redan kring 9-tiden :(

Jag äter också Niferex. Tar dem på kvällen innan jag går och lägger mig. Om du tycker kapslarna är jobbiga så kan du knäcka dem och bara ta mojjet inuti, blir kanske lättare att få ner då. Sen borde du kanske försöka ta dem varje dag så att du verkligen fyller på dina depåer. Om du oroar dig för magen så finns det ju sätt att förhindra tvästopp. Käka mycket fibrer, drick mycket och skulle inte det hjälpa så kan du ju äta lite torkade aprikoser eller katrinplommon. Kan ju vara värt ett försök. i värsta fall så ger det ingen effekt och i bästa fall så blir du lite piggare! :)

Jag hoppas din BM kan hjälpa dig. Låter verkligen som om du behöver vara hemma ett tag och vila upp dig.

Om du tycker kapslarna är jobbiga så kan du knäcka dem och bara ta mojjet inuti, blir kanske lättare att få ner då.

Kan jag?! Det hade verkligen varit värt ett försök.
Hatar de där jäkla kapslarna... Jag tar Omeprazol eller vad det heter eftersom jag fått magsår också och de är i liknande kapslar fast mindre, lika vedervärdiga de. Losec är lättare att få ner men inget av apoteken i närheten har de stora förpackningarna (som jag fått på recept) hemma och de är så satans dyra :crazy:

Jag som hatar att ta piller, och aldrig gör det i vanliga fall, tar nu 4 sorter varav någon 2 ggr om dagen :(

Med Niferexen är det inga problem i alla fall. Står till och med i bipckssedeln att det är ok. :)
Om du tar andra tabletter i samma typ av kapsel så kan du slå upp dem på fass.se Kolla under avsnitten hur man använder läkemedlet. Där brukar stå hur de ska intas samt om man kan dela på kapslarna och bara ta "grynen".

Min mage som tvärstannar av själva graviditeten reagerade inte alls på niferex. hoppas att inte din gör det heller.

Själv är jag fysiskt trött. Har fått ont i ländryggen men ska tack och lov till kiropraktorn på torsdag. Behöver nästan arbeta för att orka med fritiden. Dvs i helgen stod och gick jag en del, varken snabbt eller långt men tillbringade inte tillräcklig mycket tid vilande utan var helt slut i rygg, höfter och under hälarna söndagkväll. Känns bättre idag men jag är verkligen helslut på kvällarna och det känns som att benen inte orkar bära mig.

Ewa-Lena, jag hade det som du när jag var gravid sist. Pendlade tre timmar om dagen och var hemifrån kl. 6.45-18.15 varje dag. Fattar inte att jag orkade. Sen tillbringade jag mesta övriga vakna tiden i soffan. Vad krävdes för att bli sjukskriven 25 %? Jag har ju en pigg son hemma så kvällarna är ju inte soffliggarvänliga precis. Mitt järnvärde var OK sist och jag tror inte det är det som felar.

Ska till BM på Glukosbelastning på måndag så då får jag väl järnvärdet kollat i alla fall.

Jag har också gått ner i procent! Men sen är jag student så det är ingen chef som behöver bli sur, så det var lite lättare för mig att ta upp det... Jag tycker absolut att du ska försöka gå ner i procent, själv hade jag aldrig klarat heltid. Är supertrött hela tiden.

Lade mig nu en stund efter lunch och sov i 2 h... Men är mycket piggare nu! :D Och på kvällen går jag och lägger mig mellan 20-21 och får jag sova så länge jag vill så sover jag i alla fall till 10 (måste jag stiga upp, som idag vid 7, så behöver jag sova på dan). Kan behöva gå upp och äta däremellan, och måste alltid gå på toa minst en gång under natten. Jag sover väl inte jättebra längre på nätterna så det kanske har med det och göra! Har dessutom lite nedsatt järnvärde så det kan ju också vara ett samband med det...

Hur som helst, jag tycker verkligen du ska ta det lungt och vila och lyssna på kroppen. Graviditeten påverkar alla olika, och man får inte ha dåligt samvete för ens gravida arbetskollega som arbetar övertid och är piggare än nånsin! Känn efter för vad just du orkar!! Hoppas det blir bättre för dig.:)

Hittade världens mysigaste overall:
img_1054c_111300287.jpg

Såna köpte jag också :bump: en vit och en grå :) Kom precis hem, var rätt ok att gå men jobbigt med allt folk som vanligt :crazy: Det blev bara två bodysar, två par byxor, sex pyjamasar, massa strumpor, några vantar och varsin snuttefilt, en grön med en groda och en ljusblå med en nalle :love: Köpte några amningsbehåar och linnen till mig också, sen blev det som vanligt en del hästprylar :cool:

*KL*
Nu har jag varit på glukosbelastning för andra gången. Första gången, för några veckor sedan var allt bra, men de ville göra en tidig test för säkerhets skull eftersom jag väger mer än vad jag borde göra. Nu den här gången var det den "vanliga" belastningen, och det var inte lika bra. Värdet var på 9,5 så jag ska tillbaka om 2 veckor och testa igen, och fram till dess ska jag verkligen anstränga mig att äta nyttigt. Någon mer än jag som fått höga värden????

Visst är de underbara?! :love: Jag fingrade länge på en vit i större strl också... Sen kom vi på att mamma köpt en liknande så det blev ingen :)

Jag tror att man alltid gör det, men vet inte när (vilken vecka). Jag har inte gjort än iaf.

Jag är i vecka 28 nu. Misstänker att ni båda tillhör Region Skåne också, precis som jag, så det borde ju egentlgen vara samma rutiner???

Tråkigt att du hade höga värden :( hoppas att det är bättre nästa gång när du har tänkt lite extra på kosten *pepp*

Jag är skåning men bor i Västra götalandsregionen. Regionen som sparar in på det mesta...

Tråkigt med ditt höga värde, hoppas att det rättar till sig tills nästa gång. Jag googlade lite och det verkar som om många kan "rätta till" höga värde med kost och motion så förhoppningsvis funkar det för dig med. :)

*KL*
men de ville göra en tidig test för säkerhets skull eftersom jag väger mer än vad jag borde göra.

Jag har inte gjort någon sådan och jag har också gått upp mycket i vikt! Har du haft bra blodsockervärden också när de har kollat det? Jag har haft bra blodsockervärden, men jag har gått upp ca 20 kg (är i v. 30) och äter som en häst, spec. på förmiddagarna är jag vrålhungrig hela tiden och känner det jämt som att jag får blodsockerfall även om jag äter mycket. :confused: Var orolig för att det skulle vara nåt med mitt blodsocker men BM sa att det var ingen fara, jag skulle äta om jag var hungrig. Men hon har inte alls nämnt glukosbelastning alls..

Men känner du det som blodsockerfall så är det ju inte diabetes? :) Har du fått diabetes så rusar blodsockret i taket snarare.

Jag har inte heller gjort någon glukosbelastning och det har inte varit nåt snack om det, så jag vet inte om jag kommer göra det? Går in i vecka 32 idag.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar