mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

KL

Ni får ursäkta den dummaste frågan idag, men vad är glukosbelastning? :o Jag har tagit blodsockervärde vid varje BM-besök men hon har aldrig pratat om nåt glukostest.

Det finns inge dumma frågor ;)

Ett test man får göra i vissa landsting för att se hur kroppen hanterar glukos och vilken risk man har för att utveckla diabetes. Man får dricka 2 dl vätska med högt glukosinnehåll på fastande mage, innan har man tagit ett blodsockerprov. Sen får man vila i två timmar innan ett nytt test tas och då får det värdet inte vara för högt.

Smakar sjukt sötsliskigt :eek: och man får värsta sockerchocken :crazy:

Här har det heller aldrig varit tal om någon glukosbelastning. Ej heller nämndes det när jag väntade dottern för några år sedan. Är glad om jag slipper :D

ja det är sant... jag har väl motsatsen till diabetes då... :p

Men usch vad hemskt testet lät, ska man dit på fastande mage och bara dricka sockerlag - och vänta två timmar!! jag hade ju svimmat, jag som mår så dåligt utan frukost... Hoppas man slipper göra det där...

Här var det rutin redan när jag väntade första barnet 2001/2002, för alla oavsett riskfaktorer. Man har med sig en citron som de pressar ner i vätskan, då är det inte så hemskt. men vad förvånad jag blir, jag var så övertygad om att det verkligen var en sådan grej man gjorde i hela landet. Uppenbarligen inte! Nu hade jag högt BMI redan vid inskrivningen, och därför gjordes en tidig belastning i vecka 22. De värdena var bra! Nu var det rutinkollen i vecka 28 som inte var så bra. Men gissa om jag är petnoga med vad jag äter nu..... Funderade ihop med min BM om det kan påverka att jag rör mig betydligt mindre nu, slutade rida i vecka 26. Och vikten har ökat en del också sista veckorna.... men, ska tillbaka för ny belastning 26/10 och hoppas att allt är bra då!

idag har en ny fin barnvagn flyttat in hemma hos oss.. En fin Emmaljunga Cerox i svart och brunt. Åhh vad glad man blir av alla fina saker som är i huset till Bebben... Nu väntar vi mest på att huvudattraktionen skall komma.
Känns låååångt kvar trots att det strax är v 30

imorgon sista träffen på föräldrastödsutbildningen... hmm..undrar vad jag har lärt mig??

kl

Jag drabbades av den stora tröttheten i veckan. :(

Det visade sig att jag är känslig både för fysisk trötthet och mental trötthet och oro. Jag oroade mig för en komplikation min mamma råkade ut för under sin andra graviditet. Den oron gjorde mig totalt däckad, orkeslös och gråtmild. Efter samråd med min syster (mamma var så klart utomlands :crazy:) så ringde vi förlossningen, gjorde en undersökning, mina farhågor avskrevs men jag hade en komplikation som var betydligt enklare och lättbehandlad. På bara några sekunder blev jag pigg igen trots att klockan var runt 23, pratglad och så otroligt lättad.

Nu är jag inte orolig men tyvärr fysiskt trött så det blev vila under helgen då jag hellre ville fixa och städa här hemma. Sambon kan ju inte göra allt, tiden räcker inte och det är frustrerande att inte kunna samarbeta som vi gjorde förut. Det känns som att jag sviker och är lat, fast jag vet att det egentligen inte är så och sambon stöttar allt han kan.

Jag har bestämt mig för att inte rida mer. Jag har börjat få för mycket känningar av graviditeten och det känns inte säkert eller schysst mot hästen med en valross på ryggen. Ska försöka hålla igång med långa tyglar, NH och ridhjälp från medryttare. Tyvärr börjar hästen falla ur muskulärt, men så får det bli den här vintern.

Nu är jag inte orolig men tyvärr fysiskt trött så det blev vila under helgen då jag hellre ville fixa och städa här hemma. Sambon kan ju inte göra allt, tiden räcker inte och det är frustrerande att inte kunna samarbeta som vi gjorde förut. Det känns som att jag sviker och är lat, fast jag vet att det egentligen inte är så och sambon stöttar allt han kan.

Jag vet hur du känner det. Att inte orka är det jag tycker är jobbigast med att vara gravid. Jag & min man brukar alltid göra det mesta som behöver göras tillsammans och det är oerhört frustrerande att inte orka som vanligt och hålla jämna steg med honom. Han förstår att jag inte orkar, jag själv har svårare att begripa att det inte är som vanligt.

Hmm ja 10 veckor är en kort och lååång tid. Vad tycker du om BF dagen? bra/dåliga argument..
Min underbara hjälpsamma sambo vill gärna ha barn född 2011 egentligen...tror dock det blir som beräknat...

När har du tänkt sluta jobba?

Jo, jag har förstått att det är normalt att bli så här och det är samma för mig. Jag tycker om att jobba tillsammans med sambon här hemma. Se att det blir förändringar, att vi tillsammans strävar åt samma håll. Nu känns det mest som att jag lägger krokben för att vi ska få igenom våra projekt. :( Känsla och logik hänger inte ihop i såna här situationer.

En del projekt beror helt på att familjen utökas så det går inte att slippa undan dem. Vi bor trångt och måste göra om massor för att liten ska få plats med barnvagn, kläder, sovplats osv osv... :crazy:

åh det är alltid massa projekt som man vill orka,,, som tur är har vi ännu rejält med utrymme så bebis får gott om plats...

Var hittar man plastad frotté? Har haft ögonen öppna efter sånt ett bra tag nu men fattar inte var man köper sånt! Tänkte både att ha med i skötväska tex, men just nu är det framförallt till sängen jag tänker på, det blir så mycket bök om vattnet går i den och allt blir blött, tycker jag...

Hur har ni andra tänkt med klädsel utomhus? Overaller?
Och i barnvagnen, åkpåse, fårskinn, filtar, overall? Vad behövs/vad behövs inte?
Eller i sele/sjal, hur gör man där? Bära innanför jacka tror jag blir hopplöst för mej, men har köpt ett bärskydd så jag tänker att med det och fleeceoverall kanske bebis håller värmen (hänger ju nära mej iaf och kan få "ta del av" min värme liksom)?

Så sjukt svårt att veta hur varma/kalla bebisar är när det är första bebisen :eek: Bor i norrland och är ute rätt mycket i vinterväder, vill iaf inte känna mej begränsad av kylan för att bebus skulle kunna bli kall...

Senast ändrad:

Äsch googlade och såg att man kan köpa på typ Ohlssons tyger. Haha, varför har jag inte tänkt på att googla förut...

KL

Uppdaterar.
Idag har jag varit hos BM och gjort glukosbelastning. Eftersom sonen låg och babblade okristligt tidigt var jag hungrig som en varg och törstig var jag sedan kvällen innan. Alltså slank citronlemonaden ner utan problem, riktigt god törstsläckare:d Besväret var att hålla sig vaken under de två timmarnas väntan, som skrivet, sonen har babblat. Tack vare de riktigt obekväma stolarna och sjukgymnasterna som verkar ha verksamhet utan sekretess:confused: klarade jag mig. Hade tyvärr en riktigt usel deckare med mig.
Järnvärdet sjunker stadigt, från 127 vid inskrivning till 124 vecka 26 och nu vecka 30 (29+1) 118. Barnmorskan tycker fortfarande inte jag ska börja med järntabletter men gärna blutsaft för att det är nyttigt i allmänhet.
Sockret var lite högt 8,1 och 8,2 men under gränsen för att få göra om det.
SF-måttet håller sin kurva, idag 30. BM verkar lite orolig för barnets storlek men vi får avvakta tillväxtultraljudet om ett par veckor.

Mina sammandragningar har "ta i trä" hållt sig lugna ett tag.

Har nu plockat fram symaskinen och ska börja med babynest, sedan en sjal tror jag. Förutom den enorma "laga-högen" som vuxit i ett år.

tips på fler enkla saker att sy?

vi hade gudomligt väder i helgen, framförallt igår. vindstilla och soligt. Vi var ute i 5 timmar och promenerade vid havet, i skogen och grillade korv. Så härligt. Jag orkade dessutom gå utan att känna mig flåsig.

Det här med att hjälpas åt är svårt. Jag känner mig dum när jag inte orkar hämta sonens pyjamas, blöja, orkar hjälpa mannen att slipa väggar och måla, men han tycker att det är naturligt och jag vet ju hur trött jag blir. Det mest frustrerande är att jag inte orkar städa ordentligt. Jag är iofs inte bra på att städa annars heller men till kalas och inför julen vill jag ha extra städat och mannen gör det ju inte som jag tänkt det...

Tråkigt för er som inte orkar med ridandet längre men det är väl en naturlig del i graviditeten. Jag la av med ridandet i vecka 20 kanske förra graviditeten men körde en del. Denna graviditeten har jag inte någon häst hemma och det känns bara skönt.

Är nu i v 28 och ska på glukosbehandling på onsdag. Tillhör dem som måste ha min frukost... kommer väl må illa eller svimma eller nåt men då får väl barnmorskan ta hand om mig... ;)

Börjar bli jobbigt att rida nu, sist fick jag kramp i alla magmuskler inkl sidomusklerna bara av att skritta ut en runda, det släppte dock lite av att trava i fältsits... skumt. Dressyrpassen blir mest i skritt eller ett varv i taget i trav/galopp (sitta ner i travet slutade jag med för ett antal v sen...) man blir ju kissig så fort det skumpar minsta lilla. Morgonen efter ett ridpass ångrar jag mig alltid då det gör ont överallt i höfter, rygg mm... Kanske e dags att ge sig och bara jobba från marken :(

*knapp*

Åh, jag mår nästan helt bra igen! :love:
Är visserligen trött och har växtvärk i magen, både molande och dragande, men mår nästan bara illa när jag är hungrig och kan till och med bli sugen på mat nu :D
Är i v 20+0 idag, framflyttad 9 dagar efter UL. Jag kanske borde vara i vår-tråden? BF 6/3... Vågen visar iaf +2 kg sedan inskrivning och sedan dess har jag ju hunnit gå ner en del också... Mitt BMI vid inskrivning var 19,nånting så jag hade väl inte precis utrymme för viktnedgång :crazy: Men nu är vi på gång uppåt igen ;)

Än så länge går det utmärkt att rida, dock är nedsittning i trav inget kul med en liten knodd guppandes på blåsan :D Igår gjorde bebisen debut i 120, till helgen debuterar vi dressyr och om 2 v ska hn rida final i allsvenskan, kan det bli annat än en elitryttare då tro? ;)
Dock ser det aningens töntigt ut med kavaj... Den går att knäppa än så länge då knapparna sitter ganska högt, men under nedersta knappen delar sig "flikarna" på ett inte alls snyggt sätt. Dessutom kan jag ju inte stänga ridbyxorna så jag måste ha en lite längre tröja under kavajen som döljer det.
54259_1287338129.jpg

Har börjat känna riktigt mycket fosterrörelser ca 2 ggr om dagen, en kring lunch och en kring 22 :love:

Hmm ja 10 veckor är en kort och lååång tid. Vad tycker du om BF dagen? bra/dåliga argument..
Min underbara hjälpsamma sambo vill gärna ha barn född 2011 egentligen...tror dock det blir som beräknat...

När har du tänkt sluta jobba?

Jag vill väl helst inte att det blir den dagen, eller dagen efter...;)

Jag hoppas faktiskt på lite tidigare. En av mina närmaste vänner fick barn i maj, vi bor nära varandra så om vår bebis tittar ut före nyår så blir det samma klass vilket vore bra på många sätt.

Min man fyller år den 22:a & tycker att det vore kul med en födelsedagspresent.

Vad gäller jobbet har jag inte bestämt mig riktigt, jag tror att jag jobbar t o m den 10/12. Hur har du tänkt?

Jo, jag har förstått att det är normalt att bli så här och det är samma för mig. Jag tycker om att jobba tillsammans med sambon här hemma. Se att det blir förändringar, att vi tillsammans strävar åt samma håll. Nu känns det mest som att jag lägger krokben för att vi ska få igenom våra projekt. :( Känsla och logik hänger inte ihop i såna här situationer.

En del projekt beror helt på att familjen utökas så det går inte att slippa undan dem. Vi bor trångt och måste göra om massor för att liten ska få plats med barnvagn, kläder, sovplats osv osv... :crazy:

Vi har gott om plats men många projekt. Vi håller på att bygger ut stallet lite & det är prio ett just nu att få det klart innan det blir vinter. Därefter ska vi tapetsera, måla tak & lägga om golv i tre rum - hinner vi inte innan bebis dyker upp är det inte hela världen men det vore skönt att ha det klart.

Allt går ju så långsamt - mycket beroende på att jag inte orkar som jag brukar.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar