mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Hur har ni andra tänkt med klädsel utomhus? Overaller?
Och i barnvagnen, åkpåse, fårskinn, filtar, overall? Vad behövs/vad behövs inte?
Eller i sele/sjal, hur gör man där? Bära innanför jacka tror jag blir hopplöst för mej, men har köpt ett bärskydd så jag tänker att med det och fleeceoverall kanske bebis håller värmen (hänger ju nära mej iaf och kan få "ta del av" min värme liksom)?

Så sjukt svårt att veta hur varma/kalla bebisar är när det är första bebisen :eek: Bor i norrland och är ute rätt mycket i vinterväder, vill iaf inte känna mej begränsad av kylan för att bebus skulle kunna bli kall...

Vi har köpt en åkpåse-overall, eller vad man ska kalla det..? Ärmar som en overall men sen en påse neråt istället för ben. Tänker mig att det är lättare att "hälla" ner bebis i den. Och varmare också, h*n behöver ju ändå inte kunna gå liksom.
Till vagnen tänkte jag ha ett fårskinn under, det isolerar ju bra, och sen har jag riktiga ullfiltar som jag hade som bebis, tjocka och rejäla om än något 70-talsinspirerade :D
Har även fått låna en bärsele, men det är väl kanske inte aktuellt att använda de första månaderna, så där har jag inte funderat så mycket på kläder än.

I övrigt så var vi hos barnmorskan idag, i vårt landsting berättar de inte kön på RUL, men det verkar nog vara en kille... Barnmorskan råkade nämligen vid två tillfällen kalla bebisen för "han", men vid ett tillfälle la hon till "eller hon - för ni vet väl inte vad det är för sort :o". Så det kanske är en Victor :love:

En uppdatering från oss, alla ni andra är så aktiva och duktiga på att skriva ner :).
Jag är i v.28 nu och än mår jag helt okej, är tröttare än vanligt dock pga dåliga järnvärden men har fått käka två niferex/dag men jag har som tur inga som helst problem med min mage ;) trots att jag ätit det sen början utav graviditeten.
Jag har dock problem med foglossningar mest i korsryggen och "skinkorna" då jag har ett arbete där jag går i raskt tempo och lyfter och bär i många olika dumma ställningar hela dagen, jobbar dock endast 87.5% jämt men det är tungt ändå med 7h & 45min där vi bara har 15min frukost och 30min lunch men jag hoppas att jag får gå hem på havandeskap om fyra veckor :love: Än funkar stallet och hästarna jättebra, oftast om jag har ont så släpper det utav en ridtur som tur är då min häst måste ha sin motion pga IR. Ska nu införskaffa en ny sele till shettis och köra in honom oxå är tanken. Jag längtar så till mitten/slutet utav januari när man får träffa den lilla vildingen :love:.
Vi har införskaffat två st emmaljunga vagnar då sambon är allergisk mot hästarna så jag måste ha en egen stallvagn :D.

Lycka till för er alla och hoppas att ni forsätter att må bra och ni som inte gör det blir bättre snart :p

Är nu i vecka 28 snart & dte är dax för mig att börja knapra järntabletter av något slag. Prövade Niferix förut men fick nog lite magknip av dessa, därför jag inte ätit några på ett tag ( har haft så bra värden iaf).

Så antingen att jag börjat käka mer järnrik kost eller något som är snällare för magen.

Och jag är i vecka 29 och har fortfarande jättebra järnvärden. Låg på 143 förra veckan.... Däremot har ju blodsockret varit sämre, så nästa vecka är det dags för ny glukosbelastning. Har verkligen försökt att äta nyttigt sedan sist, men vad svårt det är när en av de få cravings jag har är chokladbullar :crazy:

I morgon ska vi på UL igen, och sedan direkt efter det på besök hos kuratorn. Tyvärr har vi fått byta kurator eftersom vår gamla har bytt jobb. Den nya har vi bara träffat en gång, men hon verkar bra. Svårt dock att byta från den person som varit med ända sedan förlusten av vår son i fjol.... Men vi behöver verkligen det stödet för att mentalt klara oss genom den här graviditeten utan att bli helt knasiga!

Börjar längta efter att plocka fram barnkläder, se vad vi har kvar från sist. Kommer inte ihåg, vår son fyller 9 i vår, så det var ett tag sedan han var nyfödd. Han tycker däremot det är jättekul när vi plockar fram sådant han har haft! Hoppas bara vi slipper använda kläderna i storlek 44 den här gången :angel:

PS. Vi har alltså en mycket levande son född 2002 och fick en dödfödd son i december 2009, insåg att det inte var helt solklart skrivet....

Senast ändrad:

Usch, ibland tänker jag på vad ni gått igenom och räds något enormt att vi ska uppleva samma sak. Den "vanliga" oron, de har varit många under resans gång. Var vecka bär på sin risk och oro... Men tiden går, vi är också i v 29, barnet sparkar friskt i min mage och jag hoppas innerligt att det ni upplevde är oerhört sällsynt. :cry:

Det gläder mig att ni får så mycket stöd både med undersökningar och samtal i denna graviditet.

December:
MayDay 7/12
evis 9/12
Sandra78 19/12
zesel 19/12
goalisa 20/12
Dalatjej 23/12
Pumpernickel 23/12
Carrin 23/12
Vilsa 28/12

Januari:
Alanis 1/1
Javan 5/1
Wilfa 9/1
Ewa-Lena och gern 10/1
Soffipropp 13/1
Spiteful Spirit 18/1
Maléne 17/1
Mirabell 19/1

Februari:
Kviga 7/2
Mustasukka 14/2

Jag blir lite förvirrad över allas olika BF, så jag citerar den senaste. Tror att det var den sista iaf, annars ber jag om ursäkt och hoppas att ni rättar till det. :laugh:

Kanske är det någon som har missat att lägga in sin BF? Passa på att göra det i så fall! :)

Jag har idag varit hos läkaren på mvc.
Kan inte jobba längre pga sammandragningar och foglossning. Har ett ganska tungt jobb med mycket lyftande och bärande och sittande på golv.
Hoppas bara man slipper bråka med fk om det nu.
Har varit så vansinnigt trött under hela graviditeten och det blir nästan bara värre. Hb togs men det var förvånadsvärt högt, 128.
Vet inte vad jag ska göra åt tröttheten. Måste sova 12 timmar på natten och gärna nån gång på dagen också.
Har i alla fall köpt blutsaft nu, hoppas att det kan göra mig piggare.
Läkaren mätte livmodertappen med vul för att se att den inte blivit påverkad av alla sammandragningar. Den såg ok ut, nästan 4 cm lång. Bebisen låg med huvudet nedåt och boxades.

Börjar längta efter att ta fram lite bebisgrejer. Har sparat det mesta efter mina söner. Men vi ska flytta 1/12 så vi väntar tills dess med att gå igenom grejerna.
Är ju visserligen bara i v.24 så vi har ju gott om tid.

usch fick ju urinvägsinfektion måndags som tyvärr inte visade sig på stick testet så fick ju ingen medicin så inatt fick jag åka in till akuten efter att det gått upp och satt sig i sidan på mig, gör så ont, hoppas bara att smärtan vill släppa snart nu när jag fått pencilin. jag hatar urinvägsinfektion.

Fast två barnvagnar måste man ju ha om man tänker ha Bebben i stallet öht..väldigt opraktiskt att släpa på den vanliga plus att den är ju bra att kunna ha med på civiliserade ställen utan att behöva ursäkta stall lukten...

Här bor en superfin Emmaljunga Cerox som skall vara en hemmavagn och sedan står de blivande kusinerans vagn som skall få flytta till stallet när vildungen kommit ut. Min mormor hävdar bestämt att bebis inte kan följa med till stallet...hmm undrar hur det skulle kunna gå till..??

Skall just sätta mig och se om jag kan hitta lite barnkläder, har närapå inget köpt..

December:
MayDay 7/12
evis 9/12
Vilya 17/12
Sandra78 19/12
zesel 19/12
goalisa 20/12
Dalatjej 23/12
Pumpernickel 23/12
Carrin 23/12
Vilsa 28/12

Januari:
Alanis 1/1
Javan 5/1
Wilfa 9/1
Ewa-Lena och gern 10/1
Soffipropp 13/1
Spiteful Spirit 18/1
Maléne 17/1
Mirabell 19/1

Februari:
Kviga 7/2
Mustasukka 14/2

Senast ändrad:

Var på TUL igår :love: Ettan ligger fortfarande i rätt läge så det var skönt, vill verkligen inte snittas om jag slipper. Allt såg iaf bra ut, ettan är något större än en normal enling och tvåan något mindre. Känns lite galet att det är fyra kg bebis där inne och åtta veckor kvar :crazy: Livmodertappen var dessutom jätte lång så läkaren trodde att de skulle stanna minst en månad.

Idag är det BM besök inplanerat ska försöka komma ihåg att fråga om vaccination mot influensan och vattenprover till brunnen, det var någon som sa att det var gratis när man väntar barn :)

Fast jag har som tur inga problem med stallukt i mitt stall =), det tyder på dåligt skött stall mm. enligt mig.

*hugger sista*

Då var det färdigjobbat för något år framöver då :D Fick havandeskapspenning beviljad från igår, och så har jag tagit ut lite semesterdagar innan. Jag känner mig redan som en helt människa, mycket piggare!
Och idag är det första träffen med föräldragruppen, kan bli mycket spännande att se vad det är... Har inte tagit något beslut om det är något vi ska fortsätta med sen, men vi ska i alla fall gå och kolla en gång.

Efter att inte har varit så mkt med hästarna på ett tag tycker jag att det luktar stall bara man kör på en stallplan.... Har jag borstat min häst stinker jag just häst... Vet inte om luktkänsligheten stiger men jag skulle ALDRIG ta stallvagnen till stan... Då har jag ändå uteboxar och ett helt nytt stall. Sakerna är nytvättade och ändå luktar det häst...

Ultraljud i dag och allt såg bra ut! Uppskattad vikt 1345 gram vilket är precis på normalkurvan. Och när jag låg där och BM kollade så började den lilla flickan där inne fara rundor så hela magen hoppade! Häftigt att se, vi har inte sett det så tydligt från utsidan innan.

Nu är det bara att vänta tills tisdag, dags för nästa glukosbelastning då. Och sedan läkarbesök på torsdag.

Vad härligt att få se de där rundorna! Jag blir så fundersam över var bäbis har alla sina kroppsdelar för det kan sprattla typ överallt samtidigt. :D

Min bäbis är en riktig håll-i-gångare har jag upptäckt. Undrar när den sover? Eller, jag tror den är lättväckt för så fort jag lägger mig eller ändrar läge i sängen så far den runt. I natt vaknade jag av att den sparkade inåt magen, så jag blev pruttnödig. :o Den sköter mammas tarmar bra. :p

Vad skönt att allt såg bra ut! :love: Det är mycket bebis i magen med lång tid kvar ;) .

Det är tungt i kroppen nu tycker jag och ändå är jag bara i vecka 31+3. Jag börjar svullna i underlivet och benen för att det trycker på nedåt. Men så har jag SF mått på 36 också så jag är ju lika stor som en fullgången enlingsmamma.
Jag var på TUL idag och min etta ligger också med huvudet nedåt. Båda mina är däremot lite små, tv 2 fortfarande mer än 30% men han har bra flöden och följer sin egen lilla kurva så det blir koll av flöde om 1 vecka igen. Livmodertappen var lång men mjukare än senast, läkaren hoppas de vill stanna i magen i alla fall 4-5 veckor till.

Jag tog influensavaccin idag. Eftersom jag inte vaccinerade mig förra året känns det säkrast att ta vaccin i år. Tänk att bli jättesjuk med pyttesmå prematurbarn eller vid tiden runt förlossningen :crazy: . Jag tror inte vi kan undvika smitta heller, på min mans jobb går alla snorande och hostande och jobbar...

Skönt att höra ifrån dig :) och att de små och du mår förhållandevis bra!

Mitt sf-mått låg på 39 idag, 2 cm större än med sonen i v. 42 :crazy: allt var bra iaf. Imorgon ska jag klippa mig och sen blir det gravid vattengympa, får se hur det går, har typ inte tränat något förutom promenader och ridning på år och dar men vattenträning i varmvattenpool känns faktiskt riktigt lockande :) Jag lär ju skrämma livet ur de andra stackars blivande mammorna så tjock som jag är :D

Glömde att fråga om vaccineringen men sen träffade jag barnmorskan på ICA så då frågade jag henne men eftersom jag tog den förra året slapp jag nu. Håller med dig angående att ta det framförallt med tanke på att många tvillingar hamnar på neo för lite observation även om de är ganska pigga. Skulle kännas fruktansvärt om man smittade sina eller någon annans barn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar