mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Foglossningen verkar vara ojämn i smärta, när jag är utvilad och inte har gjort en massa tok (typ borstat hästben och kratsat leriga hovar) så går det bra. Håller tummarna för att det fortsätter så.

KL

Idag var vi till BM för rutinkontroll. Vår bebis ligger nu med huvudet nedåt och sambon fick känna bebisens huvud i min mage. :love: Vårt SF-mått ligger över kurvan och det beror mest på att bebisen ligger enbart på högra sidan. BM trodde iaf inte att den kommer flytta sig i magen utan att den har hittat sin plats i bäckenet. Den har börjat med en ny övning också, den spjärnar med stjärten rakt ut så magen ser ut som ett tält. Tror den ägnar sig åt styrketräning. :laugh:

Om jag kan välja smärtlindring själv så är det i första hand lustgas och i absoluta "nödfall" EDA. Är egentligen livrädd för EDA men om jag inte orkar mer så är det bra att ha den att ta till.
Utöver det så har vi övat en del på andning och avslappning samt att jag ska hyra en TENS hos sjukgymnasten.

Utöver EDA så är min stora skräck att bli snittad. Farmförallt om det blir akut och jag måste bli sövd. Jag hoppas innerligt att vi slipper hamn i det läget.

Också lite KL...
Vi var och införskaffade bebissaker på Gekås förra helgen. Vi och resten av sverigesbefolkning kändes det som. Var nära att ge upp någonstans på väg mot bebisavdelningen. I vilket fall så kom vi hem med plastad frotte (hur stavas det egentligen?), sängkläder, några små söta mini plagg, badbalja och lite annat bra att ha. Tror nog att vi har det mest grundläggande nu så pyret är välkommen när han så behagar. :D

Fast jag vet inte om man kan kalla det skitsnack. Det kan faktiskt bli dåligt och man kan få biverkningar. Det kan man inte bortse ifrån. Sen kan man ju tycka att det är värt den risken.

Fast tydligen så är det en bra metod & med mycket små risker att få jobbiga biverkningar. Så ev kan det vara värt den, annars så tar man den såklart inte.

*kl*

I dag är vi på 31+4 och har varit på kontroll. Bebis hjärta pickade som det ska & magen växer enligt kurvan.:)

I morgon ska vi på första föräldrarutbildningen, det ska bli spännande att se hur det är.

Konstigt... min BM säger att jag är 30+4 idag och vi har ju BF samma dag...hmm

Jag var på kontroll i torsdags...vad hade du för SF mått?
Vi är klara med föräldrautbildningen..den var faktiskt bättre än jag förväntat mig...

okej... i mitt fall var måttet 31cm iaf.. Jag har som tidigare nämnts lite svårt för min BM, vi har svårt att kommunicera på ngt vis...hmm.. Jag vill veta hur barnet ligger och så, men det har inte gått att få någon som helst respons...ska iaf inte ha henne till mitt nästa barn....

Jag vet att min BF är den 23 iaf och då är det väl så att jag fått fel veckoangivelse vilket inte förvånar mig ett dugg... Bebben kommer väl när den är klar..

De där veckorna är lika förrvirrande hela tiden. Var tvungen att kolla på growingpeople jag med för att se så jag hade koll... Stämde fortfarande ;)
Tiden går fortfarande galet fort. Idag går jag in i vecka 35 :eek:

KL
Blir ju inte mindre stressad av att maken numera går med handen i gips. Var och skulle besiktiga min häst i måndags och vi kan väl säga att maken och hästen inte rikitgt kom överens vilket resulterade i ett brutet finger. Dessutom gick åsnan inte igenom besiktningen utan markerade lätt på ena frambenet vid böjprov :cry: Inte helt förvånande så var den köpare jag hade inte lika intresserade längre. Suck! Hoppades att jag hade löst mitt hästproblem men icke... Hon får väl gå kvar och skrota hos fv och så får jag ta tag i det när kontraktet går ut.
Och ovan på det så har vi en förnstersmyg kvar som ska fixas i vårt hus. Vi hade tänkt göra det i helgen men nu är ju maken enarmad så det blir nog svårt. Tror iofs inte att pyret bryr sig om där är en smyg eller inte men jag vill att det ska var klart när han väl behagar komma. Känns inte bra att ha synlig isolering och att hgålla på och måla när det finns en bebis i huset. Nu hade jag kanske kunnat göra det själv med makens hjälp om vårt hus hade varit normalt men vi bor i ett gammalt hus där räta vinklar och raka linjer är väldigt sällsynt så att få till en bra fönstersmyg där blomkrukorna inte står på sned är utanför mitt kunnande. Blir till att ringa svärfar och be om hjälp. Han ställer alltid upp om han har tid men det är ju det att han ska ha tid...

Oj, vad gnällig jag låter... Det kunde ju faktiskt varit värre! Jag mår ju fortfarande oförskämt bra och om bara några veckor så är Pyret här! :love:

I dag var första delen på föräldrautbildningen & jag är positivt överraskad!:) Bra & saklig information från två barnmorskor - inga konstiga lekar o dyl.

December:
MayDay 7/12
evis 9/12
Vilya 17/12
Sandra78 19/12
zesel 19/12
goalisa 20/12
Dalatjej 23/12
Pumpernickel 23/12
Carrin 23/12
Vilsa 28/12

Januari:
Alanis 1/1
Javan 5/1
Wilfa 9/1
Ewa-Lena och gern 10/1
Soffipropp 13/1
godishanna 15/1
Spiteful Spirit 18/1
Maléne 17/1
Mirabell 19/1

Februari:
Kviga 7/2
Mustasukka 14/2

Ska på ny glukosbelastning nästa v... :( Hade lite högt värde på den första. Har verkligen försökt vara duktig och inte äta godis och äta mer fullkorn och grönsaker. Vad mer kan man göra...

Läste inläggen om att ha en extravagn till stallet... Har jag inte tänkt på men det kanske man skulle ha... Tänker ju ta med mig lill(e/a) Sprattel till stallet men man vill ju kunna gå på stan med utan att ha en hästosande vagn. Undrar bara om jag har råd med en till. Hm.. kanske kan ha de olika insatserna på olika ställen typ ligginsatsen i stallet och sittinsatsen med liften på ställen man inte vill lukta häst :idea:

Kolla om du hittar en vagn på blocket. De behöver ju inte vara.den finaste vagnen för att ha i stallet, de finns vagnar från 200 kr som fungerar men som inte är de snyggaste. :idea:

Vår vagn kostade 1000 kr m både sitt o liggdel, den är inte den finaste men funktionell, tänkt o ha som dagis vagn då vi här en nyare vagn oxå.

JAG tror du kommer tycka de är ganska jobbigt att hålla på o byta från ligg till sittdel hela tiden. Sen om de är samma suflett så luktar de ändå.

Senast ändrad:

Ja, ska kolla runt lite. Ja just det - det är ju samma suflett och det blir ju lite jobbigt att behöva ta av den hela tiden oxå när man byter del...

Ska på ny glukosbelastning nästa v... :( Hade lite högt värde på den första. Har verkligen försökt vara duktig och inte äta godis och äta mer fullkorn och grönsaker. Vad mer kan man göra...

Håller tummarna för dig! Jag var i samma sits, fick göra ny glukosbelastning i tisdags. Och den var helt ok! Hade 6,9 på den, och på den förra hade jag 9,5! Det du har skrivit ovan är precis vad jag gjorde så tyvärr har jag inga fler bra tips direkt. Försökte komma ihåg att röra lite mer på mig också. Hade slutat rida bara ett par veckor före förra belastningen och hade börjat slappa till lite....

på blocket finns massa billiga vagnar och i vårt fall dök en alldeles gratis från kusinerna...sliten men hel och funktionsduglig...

Vad härligt att din andra belastning gick bra! Jag var lite orolig över mitt sockervärde eftersom jag råkade mosa i mig en massa godis och läsk dagen innan förra provet (vanliga stick i fingret). :o Men BM kommenterade det inte så jag antar att det gick bra... :)

KL

När ska man packa väskan till BB? Hur många ombyte behöver man ha med till Pyret (på vårt BB finns inga kläder att låna)?

Hej!
Kul att det är aktivt i tråden. Det märks att det närmar sig för flera stycken. Det är ju tyvärr också fler som fått krämpor. Själv mår jag oförskämt bra av att ha sovit sittande i soffan i 5 nätter på grund av hosta. Måste vara en ergonomisk soffa;)
BB-väskan kan man väl packa när man vill. Kläder till bebisen, bindor, amningsbh etc används ju inte innan, men kamera, MVC-journal, kläder till de vuxna och sådant kanske får tas på slutet. Jag hade inte så många uppsättningar ultragravidkläder att jag kunde avvara uppsättning/ar i en väska.
Jag packade i och för sig inte förrän värkarna satt igång. Det var ju lite avledande att göra det. Jag hade dock skrivit listan innan vad jag skulle packa. Denna gången räknar jag med att jag måste ha packat innan då det kanske kommer att gå riktigt snabbt, så kanske två veckor innan BF det viktigaste. Nu bor vi nära BB (15 min) så mannen får väl åka hem och hämta det vi glömt om det drar ut på tiden eller när bebisen kommit ut.

Någon mer som får obehagskänslor när bebisen hickar? Jag har någon invärtes nerv som ilar vid varje hickning, ytterst obehagligt. Fast det är ju mysigt att känna hickningarna. :love:

Nä, hickningarna har jag inte känt av ännu, så vitt jag förstår. Men däremot tycker jag det är obehagligt när bäbis ligger mot eller sparkar mot naveln inifrån. Usch, får illamåendekänslor då. Men det är ju övergående. ;)

Det kändes väldigt märkligt häromdagen då bäbis la sig på vänster sida i magen. Dessutom föll den över på nåt vis, flob flob flob... :laugh: Den har konstant legat på höger sida hittills och det var lika omaka att ha bäbis på vänster sida som att ha en högersko på vänster fot. Annars är det mysigt när bäbis far runt, magen hoppar synligt och den gör sig ständigt påmind.

Hur ligger era bäbisar? Min ligger normalt alltså utåt på höger sida så min mage är över kurvan men barnet är normalstort. Puh!

Tror nog att jag behöver ha väskan packad innan värkarna börjar. Opackad väska skulle bara göra mig stressad :) Framförallt är det sakerna som vi behöver till bebisen. Hur många ombyte hade du med till bebisen sist? Räcker det med två?

Jag får ilningar av vissa sparkar, känns nästan som när man slår i armbågen. Antar precis som du att det är någon nerv som Pyret kommer åt. Obehagligt men ändå mysigt ;)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar