mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

okej... det beror väl säkert på vilken barnmorska man får/hur upplägget är beroende på vars man bor. Jag har inga problem med våran bm, men många frågor jag haft har hon inte haft svaret på, och hon verkar ha en väldigt generell bild av hur graviditeten är, om man avviker från "normen".. så jag får intrycket av att vi inte heller kommer att lära oss särskilt mycket... Men man vet ju aldrig!

föräldrautbildning på måndag, några lekar är jag inte mä på iaf... vill ha massor av bra användbar information och träffa andra i samma sits...

Är det lekar också? Vaddå, typ fruktsallad? Haha! Jag har svårt att tro att min sambo kommer att vilja leka... :rofl:

Jag är ensam och fick rekommendationen att ta med mej någon, mest för att en del övningar görs två och två (??). I mitt huvud handlar det kanske om massageinstruktioner tex men jag vet inte riktigt :). Men BM menade också på att det ibland brukar komma fler som "går ensamma" som man kan para ihop sej med isåfall.

Imorgon är det v 30+0 för mej. Börjar känna mej redigt tjock. Svullen i benen och fötterna och får halsbränna av typ all sorts mat tycker jag det verkar det som. Och så flåsigheten... När jag går uppför en backe eller en trapp spänner det i benen (pga de är svullna) och jag flåsar som om jag sprungit maraton. Men det är lätt värt när bebus sätter igång med sin gympa. :love:

Läste nånstans om att man kan palpera och känna vad som trycker på, jag har försökt så gott jag kan men får inte till det trots vana att palpera (annat än gravidmagar). Fattar verkligen inte hur hän ligger därinne :confused: :love:

KL

Har nu överlevt första träffen med föräldragruppen :). Var faktiskt betydligt bättre än förväntat. Hos oss så turas barnmorskorna om att hålla i utbildningen och som tur är så var det min barnmorska som hade vår grupp. Hon lovade att det skulle vara helt lekfritt!
Vårt är uppdelat på 4ggr. Igår var bara lite mjukstart, BM presenterade sig också var det med en BVC-sköterska som presenterade sig. Nästa gång så kommer kuratorn och pratar lite om hur familj och liv förändras med bebis, 3:e gången blir det förlossning och sista gången så pratar BVC om första tiden hemma. Frågan återstår ju och se om vi lär oss något eller inte. En tjej som inte ska amma frågade igår om hon kunde få tips och råd om det, bvc damen såg helt förvånad ut, precis som om det är jätte märkligt att någon inte ska amma. Så vi får väl se hur det blir med den informationen.

Jag var själv igår då maken inte kunde komma ifrån jobbet. Var en tjej til som var där själv. Verkade inte spela någon större roll om man är två eller inte.

Senast ändrad:

Hos oss verkar det inte förekomma någon föräldrautbildning alls om det är andra barnet i alla fall. På något sätt kan jag känna att det skulle behövas, det är ju mycket som ändrar på sig när det kommer ett syskon också, inte bara när första barnet kommer.

Vi ska på kontroll igen i eftermiddag. Nu är det en kontroll i veckan, omväxlande hos BM på vanliga MVC, hos läkaren på Spec MVC eller UL. Känns bra att de har sådan koll på oss. Är i vecka 25+4 i dag!

Hej!

vi får inte heller gå föräldrautbildning eftersom det är andra barnet. skulle vilja gå för att lära känna fler med knattar där vi bor men BM säger att BVC ordnar gruppträffar efter förlossningen där man kan lära känna folk. Bland annat grupper med instruktioner om spädbarnsmassage.
vi gick inte föräldrautbildningen förra gången för den låg mitt på dagen och vi jobbade långt från MVC. Jag tror inte vi missade något. Vi fick låna den där filmen där Gudrun Schyman föder barn och titta på hemma. Sedan lånade jag en jättebra bok som beskriver faktamässigt vilka faser man är i under förlossningen och vad som händer. Inte för att jag hann med alla faser riktigt, men det var faktiskt bra att veta ungefär. En annan bra bok som jag lånade handlade om proylaxandning och målbilder inför förlossning. Särskilt bra är tipset att ha en målbild längre fram än direkt när barnet är ute. Det kan ju gå på så många sätt man inte tänkt sig så tipset var att ha en målbild när man kommit hem med bebisen. För min del var fokus så starkt på förlossningen att när sen amningen strulade var det värsta krisen. amningen kom igång till slut efter 4 dygn på BB och sen tog det nästan aldrig slut.../A

*kl*

Igår vart jag sjukskriven pga foglossning å ryggvärk =( Får bara hoppas att f-kassan godkänner det hela då jag hört att dom är väldigt hårda! Men vad ska man göra när man inte kan sköta jobbet pga värk undrar jag...

På tisdag är det dax för bm igen. Första gången efter inskrivningen så det ska bli spännande. Får väl veta om bebis växer som han ska å höra hjärtljud :love:

usch vad tråkigt, hoppas det blir bättre! Klart du ska vara hemma om du har ryggont! Hoppas FK fattar det, jag har inte heller världens förtroende för deras förståelse i sådana frågor, det är som om de letar efter minsta lilla ursäkt för att inte godkänna sjukfrånvaron, hur dum den än är. Graviditet är ingen sjukdom, men man kan ju bli sjuk av att vara gravid! De verkar inte förstå skillnaden.

Jag har själv foglossning (antar jag), som flyttar sig? Konstigt, vet inte om det ska vara så. Haft väldigt ont i svanskotan, ryggen, höfterna och nu ljumskarna!! Men jag pluggar så jag kan göra mycket hemifrån ändå (om det inte vore så att jag mycket hellre läser böcker om graviditet, förlossning och bebisar än ägnar mig åt skolämnena... :angel:).. Hade jag jobbat på mitt gamla, tunga jobb i vården hade jag nog måstat vara sjukskriven mycket oftare...

Senast ändrad:

Nån mer än jag som börjar tröttna på att vara gravid föressten? Jag längtar efter bebisen så jag kunde smälla av!! :D Är i v. 27+5 så det är ju ett tag kvar... Och så börjar jag känna mig så otymplig och tung nu. Har gått upp mycket i vikt, har en kondition som en 90-åring, magen är i vägen när man ska ta på skorna (öht att börja sig ner är fruktansvärt), foglossning, ryggont, sömnbesvär och så är jag extremt hungrig hela tiden och måste vakta vad jag äter så jag inte går upp för mycket (fast det har jag ju gjort redan men ändå...). Och fast jag avhåller mig från godis och försöker promenera när fogar och rygg tillåter så sväller jag. Det är som om det bor en fet tant inne i mig som bara har längtat efter att komma ut! I hela mitt liv har jag lyckats mota bort henne - men nu finns det inget som hejdar henne!! :mad::D

Jag har också varit och köpt amningsbehå (modell tant) och ett par jättesnygga mammatrosor på lindex, när jag tog upp dem ur påsen trodde sambon att det var ett linne :p. Dom är Stora. Går nästan till armhålorna. Men ooootroligt sköna! Blir nästan pinsamt att tvätta och hänga upp mina nyinköpta mamelucker i tvättstugan, inget man vill skylta med direkt...

Jag hade större besvär kring v 21 än nu. Jag har på nåt vis resignerat och inser att trots jättestor mage så kommer den bli typ dubbelt så stor innan allt är klart så jag försöker gilla läget just nu. Jag har liknande problem men jag tror inte jag har foglossningsproblem efter som jag inte har ont i höfterna och kan rida utan problem. Jag har iofs ett stödbälte som både håller ihop höfterna och hjälper till att bära upp magen också. Rekommenderas om du inte har en sån!

Hur går det för dig att cykla? Det går jättebra för mig, jag känner mig fri och avlastad på cykeln, för jag får ont i fötterna efter mycket belastning på dem. Sen får man ju flåsa en del mha cyklingen och det är ju skitskönt med alla endorfiner som kommer.

Jag har inte cyklat sen jag blev gravid så det kan jag inte uttala mig om... Men jag promenerar i sakta mak, har en hund som vill ut också så jag får motion på så sätt.

Jag såg ett bildspel på nån sida (har nu tappat adressen tyvär) där man kunde dra en liten knapp framåt för att se vad som händer i kroppen under varje vecka man är gravid, och eftersom det var en kvinnokropp i genomskärning så såg man också magens tillväxt. Det är ju nåt enormt vad den växer där på slutet! Den kommer ju bli dubbelt så stor som den är nu! Men även om jag har ett normalt sf-mått så ser min mage väldigt stor ut (det har den gjort hela graviditeten) och den känns stor! Jag fattar inte att jag ska bli större, det känns som om jag inte kan bli mycket större än jag är nu. Jag kan ju knappt få på mig skorna nu, hur ska det bli om ytterligare två månader? :confused:

Nåväl. Det är mysigt att känna bebis sparka där inne, så man står ju ut. Men jag längtar som tokig! :love:

Jag känner mig definitivt färdig med att vara gravid. Tyckte att jag var klar någon gång runt vecka 19,20 :D
Har egentligen inga bekymmer. Magen är fortfarande i hanterbar storlek, inte ont någonstans, inga svullna ben, inte trött längre. Så jag borde ju egentligen trivas, det är bara det att jag mycket hellre hade haft pyret på utsidan ;)

Instämmer! Men jag är bara i vecka 27 än.... Så det är ju ett tag kvar, men det vore så skönt att veta att hon är ute och allt är bra!

*kl*

Idag har vi varit på MVC och lyssnat på bebis hjärta & mätt magen. Allt är som det ska. :)

*kl*

Idag har vi varit på MVC och lyssnat på bebis hjärta & mätt magen. Allt är som det ska. :)

Det ska vi göra i em å jag är faktiskt lite nervös för det... Men tror att allt är bra! Han sparkar som bara den å hårt börjar det bli :love:

Jo, tackar som frågar det är bra med oss. Jag är för trött för att vara aktiv vid datorn bara ;) . Vi var på koll igår och den lille ligger en hel del under normala tillväxtkurvan men växer på bra i sin egen takt och alla flöden ser bra ut. Jag har mkt sammandragningar och har varit på förlossningen en sväng för övervakning men det lugnade sig tack och lov igen. Nu är det mest ligga och vila som gäller, och jag väntar på ett stort bokpaket som bör dyka upp den här veckan så jag får lite nytt att läsa när jag ändå mest ska vara stilla.
Hur går det själv?

Jag har varit på två föräldragruppsmöten här. Tyvärr är jag den enda med tvillingar i magen, det hade varit värdefullt att utbyta erfarenheter med andra i samma sits. Men vi har en jättebra och engagerad barnmorska som håller i träffarna så det är intressant och informativt. Hittills har vi mest pratat om förlossningen och tittat på film, och nästa träff ska bli om amning. Vi har 5 träffar totalt.

Idag har vi äntligen varit på ultraljud! :love:

Allt är bra med Liten *pust* och vi kunde tydligt se vad där är för sort :p

Däremot ligger moderkakan dumt till, först såg det ut som att den var helt för öppningen men sedan såg vi att där är en liten springa. Så hoppas den följer med magen upp när den växer, för jag vill inte bli snittad :crazy:

Det blir nog en sånhär :D
baby3_110820037.jpg

Åhhh va roligt :) Äntligen har du med fått se lilla miraklet :)
Men har jag fattat rätt när jag säger en flicka?

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar