mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

*kl*

Liten uppdatering från mig! Lillen ligger å sprakas många många ggr dagligen så han verkar må bra! Har börjat känna av fogarna rätt ordentligt vissa dagar, men men. Har blivit så FRUKTANSVÄRT trött på människor å deras dumma åsikter nu bara! Vill bara be folk fara å flyga... "va lugn du, det blir värre" Jag menar... WHAT??? GAHH!!!

Det va en mycket mild åsikt av en j*vligt förbannad Soffipropp! :devil:

Haha. Känner igen den där ilskan. Vissa dagar är jag så arg på allt och alla.
Och andra dagar kan jag börja gråta för ingenting.

Visst är det underbart med alla kommentarer som folk slänger ur sig bara för att man är gravid (om det nu var dem du tänkte på).
Några av mina favoriter är...
"Så det är 10v kvar, hur stor ska du bli egentligen..."
"Vilken liten mage du har"
"Vad stor din mage är, den bebisen kommer väga långt över 4kg"
"Ta mer, du äter ju för två"
"Huur mååår duuuu?"

Också har men lust att svarar
Jag tänker bli tillräckligt stor och min mage är mitt på kurvan, verkligen mitt på. Inte stor, inte liten. Och nej, jag äter inte för två och min hjärna är fortfarande intakt trots att jag är gravid så du behöver inte ljuda extra tydligt. :)

Fast det som gör mig allra mest irriterad är dessa som ska klappa mig på magen. Jag är för f-n ingen hund! :devil:

Det är ju märkligt att folk bara måste kommentera gravidas kroppar. Antingen är man för stor eller så är man för liten. Och så får man frågor om viktuppgång osv.
Det kan väl inte vara så svårt att bara säga att man har en fin mage eller nåt liknande om man känner att man måste kommentera.

Den här gången har jag inte fått höra så mycket än. Bara att jag var stor för att vara i v.19 och av en annan att jag såg svullen ut i ansiktet. Tack. Har gått upp 1 kg och är i v.20.

Min kompis säger varje gång vi ses; Vad fet du är! Är du säker på att det inte är två? Fast det är bara för att hon vet att jag hatar det.

Ja, det är verkligen märkligt.
Och den du nämner är ju en riktigt klassiker. "Är du säker på att det inte är 2?" Japp, helt säker!

Visst är det underbart med alla kommentarer som folk slänger ur sig bara för att man är gravid (om det nu var dem du tänkte på).
Några av mina favoriter är...
"Så det är 10v kvar, hur stor ska du bli egentligen..."
"Vilken liten mage du har"
"Vad stor din mage är, den bebisen kommer väga långt över 4kg"
"Ta mer, du äter ju för två"
"Huur mååår duuuu?"

Hihi ja sånna får man höra ibland...

"Hejsan, hur mår ni två idag då?"
"När ska du bli stoor egentligen?"

Det positiva är väl att man kan skylla rätt mkt på att man är gravid, tex gidissug, att man e lite glömsk mm... :devil:

Kl

Fast att folk kommenterar att man är gravid är ju också ett sätt att bekräfta att man uppmärksammar situationen. Det finns väl inte så många kommentarer att ge egentligen? Om nån frågar hur man mår så kan de - ve och fasa :eek: - få ett ärligt svar, och vem orkar höra det? Av kollegor och annat "löst" folk menar jag. Familj och vänner får gott höra sanningen så gott det går.

Jag blir dock sur när andra kvinnors graviditeter ska jämföras med min. Om de haft en fantastisk tid, den bästa i sitt liv osv osv, och min inte är det, så känner jag mig skuldbelagd för att jag inte njuuuuuter.... :grin: Inte fasen kunde jag väl veta innan detta hur just jag skulle känna det med kroppens totala förändring, orkeslöshet, känslighet osv? Just dessa kommentarer har förstärkt mina negativa upplevelser när det har varit jobbigt. Sen har jag tänkt att de där lyckliga kvinnorna måste ha glömt hur det faktiskt var. Dag för dag med halsbränna, flytningar, ligament- och muskelfästesmärtor och annat fräckt. :crazy:

Jag får ofta höra från folk som inte tidigare kommenterat min grossess, "Det är inte långt kvar va?", och det är ju också harmlöst tycker jag. För hur ska folk egentligen ha koll på hur stor en mage är vid en viss tid i graviditeten?

Nä, jag är faktiskt ganska glad för att folk ändå kommenterar, min situation känns otroligt långt från normalläget och då känns det skönt att omgivningen ser och bekräftar det. Bara jag inte jämförs med nån annan utan får vara jag.

Jag verkar bli ganska inbunden som gravid, hänger inte på i samtal om andras förlossningar och graviditeter. De flesta verkar förstå och slutar då att prata. Jag pratar om det när jag vill. Känns bättre att prata på nätet...

Har varit hos BM idag. Ligger på översta normalstrecket på SF-måttet, men BM kunde inte känna var livmodern slutade riktigt i uppåtriktning så vem vet. Allt var normalt och bra. T o m järnvärdet var bra fast jag inte äter järntabletter och är vegetarian. Kanske min mörka choklad och alg-diet som fungerar bra.
Jag har fått en idé om att jag har graviditetsdiabetes eftersom jag dricker vansinniga mängder vatten och är törstig hela tiden. När jag läste om det verkade det symptomfritt. Fler som dricker litervis med vatten varje dag och ändå känner sig törstiga? Blir inte glukosbelastning förrän i oktober så jag får väl vänta och se. /A

Näe, jag dricker normala mängder vätska. Låter skumt det där, tycker du borde kolla upp det.

Är det bara jag som har gått från att vara rätt lätt till att bli ledsen & arg. Till att bli nästan helt lugn & sansad?! Kan det gå åt andra hållet också tro? :d

Annars så klev jag in i vecka 24 igår & bebisen sparkar på massor, härligt att ligga & kika på magen när den hoppar :D Mår fint, lite slut i slutet av ryggen bara när jag jobbat en del.

Jag blir dock sur när andra kvinnors graviditeter ska jämföras med min. Om de haft en fantastisk tid, den bästa i sitt liv osv osv, och min inte är det, så känner jag mig skuldbelagd för att jag inte njuuuuuter.... :grin: Inte fasen kunde jag väl veta innan detta hur just jag skulle känna det med kroppens totala förändring, orkeslöshet, känslighet osv? Just dessa kommentarer har förstärkt mina negativa upplevelser när det har varit jobbigt. Sen har jag tänkt att de där lyckliga kvinnorna måste ha glömt hur det faktiskt var. Dag för dag med halsbränna, flytningar, ligament- och muskelfästesmärtor och annat fräckt. :crazy:

Jag får ofta höra från folk som inte tidigare kommenterat min grossess, "Det är inte långt kvar va?", och det är ju också harmlöst tycker jag. För hur ska folk egentligen ha koll på hur stor en mage är vid en viss tid i graviditeten?

Nä, jag är faktiskt ganska glad för att folk ändå kommenterar, min situation känns otroligt långt från normalläget och då känns det skönt att omgivningen ser och bekräftar det. Bara jag inte jämförs med nån annan utan får vara jag.
Jag tror att alla graviditeter är olika, och att det är en enorm skillnad mellan oss hur vi upplever förändringen av våra kroppar. Känn ingen skuld för att du inte njuter - din upplevelse av din kropp och problemen med den är ju sann! Den betyder inte att du inte uppskattar det som komma skall - ett barn. Och det är väl det som räknas i slutänden?
Men de där lyckliga kvinnorna måste inte ha glömt hur det var. En del har kanske det men andra kanske fungerar som mig. Jag är en av dem som är väldigt hårt drabbad av graviditetskomplikationer men ändå går omkring och småler fånigt (mellan illtjuten när fogsmärtorna hugger som värst). Jag går inte omkring i ständigt lyckorus, men jag känner en otrolig fascination över att vara gravid och varje liten spark i magen ger mig lyckokänsla. Det är en fantastisk tid tycker jag - trots allt. Jag har accepterat att mitt liv ser helt annorlunda ut under dessa månader och att jag måste ligga ned största delen av dygnet och att inga vanliga aktiviteter får plats i livet just nu. I och för sig lever jag med en kronisk smärtsjukdom som går i skov, så jag är van att kroppen begränsar mig i perioder. Det kanske gör det lättare för mig att se ljusglimtarna i situationen?

Angående magens storlek så är jag förvånad att jag fått så lite kommentarer ;) . Jag blev mätt hos BM idag - SF-mått 32 i vecka 27+4 . Magen är en rejäl kula vill jag lova :love: . Hoppas jag inte spricker, jag har ju några veckor till på mig att växa.

Ni som möter folk som vill klappa/klappar er på magen - vilka är dessa människor egentligen? Jag kanske utstrålar något bitskt som får folk att hålla tassarna borta :D , men jag har verkligen inte varit med om något sådant. Min make lägger handen på magen då och då såklart, och så har jag tagit blivande mormors hand och lagt dit en gång så hon fick känna. Tack och lov har ingen okänd eller bekant ens kommit på tanken. Försöker de åker de nog på en propp i och för sig ;) ...

Mina vänner känner på magen någon gång då & då. Det stör mig inte alls, men alla är vi olika. Så länge det är mina vänner & familj så får dom gärna lägga handen på magen.

Dom som varit mer bekanta har frågat om dom får "känna", vilket jag tycker är jättebra!

Håller med, så länge familjen känner på magen tycker jag det är okej, de väntar oerhört mycket på den nya familjemedlemmen, den är hett efterlängtad på många sätt hos hela släkten även om vi kanske är mest förunnande att vänta barn. Än så länge måste jag både tro och tycka att det har gått smidigt, känner mig gansk pigg och orkar en del även om man är klart påverkad av att kroppen växer. Igår fyllde magen 6 månader... känns overkligt att den redan är så långt gången....

besök hos barnmorskan idag och allt såg bra ut - SKÖNT. bäst var att än så länge är jag "mindre" än med Isak vilket INTE gör ont ngnstans då jag blev väldigt stor med honom. Sfmått 23 tror jag i vecka 25+1 :) med Isak hade jag sfmått 25 i vecka 24 så nu ligger jag under kurvan ist för klart över som förra gången.

Häftigt att man blir så glad varje gång man får höra hjärtljudet eller hästen som galopperar?

Får mest bara snälla kommentarer om maget på jobbet att jag är fin och så det gör inte ont att höra även om jag inte riktigt känner mig fin alla dagar precis...

kl
Har inte haft tillgång till någon dator på ett bra tag så jag kommer med en uppdatering : Var på ultraljud förra veckan, fick tyvärr senarelägga min bf med nio dagar så den 15 februari blir det dags... Tyvärr låg moderkakan fel, ska in på ultraljud om några veckor igen, ligger den fel då blir det snitt...

Jag var livräddinför förra förlossningen, men trots värkar i fyra dygn så var själva förlossningen inte så farlig, oerhört seg, men det var absolut inte det värsta i smärta jag varit med om... Så jag hoppas jag slipper snitta, skulle kännas hemskt att bli uppskuren...

Jag tog upp det med min BM igår och hon sa att det kunde vara normalt att vara törstig och dricka mycket. Det känns som att jag dräneras på vätska på natten då jag på grund av nästäppa ligger och flåsar med öppen mun. BM menar att vi får invänta glukosbelastningen om 3 veckor så vi får se.

Mirabell: Jag har ett vansinnigt stressigt jobb tidvis, men kan inte stressa upp mig där längre. Hände någon gång förra grav. men denna är jag värsta filbunken. Så från att lätt kunna stressa upp mig, verkar det lugnt. Jag är nog i övrigt lite mer känslomänniska nu än annars både till att bli arg och ledsen. Svårt speciellt med ledsenheten inför sonen som undrar.

Idag har jag varit på barnloppis och faktiskt vågat handla lite bodiesar, mjuka byxor och pyamasar i stl 56-68. Mest brunt, orange och grönt. Stl 50 tror jag inte kommer att gå på om h*n kommer när han ska.

Nu har jag hämtat min symaskin som varit på lagning så om ett par veckor kommer jag nog börja sy sjalar, babynest och kanske något mer. Vad tror ni om en tjock filt som man kan vika över bebisen och knäppa så att man kan packa in och ur bebisen utan att man behöver dra av overall?/A

Det lät som om du var där.... Hittat ngt? Vågat handla? Jag längtar tills du vet vad som gömmer sig där inne...

*kl*

Idag är vi inne på vecka 24+3 å bebis sparkar å sparkar :love:

Dock mår jag inte jättebra i kroppen å min chef börjar pika om sjukskrivning trots att jag bara är borta typ en dag i veckan... Men det blir värre å värre... Fogarna och ryggen som spökar å ställer till det. Har varit hos sjukgymnast å fått tips å råd av henne å gör som hon säger men det hjälper inte... :cry: Vete sjutton vad man mer kan göra... Snart åker kryckorna fram när det är som värst iaf! :cry:

KL

Fick precis reda på att min fordervärd har köpt ny häst och ställt av min. :( Hela poängen med att hon är ute på foder är ju just att hon inte skulle bli avställd... Suck!
Har börjat fundera på om jag skulle sälja henne och nu känns det som om jag helt plötsligt måste bestämma mig nu. Ska jag sälja henne så ska ju det vara nu innan hon är helt ur form (fodervärden ska ha henne till februari). Och jag som inte ens har bestämt mig och som knappt vet hur man säljer en häst i fall jag nu skulle bestämma mig för det.
Har varit så himla nöjd med fodervärden och att min häst har haft det så bra. Känner mig helt matt, vet inte vad jag ska göra... :cry:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈