mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Nä, vilken dag som helst men inte julafton... Bebis pappa fyller år den 22:a och tycker att en födelsedagspresent skulle vara bra.

Ska bli roligt att se om någons kommer på julafton eller inte....

Vi ska satsa på att jag kan vara hemma i 3 år. Gillar inte att ha små barn på dagis. Pappan gillar att jobba och jag gillar att vara hemma.
Kanske gör så att jag jobbar lite på helgerna efter 1 år. Får se hur det blir med ekonomin.

uppdaterar lite

är nu i vecka 25+2. Ska till BM på fredag för kontroller. Tror jag har världens största SF-mått. Bebisen ligger emellanåt djupt och trycker på urinblåsa och emellanåt rör den sig ivrigt under revbenen. Har emellanåt svårt att andas och mådde igårkväll lite illa när jag ätit för att bebisen ligger så högt. Minns inte att det var så sist. Mår väl ganska bra annars. Äter ännu inget järntillskott men känner mig inte så trött. Äter vanligt kosttillskott med järn i och en del mörk choklad som ska vara järnrikt. Det är inte så mycket socker i det, va?

Ska på barnloppis till helgen. Är skrockfulll som tusan och borde inte köpa något ännu, men nästa loppis är till våren. Tänkte mest skaffa en massa extra bodies och pyjamasar. Förra barnet kräktes och hade säkert 10 ombyten per dag, mycket lånat. Skulle det gå åt skogen får jag väl ge bort det. Köpte en ny amningsbh också i helgen. Mot mina skrockprinciper, men det var billigt så det fick bli så.

angående föräldraledighet funderar jag på hur länge jag ska jobba. Funderar på att gå 1/12 men vill inte slösa på föräldradagarna. Gick på 2 veckors fl och en veckas semester innan förra barnet kom. December är ju mörk och tråkig och full av så mycket annat så det kan ju vara skönt att bara vila och julmysa. Sedan tar jag kanske fl till barnet är 6-8 månader till att börja med. Förra gången var jag hemma ett år och maken 8 månader, men vi vill hellre dela tidigare och vara hemma några dagar i veckan var. Beror väl på hur ammig den här bebisen är. Jag använder helst inte bröstpump om jag inte måste. Sen borde jag byta jobb och det kanske är svårt att börja på ett nytt jobb och kräva att få vara hemma på halvtid. Jag vill ha en heltidstjänst i botten. vi får se. Har planer på att plugga lite under föräldraledigheten också.

Motion blir det inte mycket av förutom långsamma promenader. Cykla gör för ont i sittbenet.

Hmm fast strax är våra bebisar så stora att de har väldigt god chans att överleva och få ett bra liv så jag skall strax bejaka mina köpsug....

Jag har väldigt ont i bäckenet och kan knappt gå ens långsamt utan att det blir värre. Cykla går bättre men bara eftersom jag har en bred tant-gelsadel som jag tejpat fast en stor kudde på. Och så får jag lägga cykeln ner för att komma över med benet över ramen. Men det går i alla fall (och hunden får komma ut och röra sig litegrann :) ) .

Jag har precis börjat kolla på webben och läsa barnklädestrådar här på buke. Det känns inte så stressande med just kläder. Däremot så virkar jag en bebisfilt på pendeln till jobbet. :laugh:

Delvis KL

Just nu är det faktiskt mer panik över mina egna mammavinterkläder. Jag är redan så stor att folk tror att jag snart ska föda (är i v 25 nu) och jag ska alltså lyckas klä på mig mitt i smällkalla vintern. Dessutom måste jag hitta skor/kängor/stövlar som är varma och lätta att ta på sig. Jag har redan stora problem att ta på mig skorna med kardorreslejf på fotryggen. :crazy:

Annars mår jag mycket bättre nu är för en månad sedan. Jag har börjat acceptera att gå runt i slow motion med en bautamage. Jag har också börjat känna ett behov av att klä mig fint (eg vanliga kläder men ändå nåt som inte ser hängigt, bylsigt och slarvigt ut) så den här graviditeten blir inte billig! Att klä mig fint påverkar mig jättemycket på ett positivt sätt.

Jag var på kurs med hästen i helgen och fick bra feedback från tränaren, hur jag ska tänka angående viktökningen och vad jag ska fokusera på i ridningen. Den resan tog enormt på krafterna men oj, vad det gav mycket i gengäld. :D

Jag har fyndat massa mammakläder på nätet, typ Tradera o blocket. Senast ett par "finbyxor" för 3kr, ser inte ens använda ut. Kan ju vara ett sätt att slippa lägga ut en förmögenhet på nya kläder.

Till pyret har jag också handlat en del. Så även om det fortfarande kan gå tok så kan det ju lika gärna gå vägen. Och dessutom så är det ju så kul att handla bebissaker :D

Jo, men jag har ingen standardkropp utan måste prova ut kläderna. Tröjor och koftor kan jag ha sen tidigare plus att jag köper koftor jag kommer kunna ha sen. Det är värre med byxor och jag vill så gärna ha en fin vinterjacka/kappa och där måste jag definitivt prova då det är så mycket som ska stämma med ryggbredd, ärmtjocklek, utrymme för mage osv osv.

Då blir det förstås lite svårare.

Jag har mest panik över skor. Behöver nya vinterskor och hade behövt det även utan mage. Har inga problem att få av och på skorna och än så länge har fötterna samma form som innan men problemet är ju att köpa ett par skor som passar nu också får jag inte i fötterna om ett par veckor. Funderar på att göra återupplivningsförsök på fjolårets skor och sen hanka mig fram till pyret är ute.

Jag hade turen att ha en kompis i ungefär samma kroppstorlek som är färdig med bebisverkstan - köpte alla hennes mammakläder för en billig peng! Kul med en ny garderob :)

Ang inköp till bebis har vi nu köpt det mesta, först ville jag inte köpa något men sambon tyckte att det kan vi visst göra. Händer det något så kommer vi någon gång ändå försöka igen, annars blir det en del i sorgarbetet att plocka undan allt! Så nu handlar vi på som bara den - är ju så roligt!!! Å när halsen bränner eller tröttheten faller på så kan jag öppna min lilla bebisbyrå å klämma å känna på alla fina små kläder - då är det inte jobbigt längre :)

*hugger sista*

Hej på er! Idag väntas kvällsjobb för min del. Dock inte så många kvällar eller ens dagar kvar nu, jag har blivit beviljad havandeskapspenning från 20/10 :banana:

Apropå shopping så är vi i det närmaste klara redan :D Nu har vi fått ärva mycket efter kusinen som snart är 1½, men har kompletterat med mer vintriga kläder och så förstås köpt en del "eget". Vagnen köpte vi begagnad samma vecka som RUL så den har stått här ett tag redan. Katten tyckte att det var hans, så vi får ha myggnätet på för att slippa katt i vagnen.
Det som återstår att köpa är i stort sett babyskydd, det tänkte vi väl få klart under oktober (vi blev nog lite skrämda av att kusinen kom dryga 5 veckor för tidigt helt utan förvarning, och nyblivna pappan fick ge sig ut och tokhandla allt utom barnvagn på ett dygn...). Och så lite salvor, blöjor och sånt.

Mammakläder har jag köpt väldigt lite av, två par jeans på tradera och tre toppar från HM. Jeansen var suveräna, köpte ett paket med ett par som jag har haft från vecka 21 ungefär, och ett par som jag har på mig för första gången idag.
Annars så gick jag ner 7 kg månaden innan jag blev gravid så toppar och sånt finns en del som passar bra nu, plus att jag rotat lite i sambons garderob :angel: Men jag kollar av Tradera med jämna mellanrum också!

Det som återstår att köpa är i stort sett babyskydd, det tänkte vi väl få klart under oktober (vi blev nog lite skrämda av att kusinen kom dryga 5 veckor för tidigt helt utan förvarning, och nyblivna pappan fick ge sig ut och tokhandla allt utom barnvagn på ett dygn...).

Haha, ja, det är inget fel i att vara ute i tid... vi trodde vi hade gott om tid på oss, men dottern kom 4 veckor för tidigt. Dagen innan snittet var vi till ikea och köpte skötbord och grejer, ett par dagar före det handlade vi barnvagn och nya bilen köptes veckan före hennes ankomst... Babyskyddet fick min man handla och montera på väg in till BB när vi var redo att hämtas hem :P

Kusinens föräldrar skulle åka på en "sista semester" bara de två och sen skulle de sätta igång och handla allting. Men det blev aldrig någon semester, två dagar innan blev det en resa till BB istället :D
Nu blev ju mamma + bebis kvar några dagar i och med att det var för tidigt, men det blev nog bra stressigt för pappan ändå, att hinna få ihop det mest nödvändiga. Och mamman tyckte nog att det var lite trist att inte få gå och välja kläder till bebis själv.

Kul att hitta denna tråd :)
Jag o min sambo väntar vårt 1a barn, beräknat till den 15e jan :) Börjar känna lite smått panik över att det knappt är 4 mån kvar och vi har inte börjat handla bebissaker än och vi försöker hinna med att gifta oss innan den lilla sprattlande tänker komma ut :D Samtidigt är det jättekul och spännande allting. Pållen tycker dock jag börjar bete mig lite underligt då vi e ute och rider och jag står i fältsits även i traven... ;) Lite foglossning som gör sig tillkänna...

uppdaterar lite

angående föräldraledighet funderar jag på hur länge jag ska jobba. Funderar på att gå 1/12 men vill inte slösa på föräldradagarna. Gick på 2 veckors fl och en veckas semester innan förra barnet kom. December är ju mörk och tråkig och full av så mycket annat så det kan ju vara skönt att bara vila och julmysa.
.

Jag ska gå på fl 1/12. Hade ingen semester i somras pga nytt jobb så jag behöver vara ledig lite innan bebis kommer. Ska bli skönt att hinna med lite julpyssel och ställa i ordning.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 442
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar