Jag tycker buke generellt har ganska hög tolerans för att hundar är just hundar och kan bitas i vissa situationer. Och att man knappast behöver ta bort en sån hund om man tar ansvar och vet vad man har i snöret.
Det är väl mest så att olika bruksraser har lite olika egenskaper. Även om jag väl kan tycka att malleaveln är lite väl extrem ibland så får väl folk skaffa dessa hundar om de trivs med dom? Jag behöver ju inte göra det. Och sålänge det inte är ett problem i samhället så ser jag inte riktigt problemet?
Munkorg är kanske inte så vanligt i Sverige men på vissa ställen utomlands så har större raser (eller alla) på sig munkorg på tåg/buss eller typ centrum. För att hundar är hundar.
Precis som folk får skaffa skarpa herdehundsraser. Sålänge de vet vad det är för hund och anpassar sitt liv efter det.
Sen ska man väl inte sticka under stol med att även många schäfrar (och andra bruksraser) absolut kan kampa med både det ena och det andra som valpar/unghundar innan man fått styrning på dom och de mognat. Var för inte så längesen en tråd på fb om en som hade problem med att deras 4 mån valp sprang efter barnen och bet/hängde i kläder osv när de lekte och sökte hjälp för att bli av med det. Många svarade - det är helt normalt. Vilket det faktiskt är. Men det behöver ju tränas på. Speciellt när det är så stora raser med höga drifter.
Min schäferhane kampade loss med min jacka en gång när han var runt 2 år. Mindre kul. Men sånt som händer. Gripa blev som en tossig galning när mamma passade henne och skulle gå med en person som blev rädd för henne och gjorde ryckiga rörelser. Det fick igång hennes jakt/kamp. Mamma som inte är så hundkunnig visste inte riktigt vad hon skulle göra. Och det var väl också där och då som hon på riktigt förstod hur lätt det är att få igång den typen av hund. För hon hade inte sett den sidan av henne innan, då jag annars alltid är med och styr INNAN det ballar ur. Nej, hon bet inte i personen. Men att ha en schäfer runt sig som hoppar runt och skäller är kanske inte så kul heller.
Lite min poäng bakom varför folk tror att hunden "bara är sån" för att den är lydig och tränad. Det går ganska lätt att plocka fram lite annat som kan vara ganska jobbigt