Jag säger som sagt ingenting om en valp som nafsar lite när den är valp, så gjorde min förra spaniel också men med mognad så försvann beteendet tillsammans med träning och han gjorde aldrig så när han kom över valpstadiet. Till och med vår cavalier vi hade när jag växte upp bet oss i tårna hela tiden som valp men som sagt, beteendet la sig när valptiden var över, med en del träning såklart. Men valp och unghund är inte riktigt samma sak för mig iallafall. En unghund är stor och stark.
Och visst, sålänge dom som verkligen kan hunden har den så är det väl lugnt och det är nu hyfsat få mallar i sverige trots allt, det är inte direkt en extremt vanlig ras. Som sagt igen, jag har enbart träffat trevliga. Att det inte är ett problem med rasen generellt sätt här är väl förmodligen för att det är väldigt få av den här än sålänge.
Och som vanligt är ju folk på buke trevliga mot vissa medans andra av någon anledning totalsågas oavsett, som tex den hunden som bitit tre personer pga ägarens miss i rastgården, där en skrev att det minsann inte alls är konstigt att hunden tvångsomhändertogs trots att hunden hade bytt ägare när det skedde, hunden är ju fortfarande en fara. I denna tråden får iallafall jag uppfattningen att svaret borde blivit jamen dåså, har hunden bytt till en vettig ägare som har koll så är ju problemet löst och det var fel av dom att omhänderta hunden.
Min förra stallägare hade en schäfer som var för vek för att bli polishund men blev istället en trevlig stallhund och den betedde sig också så, det var en stackars inackordering som råkade få igång hunden som skällde och hoppade runt och betedde sig hyfsat otäckt men den bet aldrig heller, den stannade vid det läget. Den gick inte längre en så trots att personen stod och flaxade med armarna för att hålla den borta. Men igång gick den ju snabbt, men inte längre än så.