Så står det i en förtydligande kommentar i Raskompendiet för Belgiska vallhundar;
"Det innebär att belgaren trots vallhundens typiska livlighet, snabba reaktioner och starka flockkänsla ändå ska klara av att ”stå upp” för sig själv och sin ägare när situationen så kräver. Dessa krav innebär att rasens mentala hälsa skall vara så god att hunden har förmågan att värdera hur den skall agera utifrån situationen som den befinner sig i. Då Belgaren är mycket lättlärd räcker ibland några få erfarenheter för att ett beteende ska få fäste. Det är förhållandevis vanligt att rasen uppvisar en neutral hållning i kontakt och hanteringssituationer, detta är fullständigt normalt och skall inte påverka kvalitetspriset. För att lättare ”öppna upp” kontakten är det enklast att bestämt, resolut och med ögonkontakt mot hundägaren gå fram och helt kort hälsa välkommen. För att exemplifiera ett dåligt kontakttagande: Domaren tittar/stirrar på hunden och samtidigt närmar sig ekipaget på ett osäkert eller avvaktande sätt."
Min kursivning kommenterar jag här; Innan 2001 då denna skrevs om så stod det att dom kan upplevas som reserverade.
Tyvärr så var det många som just tog det för social osäkerhet, därför skrevs kompendiet om.
Jag vet inte om nuvarande text klargör det hela bättre?
Problemet är att Mallen kan inte jämföras med en Schäfer, den beter sig inte som en Schäfer och kan inte arbetas med på samma sätt som en Schäfer om du ska få en harmonisk Malle. Skillnaden är nästan som natt och dag.