Min (extra large, han ar HOG) malle hane, Tate, ar precis sa. Han har mycket skarpa och forsvar och gillar inte ALLS manniskor i storsta allmanhet. Tursamt nog har han ingen jaktinstinkt alls. Han avgudar mig ... For honom ar jag GUD och vad jag sager galler alltid pa en gang oavsett laget i ovrigt. Hade han inte varit sa forar vek hade jag inte haft honom kvar.
Sager jag at honom att sitta pa IGP planen kan figgen reta honom hur mycket som helst (dock inte komma for nara mig, da aker rumpan upp sa vi har aldrig provat) och han sitter kvar. Ropar jag att han ska komma kommer han ... aven om jag just kastat den alskade bollen och han ar i vild jakt pa den. Star vi framfor figgen som retar och forsoker fa honom att bryta mitt kommando stannar han vid min sida tills jag ger honom lov att antingen anfalla eller sager at honom att vi gar.
Jag blev sjuk under 2019 och sedan kom pandemin och i hela den roran flyttade den enda hyfsade (inte bra, men okay da han behandlade mina hundar som jag ville) figgen vi hade i omradet sa nu ar IGP inte aktuellt langre. Tyvarr, bade jag och mina hundar (en rottis ocksa) gillade det.
Vi tranar fortfarande varje dag ... inte pa nagot for tavling, Tate ar aldeles for skarp och tycker aldeles for illa om frammande manniskor for att ta honom till nagon lydnads tavling eller liknande. Ett stalle dar han maste genomlida folk som (gasp) ror vid honom eller bara kommer at honom skulle han tycka var super obehagligt. Aven om vi skulle fixa lydnaden hur bra som helst ar det inte ratt mot honom att han ska behova gora vald pa sitt obehag infor framlingar.
Som sagt, vi tranar dagligen pa olika saker. Oftast ar det nosework, att ga runt tomten och hamta alla hans leksaker och lagga dem i leksaks ladan att backa uppfor trappan och vad vi kommer pa for dagen. Inkallning, snabba ligg, leave it, att sitta kvar tills kommandot kommer att man far springa efter bollen (eller vad det nu ar) och allt annat som gor att han fortsatter att lyda och inte ar farlig ar nagot vi ovar pa olika satt hela tiden och har gjort sedan han kom till mig for nastan 5 ar sedan.
Det AR anstrangade att ha en skarp malle ... man kan aldrig slappna av. Men oh sa roligt och sa mycket karlek han get tillbaka.