Fast.... det är ju knappast bara mallar som är sådana, min whippetunghund triggas av alla möjliga rörelser - eftersom han är av en ras som jagar med framför allt synen. Löv, humlor, flugor, saker som fladdrar, rullande hjul på soptunnan när vi flyttar den, cyklister etc etc.
Första gången han såg en cyklist passera här hemma på grusvägarna trodde jag ögonen skulle ramla ur skallen på honom - han vill SÅ gärna kuta efter detta spännande fenomen. Hade jag varit ouppmärksam där eller trott att jag hade bättre kontroll och haft honom lös så hade han rusat efter och jag skulle ju inte kunna garantera att han inte skulle huggit tag i ett fladdrande byxben eller liknande.
Nu bor vi på landet så det är sällan vi möter så många människor - mestadels är det bilar och traktorer och där har vi redan från början jobbat med att han får en hög med godis att äta medan bilen passerar, just för att han inte ska få för sig att bilar är kul att försöka jaga - men nog skulle han, i en stökigare miljö med mer människor, kunna fara efter en cyklist eller ta ett skutt efter en fladdrande sjal, eller en leksak som ett barn viftar med.
Ren jaktlust, inget ont i hunden men skulle ju kunna skrämmas rejält om han högg tag i en leksak eller ett klädesplagg. Han har en rätt rejäl kamplust också - inte jämförbar med en malle förstås men nog sliter och drar han, morrar och har sig, när han har tag i en leksak eller liknande. Är man hundrädd skulle han kunna uppfattas som farlig, trots att allting bara är en lek för honom.
Så... är min whippetunghund då en farlig hund? Om inte - är en malle som gör likadant (dvs enbart pga jaktlust/kamplust) en farlig hund?