Hejsan. Vad kul att du planerar en ny familjemedlem
. Du verkar kunna erbjuda ett aktivt liv som de flesta hundar skulle älska.
Jag har en ung malinois. Det är min första och hon är nog med malinois mått mätt en ganska enkel hund då hon är väldigt social mot både folk och andra hundar och har lätt för att varva ned och slappna av. Dock är vår vardag inte direkt problemfri trots att hon uppfattas som en "lydig väluppfostrad hund" av omgivningen. Hon jagar (eller vill jaga) allt som rör sig. Detta innefattar cyklister, joggare, sparkcyklar, skidåkare, barn, pulkaåkande personer m.fl. Och givetvis katter och vilda djur. Till skillnad från många andra hundar så tvekar hon inte att bita. Minsta lilla rörelse triggar igång henne och eftersom vi bor i stan gäller det att alltid ligga steget före för att undvika katastrofen. Häromdagen tränade vi lydnad på en parkering, jag kollar bort två sekunder för att plocka fram kopplet. När jag tittar upp är hunden 50 meter bort och ska precis sätta tänderna i en stackare på elsparkcykel. Tack och lov sitter inkallningen till 99 % i sådana här situationer vilket är ett måste om jag vill kunna släppa henne ens för träning. Hon är jämt på G när vi är ute och som standarden säger "alltid aktiv, ständigt i rörelse". Åker vi tåg är det munkorg som gäller ifall jag vill slappna av. Skulle någon fladdrig typ komma skuttandes förbi vill jag inte att hon hugger tag i denne. Detta är då en supersocial individ med minimal skärpa och försvarslust. Du kan också få en med sociala brister och stora allvarsbitar. Är du då beredd att handskas med det?
Som jag ser det är det inte fråga om en malinois skulle kunna trivas hos dig för det kan de säkert så länge du uppfyller deras behov och en hund behöver inte tävla för att må bra. Frågan är snarare om du skulle stå ut med malle?
Är svaret ja så är det bara att börja höra sig runt hos uppfödare. Det finns flera som säljer till icke tävlande hem men du lär kanske inte få välja först.
Oavsett hur du gör, lycka till!