Jag håller helt med
@toughcookie och
@WildWilma (och säkert fler som skrivit samma sak)!
Alltså, jag har haft brukshundar i drygt 30 år (schäfer, rottis, beauceron), jag är instruktör och jag tränar och tävlar i flera olika grenar men malle - nej, det kan jag bara inte tänka mig. Har även lovat min man att vi aldrig ska köpa malle...
Jag har flera vänner och bekanta som har/har haft malle och visst, det är helt fantastiska hundar när det kommer till arbetsvilja MEN de flesta av dem har inte varit jätteroliga att leva med i vardagen.
Snabba reaktioner, STOR kamplust och ofta rejält stor jaktlust - dödsfall pga att hunden blivit påkörd när den stuckit och jagat vilt är inte helt ovanligt. Mentalt stabila mallar är jobbiga nog men får man då en malle som kanske inte är fullt så stabil så kan det bli riktigt riktigt jobbigt... jag har tyvärr sett det hända och det är inte roligt för varken hund, ägare eller omgivning.
Har man inte ambition att träna och tävla aktivt med sin hund, eller använda den i tjänst, så tycker jag malle är helt fel val.
Visst, det finns mallar som inte kräver lika mycket, som inte är lika extrema, men de är undantag snarare än regel och ska man hitta en sån får man nog leta efter vuxna omplaceringar, inte köpa en valp och hoppas att den blir "lagom" - de flesta mallar är allt annat än "lagom"....