Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Om vi sammanfattar tradens vindlingar hittills tror jag vi enats om foljande....

En mjuk och avslappnad mun ar resultatet av mjuka balanserade hander, som ar resultatet av en balanserad ryttare som (i ditt och mitt fall - bor kunna parera hasten med sin egen balans vid behov) i sig har en stark "egen balans"....

Alltsa: for att bli battre ryttare borde vi gora fler balansovningar, bade PA hasten och AV hasten? (man maste alska kedjereaktioner ;))

Ja, jag tror det ligger mkt i det. Jag upplever stor skillnad på ryttare som ridit mkt som barn och oss andra som börjat för sent. Efter en kurs för Lasse Christensson för några år sen tyckte jag faktiskt balansen blev lite bättre trots allt. Han hade massa bra tips om hur man faktiskt kunde balansera med kroppen om man inte hade det naturligt. Det är nämligen ett problem för mig -min kropp är inte en atlets och mitt nervsystem tillhör inte en idrottare. Så jag måste få hjälp att lista ut hur kroppen ska göra - vilket väldigt få duktiga ryttare vet...

Ja, jag tror det ligger mkt i det. Jag upplever stor skillnad på ryttare som ridit mkt som barn och oss andra som börjat för sent. Efter en kurs för Lasse Christensson för några år sen tyckte jag faktiskt balansen blev lite bättre trots allt. Han hade massa bra tips om hur man faktiskt kunde balansera med kroppen om man inte hade det naturligt. Det är nämligen ett problem för mig -min kropp är inte en atlets och mitt nervsystem tillhör inte en idrottare. Så jag måste få hjälp att lista ut hur kroppen ska göra - vilket väldigt få duktiga ryttare vet...

Har du någon balansboll hemma? I rätt strl? (Underbenets längd)

Vilka fina bilder:bow:
I synnerhet den övre- balans när det är som bäst.

Det kräver stort ömsesidigt förtroende för att göra så o även av erfarenheten- som du skriver. Det måste ridas så om man inte själv eller kanske båda två får ta ett dopp.
finns ju olyckor på såna hinder där ryttaren har fått hästen över sig där:eek:

Nu kastar jag mig ut i det okända, men undrar om det inte har med tungbensmuskeln att göra.

Jag har läst väldigt lite om detta men om du kan få den att slappna av via tungan så kan du komma åt hela underlinjen på ett annat sätt, och det blir mer finlir

Men där är ändå inte många ryttare och man behöver ha en självständing sits för att kunna ha en oberoende hand som kan syssla med sådant i alla fall

Djurjouren hade ju fina ridbilder i grimma, det är väl en bra början

jag tro fio mest reagerade på att folk säger min häst kan inte ha bett, när det snarare heter, jag kan ännu inte rida med tränsbett, detta är deffinitivt inte ett nybörjarproblem så, utan ett balansproblem. För min tränare så kan man få bakläxa ang bettet även om man så är på medelsvår nivå eller mera

Bettproplem är i 99.9 procent av fallen balansproblem hos ryttaren.

Väldigt mycket bättra att hålla balansen i grimman än i hästens mun

:bow::bow::bow:

Ja, jag har balansboll hemma, och vi tränar rätt mkt på kurserna på balansboll. Men det går inte att jämföra med att sitta på något som rör sig under en.:o

Sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte tränar som jag borde.

De flesta hästar på hobbynivå är faktiskt gnälliga och pipiga. "Nej, varför ska jag DET?!", "Du sitter lite snett, glöm att jag tänker göra det du vill!", "Tack för erbjudandet, men det där tänker jag inte hoppa på!", "Ååh, vad jobbigt!". ;)

För det är sådana hästar vi har råd att köpa, och sådana hästar som vi hobbyryttare lyckas "ta fram". (Sen finns det ju de ryttare som inte ställer krav på hästen utan lullar runt, och då gnäller ju hästarna inte!)

Så tolkar iaf jag DJ:s inlägg, och jag är av samma åsikt. Mitt djur är avlat för dressyr och han är byggd ändamålsenligt. Men nog sören är han gnällig ändå. :D

Man ser ju på riktigt begåvade hästar, hur de nästan gör "för mycket" i relation till vilken muskeluppbyggnad de hunnit få. Det är de hästarna som går riktigt långt i klasserna eller kanske kommer till unghästchampionaten.

Sen tror jag absolut att man kan få även gnälliga hästar att gå långt! Givetvis! Men då måste man nog vara rätt så disciplinerad ryttare och troligen ganska erfaren också?

:rofl::rofl::rofl:

Jag är benägen att hålla med:D Det är väldigt sant, men vi åstadkommer det själva som sagt:cool:

Jag har också tolkat det som susan att man genom att tungbensmuskulaturen kan en skicklig ryttare uppnå höjder i ridningen som inte riktigt går att uppnå bettlöst. (Men det är bara teoretisk spekulation från min sida, utefter vad jag läst mig till och fått lära mig av andra). Kommunikationen via tungan i en skolad hästmun kan ge effekter längre bak, som man inte kan uppnå via bettlöst. Som jag fattat det.

Min egen erfarenhet är att bettlöst kan vara väldigt mkt skarpare än tränsbett. Och jag är inte dragigare i handen än gemene man (hoppas jag). (Eller rättare sagt kanske: det finns väldigt många som är värre än jag).

Ja, jag har balansboll hemma, och vi tränar rätt mkt på kurserna på balansboll. Men det går inte att jämföra med att sitta på något som rör sig under en.:o

Sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte tränar som jag borde.

Bra början att ha en :D

Vi hade aldrig sådana övningar(tygel i knut) i min ridskola, möjligen nån gång ibland och det gör ju inte så stor skillnad.
Men ridningen var fokuserad på de olika gångarterna, vägarna och rörelserna. aldrig någon fokus på att bända ner huvudet som det är idag..

Vi fick inte rida vägar heller i början. Vi hade täthäst med mer erfaren ryttare och följde bara efter. Det var en gammal kavallerist som hade ridskolan och han var väldigt noga med att alla ryttare skulle vara i någorlunda balans och ha hyfsad följsamhet innan de fick hålla tyglarna. Det var ett klokt upplägg som gav en väldigt bra grund. Ungefär som de som rider på lina länge. Det är väl tyskarna som ofta gör så? Finns många poänger med det.

Som jag fattat det på instruktionsvideos från tyska ridsportförbundet för ridlärare, rider man en hel del med ledare i början, såväl inne som ute.

På spanska ridskolan longeras man väl första året däremot? (Och då rör det sig ändå om ridvana elever). Och man kan även få rida utan sadelgjord... Hur många hade klarat det i Sverige? *tar ner handen*

Jag har också tolkat det som susan att man genom att tungbensmuskulaturen kan en skicklig ryttare uppnå höjder i ridningen som inte riktigt går att uppnå bettlöst. (Men det är bara teoretisk spekulation från min sida, utefter vad jag läst mig till och fått lära mig av andra). Kommunikationen via tungan i en skolad hästmun kan ge effekter längre bak, som man inte kan uppnå via bettlöst.

rent fysiologiskt ar det ju ett bra resonemang... men jag vet inte riktigt om det handlar sa mkt om att ridtekniskt fa tungan att slappna av.

Tanker nu pa hur manga hastar det ar som snorper med kaften nar de blir "oglada" t.ex. Hur ridtekniskt korrekt man an ar borde det pa en sadan hast vara omojligt att BARA genom god teknik fa den att ater slappna av i tunga och kake? Gar det inte lite hand i hand med nojd avslappnad och lika val som hand i hand med god ridteknik?

Hmm.. Ja så långt är jag med. Men jag förstår ändå inte. Jag kanske är lite trög så här under semestern, men jag begriper faktiskt inte varför det skulle vara "oundvikligt" med bett som man ska kunna vara duktig. Vad är detta för mirakel man uppnår med bettet?
Kan man få se en liten film :idea:

Ang att rida utan sadelgjord;
Det gjorde en tjej som lånade min häst. Hon hävdade stenhårt att man minsann inte behöver någon gjord på westernsadel, det är bara en prydnad :D de tog sig runt en hel runda utan större missöden, tror dock det beror på min hästs fenomenala sadelläge snarare än hennes ridning efter vad jag sett..

Jag har druckit ett glas (eller tre?) vin för mycket, så jag vet inte om jag hänger med just nu... :o (Till mitt försvar var det väldigt gott vin!)

Jag menar nu inte på "vanlig hobbynivå", utan jag talar långt ovanför den liga där jag och Elephanten rör oss. Jag personligen hade säkert lika gärna kunna rida på bettlöst och få fram samma fantastiska kvalitet som vi har idag. ;)

Sthu: Det finns beskrivningar i olika ridteoretiska böcker om vad tungbensmuskulaturen har för samband med nacke och resten av kroppen, men jag kommer inte ihåg i vilka just nu. (Återigen, tack vare vinet). Du kan länga överlinjen på ett annat sätt med hjälp av bett (på en korrekt riden häst, med välskolad mun - så återigen, inte i MIN liga) än med hjälp av bettlöst, har jag förstått. Och med längning av överlinjen menar jag en korrekt längning av överlinjen, inte en "uttryckning av nosen och nosplanet", som man ofta ser på hästar där ryttarna fokuserar på framåt/nedåt.

gammal sagen, men den gar faktiskt som "det ar inte sadeln som skall halla balansen det ar Ryttaren" tillsammans med "En duktig ryttare skall kunna rida utan sadelgjord".. gar att likstalla med klassiska ridningen lattsits/lattridning utan stigbyglar...

har faktiskt akt pa en ridlektion i w-sadel utan sadelgjord hemma i sverige. Det var milt uttryckt spannande!

Tungbensmuskler påverkar Occiput/Atlas samt bland annat Bracchiocephalicus

Alltså i både nedåtgående riktning mot bog o framben samt mot nackbandet med impulser ner i bakhovarna.

Det ligger lite i vad som skrivs i tråden att det har betydelse och att man lättare når sensationen med bett - direkt, men jag tror att man även kan nå det indirekt dock en helt annan väg.

jo.. sa langt ar jag absolut med.. men jag funderar pa den rent psykologiska aspekten, alltsa, stressad/oglad hast som vid "visat ogillande" snorper ihop kaften (bade med och utan bett) kan man verkligen tillskriva rent ridteknisk bettanvandning kapaciteten att fa dessa att slappa efter Bara pa ren "bettanvandnings teknik"? Det maste val andock ga till viss del hand i hand med en hast som ar bade tillfreds fysiskt som psykiskt i sitt arbete?

Om det nu inte ar sa att det finns "triggerpunkter" rent fysiskt i hastens mun som Om man kommer at dom i samband med ev ovrigt muskelarbete ger en vadkallarnidetnuigen biomekanisk reaktion?

Senast ändrad:

jo.. sa langt ar jag absolut med.. men jag funderar pa den rent psykologiska aspekten, alltsa, stressad/oglad hast som vid "visat ogillande" snorper ihop kaften (bade med och utan bett) kan man verkligen tillskriva rent ridteknisk bettanvandning kapaciteten att fa dessa att slappa efter Bara pa ren "bettanvandnings teknik"? Det maste val andock ga till viss del hand i hand med en hast som ar bade tillfreds fysiskt som psykiskt i sitt arbete?

Om det nu inte ar sa att det finns "triggerpunkter" rent fysiskt i hastens mun som Om man kommer at dom i samband med ev ovrigt muskelarbete ger en vadkallarnidetnuigen biomekanisk reaktion?

Det finns tex. en Akupunkturpunkt på tungan som hästen når själv att bita i om den sticker ut tungan, denna punkt lösgör OA, Så, visst att lägga bett på triggar punkten som triggar OA är ju solklart, men vad händer vid Överstimulans..

I övrigt håller jag med dig till fullo.

Sådant här vill man ju egentligen inte skriva om på Buke för nästa vecka ger folk sin häst Akupressurbehandling genom att använda bett

:angel:

Flåt

Nu är det Godnatt här

:D

Tungbensmuskler påverkar Occiput/Atlas samt bland annat Bracchiocephalicus

Alltså i både nedåtgående riktning mot bog o framben samt mot nackbandet med impulser ner i bakhovarna.

Det ligger lite i vad som skrivs i tråden att det har betydelse och att man lättare når sensationen med bett - direkt, men jag tror att man även kan nå det indirekt dock en helt annan väg.

Men man kan inte nå "kontakt" på det sättet för det handlar ju just om känslan i kontakten med hästens mun. Hur skulle det vara möjligt utan bett?
´
KL

Ang avslappning så är ju avslappning i munnen kopplat till hela resten av kroppen (även på oss) men däremot tror jag aldrig på att man uppnår avspänning genom att försöka starta den i munnen, på en spänd häst!

Ah, akupunkturpunkt (hej vad jag fick roliga bilder i mitt huvud nu!! LOL!) sa.. rent ridtekniskt, OM man kommer at denna yttepyttelilla punkt pa tungan Precis ratt sa Kan man eventuellt lyckas fa OA att slappna av... aven om det, forlat, later som om det ar en chans pa miljonen. Eller en droppe i havet och kanske inget man skall fokusera pa i forsta hand som liten ryttare i en stor varld? (sa lange folk inte skapar bett med akupunkturnalar pa sa fine.. lol, iofs finns de redan, kallas Mulebits.)

Sa kommer ju foljdfragorna da, det maste finns sarskilda bett anpassade for att finna denna punkt? (kanns lite som "hitta graalen" i arlighetens namn..) skulle vartenda bett kunna hitta den av ren "slump" sa borde det vara vanligare med "losgjorda" (konstigt ord) munnar an det faktiskt ar? Och om nu akupunkturpunkten ar varan triggerpunkt for att fa OA att losgoras, Hur a) hittar vi den, b) nyttjar vi den pa ratt satt (ar det bara trial and error som galler?)

..borde det da inte vara lattare att i stallet for att fokusera pa varan "triggerpunkt" borja i andra anden? Till att borja med finna anledningen till Varfor tungan ar spand, varfor kakarna ar spanda, varfor inte OA ar ordentligt losgjord? Kanns, for mig da va som bara ar en tockendaringa San ryttare da va, som att "borja i fel ande"?

..nej jag ar inte dum o dryg, jag forsoker bara hanga med :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst