Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag tycker att komma åt tungan kommer efter grundformen där kan man med en kram uppmuntra till att ta i mer med underlinjen än överlinjen
Men alltså allvarligt...du skämtar va??...skulle detta sitta i tungan:D

De flesta kommer inte till en sådan balans att de har nytta av ett bett.
Jag skulle vilja säga att de flesta kommer inte till sådan balans att de ens borde få använda bett...

Men du kan aldrig tex ställa hästen korrekt utan ett bett

Men hur menar du nu? Kanske inte med samma teknik som med ett bett, men självklart kan du ställa hästen korrekt även med bettlöst...:confused:

Angående framåt nedåt på häster som är byggda lite framstupa...

Jag brukar tänka att man får tänka efter vad det största problemet med hästen är. Och börja där. Så med en "framstupa" häst borde man ju tänka på bärigheten och få den att bära upp sin framdel och sitt huvud- få en överlinje och sedan tänka framåt-nedåt utan att tappa bärigheten.

Och kanske inte tänka framåt-nedåt för det blir ju lätt platt fall... Utan kanske länga överlinjen?

man ska inte få halsen ned´åt, man ske be hästen komma i balans genom att använda sin bakre hävarm - det går på bettlöst

Byt ut ordet stöd mot kontakt i ditt förra inlägg, en häst som använder sitt bäcken söker kontakt med handen, sedan kan den kotakten bestå av bettlöst eller träns.

Det stora ridproblemet är att hästen böjer halsen på fel sätt

Svarar i morgon på hur man "känner" om vad som är lösgjort och inte

Men alltså allvarligt...du skämtar va??...skulle detta sitta i tungan:D

nej i underlinjen den kan nås bakifrån via tungan bla och bakifårn via balans

Jag skulle vilja säga att de flesta kommer inte till sådan balans att de ens borde få använda bett...instämmer

Men hur menar du nu? Kanske inte med samma teknik som med ett bett, men självklart kan du ställa hästen korrekt även med bettlöst...:confused:

nej få hästar är korrekt ställde - för det skall ske i leden mellan atlas och axis - för att frigöra kroppen för sidvärts arbete med bibehålllen balans

snabbsvar på 148 om jag inte minns fel

Man vill att en dressyrhäst skall jobba på ett helt annat sätt än en working horse, man eftersträvar en hållning som närmast kan liknas vid en dansares.

även om det finns fler avarter på dressyr än lyckade framträdanden så ä rmålet en "hållning" i balans.

den hållning som eftersträvas är en hållning som ger avsändhet i alla hästens rörelsemuskler så den ska kunna röra sig fritt och otvungen ( och det är nog den bästa förklaringen vad lösgjordhet handlar om, jag vägrar dock den svenska termen)

Orkade bara en minut på din länk - sorry. Igen westernhästar balanserar med halsen de ramlar hit och dit med sina yngdpunkter - det är ljusår från vad vi sysslar med.

jag diskuterar gärna -missförstå inte så - men mer specifika frågor, ananrs blri det flera sidor förklaringar, och då får jag bara på skallen av någon annan :p

nej få hästar är korrekt ställde - för det skall ske i leden mellan atlas och axis - för att frigöra kroppen för sidvärts arbete med bibehålllen balans

Jag kan hålla med dig generellt, men detta sitter ju inte i "huvudlaget". Eller hur?

Jag begriper fortfarande inte varför bettet är oumbärligt. Som jag lärt mig (jag är newbie i AR-världen, varit med ett tag i westernsvängen) ska man inte böja med tygeln alls utan med sin sits. Man kan skaka tygeln lite om det behövs men man håller inte i den.
Men det kanske är olika läror och tränare? För inte kan väl kvalitativ ridning sitta i vad man har för träns?

Senast ändrad:

Men jag förstår fortfarande inte! Jag ser inte varför jag inte kan ställa och böja med bettlöst, jag gör det ju själv dagligen! säerkligen en ställning som tillåter det du gör, men säkerligen inte en ställning som tillåter mer avancerade rörelser, och bättre kvalitet
Och en följdfråga; vad menar du med bettlöst? Det finns ju många många många alternativ. Det är även stor skillnad på sidepull och sidepull tex. Jag upplever att jag kan ha tillräckligt stor precision med mitt sidepull. för det du gör nu ja, om du däremot skall hindra 10 kilo att hamna på fel bog - nejkMin häst (och alla de hästar jag ridit utan bett) förstår när jag vill ändra deras huvudposition. Påverka enskilda leder genom en stång, hur då?

Om du ritit ut halsen så hästen tänker framåt med den och sedan lägegr till hävstångseffekten via stången så kommer hästen att hålla in hakan en centimeter eller två - tyvärr används ofta stången före hästen har tränats att rida ut halsen.

det stora problemet med Dressyr är att få hästen att böja överlinjen och inte bara halsen :o

Många tankar :D Jag får helt enkelt inte ihop det.

nej för du har bara dina upplevelser på din nivå att jämföra med- nya dimensioner och nya aha nivåer har du framför dig

Jag kan hålla med dig generellt, men detta sitter ju inte i "huvudlaget". Eller hur?

det är samma grund i skänkelvikningar och diagonalslutor, och den sitter ju inte i munnen, men för att göra diagonalslutor så behöver du det jag talar om

Jag begriper fortfarande inte varför bettet är oumbärligt. Som jag lärt mig (jag är newbie i AR-världen, varit med ett tag i westernsvängen) ska man inte böja med tygeln alls utan med sin sits. Man kan skaka tygeln lite om det behövs men man håller inte i den.
Men det kanske är olika läror och tränare? För inte kan väl kvalitativ ridning sitta i vad man har för träns?

Tänk på att klasssisk Dressyr består så mycket mer än AR, nej du skall inte böja med tygeln,men stälal behöver du både tygel och sits till

Sedan så är du en sådan newbee att du inte läst ännu att jag ofta kritiserar AR för att inte kunna böja korrekt då de inte kan rakrikta korrekt

Det är alls inte fel att böja med sin sits tvärtom - men skall du böja och kontrollera att hästen inte fuskar krävs mer - det sitter inte i bettet dock, utan i hela ryttarens följsamhet och kroppskontroll

Nu vill jag leka lite lördag :laugh:

Tycker att detta är ännu en intressant diskussion. men har tyvärr ingetb att tillföra.

Jag är nog egentligen en alldeles för enkel person för ridteori. Jag kör på "funkar" "funkar inte" när jag rider:D
Men jag tycker det är intressant att veta varför det som funkar funkar instället för att se det som "Magic moment". Och lite deprimerande att tänka att det man tycker funkar inte egentligen funkar:crazy:

Hellre bettlöst än stångbett om man ska hårddra det. Hävstångsbett lurar ryttare mer- tycker jag. Och det gäller hack oxå eftersom det har hävstång. Hästarna böjer in nosen och springer i framvikt eller smyger i undertempo. Och jag tycker fortfarande att med tanke på att många anser sig rida så lite med handen så handlar många diskussioner om just vd man ska göra med handen... Och det är ju intressant....:angel:

Och jag tycker fortfarande att med tanke på att många anser sig rida så lite med handen så handlar många diskussioner om just vd man ska göra med handen... Och det är ju intressant....:angel:

Det var lite hit jag ville komma! :D Men jag ville se vart det barkade hän om man inte säger det rakt ut. Uppenbarligen till tankar jag i min okunnighet inte förstår och tydligen inte kan förstå :grin: Men jaja, vi är olika och våra hästar är olika och våra ambitioner är olika (jag är ju dessutom mer intresserad av western, där jag inte upplever samma "när du uppnår si och så"-attityd.)

mjaaaaaaaaaa Susan, ang. kommentaren om Westernhastar... ska leta reda pa tva bilder at dig pa min donna dar hemma senare och visa. Men de ska inte "ramla an hit och an dit", den hallningen som ar onskvard inom ex. WRAS ar en "form som ar for hasten korrekt" alltsa ska inte en arab och en quarter ga likadant. De skall absolut INTE vara "obalanserade" och fladdra an hit och an dit, de SKA vara stabila i sin egen balans (har inte tittat pa videon an). Westernhastar skall alltsa inte, nar de ar fardiga, anvanda halsen som katten anvander sin svans (eller se ut som giraffer!)... Ater igen tar jag vara "workinghorses" som exempel, var hastar Maste sitta ihop, maste ha en egen balans - och maste aktivera arslet, nar de drar, eller for den delen under en hoghastighetsjakt (vilket det mkt val kan bli) over stock och sten sa Kan vi INTE ha en hast som "ramlar hit och dit" som du uttryckte det. (Om jag nu inte laser in fel mening i ditt ordanvandade vilket mkt val kan handa)

En westernhasts form Skall vara anpassad efter Hasten och Arbetet. "Formen" vi "kraver" nar vi bara skrittar fran punkt a till punkt b ar en helt annan an vi begar nar det exlopderas ut ur en teamroping box, spinns eller dras en kossa. Mark val nu att jag -inte- diskuterar utifran svensk "skogsmulle" western utan ur arbetande westernhast-agares perspektiv. Lika lite som en hopphast kan vara statisk i sin form kan en westernhast vara det. En westernhast "skall vara" det samma som vilken annan arbetande individ som helst - i en for arbetet och hasten korrekt form, Ej statisk, god egenbalans, stark buk/stark rumpa, bred och fri bog. Bogfrihet ex. ar mktmkt viktig.

Daremot kan jag saga att en arbetande westernhast maste kunna Forflytta sin tyngdpunkt Snabbt for vandningar vid arbete med boskap, de ska kunna ga fran "flat out" till en 90grader svang, i vissa fall 180 grader, de ska kunna satta arslet in under sig och lyfta sin framkarra, de Skall vara balanserade nog for att "kattlikt" kunna parera boskap vid behov. ...mark val, igen, att det ar de Arbetande westernhastarna jag talar om. En framtung hast med "nackknorr" som "ramlar" hit och dit med sin balans ar inte ett dugg intressant ur en westernryttares perspektiv, framfor allt ar de Farliga att arbeta boskap med. Som du var inne pa, man far guida hasten till att forflytta sin balans och inte agera "bakvand katt", den Skall kunna bara sig sjalv i en for hasten korrekt form (gamla donnan har en ultimat form dar hon satter sig sjalv aven i frihet emedan Joes "naturliga" form ar en Helt annan, halvblod vs foundation quarter, o da har vi Yeller dar efter som kraver en Helt annan form av samling - trotts att han ar nastan lika mkt foundation som Joe, men byggd helt annorlunda.)

Hasten skall alltsa vara en "enhet" som i Balans forflyttar sin tyngdpunkt ut efter vad rorelsen/arbetet kraver. (Peanutrollers gore sig icke besvar! ;))

Har nu sett videon under tiden jag skrivit och jag ar -INTE- imponerad och det ar -INTE- representativt for varken den hasttraning jag sett de old school cowboys gora har eller for den den yngre generationen gor! Det ar ung. lika representativt som blue tounge ar for dressyr.

Som roper eller Rancher vill du INTE ha en hast som fladdrar sa, da vill inte heller ha en hast som haller sitt huvud dar den hasten gor. Nuhu. Bad, Bad. (aterkommer till topic om en stund, jag bara kande att jag var Tvungen att "reda ut begreppen")

Senast ändrad:

men det där är väldigt respektlöst av dig på din nybörjarnivå - när det faktist finns svårklassryttare i denna tråd (jag räknar inte mig själv dit, men jag kan tillräckligt för att förstå att de kan mer än mig och har en större erfarenhet än mig och sålunda kan och begriper sådant som fortfarande är för mig att upptäcka)

Sedan det du skriver ang att folk säger att de inte rider man handen - det avslöjar sig så fort en bild eller en film kommer in, och också i de problem man beskriver

Allt hån grundar sig i okunskap säger jag till fiador - och med tanke på din länk som jag bara orkade se en minut.....

Senast ändrad:

Kl
Fråga till alla:

Hur många gånger under ett vanligt ridpass tänker på på vad du gör med handen och hur hästen känns i handen??

Hur många ridpass bedömer du som bra/inte bra efter hur du upplevde känslan i handen?

Man kan rida Grandprix rörelser utan tyglar- kanske inte på lika många procent-men det går. När vi säger att munnen är ett kvitto på hästen så är ju handen ett kvitto på ryttaren. Men om vi tar bort möjligheten att kommunicera med våra händer- som är människans känsligaste verkyg. Då finns det inget kvitto.

Vad blir kvittot då?
Konstigt att det finns så många bett på markanaden. I handen finns kvittot:angel: Coolt att man kan köpa ett annat kvitto!
Rider inte Alla ryttare för mycket med handen ibland???
För att det är enklast så. För att vi är vana att använda händerna?

Eller är det inte möjligt att rida korrekt utan connection mellan hand och mun?

Nu tappade du mig igen. Det var inte menat som hån, jag har stor respekt för duktiga ryttare.
Men en duktig ryttare i min värld är inte bara bra på att sitta på en häst utan är också ödmjuk inför andra inriktingar och tankar.

Jag vet om att jag inte har kommit långt. Jag trivs bättre utan bett. Men vad jag inte förstår är varför jag får till svar att man inte kan rida korrekt utan bett. Det är det jag försöker få ett svar på, och att få hela tankekedjan att stämma in med att man inte rider med handen.
(Blanda inte in andra trådar och grejs är du snäll, jag har läst mycket lite av vad som finns här).

Kl
Fråga till alla:

Hur många gånger under ett vanligt ridpass tänker på på vad du gör med handen och hur hästen känns i handen?? jag tänker aldrig på vad jag inte gjorde med handen - utan vad jag inte gjorde som fick hästen att kännas så i handen. De vanligaste problemen handlar ju om brister i allt annat än handen

Hur många ridpass bedömer du som bra/inte bra efter hur du upplevde känslan i handen? det är alldeles för komplext för att bedömas så, känslan iu handen talar bara om att det brister, men var det brister är ju en annan femma. det finns många orsaker till att känlsan i handen är fel och inget har med dess inverkan att göra

Man kan rida Grandprix rörelser utan tyglar visst men är den utbildad dit utan tyglar ;) - kanske inte på lika många procent-men det går. När vi säger att munnen är ett kvitto på hästen så är ju handen ett kvitto på ryttaren. här har du rätt för rätt kontakt skall inte bara läras av hästen utan också måste ryttaren lär asig förhålla sig till bettetMen om vi tar bort möjligheten att kommunicera med våra händer- som är människans känsligaste verkyg. Då finns det inget kvitto. jo hästens hållning och grad av equilibrium

Vad blir kvittot då?
Konstigt att det finns så många bett på markanaden. I handen finns kvittot:angel: Coolt att man kan köpa ett annat kvitto!
Rider inte Alla ryttare för mycket med handen ibland???Jo
För att det är enklast så. För att vi är vana att använda händerna?

Eller är det inte möjligt att rida korrekt utan connection mellan hand och mun?

Jo i lätta klasser har jag redan sagt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama