Sv: Lösgörande av munnen
mjaaaaaaaaaa Susan, ang. kommentaren om Westernhastar... ska leta reda pa tva bilder at dig pa min donna dar hemma senare och visa. Men de ska inte "ramla an hit och an dit", den hallningen som ar onskvard inom ex. WRAS ar en "form som ar for hasten korrekt" alltsa ska inte en arab och en quarter ga likadant. De skall absolut INTE vara "obalanserade" och fladdra an hit och an dit, de SKA vara stabila i sin egen balans (har inte tittat pa videon an). Westernhastar skall alltsa inte, nar de ar fardiga, anvanda halsen som katten anvander sin svans (eller se ut som giraffer!)... Ater igen tar jag vara "workinghorses" som exempel, var hastar Maste sitta ihop, maste ha en egen balans - och maste aktivera arslet, nar de drar, eller for den delen under en hoghastighetsjakt (vilket det mkt val kan bli) over stock och sten sa Kan vi INTE ha en hast som "ramlar hit och dit" som du uttryckte det. (Om jag nu inte laser in fel mening i ditt ordanvandade vilket mkt val kan handa)
En westernhasts form Skall vara anpassad efter Hasten och Arbetet. "Formen" vi "kraver" nar vi bara skrittar fran punkt a till punkt b ar en helt annan an vi begar nar det exlopderas ut ur en teamroping box, spinns eller dras en kossa. Mark val nu att jag -inte- diskuterar utifran svensk "skogsmulle" western utan ur arbetande westernhast-agares perspektiv. Lika lite som en hopphast kan vara statisk i sin form kan en westernhast vara det. En westernhast "skall vara" det samma som vilken annan arbetande individ som helst - i en for arbetet och hasten korrekt form, Ej statisk, god egenbalans, stark buk/stark rumpa, bred och fri bog. Bogfrihet ex. ar mktmkt viktig.
Daremot kan jag saga att en arbetande westernhast maste kunna Forflytta sin tyngdpunkt Snabbt for vandningar vid arbete med boskap, de ska kunna ga fran "flat out" till en 90grader svang, i vissa fall 180 grader, de ska kunna satta arslet in under sig och lyfta sin framkarra, de Skall vara balanserade nog for att "kattlikt" kunna parera boskap vid behov. ...mark val, igen, att det ar de Arbetande westernhastarna jag talar om. En framtung hast med "nackknorr" som "ramlar" hit och dit med sin balans ar inte ett dugg intressant ur en westernryttares perspektiv, framfor allt ar de Farliga att arbeta boskap med. Som du var inne pa, man far guida hasten till att forflytta sin balans och inte agera "bakvand katt", den Skall kunna bara sig sjalv i en for hasten korrekt form (gamla donnan har en ultimat form dar hon satter sig sjalv aven i frihet emedan Joes "naturliga" form ar en Helt annan, halvblod vs foundation quarter, o da har vi Yeller dar efter som kraver en Helt annan form av samling - trotts att han ar nastan lika mkt foundation som Joe, men byggd helt annorlunda.)
Hasten skall alltsa vara en "enhet" som i Balans forflyttar sin tyngdpunkt ut efter vad rorelsen/arbetet kraver. (Peanutrollers gore sig icke besvar!
)
Har nu sett videon under tiden jag skrivit och jag ar -INTE- imponerad och det ar -INTE- representativt for varken den hasttraning jag sett de old school cowboys gora har eller for den den yngre generationen gor! Det ar ung. lika representativt som blue tounge ar for dressyr.
Som roper eller Rancher vill du INTE ha en hast som fladdrar sa, da vill inte heller ha en hast som haller sitt huvud dar den hasten gor. Nuhu. Bad, Bad. (aterkommer till topic om en stund, jag bara kande att jag var Tvungen att "reda ut begreppen")