Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Kl
Fråga till alla:

Hur många gånger under ett vanligt ridpass tänker på på vad du gör med handen och hur hästen känns i handen??

Jag funderar inte heller specifikt på vad handen gör, eller hur hästen känns i handen. Utan det är helhetskänslan, hur hästen känns för sätets, skänkelns, handens, tygelns, bosalens signaler sammantaget och inkluderar även den mentala statusen. Är den trög och ovillig eller är den positiv och samarbetsvillig, tex. Jag försöker att utgå från detta när jag rider och lägger upp övningar/träning utifrån det.

Kl
Hur många ridpass bedömer du som bra/inte bra efter hur du upplevde känslan i handen?

Man kan rida Grandprix rörelser utan tyglar- kanske inte på lika många procent-men det går. När vi säger att munnen är ett kvitto på hästen så är ju handen ett kvitto på ryttaren. Men om vi tar bort möjligheten att kommunicera med våra händer- som är människans känsligaste verkyg. Då finns det inget kvitto.

Vad blir kvittot då?

För mig är kvittot det att jag kan rida/utföra övningar och rörelser även utan tyglarnas hjälp.

Jag är väldigt noga att redan från marken visa hästen vad dom olika "trycken" från tygeln/grimskaftet betyder, jag lär också hästen att följa "handens rörelse" och samtidigt söka/bibehållla eftergiften (slack i tygeln/grimskaftet) under hela rörelsen. Det behövs så oerhört lite "tryck" (=tygelns/grimskaftets vikt) egentligen för att hästen ska känna vad som är på gång och eftersom den snabbt anammar "iden" med eftergift kommer den att glatt och villigt lyssna till det lilla.

Så "kvittot" för mig är i alla fall att hästen har anammat "eftergiften", att tyglen/handen egentligen inte behövs då hästen har förstått och är fokuserad på mig. Tygeln/handen finns dock kvar ganska länge, som en "resurs" dom gånger det blir missförstånd (tex när jag klantat mig) och/eller när hästens fokus blivit stört eller när jag måste förklara vad jag menar.

Sen är det ju lätt att i "teorin" säga hur det ska gå till, en helt annan att verkligen fullt ut efterleva det. :angel: Jag bråttas själv med en massa felaktiga "reflexer", det gör att det lång tid att komma dit jag strävar, det är tur att mina hästar är så förlåtande...men jag försöker alltid att lyssna till vad dom försöker säga...och med ett hackamore (bosal) som redskap kan hästen verkligen tala om vad h*n tycker...och så fort jag rättat till mig kommer kvittot...

Kl

Konstigt att det finns så många bett på markanaden. I handen finns kvittot:angel: Coolt att man kan köpa ett annat kvitto!
Rider inte Alla ryttare för mycket med handen ibland???
För att det är enklast så. För att vi är vana att använda händerna?
Jo, och sen har vi ju våran "gripreflex" att bråttas med...:angel:

Kl

Eller är det inte möjligt att rida korrekt utan connection mellan hand och mun?

Jo jag anser det, kontakten sitter inte i munnen, den sitter i den kommunikation man har med hästens hjärna. :idea: Tyglarna är bara "ledningen" som transporterar informationen vidare....

Knapplån.
Jag kopplar tjurighet mot bettet som en oförmåga/ovilja att flytta bogen.
För att kunna flytta bogen måste den börja balansera om sig och inte hänga på frambenen så mkt. Skit i munnen och öva på bogkontroll så får man mindre tjurighet mot bettet.
Får hästar är villiga att låta sig 100 % bogstyras.

här har vi en häst i en normal hållning

tvärstrecken markerar de vanligaste punkterna där det är svårare att få en jämn välvning helt enkelt för att dessa ställen är mer rörliga än andra delarna av rygg och halskotpelaren

det blå är hästens bäcken

fio1.jpg

får man tag i alla muskler i underlinjen så kan man spänna pilbågen på en medelsvår nivå

fio2.jpg

det är det övre röda strecket som gäller - det undre visar på en häst som har böjt halsen mer än ryggen

här är hållningen som krävs för svår nivå - än mer engagerad underlinje och nu har hästen börjat resa sin framdel

fio3.jpg

Observera de 3 bilderna ovan visar vad som bör hända. Det händer inte per atuomatik, utan lyser ofta med sin frånvaro

Senast ändrad:

här ser man vad som händer med för hög halshållning, man tappar pilbågen och får en felaktig spänning i bröstryggen den sjunker och bäckenet floppar ut bakåt

fio4.jpg

de som tränas fel med bett, för skarpt bett, eller bettlöst - visar alla denna hållning i stället för den ovan

Senast ändrad:

Knapplån.
Jag kopplar tjurighet mot bettet som en oförmåga/ovilja att flytta bogen.
För att kunna flytta bogen måste den börja balansera om sig och inte hänga på frambenen så mkt. Skit i munnen och öva på bogkontroll så får man mindre tjurighet mot bettet.
Får hästar är villiga att låta sig 100 % bogstyras.

nja hästen hänger i handen när den inte använder sin bakre hävarm= bäckenet för att hålla emot hästen kroppstyngd. Görs inte det så ramlar den på ena eller båda bogarna.

För mycket i handen - man har helt enkelt tappat pilbågen, risken om man försöker lösa det via munnen är att man bara böjer halsen,

Exakt vad jag också reagerar på...och det beror defenitivt på okunskap. För det handlar inte om vilket huvudlag man har utan om vilket kommunikationssystem man använder, bettet har sitt system...dom bettlösa... som ju kan vara flera olika...har sina system. Det är däri skillnaden ligger. Båda modellerna syftar ju till att skicka signalerna vidare till hjärnan.

Och då återkommer vi ju till din ursprungliga fråga...om bett inte alls behövs för hästens del eller för kommunikationen...varför är användadet då så utbrett?

Vissa gärna en film där det som mina inlägg visar uppnås bettlöst, om du anser jag är okunnig så upplys mig

Anledningen att jag inte ville se din film var att hästen lyfte halsen på tok för mycket = sabba alla pilbåge = hästen kan inte jobba enligt sina fysiologiska förutsättningar

Jag har massa såna bra filmer i en dator några 100 mil från mig på olika hästar.
Jag tycker att det går att uppnå lika bra resultat bettlöst.Men det är svårare för nosen är känsligare än munnen.Men jag föredrar sidepull, kan inte uppnå det på den där spanska grejen.

Bara lite by the way, (intressant läsning för övrigt) så tänker inte jag att rida i grimma eller rida med ridkapson öht är jämförbart med varandra, precis som det absolut inte går att jämföra att rida helt utan huvudlag ex. med halsring med att rida med huvudlag (ex. grimma).

De flesta NH-ryttare som kör det renodlat rider ju antingen helt utan utrustning eller med t ex repgrimma. Det går inte att jämföra med att rida med ridkapson (där ridkapsonens inverkan ändå blir mer likt ett bett iom att det blir mer "finlir" och lättare att komma åt nacken).

Att det skulle vara omöjligt att komma åt samma muskler köper jag inte oavsett, däremot tror jag inte de som utövar NH och rider utifrån principerna lägger lika stor vikt vid det dressyrmässigt "korrekta", utan mest fokus på kommunikation/harmoni, att låta hästen vara när man inte ber om något. Helt annat tänk/fokus.

Sen kan jag hålla med om att det är betydligt svårare och blir helt andra verktyg (å andra sidan ser jag det ju som svårare att rida svår dressyr på tränsbett också jämfört med stång, svårare ur inverkan-aspekt) att få till en riktigt bra form, något man verkligen måste ÖVA igång snarare än att trycka på rätt knappar med ett bett, om du t ex rider i en grimma istället för med tränsbett. Dock inte omöjligt! :)

Senast ändrad:

Ja jag väntar på att bli motbevisad, om Dj har filmer så gärna, jag tror dock inte vi kommer se på dem på samma sätt, men jag är redo att ändra mig om jag blir överbevisad

So ready or not - here I am

(försöker jag skoja till det med en textrad från en låt)

Vissa gärna en film där det som mina inlägg visar uppnås bettlöst, om du anser jag är okunnig så upplys mig

Anledningen att jag inte ville se din film var att hästen lyfte halsen på tok för mycket = sabba alla pilbåge = hästen kan inte jobba enligt sina fysiologiska förutsättningar

Men den filmen handlade om hur man tränar/vänjer hästen vid ett signalbett. Jag undrade just vad du menade med det:confused: Det var ju inte ens en ridfilm.

När man vänjer en häst vid ett signalbett så är "kropsformen" sekundärt i det initiala läget....om du hade tittat vidare så förklarade han tex hur viktigt det är att hästen får "frihet" att känna och utforska bettet förs och främst, ostört från andra "krav". Det var liksom DET filmen handlade om. Så det du ser under den korta ridfrekvensen är en häst som troligtvis har ett "spadebit" i munnen för första gången i sitt liv....

Jag tror du missar en stor del pga av just okunskap av ett annat sätt att tänka och lägga upp träning/utbildning av häst. Vi ger hästarn mycket mer frihet att "hitta formen" sjävla, för dig kanske det är lika med vinglig häst, men i min värld får den vara vinglig tills den hittat balansen och formen....den erfarenhet som hästen får genom detta blir mer "beständig", alltså inget man behöver sitta och "jobba med" i tid och otid senare...eftersom hästen själv har fått "utforska", "öva" och "utvärdera" under en period. Vi korrigerar tex aldrig en häst, vi guidar....det är en viss skillnad i tänket....och även i sättet vi "bemöter" ett problem...vi tränar egentligen inte hästen...utan hästen tränar sig själv...med lite "guidning" från oss...vi tänker heller aldrig att hästen "försöker slippa undan" när det blir jobbigt...en häst är inte funtad så...men den väljer alltid den enklaste vägen....dum vore den väl annars..då det är upp till ryttaren att visa hästen att "den jobbig vägen" är den "enkla"...då kommer hästen aldrig att försöka "slippa undan"..utan skyndar sig dit även om det är jobbigt..:idea:

Så den filmen som du "ratade" av någon anledning, handlar mer om "horsemanship" än om ridteknik...och så är det oftast i den värld jag tränar, att man lägger tonvikten på det mer "psykologiska" planet.

Precis som Bewildered så tydligt förklarade, en arbetshäst och/eller en häst som ska arbeta med kor...kan inte ha en "dålig form"...eller vara "vingliga"...då skulle det inte fungera....tom vara farligt...dessa hästar är oerhört viga, smidiga, snabba, starka och balanserade...annars skulle dom inte ha en chans mot en "fintande" kviga...och det skulle heller aldrig ha funnits några "working cowhorses"...eller "cowboys"...

Jag ska se om jag kan hitta någon bild/film...återkommer..

Ja, då är jag nöjd! ;)
Jag har ridit såpass mycket bettlöst i mina dagar och min upplevelse säger alltså att yep, det är fullt möjligt.
Har man olika erfarenheter är det bara naturligt att vilja bli motbevisad innan man kan gå med på att det är så.

Att rida freestyle utan huvudlag, det vet jag också "ska gå" att rida en häst i form med höjd manke. Men eftersom jag aldrig upplevt det själv och inte fullt ut kan tänka mig hur det går till i praktiken så är jag fortfarande lite tveksam. Men det betyder inte att det inte ÄR så. :)
Å andra sidan är det också svårt att tänka sig att man kan löslongera en häst dels öht utan att ha en inhägnad volt, dels att samtidigt få hästen gå I FORM och ställa/böja under tiden. Men se där är jag överbevisad efter att ha sett ett par duktiga NH-utövare! :)

Givetvis tänker vi olika - jag förstår inte att man kan kalla det man gör horsemanship om man uppenbart utsätter hästen för obehag

Det känns som du bara sväljer det du får itutat dig, och kallar de som inte håller med okunniga

och totola kan man ha ändlösa diskussioner med ang vad som är vad, jag har visat foto på hästar som aktivt arbetar med underlinjer - och totola tycker det ser spänt ut så vi bor på olika planeter

Sedan det mest absurda med buke är att så många sitter och tycker utifrån helt subjektiva erfarenheteer.
Få har en yttre källa högre upp i kunskapsnivå och nästan ingen har utbildning i biomekanik utan diskuterar enbart från sin egen ridupplevelse.

jag har påpekat förut hur absurt det är att beskriva hur det ser ut i spanien om man inte varit utanför tullarna i Stockholm. Med det menar jag inget illa utan vill bara lyfta blicken perspektivet från sig själv, till den stora världen.

fortsätter skoja och säger att tja "sumpan ligger iofs utanför tullarna" För att förstår det skämtet måste man ha sett "Lorry"

Men jag blir som sagt gärna motbevisad - so bring it on.

Senast ändrad:

Givetvis tänker vi olika - jag förstår inte att man kan kalla det man gör horsemanship om man uppenbart utsätter hästen för obehag

Du rider väl också med bett? Nån gång är ju förta gången eller hur? Det är ju också att utsätta hästen för uppenbart obehag...för en häst är allt som den inte känner igen = obehag. Mina hästar blir i alla fall "stela" och "spända" ibland när jag introducerar något nytt...tex en prasslig pressening...eller ett paraply som fälls ut...osv

Det är ju det hästräning handlar om...att visa hästen att det faktiskt inte är obehagligt....dessutom så har i alla fall den hästen som visas i filmen först genomgått ett antal år (4-5) med förberedelser i ett hackamore (bosal)...plus att den rids med "dubbla tyglar" under en lång period...för att få tid på sig att vänja sig vid bettet...:idea:

Men du missar hästens kropps språk - hur den svarar på det som görs med den

jag upplever många western wannabes som "kolla här asså så här gör man asså, inte som de andra plattfötterna"

medan hästen säger :eek:

kollade igen i början på filmen, den hästen håller stelt upp sin hals av rädsla för att bli gjord illa i munnen

horsemanship -no men en massa fina ord

Jag har sett hästar ridas med halsring i samling, piaff, öppna, sluta... Med lång överlinje i balans. Varför skulle då bett behövas.
I min värld är den skickligaste ryttaren den som inte behöver diverse hjälpmedel för att kunna få hästen att gå i balans. Den ryttare som aktivt arbetar med sin egen kropp för att kunna förfina sina hjälper.
Vem är det egentligen vi utbildar... Hästen eller ryttaren?

Men du missar hästens kropps språk - hur den svarar på det som görs med den

jag upplever många western wannabes som "kolla här asså så här gör man asså, inte som de andra plattfötterna"

medan hästen säger :eek:

Nej, det gör jag inte alls...jag ser också att den är spänd...men du missar poängen...den håller på att vänja sig vid något nytt och okänt...:idea:

Det är möjligt att många westernryttare är som du säger...men även lika många dressyr, hopp och klassiksa ryttare...det är verkligen att döma en hel kategori utrifrån några få att uttala sig på detta vis.....:confused:

kollade igen i början på filmen, den hästen håller stelt upp sin hals av rädsla för att bli gjord illa i munnen

horsemanship -no men en massa fina ord

Men titta ordentligt då så ser du att han rider med hackamore-tyglarna, bridle-tyglarna är längre än hackamoretyglarna och verkar inte när han tar i tygeln...som sagt titta på hela filmen innan du uttalar dig...:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.