Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Maxinmalt uträtat överlinje med en antydan av vilka muskler som måste höja tonusen.

fio3.jpg

Jag tror efter lite googlingar att det är så simpelt att "tungbensmusklerna" bara är de första i den händelsekedjan

här fortsätter jag på fios bradiga resonemang

vi vill att hästen skall hålla in hakan en lien aning- men inte mer än resten av udnerlinjen för då blri det såhär

adjuorund.jpg

Såhär blir det med för grova hjälper, hästen krullar ihop hela halsen istället för ett påslag på hela underlinjen

tricky detta med ridning

samma sak med korrekt ställning. korrekt påverkas en led - fel så böjer hästen en stor del av halsen

bra diskussion detta för det tvingar mig att läsa på

vare sig bett grimma bosal eller kaspon är bekvämt -det lär hästen att förhålla sin hals till den begränsning som något av ovanstående sätter

Men vi vill att hästen skall förhålla sig på ett ändamålsenligt sätt

Gör den det med fel muskler så hämmar den sig själv - stora hjälper = stora musler och den krullar ihop halsen, istället för att frigör rörlighet i kroppen

Ihopdragen.jpg

De ovan är också inblandade när hästen ställer på fel sätt

De undre är samma muskel som hästen gapar med ..... Räck upp en hand om poletten ramlar ned, varför somliga dressyrryttare måste ha swedish noseband?

passar på medan jag är i flow, med bett och självstädning sits kan man få hästen att slappna av i M. obliquus capitis cranialis (skulle hästen aldrig komma på själv :D)

samt M: obliquus capitis caudalis (se ovan)

ska se om jag kan hitta bild

Vad är swedish noseband?

Funderar vidare igen
Uppenbarligen är många många dåliga på att rida med bett med tanke på alla speciallösningar som finns, med remmar och grejer hit och dit (spännande att det inte är så vanligt i westernvärlden).
Är då inte bettlöst ett bättre alternativ för hästarna i de fallen?

Vi har olika åsikter. Nu försöker jag hålla det på ett allmänt plan, anpassat efter "hemmaryttare" som inte är intresserade av vad som är ok på en tävling eller i "elitens" ögon. Jag tror på den individuella formen, alla hästar är inte lika byggda och kan därför inte hålla sin kropp i samma hållning utan att skapa spänning. Precis som alla människor inte kan utföra alla rörelser.
Mina tränare har varit av samma åsikt (förutom att den ena avskyr fjordingar :D), de har dessutom inte haft några som helst invändningar mot bettlöst. De är båda väl ansedda inom sina respektive fält (AR och western). Jag har ju egentligen en körhäst, så ridningen är kanske inte alltid hans starkaste sida.

Vad är swedish noseband?
En nosgrimma med så kallad pullback så man kan dra åt den hårt

Funderar vidare igen
Uppenbarligen är många många dåliga på att rida med bett med tanke på alla speciallösningar som finns, med remmar och grejer hit och dit (spännande att det inte är så vanligt i westernvärlden).
Är då inte bettlöst ett bättre alternativ för hästarna i de fallen?
jo för 74:e gången :D

Vi har olika åsikter. Nu försöker jag hålla det på ett allmänt plan, anpassat efter "hemmaryttare" hemmaryttare brukar heller inte komma upp i högre klass än lättsom inte är intresserade av vad som är ok på en tävling eller i "elitens" ögon. nu börjar det låta surt sa räven här- det handlar inte om eliten utan om hästhälsaJag tror på den individuella formen, alla hästar är inte lika byggda och kan därför inte hålla sin kropp i samma hållning utan att skapa spänning. alla hästar är skapta likadantm dvs med samma leder och skelett och muskler, en del har svårare för balans och behöver mera hjälp, och dessa hästar gäller detta jag skriver i synnerhet - också för hästhälsans skull

Precis som alla människor inte kan utföra alla rörelser.
Mina tränare har varit av samma åsikt bortförklaringar tror jag(förutom att den ena avskyr fjordingar :D), de har dessutom inte haft några som helst invändningar mot bettlöst. De är båda väl ansedda inom sina respektive fält (AR och western). Jag har ju egentligen en körhäst, så ridningen är kanske inte alltid hans starkaste sida.

Det som jag kallar hållning skulle en vetenskapsman kalla fysiologisk balans, dvs samma grundhållning som alla idrotter kräver för att vara uppbyggeliga och inte skadliga för individen. Framförallt ur muskel och ledhälsa synpunkt

Det kan man inte "tycka olika om" det är faktorer som vi alla kan välja att ta hänsyn till eller inte

jag rekomenderar boken "anatomi och rörelselära för idrotten" den beskriver grundläggande koncept

KL
Efter en djävla massa googlande så är tungbensmusklerna de första flexorerna i underlinjen, så jag har varit på rätt kurs i alla fall

mycket skrik för lite ull som kärringen sa. Eller much ado about nothing som di säger i Brittanien

Senast ändrad:

Svarar alla här angående korrekt ställning.

Nej det funkar inte på kapson eller bettlöst eftersom allt som påverkar nosen gör att hästen enbart vänder huvudet åt sidan i ställningen eftersom tygeltaget blir för stort på bettlöst jämfört med bett. Du kan ställa hästen på bettlöst men du kommer inte alls åt nacken i ställningen på samma sätt som du gör med ett bett och kan därmed inte alls lösgöra i nacken på samma sätt. Därför kan det aldrig bli en korrekt ställning. Hästen ställer inte i ganschen utan det är nosen som hästen får ställningen av eftersom det är där den största påverkan blir på ett bettlöst.

Men det funkar med ett hackamore (bosal), tyglarna sitter under hakan och det ställande tygeltaget verkar på sidan av huvudet/nosen, på samma ställe som bettet.

Ska se om jag hittar några bilder, om inte annat kan jag försöka ta några ikväll när jag tittar till hästarna, bara för att visa exakt hur hackamoret vs bettet verkar.

Susan
Här kommmer ett par länkar med bild och film på hackamoretränade hästar. Tyvärr är det ju inga "dressyrövningar" som utövas, men det är svårt, för att inte säga omöjligt att hitta eftersom den här ridstilen sällan utövas av dressyrryttare.

http://www.vaquerohorseman.com/mainpic3.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=RcJwm-yUwOo

Men det är det som är det mest intressanta att många inte förstår att det är en stor skillnad på att använda handen och att kunna använda handen. :idea:

Du har helt rätt!!!
Många överskattar sin egen förmåga- och underskattar samtidigt andras.

Och igen så är det svårt att diskutera när man har olika mål.
Det finns olika vägar till olika platser.
Jag tycker ingen är mer rätt än den andra. Var och tränar efter sitt mål. Det finns proffs inom alla discipliner- det finns blåbär och wannabe´s oxå. Ingen kan säga vem som är skickligaste ryttaren och hästutbildaren när man tränar hästarna mot olika mål!

Jag har aldrig ridit svår klass, aldrig i den svår klass form Susan visar på. Och jag kan köpa att den kanske inte går att nå utan bett. Men "god ridning" tycker jag man kan uppnå ändå- i alla fall hoppas jag det...

Jag hoppas mina hästar kan må bra fast jag inte kommer hela vägen.

Men det funkar med ett hackamore (bosal), tyglarna sitter under hakan och det ställande tygeltaget verkar på sidan av huvudet/nosen, på samma ställe som bettet.

Ska se om jag hittar några bilder, om inte annat kan jag försöka ta några ikväll när jag tittar till hästarna, bara för att visa exakt hur hackamoret vs bettet verkar.

Nej det funkar inte alls på samma sätt eftersom ett hack inverkar på nosen. Det har ingen betydelse var tyglarna sitter, utan det handlar ju om vart inverkan hamnar. Bettet verkar ju inte på huvudet/nosen??

Susan
Här kommmer ett par länkar med bild och film på hackamoretränade hästar. Tyvärr är det ju inga "dressyrövningar" som utövas, men det är svårt, för att inte säga omöjligt att hitta eftersom den här ridstilen sällan utövas av dressyrryttare.

http://www.vaquerohorseman.com/mainpic3.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=RcJwm-yUwOo

Jättefin bild och duktiga ryttare för vad dom håller på med men vad är det vi diskuterar?? Jag ser inget här som skulle kunna jämföras med vad som krävs av en dressyrhäst :confused: På filmen ser man ju att hästen är ganska så stel/statisk i sin hals och kommer inte upp över manken alls , han får lägga halsen ganska lågt för att hästen skall galoppera mer genom kroppen. När han tar upp hästen i formen lite så lyfter hästen i underhalsen, det blir ingen rundning av överlinjen eftersom man inte kommer åt eftergiften i nacken på samma sätt. Skall man jämföra så är inte formen ens LC- mässig ju , om det var det vi skulle jämföra :confused:

Sen ser detta minst lika bra ut som mängder med ryttare som rider MED bett :D

Nej det funkar inte alls på samma sätt eftersom ett hack inverkar på nosen. Det har ingen betydelse var tyglarna sitter, utan det handlar ju om vart inverkan hamnar. Bettet verkar ju inte på huvudet/nosen??

Just det, och bosalen verkar på sidan....
Här håller jag i tygeln på vänster sida (bosalens "knopp" är något vänsterställd), och som du ser trycket blir på hästens högra sida....
bosal.jpg

Här är samma nos fast med bett...och håller jag i vänster tygel (ställande) så blir det trycket på hästens höger sida....
bett.jpg

Och här är en neutral bosal...verkar inte alls på sidorna...
neutral_bosal.jpg

Och här är en bonusbild....som förklaring till att bilderna blev lite suddig...vi slogs med knotten...:mad:
knott.jpg

Hoppas det funkar med bilderna nu...

Jättefin bild och duktiga ryttare för vad dom håller på med men vad är det vi diskuterar?? Jag ser inget här som skulle kunna jämföras med vad som krävs av en dressyrhäst :confused: På filmen ser man ju att hästen är ganska så stel/statisk i sin hals och kommer inte upp över manken alls , han får lägga halsen ganska lågt för att hästen skall galoppera mer genom kroppen. När han tar upp hästen i formen lite så lyfter hästen i underhalsen, det blir ingen rundning av överlinjen eftersom man inte kommer åt eftergiften i nacken på samma sätt. Skall man jämföra så är inte formen ens LC- mässig ju , om det var det vi skulle jämföra :confused:

Sen ser detta minst lika bra ut som mängder med ryttare som rider MED bett :D

Vi skulle inte jämföra former eller ridstilar alls..utan bara utröna om det var möjligt att länga överlinjen med ett bettlöst....:angel:

Senast ändrad:

Sen en annan viktig detalj ang ställning...jag (och många westernispirerade ryttare med mig) placerar inte hästens huvud där vi vill ha det rent fysiskt...utan vi ber hästen via signal...och hästen placerar sitt huvud i position själv (dit vi lärt den). I det läget är själva tryckpunkten inte särskilt viktig alls, förutom under själva inlärningen, och då kan man ju använda fingrarna...:idea:

Många reiningryttare lär tex sina hästar att ställa huvudet genom att "knacka" försiktigt med tårna på hästens bog....höger tå/bog = titta höger. Vänster tå/bog = titta vänster. Detta för att man inte kan/får använda tyglarna till detta om/när man rider med stångbettet och en hand.

Fick svar på det högre upp
En nosgrimma med så kallad pullback så man kan dra åt den hårt

Låter inte trevligt :crazy: Har aldrig förstått varför man ska snörpa ihop munnen eller tvinga ner huvudet med en massa remmar.. Usch usch..

Fast ett vanligt bett inverkar ju i munnen oxå...

Skulle vara intressant att se ett svårklass dressyrprogram på ett halvblod med Bosal- och en reininghäst på kandar...

Förlåt, nu blev det fel- det var till Fiorado det första...

:idea:
och det är här som konstnärer och grottmänniskor skiljer sig åt.

Genom sig själv känner man andra....:angel:

Jag har sett hela filmen och den visar ju mest hur han håller, och man vill inte att en Klassisk Dressyrhäst skall leka med bettet.

Anders Eriksson brukar försöka föra ut munhålekunskap. En häst som leker med betett är störda av det. och frabrorn har fel - han säger att hästen ger efter at the poll, men de ger efter längre ned i halsen. Ingen häst i världen släpper i atlas med en sådan brutalitet som en bosal och den stångn

Vem är Anders Eriksson?

En häst som leker med bettet är störd av det säger du (eller Anders Eriksson:confused:), det är väl därför så många dressyrhästar har skum i munnen då förstår jag, dom är stressade och "leker" med bettet...?:idea:
Men va sjutton...då kan man ju sätta på en nosgrimma så syns det inte...

Ursäkta att jag är ironisk...men ibland är det bara svårt att låta bli...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama