Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Nej, det gör jag inte alls...jag ser också att den är spänd...men du missar poängen...den håller på att vänja sig vid något nytt och okänt...:idea:

och det är här som konstnärer och grottmänniskor skiljer sig åt.

Jag har sett hela filmen och den visar ju mest hur han håller, och man vill inte att en Klassisk Dressyrhäst skall leka med bettet.

Anders Eriksson brukar försöka föra ut munhålekunskap. En häst som leker med betett är störda av det. och frabrorn har fel - han säger att hästen ger efter at the poll, men de ger efter längre ned i halsen. Ingen häst i världen släpper i atlas med en sådan brutalitet som en bosal och den stångn

Det är en sak Talk the talk, en helt annan walk the walk

en häst som ger efter i atlas har en jämnt välvd hals - ingen överböjning

skall se om jag hittar bilder

Det här låter sig göras utan bett

on_the_bit_without_collection.jpg

CANTER.jpg

Men kräver rätt mycket av ryttaren så jag skriver som jag gjorde i början att det största problemet är inte bett eller inte

Utan det är en fråga om sits och balans har ryttaren det så kan den också få hästen att vara nöjd med ett tränsbett

Senast ändrad:

det här låter sig inte göras, vare sig utan- eller med för skarpt.

Funktionellform.jpg

Senast ändrad:

Dumb ass me, föresten som tror att folk vill ha svar på sina frågor - då de i själva verket bara vill ha bekräftat att de har rätt :grin:

Dumb ass me, föresten som tror att folk vill ha svar på sina frågor - då de i själva verket bara vill ha bekräftat att de har rätt :grin:

Fast i det här fallet är det ju faktiskt inte frågan om en fråga, inte för mig i alla fall, utan en diskussion ang bettets betydelse eller inte...

Som jag skrivit tidigare...kommunikationen går via hästens hjärna...vare sig det går genom munnen eller på annat sätt....det hjälper som sagt att ha ett par tyglar och en opend mind....så att man kan lyssna på hästen..:angel:

Skulle kanske tillägga att bara för att vi har olika uppfattning om bettets betydelse så ifrågasätter jag inte dina övriga kunskaper...tvärtom, jag tittar/studerar gärna dina bilder och förklaringar kring hästens röresleapparat och har största respekt för dom kunskaperna. Men jag kommer aldrig att hålla med om att detta endast kan uppnås med bett.

Det jag reagerar mot är att när argumenten tryter då "hugger du till under bältet" bara för att....som jag upplever det. Tar till fördomar och allmänt letar fel...

Det jag skriver här är ingen kritik mot dig eller någon annan...såvida jag inte försvarar mig mot angrepp...utan beskriver bara min uppfattning och erfarenhet kring detta ämne. Jag tycker det varit/är en intressant diskussion just för att det deltar så många olika stilar/inriktningar...men vi behöver ju inte bli elaka mot varandra bara för att vi inte förstår varandra...:confused:

Nu tjatar jag igen. Jag får inget svar på den viktiga frågan varför.
Massor med svar om hur det ska vara, men varför?
Varför varför varför? Vi är ju flera stycken i tråden som verkar överrens om att bettlöst inte är ett hinder för bra ridning.
Tyvärr kan jag inte visa några filmer, det är ryttare som jag har sett med egna ögon. Vi var 44 pers som stod och tittade och alla höll med om att det var fantastiskt bra.

En annan grej jag kom att fundera på.
Du skrev något om "bra på vems villkor" (inte den formuleringen, bäst att förklara i förhand). Är inte god ridning alltid god ridning, oavsett vem som stod för manualen? God westernridning är lika bra som god hoppning. En bra ryttare är en bra ryttare oavsett disciplin och utrustning.

Kul med bilderna! Om du inte har något emot det så sparar jag dem :laugh:

Jag tänker så här- för sån är jag...

GÅR det inte- eller är det så att ingen har lyckats med det än?

Det gick inte att flyga för en herrans massa år sedan. Men det fanns dom som inte accepterade att det inte gick. Och nu går det.
Humlor (har jag hört ) borde inte kunna flyga- men de gör det ändå.

Jag är faktiskt med på dina förklaringar Susan- inte så att jag alltid har en pilbåge- men jag strävar dit! Jag tror jag kan känna känslan och jag tror att jag har hyfsad koll om jag ser det i verkligheten. Och jag rider sällan eller aldrig på bettlöst om det inte finns fel i munnen på hästen.

Men jag gillar inte att säga att det inte går. Vetenskapen är full av saker man inte trodde gick- men någon tänkte i nya banor. Så ingen har ännu visat att det går. Ingen har lyckats. Så är det när man slår världsrekord oxå! Nån ska ju vara först!!

Nu tjatar jag igen. Jag får inget svar på den viktiga frågan varför. jag kan nog inte svara på varför. Om frågan är varför det inte går att komma upp i medelsvår på bettlöst. Fiador har ju rätt i att det handlar om att kommunicera, och jag kan bara ge dig en liknelse. visst du kan kommuniceramed rökmoln, men du blir tydligare på telefon. om du vill påverka tungbensmuskeln så är det vällogistk att kommunicera via tungan
Massor med svar om hur det ska vara, men varför? Jag tror att jag är en av de få som frågat svårklasryttare denna fråga, och jag tror nog att svårklassryttare är de enda som har erfarenhet om alla hästens undanmanövrar för att komma undan riktigt arbete. Jag tror helt enkelt att hästen klarar av att komma undan med halvmesyrer på bettlöst, du får inte den specifika inverkan exakt var du behöver den
Varför varför varför? Vi är ju flera stycken i tråden som verkar överens om att bettlöst inte är ett hinder för bra ridning. alla är nog överens om att de funkar på tillräckligt låg nivå dvs lätt klass
Tyvärr kan jag inte visa några filmer, det är ryttare som jag har sett med egna ögon. Vi var 44 pers som stod och tittade och alla höll med om att det var fantastiskt bra. flera miljoner flugor kan inte ha fel - ät skit....? nej det håller inte som argumnet att andra tyckersom du

En annan grej jag kom att fundera på.
Du skrev något om "bra på vems villkor" (inte den formuleringen, bäst att förklara i förhand). Är inte god ridning alltid god ridning, oavsett vem som stod för manualen? God westernridning är lika bra som god hoppning. En bra ryttare är en bra ryttare oavsett disciplin och utrustning.ja men vi lägger alla olika betydelse i vad som är bra ridning. inte givet att vi alla ser samma saker

Kul med bilderna! Om du inte har något emot det så sparar jag dem :laugh:

tack för att du frågar, ladda ned dem du - men minns vem som har upphovsrätten:laugh:

Jag tänker så här- för sån är jag...

GÅR det inte- eller är det så att ingen har lyckats med det än?jag kan inte bevisa att det inte går, det jag säger är att jag ännu inte har sett det. Det skulle förmodligen gå lättare med mitt halvblod som är skapt i pilbåge från början - den samlar sig om man bromsar den i ett grimskaft, men hur man skall kunna klara av saxen utan bett det begriper inte jag.
och egentligen så är ju denna diskussion väldigt akademisk.
det som man reagerar på är uttalanden som MIN HÄST KAN INTE HA BETT

Det gick inte att flyga för en herrans massa år sedan. Men det fanns dom som inte accepterade att det inte gick. Och nu går det.
Humlor (har jag hört ) borde inte kunna flyga- men de gör det ändå.

Jag är faktiskt med på dina förklaringar Susan- inte så att jag alltid har en pilbåge- men jag strävar dit! Jag tror jag kan känna känslan och jag tror att jag har hyfsad koll om jag ser det i verkligheten. Och jag rider sällan eller aldrig på bettlöst om det inte finns fel i munnen på hästen.

Men jag gillar inte att säga att det inte går. Vetenskapen är full av saker man inte trodde gick- men någon tänkte i nya banor. Så ingen har ännu visat att det går. Ingen har lyckats. Så är det när man slår världsrekord oxå! Nån ska ju vara först!!

ja visst, vill man testa hur långt man når på bettlöst så inte mig emot. Det jag är emot är när man använder sig av meninsgslösa floskler för att försvara sina brister och okunskaper. När man teoretiserar för att slippa utmana sig själv

Jag har tömkört mitt explosiva halvblod i lädergrimma och tygtöm, men jag ser en säkerhetsrisk med det.

Och också en risk att göra dem illa om man börjar med bett för tidigt så jag har en travspärrgrimma inte helt olika en kapson som sitter i sidstyckena så den har indirekt inverkan i munnen. På så sätt blir den aldrig ryckt i munnen om den skulle bli rädd och braka iväg, och jag riskerar heller inte att tappa den.

Det är nog där skon klämmer. Det jag upplever som bra klassar inte du som bra (utan att ens sett det jag sett).
Jag skulle vilja veta vad du anser är bra ridning. Handlar det bara om i vilken form hästen går? Det är lite så jag tolkar dig just nu.

Det är absolut inget illa menat mot dig som person, bara ett försök att få lite klarhet i hur alla skåp står :)

Som jag förstått att läget ligger är det just nu att man inte kan rida medelsvårt (vad är det?) utan en frigjord tungbensmuskel. Den i sin tur kan inte frigöras utan bett. Innebär det då att hästar som inte har bett, dvs som skrotar runt i en hage, har en låst muskel? Finns det inte mer än en väg till målet?

flera miljoner flugor kan inte ha fel - ät skit....? nej det håller inte som argumnet att andra tycker som du
Det där tycker jag var lite väl vasst. Har jag fel för att folk tycker som jag, men att du är av en annan åsikt? Om något du inte ens sett? Nej, nu tycker jag du överdriver och går lite för långt. Mer saklighet tack!

du gör kopplingar som jag inte gör - med flugorna ville kag bara påvisa bristerna på saklighet i ditt på resonemang

jag vet inte vad du klassar som bra och kan därför inte ha en åsikt om det. Jag har svårt att tro det, men stänger ju inte dörren utan ber om film(er) Först sedan jag själv sett kan jag ha en egen åsikt, och också tala om varför jag ser det som jag gör

Jag vill tvärtom föra in mer saklighet i diskussionen för god ridning är en floskel innan vi har definierat vad det begreppet står för. jag har redan deklarerat vad det står för - för mig

dvs att hästen kan arbeta utvungen - det har med hållning att göra - och den hållning som eftersträvas är en hållning som balanserar hals och ryggkotpelare med stbiliserande/hållningsmuskler så rörelsemuskler kan arbeta dynamiskt så musklernas ämnesomsättning fungerar och hästen inte blir sur i musklerna enbart pga av sin hållning - så du är helt med.

En häst i sin hage har inget behov av att ha en så hög tonus i sina stabiliserande muskler i underlinjen - de kan göra så i hagen om en ryttare lärt dem göra så uppsuttet - men sällan mer än korta stunder

jag har bilder på det

sedan vill jag igen påpeka att detta med "lösgöra munnen" är fransk terminologi - det finns inte i min vokabulär - inte ens lösgöra, för jag tycker det är så missvisande

och jag gissar att många reagerar på just ordvalet - för det ligger ett uns av att "betvinga" i det

grejjen är väl egentligen den att alla vill länga överlinjen - den som vet det minsta om modern biomekanik och rörelselära är att det är inte överlinjen man länger utan överlinjen längs som ett resulatat av att underlingen blir kortare

enkel bild som förklarar att ryttarens vikt uppifrån måste kompenseras av högre tonus i musklerna i underlinjen.

led2.jpg

Denna bild visar bara att muskler hindra överlinjen att kortas - men för maximala avslappnad rörlighet så behövs en lite välvning uppåt i varje led från ändalykten och fram till öronen = 6 + 18 + 7. Jag skriver antalet bara för att visa hur komplext det är - var och en av dessa leder räknas

enligt pilbågsteorin så skapas välvs hela överlinjen uppåt om det skapas en vridning framifrån och bakifrån - här en bild på vad som händer när det saknas vridning bakifrån = bäckenomvinkling

verlinje.jpg

Första teckningen inverkan framifrån resulterar bara i mer sänkt bröstrygg och inget händer bak eftersom hästen inte har aktiverat sin underlinje

Andra teckningen

vridning fram och bak - längd överlinje uträtad överlinje

Senast ändrad:

Men jag förstår fortfarande inte! Jag ser inte varför jag inte kan ställa och böja med bettlöst, jag gör det ju själv dagligen!
Och en följdfråga; vad menar du med bettlöst? Det finns ju många många många alternativ. Det är även stor skillnad på sidepull och sidepull tex. Jag upplever att jag kan ha tillräckligt stor precision med mitt sidepull. Min häst (och alla de hästar jag ridit utan bett) förstår när jag vill ändra deras huvudposition. Påverka enskilda leder genom en stång, hur då?

Många tankar :D Jag får helt enkelt inte ihop det.

Men hur menar du nu? Kanske inte med samma teknik som med ett bett, men självklart kan du ställa hästen korrekt även med bettlöst...:confused:

Jag kan hålla med dig generellt, men detta sitter ju inte i "huvudlaget". Eller hur?

Här tycker jag du har fel. En kapson gör jobbet galant och i flera fall dessutom mer precist än ett bett.
Precis som sagts innan. Kapsonen verkar direkt på kraniet och upp i nacken. Ett träns kan hästen undandra sig genom att släppa underkäken eller lägga huvudet lite på sne.

Svarar alla här angående korrekt ställning.

Nej det funkar inte på kapson eller bettlöst eftersom allt som påverkar nosen gör att hästen enbart vänder huvudet åt sidan i ställningen eftersom tygeltaget blir för stort på bettlöst jämfört med bett. Du kan ställa hästen på bettlöst men du kommer inte alls åt nacken i ställningen på samma sätt som du gör med ett bett och kan därmed inte alls lösgöra i nacken på samma sätt. Därför kan det aldrig bli en korrekt ställning. Hästen ställer inte i ganschen utan det är nosen som hästen får ställningen av eftersom det är där den största påverkan blir på ett bettlöst.

Det där är typiskt AR att tro att kapsonen gör att man får korrekt ställning, det försökte dom tuta i mig oxå när jag tränade AR, nej hästarna lägger sällan huvudet på sne eller släpper underkäken eftersom du inte påverkar hästen på de ställena , därför får du inte heller någon eftergift på de ställen heller utan hästen blir ganska styv i nacken/ganascher/käkar på bettlöst jämfört med bett vilket är just de viktiga ställen som krävs för korrekt eftergift och lösgjordhet och därmed korrekt ställning.

Och jag tycker fortfarande att med tanke på att många anser sig rida så lite med handen så handlar många diskussioner om just vd man ska göra med handen... Och det är ju intressant....:angel:

Men det är det som är det mest intressanta att många inte förstår att det är en stor skillnad på att använda handen och att kunna använda handen. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.