Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Vem är Anders Eriksson?[/QUOTE]Den människan 'är känd oavsett vilken gren man pysslar med- om man nu inte bara vill ha amerikainfluerat, utan faktiskt kunna få praktisk hjälp t o m.

Han säljer både böcker o videos om det passar bättre.:idea:

Har sett honom köra mitt i trafiken- lika bra såsom gårdagens brudpar "kuskar".

För info så använder de allra flesta tredelat eller anatomiskt utformade tudelade- som ej går upp i gommen.

Sen räcker det inte med att kunna ställa- hästen ska forma sin bål eller så välter man runt dem:bump:

Jag har sett det, med repgrimma.

Fast ett vanligt bett inverkar ju i munnen oxå...

Skulle vara intressant att se ett svårklass dressyrprogram på ett halvblod med Bosal- och en reininghäst på kandar...

Förlåt, nu blev det fel- det var till Fiorado det första...

Han säljer både böcker o videos om det passar bättre.:idea:

Har sett honom köra mitt i trafiken- lika bra såsom gårdagens brudpar "kuskar".
OK:idea:
Och nej tack. Jag har både böcker och videos samt praktiskt träningshjälp. Den träningsmetod jag tränar efter går inte att få hjälp med av svenska tränare än så länge.

För info så använder de allra flesta tredelat eller anatomiskt utformade tudelade- som ej går upp i gommen.
Skulle inte tro det, dom allra flesta använder det traditionella enkla tvådelade.....säger dom som har bättre koll på statistiken..

Sen räcker det inte med att kunna ställa- hästen ska forma sin bål eller så välter man runt dem:bump:

Jo, men vad har det med bett vs bettlöst att göra?

Dumb ass me, föresten som tror att folk vill ha svar på sina frågor - då de i själva verket bara vill ha bekräftat att de har rätt :grin:

Tack Susanne för ditt engagemang som jag läser med intresse. Du har verkligen försökt! Men tyvärr faller det inte i god jord. Du visar på väldigt bra bilder, har du "tillverkat" dom själv?

Vi skulle inte jämföra former eller ridstilar alls..utan bara utröna om det var möjligt att länga överlinjen med ett bettlöst....:angel:

Jaha jag trodde att diskussionen gick ut på vad man kan göra med bett som inte går att göra med bettlöst. :confused:

Jag har förklarat vad man kan göra med bett som inte går att göra med bettlöst när det handlar om hur man ställer en häst

Jag ser ingen ställning överhuvudtaget på dina bilder, jag skulle bara kalla det att hästen vänder huvudet eller tittar mer åt det andra hållet och varken mer eller mindre.

Vi lägger nog HEEELT olika kriterier i vad som skall uppnås med ställning och det är ju inte så konstigt när man håller på med olika grenar. :idea:

Jag har ridit såpass mycket bettlöst i mina dagar och min upplevelse säger alltså att yep, det är fullt möjligt.
Har man olika erfarenheter är det bara naturligt att vilja bli motbevisad innan man kan gå med på att det är så.

Vad är fullt möjligt:confused:

På en någotsånär välriden häst kan man under ett pass rida med rem runt halsen i stort sett, eller grimma, och den kan arbeta i en bra form, suga som om den hade ett bett i munnen osv men det tror jag går "ett tag" inte om man alltid red så, då skulle man tappa den ärliga formen och det går inte att rida i någon högre form, utan det är en bra grundform - ett tag. Hästen svarar på säteshjälperna, men utan kopplingen med munnen kommer man inte att kunna kommunicera på samma sätt, och då kommer skillnaderna att synas snabbt.

Det här med att rida ibland utan sadel träns och med rem runt halsen eller bara grimma har jag gjort på en tidigare häst bara på skoj så visst funkar det ett litet tag, men vad bevisar det? (Den här har jag provat att rida i grimma när hon hade fått tänderna fixade men hon hatar allt tryck runt nosen, ansiktet, så det är inte alls trevligare för den hästen. )

Men diskussionen var väl vad man kan uppnå med bett som man inte kan utan, menar du att du eller någon annan har bevisat att det skulle gå att rida med lite högre krav utan bett:confused: Eller hur ska man förstå citatet?

KL

Sen är det som vanligt, man säger att "det går" men var är exemplen:confused:

Inget hittills? Har följt tråden i väntan på det.

Skulle inte tro det, dom allra flesta använder det traditionella enkla tvådelade.....säger dom som har bättre koll på statistiken..

Var finns den statistiken?
Idag undrar jag om det stämmer. Sen finns det hästar som gillar tvådelade bett, tro det eller ej.

:bow::bow: Klok som en bok.

KL
Har varit väldigt intressant att följa den här tråden. Det var längesedan jag lästen en tråd där det diskuterades med så mycket respekt. :laugh:Jag har heller inte blivit "attackerad" för mina inlägg (och hoppas det inte beror på att jag skrev ett par och missade att min kompis var inloggad när jag skrev)

Intressant:idea: Vem var din kompis? Det där brukar hända för en del på buke har jag märkt, :confused:

Tack Susanne för ditt engagemang som jag läser med intresse. Du har verkligen försökt! Men tyvärr faller det inte i god jord. Du visar på väldigt bra bilder, har du "tillverkat" dom själv?

Jovisst, detta är visserligen intressant och viktig kunskap...men vad har det med bett vs bettlöst att göra?

*kl*
Att det behövs kunskaper i detta ämne för att kunna träna sin häst på ett ändmålsenligt sätt, det är vi nog alla överens om, men det vi diskuterar här är huruvida det är möjligt att uppnå detta via kommunikationen även utan bett.

Jag skulle vilja se vetenskapliga "bevis" för att detta endast fungerar via hästens mun istället, konkret uttalat, inte vilka muskler som påverkas, utan hur dessa muskler endast kan påverkas via bettet.

Att det är svårare utan bett det kan jag hålla med om, men att det är omöjligt det håller jag inte med om. Det är att nedvärdera hästens del i det hela.

Alla kroppens muskler styrs från hjärnan. Det är därför vi rider med hjälm bla, för att vi vet hur förödande en skada på hjärnan kan bli. Så jag undrar i mitt stilla sinne hur man påstå att just "längning av överlinjen" skulle styras från någon annanstans?

Men som sagt, upplys mig gärna...

Jaha jag trodde att diskussionen gick ut på vad man kan göra med bett som inte går att göra med bettlöst. :confused:

Jag har förklarat vad man kan göra med bett som inte går att göra med bettlöst när det handlar om hur man ställer en häst

Jag ser ingen ställning överhuvudtaget på dina bilder, jag skulle bara kalla det att hästen vänder huvudet eller tittar mer åt det andra hållet och varken mer eller mindre.

Vi lägger nog HEEELT olika kriterier i vad som skall uppnås med ställning och det är ju inte så konstigt när man håller på med olika grenar. :idea:

Nu var det inte ställningen jag visade, utan hur bosalen verkar, vilka tryckpunkterna är...:angel:

Hur kan du veta vilka mina kriterier är?

Varför skulle just dina kunskaper i detta ämne vara "sanningen"?

Jag har hittils inte hört eller sett en enda vettig förklaring (=grundar sig på kunskap om den bettlösa kommunikationen) som styrker din förklaring. Sorry. Din kunskap begränsas ju till kommunikationen via bettet, det visar ju ditt uttalande om tex Hackamoret, eftersom det bevisligen verkar både på sidan, på nosen och under hakan, beroende på hur man hanterar tyglarna och att dom sitter på just undersidan. :idea:

Detta visar ju att en del av er bara "tror" att ni har vet, vilket ni gärna basunerar ut dessutom...

:idea:

Genom sig själv känner man andra....:angel:Och du tycker jag är otrevlig

Vem är Anders Eriksson?

En häst som leker med bettet är störd av det säger du (eller Anders Eriksson:confused:), det är väl därför så många dressyrhästar har skum i munnen då förstår jag, dom är stressade och "leker" med bettet...?:idea:
Men va sjutton...då kan man ju sätta på en nosgrimma så syns det inte...

DUH

Det var ju det som var poletten:grin:

Ja, fast jag vet inte vad det har för betydelse för ställningen...
Jag vet att det är svårt att lära nytt, men det går bättre om du faktiskt läser och sätter dig in i vad jag skriver, korrekt ställning sker i en led i nacken inte i hela halsen

snaffle_point_palate.gif

http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#bit

*kl*
Och där kanske tesen om "tungans" inblandning föll....den blir ju inte ens påverkad...fast ni kanske syftar på ett tredelat bett..?

Det finns många sakfel på den sidan

Nja nu tror du att du är finurlig, men det är hästens upplevelse av att ha ngt på tungan som får den att vilja svälja = leka med bettet

Inom dressyren vill man att hästen skall suga lugnt på bettet. Jag fattar inte varför du kommer med din ridning och talar om Dressyr då du inte ens är insatt i vad man vill uppnå?

Med tanke på ditt inlägg förut så konstaterar jag att vi återigen talat förbi varandra, och att du kanske vare sig läser eller förstår vad jag skriver, vilket kanske är förståeligt då det inte är din gren

Ingenstans har jag sagt att man inte kan länga överlinjen utan bett - det är underlinjen man inte specifikt kommer åt.

Nu har du slagit in två helt vidöppna dörrar

Senast ändrad:

Nu var det inte ställningen jag visade, utan hur bosalen verkar, vilka tryckpunkterna är...:angel:

Hur kan du veta vilka mina kriterier är?

Varför skulle just dina kunskaper i detta ämne vara "sanningen"?

Jag har hittils inte hört eller sett en enda vettig förklaring (=grundar sig på kunskap om den bettlösa kommunikationen) som styrker din förklaring. Sorry. Din kunskap begränsas ju till kommunikationen via bettet, det visar ju ditt uttalande om tex Hackamoret, eftersom det bevisligen verkar både på sidan, på nosen och under hakan, beroende på hur man hanterar tyglarna och att dom sitter på just undersidan. :idea:

Detta visar ju att en del av er bara "tror" att ni har vet, vilket ni gärna basunerar ut dessutom...

Du kommer aldrig få en i dina ögon vettig förklaring eftersom du har helt andra kritierier....

Självklart har jag förstått dina kriterier eftersom du inte har förstått skillnaden att ett bettlöst påverkar nosen i ställningen och att ett bett inte gör det. Jag vill inte ha påverkan på nosen när jag ställer för det tar bort den lilla lilla kommunikationen till hästen, vad det gör för lösgjordheten och eftergiften i nacken.. det blir för grova hjälper samt reaktioner från hästen på ett bettlöst och nu menar jag inte grova som i hårda , utan helt enkelt för mkt/för stora.

Jag vill inte rida så överhuvudtaget..

Nej min kommunikation begränsas definitivt inte till bettet, då hade jag inte kunnat hoppa vattenhinder utan tyglar... Nu pratar vi om ställningen i nacken.

Sen vet jag inte varför du la ut filmen på westernmänniskan? Det bekräftar ju egentligen bara att bettlöst inte är ett alternativ när det gäller att rida hästen lösgjord och eftergiven... för du la väl inte ut den för att du tyckte det var dåligt antar jag...?

Sen är det som vanligt, man säger att "det går" men var är exemplen:confused:

Inget hittills? Har följt tråden i väntan på det.

Men det beror ju på att "det" i största allmänhet är svårt att uppnå, även med bett. Men att påstå att det inte skulle gå utan bett är att gå för långt, det är att helt räkna bort hästens del i sammanhanget. Det är ju ändå den som ska utföra "det"...inte kan ni väl på fullt allvar mena att den inte skulle kunna detta utan bett?

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag själv inte lyckats särskilt bra ännu...inte med avsikt i alla fall...men jag skulle ha precis lika svårt med ett bett...och jag hävdar att detta inte sitter i bettet/huvudlaget, snarare tvärtom, ju bättre sits och position i sadeln och ju mer följsam och uppmärksam ryttaren är på vad hästen "säger"...och ju mindre tyglar och påverkan "framtill"....desto närmare "det" kommer man...i det läget blir det helt ointressant vilket huvudlag man har..:idea:

Tur att sådana som du finns på jorden :laugh:

Ngn definierade buke "stör miginte med fakta - jag har redan bestämt mig" Så känns det ibland

tack igen :)

Totola skrev

Citat:
Jag har ridit såpass mycket bettlöst i mina dagar och min upplevelse säger alltså att yep, det är fullt möjligt.

Och eftersom du tycker att det behöv tid för att komma ens upp i en lättklassform så blir ju din erfarenhet rätt meningslös i sammanhanget

Obs nu är det inte jag som har placerat dig på en nivå utan du själv - du tycker att det är för svårt med lättklassform, hur skall du då kunna veta vad som går eller inte går i medelsvår eller svår?

Jag angriper ingens ridning utan brister i logiken i resonemang:idea:

Jovisst, detta är visserligen intressant och viktig kunskap...men vad har det med bett vs bettlöst att göra?

*kl*
Att det behövs kunskaper i detta ämne för att kunna träna sin häst på ett ändmålsenligt sätt, det är vi nog alla överens om, men det vi diskuterar här är huruvida det är möjligt att uppnå detta via kommunikationen även utan bett.

Jag skulle vilja se vetenskapliga "bevis" för att detta endast fungerar via hästens mun istället, konkret uttalat, inte vilka muskler som påverkas, utan hur dessa muskler endast kan påverkas via bettet.jag tycker att det är lite respektlöst att du inte orkar "pay attention" för jag har talat om exakt vilka muskler. Och dte behövs inte vetenskapliga bevis det räcker med grundläggande kunskap i anatomi och kunskap om agonister och antagonister - simpel rörelselära

Att det är svårare utan bett det kan jag hålla med om, men att det är omöjligt det håller jag inte med om. Det är att nedvärdera hästens del i det hela.Nej. det är att utgå efter hästens anatomi

Alla kroppens muskler styrs från hjärnan.Nej och här är en väldigt bra anledning till att få hästen att använda sina stabiliserande muskler då dessa har en massa proprioceptorer. Vilket är känselceller som känner av var kroppen befinner sig och som kan skicka ut signaler som får muskler att rätta till hållningen UTAN ATT GÅ OMVÄGEN VIA HJÄRNAN Det är därför vi rider med hjälm bla, för att vi vet hur förödande en skada på hjärnan kan bli. Så jag undrar i mitt stilla sinne hur man påstå att just "längning av överlinjen" skulle styras från någon annanstans?

Men som sagt, upplys mig gärna...

Igen du är inne i din egen diskussion och märker inte ens att vi är i en annan

Vi talar om två specifika leder du om hela överlinjen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama