Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart har jag förstått dina kriterier eftersom du inte har förstått skillnaden att ett bettlöst påverkar nosen i ställningen och att ett bett inte gör det. Jag vill inte ha påverkan på nosen när jag ställer för det tar bort den lilla lilla kommunikationen till hästen, vad det gör för lösgjordheten och eftergiften i nacken.. det blir för grova hjälper samt reaktioner från hästen på ett bettlöst och nu menar jag inte grova som i hårda , utan helt enkelt för mkt/för stora.
Nej det är väl ingen som har sagt att du behöver det...men du ifrågasätter ju ett system som du uppenbart inte förstår dig på.Jag vill inte rida så överhuvudtaget..
Nej min kommunikation begränsas definitivt inte till bettet, då hade jag inte kunnat hoppa vattenhinder utan tyglar... Nu pratar vi om ställningen i nacken.
Sen vet jag inte varför du la ut filmen på westernmänniskan? Det bekräftar ju egentligen bara att bettlöst inte är ett alternativ när det gäller att rida hästen lösgjord och eftergiven... för du la väl inte ut den för att du tyckte det var dåligt antar jag...?
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag själv inte lyckats särskilt bra ännu...inte med avsikt i alla fall...men jag skulle ha precis lika svårt med ett bett...och jag hävdar att detta inte sitter i bettet/huvudlaget, snarare tvärtom, ju bättre sits och position i sadeln och ju mer följsam och uppmärksam ryttaren är på vad hästen "säger"...och ju mindre tyglar och påverkan "framtill"....desto närmare "det" kommer man...i det läget blir det helt ointressant vilket huvudlag man har..
Jaa och när argumenten tryter....
Totola skrev
Och eftersom du tycker att det behöv tid för att komma ens upp i en lättklassform så blir ju din erfarenhet rätt meningslös i sammanhanget
Obs nu är det inte jag som har placerat dig på en nivå utan du själv - du tycker att det är för svårt med lättklassform, hur skall du då kunna veta vad som går eller inte går i medelsvår eller svår?
Jag angriper ingens ridning utan brister i logiken i resonemang
Igen du är inne i din egen diskussion och märker inte ens att vi är i en annan
Vi talar om två specifika leder du om hela överlinjen
Du får nog utveckla för jag förstår inte alls vad det här svaret har med mitt inlägg att göra
Nej det är väl ingen som har sagt att du behöver det...men du ifrågasätter ju ett system som du uppenbart inte förstår dig på.
Jaa och när argumenten tryter...
Ursprungligen postat av Susan
Vissa gärna en film där det som mina inlägg visar uppnås bettlöst, om du anser jag är okunnig så upplys mig
Du kanske har dåligt minne
Jag har inte ifrågasatt något system , jag har bara sagt att så vill inte jag rida för det finns inget överhuvudtaget i det systemet som man skulle kunna överföra till dressyren eftersom målen är totalt olika för de olika grenarna.
Så brukar man svara exakt så som du gör här....
Jag har förklarat helt ingående vad i den filmen jag tycker saker och ting brister... däremot har jag inte sett något svar från dig överhuvudtaget vad du tycker är bra på filmen och varför mer än att hästen rids på bettlöst....
Hästen är inte igenom kroppen, den är statisk och styv i halsen som dom blir på bettlöst eftersom man inte kommer åt eftergiften i överlinjen via käke/ganascher/nacke , den kommer inte upp ur manken och för att den skall kunna galoppera genom kroppen någorlunda måste han ta ner halsen i en form som inte ens skulle vara godkänd i ett LC-program, när han tar upp formen så lyfter sig hästen i underhalsen och hela ihopkopplingen har gått om intet eftersom det inte fanns någon från början...
Dumb ass me, föresten som tror att folk vill ha svar på sina frågor - då de i själva verket bara vill ha bekräftat att de har rätt
Det är en känd sanning att en häst inte kan ställas korrekt med hack/bettlöst - det är känt sedan årtionden!Den sanningen får du gärna bevisa, källa?
Sen är den träningsmetod jag själv anammar "känd" sen flera århundraden tillbaka...
Hm...Jag tror du misstolkar detta. Folk är inte ute efter svar från en person, de är ute efter att diskutera och höra en massa synpunkter. Dina svar är jobbigt teoretiska och saknar egenupplevt djup och självdistans (svårt hitta bra ord).Teori är intressant men för de flesta otroligt långt borta, det ger ärligt talat mest en känsla av "fan vad jag kan lite, typ". Jag har själv varit där du är nu och jag vet hur du tänker. Hade vi velat ha SVARET bara från dig hade vi ju mailat dig. Detta är en diskussion där olika människors erfarenhet är intressant. Teorin kan man läsa om i böcker, här vill vi diskutera.