Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

nej det är du som inte fattar dels vad som händer på den bilden och dels vad jag skriver

jämför din hållning med min - ser du ingen skillnad?

Vill bara säga ang mind teckningar att varsegod spara dem - men spara också texten,
Och kom ihåg att det är olagligt att sno andras bilder i sina egna syften. (på förekommen anledning i annan tråd)

Ang den bild som fiador använde - skall ni spara den - fundera över varför jag ritat med blått och rött som jag ritat

Självklart har jag förstått dina kriterier eftersom du inte har förstått skillnaden att ett bettlöst påverkar nosen i ställningen och att ett bett inte gör det. Jag vill inte ha påverkan på nosen när jag ställer för det tar bort den lilla lilla kommunikationen till hästen, vad det gör för lösgjordheten och eftergiften i nacken.. det blir för grova hjälper samt reaktioner från hästen på ett bettlöst och nu menar jag inte grova som i hårda , utan helt enkelt för mkt/för stora.

Men även du måste väl kunna se på bilden att hackamoret (bosalen) INTE påverkar nosen, mer än att den faktiskt "hänger" där?

Sedan är ju vitsen med denna kommunikation att du inte "håller" hästens huvud öht...man ger en signal, sedan placerar och håller hästen sitt huvud i position själv...finare kommunikation än så kan du väl knappast få.

Det var liksom ett av problemen med fotograferingen igår, förutom knotten, att min häst inte fattade varför trycket inte försvann eller varför det öht fanns där...det brukar inte vara så..:idea:

Jag vill inte rida så överhuvudtaget..
Nej det är väl ingen som har sagt att du behöver det...men du ifrågasätter ju ett system som du uppenbart inte förstår dig på.

Nej min kommunikation begränsas definitivt inte till bettet, då hade jag inte kunnat hoppa vattenhinder utan tyglar... Nu pratar vi om ställningen i nacken.

Ja precis, man kan kommunicera på fler än ett sätt:idea:

Sen vet jag inte varför du la ut filmen på westernmänniskan? Det bekräftar ju egentligen bara att bettlöst inte är ett alternativ när det gäller att rida hästen lösgjord och eftergiven... för du la väl inte ut den för att du tyckte det var dåligt antar jag...?

Jaa och när argumenten tryter....

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag själv inte lyckats särskilt bra ännu...inte med avsikt i alla fall...men jag skulle ha precis lika svårt med ett bett...och jag hävdar att detta inte sitter i bettet/huvudlaget, snarare tvärtom, ju bättre sits och position i sadeln och ju mer följsam och uppmärksam ryttaren är på vad hästen "säger"...och ju mindre tyglar och påverkan "framtill"....desto närmare "det" kommer man...i det läget blir det helt ointressant vilket huvudlag man har..:idea:

och ovan håller jag med dig till fullo - jag tror bara inte du begriper att fio pratar om några nivåer högre upp :o

För frågan var ju - vad kan man göra med ett bett som man inte kan med bettlöst - det svarar både hon och jag på

Min bild som du använde (utan lov :o ) är en svårklasshållning, det visar bara att du inget vet om Dressyr om du inte ser det, och det talar väl att du drar in western för också

Vi sysslar inte med samma saker - och ingen har sagt att man inte kan länga överlinjen med bettlöst - men det finns fler dimensioner :idea:

Du får läsa nogrannare halva tråden bak ligger Djurjourens bilder på en längd överlinje i en grundform i grimma - ingen protesterade

jag tror inte att du förstår hur långt över denna grundform fio ligger i sin ridning :o Och hur långt efter vissa andra ligger

Totola skrev

Och eftersom du tycker att det behöv tid för att komma ens upp i en lättklassform så blir ju din erfarenhet rätt meningslös i sammanhanget

Obs nu är det inte jag som har placerat dig på en nivå utan du själv - du tycker att det är för svårt med lättklassform, hur skall du då kunna veta vad som går eller inte går i medelsvår eller svår?

Jag angriper ingens ridning utan brister i logiken i resonemang:idea:

Du får nog utveckla för jag förstår inte alls vad det här svaret har med mitt inlägg att göra :confused:

Igen du är inne i din egen diskussion och märker inte ens att vi är i en annan

Vi talar om två specifika leder du om hela överlinjen

Jag talar inte om några muskler eller leder alls egentligen, utan om kommunikationen mellan ryttare och häst, huruvida den kan fungera optimalt även utan bett.

Sedan får du gärna förklara hur det konkret inte är möjligt att påverka dessa "stabiliserande muskler" utan ett bett? Att dom behöver aktivieras är en sak...men vi diskuterar inte det...vi diskuterar bettes vs det bettlösas roll i det hela...

Du får nog utveckla för jag förstår inte alls vad det här svaret har med mitt inlägg att göra :confused:

det var bara så förklarande att det dög att upprepas en gång till

Nu är det här en skenade tråd, men totola skrev att hon hade minsann ridit bettlöst i så många år

vad bevisade det undrade jag, och sedan la jag in din text där du skrev att visst kan man rida runt i början, men för eller senare stöter man på patrull -

antingen har man kommit så långt att man upptäckt det - eller inte :o

har man inte kommit till lätt klass har man ju ingen aning om vad som väntar en vare sig där, i medelsvår, eller i svår

så var min tanke.

Senast ändrad:

nu spårare detta ur

Du har din egen diskussion för dig själv verkar det som, jag föreslår att du går tillbaks och läser alla inlägg en gång till - för dessa muskler skall inte aktiveras utan avaktiveras, dvs vågas släppa efter på

Däremot är jag med på att det är galenskap att ens försöka utan en följsam sits och en god ryttarkoordination och hästen kommer då ofelbart att svara med "gråt och tandagnisslan" och då är det inte längre god ridning det handlar om

PUH

Nej det är väl ingen som har sagt att du behöver det...men du ifrågasätter ju ett system som du uppenbart inte förstår dig på.

Jag har inte ifrågasatt något system , jag har bara sagt att så vill inte jag rida för det finns inget överhuvudtaget i det systemet som man skulle kunna överföra till dressyren eftersom målen är totalt olika för de olika grenarna.

Jaa och när argumenten tryter...

Så brukar man svara exakt så som du gör här....

Jag har förklarat helt ingående vad i den filmen jag tycker saker och ting brister... däremot har jag inte sett något svar från dig överhuvudtaget vad du tycker är bra på filmen och varför mer än att hästen rids på bettlöst....

Hästen är inte igenom kroppen, den är statisk och styv i halsen som dom blir på bettlöst eftersom man inte kommer åt eftergiften i överlinjen via käke/ganascher/nacke , den kommer inte upp ur manken och för att den skall kunna galoppera genom kroppen någorlunda måste han ta ner halsen i en form som inte ens skulle vara godkänd i ett LC-program, när han tar upp formen så lyfter sig hästen i underhalsen och hela ihopkopplingen har gått om intet eftersom det inte fanns någon från början...

Citat:
Ursprungligen postat av Susan
Vissa gärna en film där det som mina inlägg visar uppnås bettlöst, om du anser jag är okunnig så upplys mig

Du kanske har dåligt minne:angel:

Då förstår jag att du tycker att westernfilmerna visar på detta...

Det är säkert bra ur westernsynpunkt det betvivlar jag inte men det duger inte mkt till ur dressyrsynpunkt så det är väl klart att vi talar om varandra när vi har så totalt olika mål och kriterier.

kl
Har en liten fråga.. Ni som rider på bosal el hack..Hur gör ni med ställningen?.och gå gärna ner i detaljnivå för jag vill verkligen veta hur ni ställer hästen utan att ge den dubbla signaler.
Det vill jag veta av ren nyfikenhet.
Är det ens möjligt?

Susan och Fio - jag förstår inte hur ni orkar. Att slå huvudet blodigt i väggen :p Det är uppenbart att de som ivrar för bettlöst inte har samma mål på hästens form över huvud taget. Har faktiskt ALDRIG sett en film på någon häst som gått i form som kunnat passera i Msv än mindre i Svår klass.... I tråden för Klassisk ridkonst har jag i stort sett bara sett gräsrotsnivå på filmer/bilder. Ni kommer aldrig att mötas i någon diskussion med förståelse för ni diskuterar inte samma sak. Äpplen och päron.... eller Äpplen och biffstekar kanske i det här fallet - så olika utgångspunkt har ni i diskussionerna.

Det är en känd sanning att en häst inte kan ställas korrekt med hack/bettlöst - det är känt sedan årtionden!

Beundransvärt att ni försöker :banana:

ge mig lite mera kärlek :love: pust pust stånk stön

- jag tar tacksamt emot, jag är faktistk helt slut :D

(skojar med dig - uppriktigt TACK :love: )

Jag har inte ifrågasatt något system , jag har bara sagt att så vill inte jag rida för det finns inget överhuvudtaget i det systemet som man skulle kunna överföra till dressyren eftersom målen är totalt olika för de olika grenarna.

Så brukar man svara exakt så som du gör här....

Jag har förklarat helt ingående vad i den filmen jag tycker saker och ting brister... däremot har jag inte sett något svar från dig överhuvudtaget vad du tycker är bra på filmen och varför mer än att hästen rids på bettlöst....

Hästen är inte igenom kroppen, den är statisk och styv i halsen som dom blir på bettlöst eftersom man inte kommer åt eftergiften i överlinjen via käke/ganascher/nacke , den kommer inte upp ur manken och för att den skall kunna galoppera genom kroppen någorlunda måste han ta ner halsen i en form som inte ens skulle vara godkänd i ett LC-program, när han tar upp formen så lyfter sig hästen i underhalsen och hela ihopkopplingen har gått om intet eftersom det inte fanns någon från början...

För det första så lade jag inte in länkarna för att visa att dom var dressyrmässiga...eftersom det inte alls är dressyr så borde ju det vara ganska uppenbart...och jag har inget som helst intresse av att "mäta" eller "jämföra" mellan olika grenar...LC??..det säger mig ingenting...och skulle jag ge mig in på att förklara vad jag ser...så skulle du förmodligen bli lika frågande...vi talar inte samma språk...vi tittar inte på samma saker...jag behöver inte hävda mig...eller "bräcka" någon annan...det var inte därför jag lade in länkarna i alla fall.

Det går inte att hitta en film som visar exakt det du efterlyser, vi tränar inte utifrån dom kriterierna...precis som du säger....men jag trodde ändå i min enfald att du/ni kunde öppna era sinnen och fördomsfritt titta efter den hållning/form som i alla fall är en början...:(

(Såg nu att svaren går lite om varann)

Dumb ass me, föresten som tror att folk vill ha svar på sina frågor - då de i själva verket bara vill ha bekräftat att de har rätt :grin:

Hm...Jag tror du misstolkar detta. Folk är inte ute efter svar från en person, de är ute efter att diskutera och höra en massa synpunkter. Dina svar är jobbigt teoretiska och saknar egenupplevt djup och självdistans (svårt hitta bra ord).Teori är intressant men för de flesta otroligt långt borta, det ger ärligt talat mest en känsla av "fan vad jag kan lite, typ". Jag har själv varit där du är nu och jag vet hur du tänker. Hade vi velat ha SVARET bara från dig hade vi ju mailat dig. Detta är en diskussion där olika människors erfarenhet är intressant. Teorin kan man läsa om i böcker, här vill vi diskutera.

Hm...Jag tror du misstolkar detta. Folk är inte ute efter svar från en person, de är ute efter att diskutera och höra en massa synpunkter. Dina svar är jobbigt teoretiska och saknar egenupplevt djup och självdistans (svårt hitta bra ord).Teori är intressant men för de flesta otroligt långt borta, det ger ärligt talat mest en känsla av "fan vad jag kan lite, typ". Jag har själv varit där du är nu och jag vet hur du tänker. Hade vi velat ha SVARET bara från dig hade vi ju mailat dig. Detta är en diskussion där olika människors erfarenhet är intressant. Teorin kan man läsa om i böcker, här vill vi diskutera.
:bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama