Egentligen orkade jag inte gå in även i denna diskussion som liknar så många andra, men kan inte låta bli....
Jag tror faktiskt diskussionen blir helt omöjlig, du tror att du pratar om samma saker men du pratar inte om samma saker, det går förbi s a s
Glöm tävlingsklasserna det kanske bara förvirrar ännu mer..
Det är en fråga om hur hästen arbetar med kroppen, att få den att rörelsemässigt "sitta ihop" från munnen, huvudet till bakhovarna, utan att det är "av" någonstans, en harmoni och regelbundenhet och jämnvikt som sen är grunden för att öka kraven på samling, så som man kräver i högre klasser i dressyr. OM det går eller inte går på bettlöst alternativ. Du säger att det går, men samtidigt visar du i svaren att du inte riktigt har klart för dej vad som ska "gå"
Hästen du visade (den svarta westernhästen) är fantastisk i sitt arbete, men den sitter inte ihop på det sättet och det kan den inte göra med det den utför heller, med de snabba kasten och vändningarna osv. Den balanserar fantastiskt utifrån sitt arbete. MEN den är "av" i kroppen, den sitter inte ihop i den bemärkelsen, och alltså är den filmen inget bevis för nånting, när det gäller bettlöst eller bett och inverkan. Den visar något helt annat.
Det är som du säger helt olika saker.
MEN att uppnå den här ihopkopplingen och användandet av kroppen på det sättet skulle nog vara positivt även för denna häst. MELLAN träningarna för det den gör på filmen. Den skulle då antagligen få ytterligare hjälp i sin träning och att använda kroppen på ett hälsosamt sätt, få ut mjölksyra och mjuka upp sina snabba muskler. Tror jag. Men det handlar ju inte diskussionen alls om, så det är bara en parentes från mej.
Men på filmen görs ingenting sånt och det är heller inte syftet, där visas ingenting som har med diskussionen som du ändå för nu, att göra. Förstår du?
Det är inte ens en grundform i närheten av dressyr där man behöver ett bett för att kunna uppnå vissa kvalitéer.