Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Är det en diskussion eller en tävling om vem som har rätt?

För jag tycker jag var väldigt tydlig med att det är min erfarenhet. Varför då poängtera att min erfarenhet inte har någon betydelse? Klart den har, för mig framförallt.
Precis som jag ser det som naturligt att någon som inte alls har/har andra erfarenheter av bettlöst drar andra slutsatser innan man ser det bevisat.

Hm...Jag tror du misstolkar detta. Folk är inte ute efter svar från en person, de är ute efter att diskutera och höra en massa synpunkter. Dina svar är jobbigt teoretiskajojo och saknar egenupplevt djup och självdistans (svårt hitta bra ord).ja jag vet jag är jääätte dum

Teori är intressant men för de flesta otroligt långt borta, det ger ärligt talat mest en känsla av "fan vad jag kan lite, typ". och då äre ju inge kul längre :mad:Jag har själv varit där du är nu och jag vet hur du tänker.eh och vem har saknar nu självdistans... Hade vi velat ha SVARET bara från dig hade vi ju mailat dig. Detta är en diskussion där olika människors erfarenhet är intressant. Teorin kan man läsa om i böcker, här vill vi diskutera.

Ja att vissa vill diskutera sig fram till en sanning som bekräftar den egna ridningen är jag helt medveten om. och jag skulle helt skita i det om inte hästen vore levande

Visst kan man läsa teori i böcker men det var ju jobbigt ju sa du ju. Kan man inte kräva av en seriös diskussion att den skall vara faktabaserad och inte enbart byggd på personligt tyckande?

Om du vill diskutera sak - varför slår du på mig som person då? Om du är så förmer än mig så; enlighten me - go ahead

annars låter det bara "surt sa räven"

Senast ändrad:

För det första så lade jag inte in länkarna för att visa att dom var dressyrmässiga...eftersom det inte alls är dressyr så borde ju det vara ganska uppenbart...och jag har inget som helst intresse av att "mäta" eller "jämföra" mellan olika grenar...LC??..det säger mig ingenting...och skulle jag ge mig in på att förklara vad jag ser...så skulle du förmodligen bli lika frågande...vi talar inte samma språk...vi tittar inte på samma saker...jag behöver inte hävda mig...eller "bräcka" någon annan...det var inte därför jag lade in länkarna i alla fall.

Det går inte att hitta en film som visar exakt det du efterlyser, vi tränar inte utifrån dom kriterierna...precis som du säger....men jag trodde ändå i min enfald att du/ni kunde öppna era sinnen och fördomsfritt titta efter den hållning/form som i alla fall är en början...:(

(Såg nu att svaren går lite om varann)

Egentligen orkade jag inte gå in även i denna diskussion som liknar så många andra, men kan inte låta bli....

Jag tror faktiskt diskussionen blir helt omöjlig, du tror att du pratar om samma saker men du pratar inte om samma saker, det går förbi s a s :confused:

Glöm tävlingsklasserna det kanske bara förvirrar ännu mer..

Det är en fråga om hur hästen arbetar med kroppen, att få den att rörelsemässigt "sitta ihop" från munnen, huvudet till bakhovarna, utan att det är "av" någonstans, en harmoni och regelbundenhet och jämnvikt som sen är grunden för att öka kraven på samling, så som man kräver i högre klasser i dressyr. OM det går eller inte går på bettlöst alternativ. Du säger att det går, men samtidigt visar du i svaren att du inte riktigt har klart för dej vad som ska "gå":confused:

Hästen du visade (den svarta westernhästen) är fantastisk i sitt arbete, men den sitter inte ihop på det sättet och det kan den inte göra med det den utför heller, med de snabba kasten och vändningarna osv. Den balanserar fantastiskt utifrån sitt arbete. MEN den är "av" i kroppen, den sitter inte ihop i den bemärkelsen, och alltså är den filmen inget bevis för nånting, när det gäller bettlöst eller bett och inverkan. Den visar något helt annat.

Det är som du säger helt olika saker.

MEN att uppnå den här ihopkopplingen och användandet av kroppen på det sättet skulle nog vara positivt även för denna häst. MELLAN träningarna för det den gör på filmen. Den skulle då antagligen få ytterligare hjälp i sin träning och att använda kroppen på ett hälsosamt sätt, få ut mjölksyra och mjuka upp sina snabba muskler. Tror jag. Men det handlar ju inte diskussionen alls om, så det är bara en parentes från mej.

Men på filmen görs ingenting sånt och det är heller inte syftet, där visas ingenting som har med diskussionen som du ändå för nu, att göra. Förstår du?
Det är inte ens en grundform i närheten av dressyr där man behöver ett bett för att kunna uppnå vissa kvalitéer.

Är det en diskussion eller en tävling om vem som har rätt?

För jag tycker jag var väldigt tydlig med att det är min erfarenhet. Varför då poängtera att min erfarenhet inte har någon betydelse? Klart den har, för mig framförallt.
Precis som jag ser det som naturligt att någon som inte alls har/har andra erfarenheter av bettlöst drar andra slutsatser innan man ser det bevisat.

OCh samma svar till dej då som till Fiador, se ovan:crazy:

Är det en diskussion eller en tävling om vem som har rätt? nja egenligen så var väl frågan vad man kan göra med ett bett som man inte kan göra bettlöst

För jag tycker jag var väldigt tydlig med att det är min erfarenhet. Varför då poängtera att min erfarenhet inte har någon betydelse? Klart den har, för mig framförallt. Ja du har ju ingen erfarenhet av vad man kan göra med ett bett som man inte kan göra med ett bettlöst - det är ju högst relevant för den frågeställningen så nej just där har din erfarenhet ingen betydelse - för du har ingen erfarenhet av just det

Jag har ridit på hackamore ett tag, jag har ridit på grimma - jag har använt en muserola, och som sagt så det jag använder i början är en lätt kapson med ringarna ngt längre bak. Jag har också ridit in min förra med en repgrimma och tyglar

Ingen här har erfarenhet av att utbilda hästar till medelsvår eller högre med bettlöst

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt diskussionen blir helt omöjlig, du tror att du pratar om samma saker men du pratar inte om samma saker, det går förbi s a s :confused:

...............

Du säger att det går, men samtidigt visar du i svaren att du inte riktigt har klart för dej vad som ska "gå":confused:

Huvudet på spiken, och det påminner om andra diskussioner här som sagt

Egentligen orkade jag inte gå in även i denna diskussion som liknar så många andra, men kan inte låta bli....

Glöm tävlingsklasserna det kanske bara förvirrar ännu mer..

Det är en fråga om hur hästen arbetar med kroppen, att få den att rörelsemässigt "sitta ihop" från munnen, huvudet till bakhovarna, utan att det är "av" någonstans, en harmoni och regelbundenhet och jämnvikt som sen är grunden för att öka kraven på samling, så som man kräver i högre klasser i dressyr. OM det går eller inte går på bettlöst alternativ. Du säger att det går, men samtidigt visar du i svaren att du inte riktigt har klart för dej vad som ska "gå":confused:

Hästen du visade (den svarta westernhästen) är fantastisk i sitt arbete, men den sitter inte ihop på det sättet och det kan den inte göra med det den utför heller, med de snabba kasten och vändningarna osv. Den balanserar fantastiskt utifrån sitt arbete. MEN den är "av" i kroppen, den sitter inte ihop i den bemärkelsen, och alltså är den filmen inget bevis för nånting, när det gäller bettlöst eller bett och inverkan. Den visar något helt annat.

Det är som du säger helt olika saker.

MEN att uppnå den här ihopkopplingen och användandet av kroppen på det sättet skulle nog vara positivt även för denna häst. MELLAN träningarna för det den gör på filmen. Den skulle då antagligen få ytterligare hjälp i sin träning och att använda kroppen på ett hälsosamt sätt, få ut mjölksyra och mjuka upp sina snabba muskler. Tror jag. Men det handlar ju inte diskussionen alls om, så det är bara en parentes från mej.

Men på filmen görs ingenting sånt och det är heller inte syftet, där visas ingenting som har med diskussionen som du ändå för nu, att göra. Förstår du?
Det är inte ens en grundform i närheten av dressyr där man behöver ett bett för att kunna uppnå vissa kvalitéer.

Jag skriver under på allt det du säger utom sista meningen, men om du hade skrivit att eftersom dressyr tränas och lärs ut med bettets kommunikation så är detta i nuläget svårt att genomföra med något annat än bett....då hade jag respekterat även detta...när ni nu så envist vidhåller detta så kan jag bara tolka det som så att det är "bettet" som gör dressyrhästen...tråkigt nog.

Sen är det visst så att även westernhästen tränas i en ändamålsenlig grunform, men att det är väldigt svårt att hitta några filmer som visar detta i ett hackamore, dels för att det är så oerhört få som utövar denna träningsform i ett hackamore, dels för att det är ändå färre som är verklgit duktiga på det.

Sen att dressyrryttare också har provat att rida i "grimma" och hävdar att ni inte får till det, det betyder ju inte att det inte går...för om det är svårt att hitta westernryttare som behärskar tekniken...så är det ändå svårare att hitta en dressyrryttare som gör det.

*kl*
Så då blir min fråga, är det bettet som gör dressyrhästen?

Kan du förklara för mig glad amatör som jag är.Hur du kan ..utan att ge hästen dubbla signaler får igenom en korrekt böjning av hästen på tex hack? Ett ledande tygeltag tex? kan du ta det på någon av de bettlösa alternativen utan att ge hästen två signaler som säger imot varandra?

Förklara gärna för en som inte förstår ..
I övrigt..
Det är skillnad när ridning är till för ryttaren eller när det är till för hästen och det är här det verkar skära sig.Den klassiska dressyren är tänkt för hästens skull.och är byggd på en vetenskaplig grund.Den akademiska ridningen är mer till för ryttaren (hästen ska vara bekväm för ryttaren att rida?) och har inte samma vetenskapliga fakta i grunden.rätta mig om jag har fel? Utbildningskalan är ju innom den klassiska dressyren tänkt för hästen ..sen att det finns folk som inte begriper sig på det här är väl en annan femma.Önskar fler kunde läsa på lite.För hästens skull.
sen finns det ju folk som rider dåligt i båda leden som inte förstått nått öht .Okunskap är ju ändå männskligt.tragiskt blir när det bli på bekostnad av hästen.
Jag försöker själv vara öppensinnad och jag försöker verkligen förstå..Men i det här fallet gör jag det inte..
Och jag vill verkligen förstå hur man får ihop ditt och datt innom AR Tro mig jag vill verkligen förstå..jag må hända vara rätt trögtänkt men ännu får jag faktiskt inte ihop erat tänk som nått som främjar hästen på ett bra sätt.
Känner mig helt tappad faktiskt..:o

jag orkar inte - för du agiterar bara, och läser inte vad som står, och ser inte skilllnad utan verkar mest försvara det du själv håller på med.

Ta en paus från denna diskussion är mitt tips, för nu har du målat in dig i ett hörn, och ju mer du håller på desto mer kommer de tränga in dig i hörnet. Detta kommer inte sluta bra

självklart är det inte bettet som gör Dressyrhästen

Hur tänker du ang dubbla signaler - jag blir alldeles skrynklig i huvudet av denna diskussion :D

när ni nu så envist vidhåller detta så kan jag bara tolka det som så att det är "bettet" som gör dressyrhästen...tråkigt nog

allt handlar väl ändå om vad som händer i hästens motor (bakdelen) och hur man sedan när det når framdelen kan påverka bakdelen bättre på ett sätt som blir tydligt och skonsamt för hästen att förstå? Om man inte kan förvalta hästens motor ja då faller lixom hela idén. Om man ger tvetydiga hjälper framtill kan man inte få en häst som jobbar ärligt genom kroppen. svårare än så är det inte. (eller jo det är skitsvårt :o)
Jag som ryttare får ju kvitto på bakdelen i handen.ger jag hästen felaktiga signaler där faller alltihop. eller?

Jag tänker bla på ett ledande tygletag på tex hack..Någon skrev om det tidigare men inlägget verkar borta? och det om något ger ju en mängd signaler både hit och dit. och då tänker jag på trycket som uppstår på olika punkter på hästens huvud.
Tar man tex ett ledande tygeltak på hack. trycker ju överdelen på skänkeln mot hästens "kind" och säger tvärt imot det man igentligen vill.

Instämmer i Q´s stämma.

Formen är inte det framtill utan beroende av hela hästens arbete, men framför allt vad den gör med bakdelen.

Inom W ska det bara vara funktionellt- arbetshästen. Den ska bara ta sig framåt så bekvämt, fort eller vad som kan tänkas krävas av en ranchhäst.

Den vänds oxå med tygeln trängande o den vassa sporren i sidan- för att man lätt ska kunna bruka sin andra hand till arbetet man utför med kusen.

Skillnaden som jag ser på bettlöst är att man inte kan ha samma finlir o då kunna RIDA bättre. Man kan åka runt på hästen, men det blir ingen dressyr för att stärka atleten även fast den kan vara lydig. Basics. start stop-vända på en femöring. Ryggverksamhet är inget som nämns alls.

hästar rids oxå ofta i en ofördelaktig form iom att man tror att nosen i backen är bra- nä den går bara på bogarna- får ingen hjälp av sin ryttare att behålla motorn igång o på så sätt hålla manken uppe o vara i bättre balans- bär upp sin ryttare.

Efter att ha läst tråden så har jag samma frågeställning som du. Nämligen, hur får man till korrekt ställning av hästen på hackamore o. dyl.?

*KL*
Jag undrar också hur western har kunnat komma in här, det har ju inte särskilt mycket med egentlig dressyrridning att göra. Jag förstår inte alls hur dessa två ska kunna jämföras, mycket förvirrande. Äpplen och bananer har inte samma utseende och smak...

*kl*
Och jag fattar fortfarande inte heller....

Man kan inte dra alla bettlösa alternativ över en kam. De har ju helt olika funktioner.

Jag hävdar bestämt att det visst går att ställa en häst korrekt i nacken med en kapson med fast järn.

Sitta här och orera om svår klass dressyr....
Nä, vi kommer säkerligen inte dit och det är inte heller syftet för de flesta.
De flesta av våra hästar har inte heller förutsättningar för det -som ni ser det.

För att "spänna bågen" innebär det en form av stöd på tex tränsbett. De flesta av oss är inte heller intresserade av att rida med stöd.
Vi rider med kontakt och hästen får bara något grams guidning i tygeln.

Det går alldeles utmärkt att få en fin mun med "vitt läppstift" utan bett.

*kl*
Och jag fattar fortfarande inte heller....

Man kan inte dra alla bettlösa alternativ över en kam. De har ju helt olika funktioner.

Jag hävdar bestämt att det visst går att ställa en häst korrekt i nacken med en kapson med fast järn.

Sitta här och orera om svår klass dressyr....
Nä, vi kommer säkerligen inte dit och det är inte heller syftet för de flesta.
De flesta av våra hästar har inte heller förutsättningar för det -som ni ser det.

För att "spänna bågen" innebär det en form av stöd på tex tränsbett. De flesta av oss är inte heller intresserade av att rida med stöd.
Vi rider med kontakt och hästen får bara något grams guidning i tygeln.

Det går alldeles utmärkt att få en fin mun med "vitt läppstift" utan bett.

Och där skjuter du bredvid målet du också så det visslar om det:o

Det var väl inte alls själva frågan egentligen, eller hur? Skillnaden i vad man kan uppnå med bett resp utan handlade väl knappast om ambitionsnivån på detta forum, de vanligaste hästarna inom AR:confused:, eller vad man tycker eller inte tycker om vad man själv klarar eller har ambitionen att klara:confused:

Dessutom blandar du som många andra på detta forum ihop kontakt och pilbåge med det ni kallar "stöd" och absolut inte vill ha. Nej vem vill det:confused:

Det är samma sak här, man blir så trött att t o m jag känner att "vad tjänar det till":cool:

Och även jag beundrar Susan mfl som ens orkar försöka faktiskt, det måste jag säga:bow:

Inom W ska det bara vara funktionellt- arbetshästen. Den ska bara ta sig framåt så bekvämt, fort eller vad som kan tänkas krävas av en ranchhäst.

Den vänds oxå med tygeln trängande o den vassa sporren i sidan- för att man lätt ska kunna bruka sin andra hand till arbetet man utför med kusen. "den vassa sporren ar A) en rullande trissa, som man Inte sparkar med eller petar med utan Rullar over revbenen. Testa i din egen hand hur det funkar! och B) skall inte vara vass. Det ska vara en latt rullande liten trissa.

hästar rids oxå ofta i en ofördelaktig form iom att man tror att nosen i backen är bra- nä den går bara på bogarna- får ingen hjälp av sin ryttare att behålla motorn igång o på så sätt hålla manken uppe o vara i bättre balans- bär upp sin ryttare. Nosen i backen ar inte det vasentliga - du namnde ranchhastar i det har inlagget och de ska VERKLIGEN inte ga med snoken i backen och VERKLIGEN INTE vara framtunga! De -ska- ha en engagerad rumpa med upplyft rygg - daremot efterstravar en hel del att hasten skall ga "naturligt" alltsa i samma balans som den gar i i hagen.

Buuuuuuull shit. Svar i fetstil!

Jamfor inte tavlingshastar o ranchhastar.

*KL*
Jag undrar också hur western har kunnat komma in här, det har ju inte särskilt mycket med egentlig dressyrridning att göra. Jag förstår inte alls hur dessa två ska kunna jämföras, mycket förvirrande. Äpplen och bananer har inte samma utseende och smak...

diskutionen tog en vandning mot balans, bla. en pik om att wetsnerhastar "ramlade hit och dit" och var "obalanserade" :P Sa det ar rena forklaringar, daremot kan man jamfora Balansen som kravs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama