Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Kl
Känns ibland som att diskutera vem som egentligen är sundast av en fotbollsspelare och Magnus Samuelsson. De har samma anatomi men är bra på olika saker- även om Magnus är snabbare än man tror...

Det är förövrigt många ardennerhästar oxå...

Rida korrekt AR svart. Oavsett sadeln, oavsett bettet, oavsett sidepullen - det ar ju darfor vi rider! Hade det varit latt hade nog manga av oss slutat for lange sen.

och westernhastar ska inte ga i framvikt. Da trillar de pa nasan.

Kolla pa videon som forklarar anvandandet av bosal, sok pa "bitless dressage" pa youtube, ratt som det ar hittar man nagra ratt ok videor. Ar ung lika svart att hitta imponerande dressyrridning med bett pa youtube iofs.

Kan vi kanske diskutera de olika bettlosa vs de olika bett alternativ vi har utan att borja dra in western igen? Jag borjar kanna mig som en jakla besserwisser, Och borjar faktiskt bli ganska irriterad pa kommentarer om "framtunga westernhastar" som "trillar hit och dit utan balans" och som styrs av "vassa sporrar i sidan". Dankedanke pa forhand! :D

Var videorna till nagon som helst nytta for er?

Det beror väl på vad man vill med sin kommunikation? Det är olika medel för att nå olika mål. Så som Susan (mfl) förklarat kan bettet föra ekipaget till högre höjder än vad bettlöst kan, om målet är dressyr. Är målet inte dressyr, spelar det säkert kvitta.

men nu går du igång och har redan glömt att jag säger att jag inte håller det för troligt - motbevisa mig gärna

ämnet verkar känsligt minst sagt.

Angående gramanen så visst kan man diskutera utifrån en ett mekaniskt och inte ett ridperspektiv, men annars har du en poäng för man kan använda gramanen olika

säger någon - jag kan göra si och så med en graman så är jag även där öppen för bevis

Jg fattar inte varför ni går igång så? Och nej jag har inte påstått det du säger- Vad handlar detta kriget om egentligen?

Ngn sa att det finns de som visa svår dressyr med halsrem- skickligt tycker jag! Men blir det med ställning- eller blir det "bra ändå" ?

Nej det blir ju mera slaffsigt

Men det som jag tror gör att det blir lite dålig stämning i alla intressanta diskussioner är när man lite menar på att hästar inom "den andra" disciplinen inte mår lika bra! Jag orkar inte läsa allt, men det blri ju många osm vill ställ discipliner mot varandra och då drunknar ju sakfrågan för det blri för mycket affetDet sticker i ögonen på alla som vill tycka katt de behandlar sin häst enligt konstens alla regler. Och jag har inte hört att Westernhästar som går i framvikt som någon sa- skulle ha fler förslitningsskador än dressyrhästar.
Och även om hästar har samma anatomi sa används de så olika att det är svårt att bestämma vad som är för hästen den bästa formen.

Nja vissa logiska slutsatser kan man ha - sedan så är det så många varibler så man kan inte dissa en hel stil. Det handlar så mycket mer om ryttarens position och följsamhet - det var vi övernes om rean tidigt i tråden.

All ridning är för människans skull! Det är lite... att påstå annat tycker jag. Hästen har inte valt att ha oss på ryggen. Vi rider för vår skull. Vi tränar hästen på vissa sätt för att gagna våra syften. Vi vill alla njuta av att få låna en kropp som är starkare och snabbare än vår egen. Vi gör det på olika sätt. Vi hoppar högt, rider fort på galoppbana, kör i trav, driver kor, rider rörelser på exakt punkt med maximalt rörselseutslag. Och det gör vi banne mig för att vi människor tycker att det är roligt, utvecklande- You name it.
Men det är inte för hästens skull!håller med
Man kan rida och ta hand om hästen på ett bra sätt inom alla discipliner. Det finns skickligt folk! Det kommer alltid skilja sig- det är vi ju faktist helt överrens om. håller medMen tonen blir alltid lite hård när någon börjar antyda att hästen far mer illa inom en annan disciplin.
Har missat orkar inte läsa alla inlägg

Men jag är som sagt inte helt övertygad om att man kan ställa hästen dressyrmässigt korrekt utan ett ledat bett. Jag tror inte hästen far illa av att man inte gör det heller...

det är två saker jag inte förstår

1/ varför det är så provocerande att man kan kommunicera mer precist med ett bett än med bettlöst

2/ att man inte ser skillnad på olika arbetsformer. Ingen har krävt att någon skall skriva under en rangorning vilken som är bäst. Det handlar ju bara om olika sorters arbete helt utan inbördes rang.

Varför inte ens det går hajar inte jag

Senast ändrad:

Det beror väl på vad man vill med sin kommunikation? Det är olika medel för att nå olika mål. Så som Susan (mfl) förklarat kan bettet föra ekipaget till högre höjder än vad bettlöst kan, om målet är dressyr. Är målet inte dressyr, spelar det säkert kvitta.

jag älskar när du busar med ordspråken sådär

*kl*

Alltså kunskapsnivån här inne är så fruktansvärt låg stundtals så jag vet inte ens hur jag skall bära mig åt för kunna sänka mig till den nivån och förklara utifrån det...

Det är som att undervisa ett barn som påstår att den rider Medelsvår dressyr men enbart har ridit på ridskola en månad....

Jag säger som Ingemar Stenmark

" Det ä int lönt å förklar för en som int begrip"

Till er övriga som kämpar i tråden

HAVE FUN :idea:

Jag förstår din och flera andras skepsis till att utbilda hästen via bettlöst till såpass hög nivå som medelsvår. Det är ju svårt nog med vanligt bett. Men att i allmänhet "utbilda en häst på bettlöst" handlar ju mycket om att använda sitt verktyg rätt och kunna lägga in det på ett bra sätt i helheten (träningsupplägg, inverkan).
Klart det blir ännu svårare när det inte är det klassiska verktyget, då kommer det t ex bli hundra gånger svårare att få rätt hjälp från sina tränare och källor utifrån att nyttja verktyget bättre/rätt för ändamålet. Men att något är SVÅRT och inte statistiskt vanligt säger inte att det är omöjligt. Börjar kännas lite som diskussionen "nej, travare kan INTE hoppa 1.40-banor!".
Ska den som påstår det själv behöva komma med beviset, då skulle man alltså nöja sig med att nej, det är en fysisk omöjlighet.
:bow::bow:

Ungefär vad jag också har försökt att säga i ungefär vartannat inlägg känns det som.....det verkar sitta väldigt långt inne att erkänna att man nog har dragit det hela för långt...:angel:

*kl*

Alltså kunskapsnivån här inne är så fruktansvärt låg stundtals så jag vet inte ens hur jag skall bära mig åt för kunna sänka mig till den nivån och förklara utifrån det...

Tror nog att problemet är att du måste HÖJA dig ett par snäpp så att du kommer ur din egen förträfflighet..:angel:

För om det här är ditt sätt att tala om vilken "hög" nivå du själv befinner dig på så har du totalt misslyckats...:D

Bosal: http://www.youtube.com/watch?v=EDBH64Wu2GU (ganska bra forklaring tycker jag.. en bit in i videon) mark val nu att det ar en gron hast och en introductions video till bosal... men han forkalrar iaf nagorlunda hur man ska anvanda handerna. (sa vitt jag kan bedomma da som inte rider med bosal)

mera bosal: http://www.youtube.com/watch?v=mScfr9h-bkE&feature=related dar det kallas "hackamore" vilket leder till vissa missforstand.

Jag har tittat på filmerna nu och jag måste tyvärr säga att den första filmen gillade jag inte, verkar vara en tjomme som har försöker med något som kanske liknar den californiska traditionen, men så har jag i alla fall inte fått lära mig att hantera hackamoret. Den andra går ju inte in närmare på hur bosalen hanteras...pratar mest om utrustningen och traditionen, vilket han förvisso har full koll på.

det var tyvarr det vettigaste jag kunnat hitta, vagrar namligen allt som har med parelli sidepull och Dr whatshisnames bitless bridle och det verkar tyvarr vara det som finns pa youtube. Har sjalv noll o inget intresse i varken eller.... :o kanske nagon som faktiskt Rider pa det kan hitta vettigare videos och forklaringar?

.

Det jag var mest orolig över var att det var nödvändigt med bett för lösgörande av munnen.

Lösgörande av munnen?
Hästen blir lösgjord i kropp och muskler, arbetar rätt i överlinje och ger eftergift i nacke. Bett har mindre betydelse. Tänk vilken gåva att ha en häst som fungerar utan bett! Du kan släppa din oro här och nu! :D
Bett är ju ett hjälpmedel, ju färre du behöver desto bättre! Särskilt när det fungerar bra utan. Lycka till!

Vad vill du ha sagt?

givetvis är det så, men antingen kan man skapa rätt kontakt med bettet eller inte. Funkar det inte är det så uppenbart. Få kan se på hästens helhet hur den rids och sköts

Muskelbyggnad och kroppsform säger väl en hel del? även för oss lekmän? eller?

Intressant... jag har inte ridit tillräckligt på bettlöst(eller huvudtaget, under mina 22 hästår varav 10 som instruktör på nivå upp tom LA) för att varken dementera eller hålla med om att bett krävs för högre dressyrnivå...men kan tänka mig att det mer handlar om hur duktig ryttaren är på att ge tydliga signaler. På den ,som jag av sammanhanget uppfattar, låga nivå jag rider och instruerar finns det ryttare som absolut kan rida ett dressyrprogram i lika bärig och fin dressyrform som en vanlig dressyrryttare. I låg form klarar jag göra sidvärtsrörelser fram och bakdelsvändningar mm med hästar jag rider regelbundet. Dock felar mina muskler, precision och balans för att höja form, samling och presition av hästen. Min personliga övertygelse är att bettet är överskattat (dock rider jag på bett själv då jag behöver mer träning att klara det utan...än) och att man bör kunna komma lika långt i dressyren även bettlöst. Att det handlar om människans kroppskontroll helt enkelt. Hur hästen arbetar känner man ju väldigt tydligt under sig.

jag rider inte bettlost. Tror du det har du Totalt missuppfattat vad jag skrivit i traden.

Och vet du vad, före ditt påhopp så har jag inte ställt en enda fråga till DIG. Och nej, jag har inte läst dina inlägg då jag inte såg dem som intressanta ur min synvinkel. Du får rida omkring precis hur du vill, det bryr jag mig inte det om det allra minsta. Jag ställde en fråga, som andra också ställt, som faktiskt HAR med munnen att göra. Missade du det?

Hur gör du för att få igenom en korrekt ställning på bettlöst? Finns några bilder som kan illustrera?
Har aldrig ridit bettlöst själv då jag inte funnit någon anledning till det. Har dock en bekant, mycket skicklig ryttare och med häst som för närvarande är på Msv nivå, som pga skada tvingades använda hackamore under en period. H*n beskrev det som helt omöjligt att ställa och böja med det huvudlaget. Det fungerade riktigt bra så länge de höll sig på rakt spår eller stora volter. Men skolor t.ex. blev en omöjlighet.
Har nyligen sett ett ekipage, de befinner sig snäppet under Msv, som såg riktigt trevliga ut på hackamore. Dock fick jag intrycket att hästen blev svårare att påverka utan bett. Riktigt trevlig form visserligen, men kom inte upp ett snäpp till.
En elev till maken envisades med att rida på hackamore på nya hästen. Utan att ha någon vettig anledning. Efter första lektionen byttes dock detta raskt ut mot tränsbettet igen. Utan att maken behövde säga till.

Men möjligen beror det hela på vilka krav man ställer. Enklare övningar och mycket ridning rakt fram, bettlöst OK. Men när man behöver arbeta igenom sin häst så tycker jag det skulle bli svårt med bettlöst.

Vilka krav ställer du när du rider utan bett? Övningar? Hjälpgivning?

KL

Poppade massor av popcorn igår o satte mig för att läsa igenom tråden.

Nu har jag sammanfattat min känsla av intrycken i en endaste fråga.

Hur stor del av skolningen av en häst går igenom munnen?

Sen Tror jag Att ännu en sammanfattning från mig efter att ha läst, kan vara:

DIN Fakta.

MIN Fakta.

Absolut Fakta. (Vetenskap)

Inemellan där kan man ju kasta paj och klia sig på Bröstet i all oändlighet, men vart leder det till mer än att jag fick äta en jävla massa popcorn :o:angel:

Kan man utgå ifrån

DIN Fakta. (Som respekteras)

MIN Fakta. (Som respekteras)

Absolut Fakta. (Vetenskap) (Som en grund med källhänvisning som bevis)

Så blir kanske Diskussionerna på en Nivå där ALLA kan lära sig något?

Men nu vill Jag veta för jag är Nyfiken i en strut..

Hur stor del av skolningen av en häst går igenom munnen?

Utifrån

DIN Fakta.

MIN Fakta.

Absolut Fakta. (Vetenskap)

???????????????????????????

:bow:

Och där skjuter du bredvid målet du också så det visslar om det:o

Det var väl inte alls själva frågan egentligen, eller hur? Skillnaden i vad man kan uppnå med bett resp utan handlade väl knappast om ambitionsnivån på detta forum, de vanligaste hästarna inom AR:confused:, eller vad man tycker eller inte tycker om vad man själv klarar eller har ambitionen att klara:confused:

Dessutom blandar du som många andra på detta forum ihop kontakt och pilbåge med det ni kallar "stöd" och absolut inte vill ha. Nej vem vill det:confused:

Det är samma sak här, man blir så trött att t o m jag känner att "vad tjänar det till":cool:

Och även jag beundrar Susan mfl som ens orkar försöka faktiskt, det måste jag säga:bow:

Vilket mål har jag missat?
Alla lägger olika värderingar i ord. Vad är stöd eller kontakt?
Jo jag vet vad pilbågen är på ett bra sätt. Jag har känt den.
Jag rider då på ett tränsbett med kontakt och hästen har ett sug framåt.
Jag känner hur ryggen kommer upp och manken växer och breddas och elektriciteten i bakbenen.
Än sen. Det borde gå med bettlöst. Allt sitter väl inte i ett magiskt bett.
Själv rider jag inte dressyr på bettlöst. Jag tycker det är för svårt. Tar hellre det på skogssvängen.

Inget mer än ren broms går enbart via munnen- hela det svåra hjälpsystemet som folk inte verkar vara intresserade av att lära sig:confused:..numera, men man erbjuder den ett mjukt stöd( inte ett femte ben) där den kan finna en hjälp till sin balans- som inte är så lätt för den nyinridna hästen.- i början o samma sak kan inte ske via bettlöst, men många numera får för sig att hästen ska klara sig själv- självbärig trots klumpen p¨å ryggen. Lämnar den i sticket- Lär dig själv! De skickliga vet vad den behöver..:bow:
...iom att man samlar hästen via böjning även inom VD finns det ingen yttertygeln som man kan samla upp den på ytter bak med. Det yttre....;) som hästen även ska kröka när den fattar galopp. Det som den lyfter upp framdelen med när o om...den sätter sig i fattningen.

Det har även blivit en helmiss i infon om vilket bakben som tränas i skolor* hamnar nu OT* AR- tror att det är det inre. Visst ska det gymnasticeras, men det är det ytter som ska bära- stärkas för att orka samla på det. Gym- verktyget.
Bigganl såg fin böjning när hästens bäcken lutar inåt- ja då ligger den inåt o böjer sig inte o BÄR definitivt inte alls på ytter- övningen är helt fel utförd om man vill ha någorlunda rätt gensvar från hästen.

Det kan nog funka om man rider AR- det jag menade med nosen i backen.
Folk verkar inte ha lärt sig att en välgymnasticerad/ välriden häst söker sig neråt- om den får. Så enbart "nedåtsökning" är en ganska förkastlig o en onödig bit. Man vill inte att den lägger sig framåt som det blir om den inte samtidigt bär sig bak. Det ska bara vara en check o stretch/ belöning för hästen- varierad form. Är den för låg tappar den även ryggen.. igen.

Det viktigaste är till syvende o sist hur den jobbar bak, men en väg dit på bettlöst är obegriplig för hästen.

Ingen har sagt att det inte går att rida utan bett. Visst går det, men frågan är vad man menar med rida?
För mig är det uppenbart att det är mer åka häst.

En sak till. man vill att hästen ska tränas till att vara stark o smidig, men hur många ryttare tränar ngt annat överhuvudtaget? Det krävs bålstabilitet för att kunna hålla sin position när hästen rör sig så mkt som dn kan. För det krävs normalvikt o en stark mage. det är alldeles för många som stryper tempot för att de inte kan följa- skumpar- just pga avsaknad av egen bålstyrka.

Var en bra partner- träna!!! för att kunna vara följsam o störa så lite som möjligt. Då kan man börja kommunicera med små signaler/ hjälper- SER UT... som om man åker- konsten!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama