Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ngn sa att det finns de som visa svår dressyr med halsrem- skickligt tycker jag! Men blir det med ställning- eller blir det "bra ändå" ?
Nej det blir ju mera slaffsigt
Men det som jag tror gör att det blir lite dålig stämning i alla intressanta diskussioner är när man lite menar på att hästar inom "den andra" disciplinen inte mår lika bra! Jag orkar inte läsa allt, men det blri ju många osm vill ställ discipliner mot varandra och då drunknar ju sakfrågan för det blri för mycket affetDet sticker i ögonen på alla som vill tycka katt de behandlar sin häst enligt konstens alla regler. Och jag har inte hört att Westernhästar som går i framvikt som någon sa- skulle ha fler förslitningsskador än dressyrhästar.
Och även om hästar har samma anatomi sa används de så olika att det är svårt att bestämma vad som är för hästen den bästa formen.
Nja vissa logiska slutsatser kan man ha - sedan så är det så många varibler så man kan inte dissa en hel stil. Det handlar så mycket mer om ryttarens position och följsamhet - det var vi övernes om rean tidigt i tråden.
All ridning är för människans skull! Det är lite... att påstå annat tycker jag. Hästen har inte valt att ha oss på ryggen. Vi rider för vår skull. Vi tränar hästen på vissa sätt för att gagna våra syften. Vi vill alla njuta av att få låna en kropp som är starkare och snabbare än vår egen. Vi gör det på olika sätt. Vi hoppar högt, rider fort på galoppbana, kör i trav, driver kor, rider rörelser på exakt punkt med maximalt rörselseutslag. Och det gör vi banne mig för att vi människor tycker att det är roligt, utvecklande- You name it.
Men det är inte för hästens skull!håller med
Man kan rida och ta hand om hästen på ett bra sätt inom alla discipliner. Det finns skickligt folk! Det kommer alltid skilja sig- det är vi ju faktist helt överrens om. håller medMen tonen blir alltid lite hård när någon börjar antyda att hästen far mer illa inom en annan disciplin.
Har missat orkar inte läsa alla inlägg
Men jag är som sagt inte helt övertygad om att man kan ställa hästen dressyrmässigt korrekt utan ett ledat bett. Jag tror inte hästen far illa av att man inte gör det heller...
Det beror väl på vad man vill med sin kommunikation? Det är olika medel för att nå olika mål. Så som Susan (mfl) förklarat kan bettet föra ekipaget till högre höjder än vad bettlöst kan, om målet är dressyr. Är målet inte dressyr, spelar det säkert kvitta.
Jag förstår din och flera andras skepsis till att utbilda hästen via bettlöst till såpass hög nivå som medelsvår. Det är ju svårt nog med vanligt bett. Men att i allmänhet "utbilda en häst på bettlöst" handlar ju mycket om att använda sitt verktyg rätt och kunna lägga in det på ett bra sätt i helheten (träningsupplägg, inverkan).
Klart det blir ännu svårare när det inte är det klassiska verktyget, då kommer det t ex bli hundra gånger svårare att få rätt hjälp från sina tränare och källor utifrån att nyttja verktyget bättre/rätt för ändamålet. Men att något är SVÅRT och inte statistiskt vanligt säger inte att det är omöjligt. Börjar kännas lite som diskussionen "nej, travare kan INTE hoppa 1.40-banor!".
Ska den som påstår det själv behöva komma med beviset, då skulle man alltså nöja sig med att nej, det är en fysisk omöjlighet.
*kl*
Alltså kunskapsnivån här inne är så fruktansvärt låg stundtals så jag vet inte ens hur jag skall bära mig åt för kunna sänka mig till den nivån och förklara utifrån det...
Bosal: http://www.youtube.com/watch?v=EDBH64Wu2GU (ganska bra forklaring tycker jag.. en bit in i videon) mark val nu att det ar en gron hast och en introductions video till bosal... men han forkalrar iaf nagorlunda hur man ska anvanda handerna. (sa vitt jag kan bedomma da som inte rider med bosal)
mera bosal: http://www.youtube.com/watch?v=mScfr9h-bkE&feature=related dar det kallas "hackamore" vilket leder till vissa missforstand.
.
Det jag var mest orolig över var att det var nödvändigt med bett för lösgörande av munnen.
Vad vill du ha sagt?
givetvis är det så, men antingen kan man skapa rätt kontakt med bettet eller inte. Funkar det inte är det så uppenbart. Få kan se på hästens helhet hur den rids och sköts
Intressant... jag har inte ridit tillräckligt på bettlöst(eller huvudtaget, under mina 22 hästår varav 10 som instruktör på nivå upp tom LA) för att varken dementera eller hålla med om att bett krävs för högre dressyrnivå...men kan tänka mig att det mer handlar om hur duktig ryttaren är på att ge tydliga signaler. På den ,som jag av sammanhanget uppfattar, låga nivå jag rider och instruerar finns det ryttare som absolut kan rida ett dressyrprogram i lika bärig och fin dressyrform som en vanlig dressyrryttare. I låg form klarar jag göra sidvärtsrörelser fram och bakdelsvändningar mm med hästar jag rider regelbundet. Dock felar mina muskler, precision och balans för att höja form, samling och presition av hästen. Min personliga övertygelse är att bettet är överskattat (dock rider jag på bett själv då jag behöver mer träning att klara det utan...än) och att man bör kunna komma lika långt i dressyren även bettlöst. Att det handlar om människans kroppskontroll helt enkelt. Hur hästen arbetar känner man ju väldigt tydligt under sig.Det beror väl på vad man vill med sin kommunikation? Det är olika medel för att nå olika mål. Så som Susan (mfl) förklarat kan bettet föra ekipaget till högre höjder än vad bettlöst kan, om målet är dressyr. Är målet inte dressyr, spelar det säkert kvitta.
jag rider inte bettlost. Tror du det har du Totalt missuppfattat vad jag skrivit i traden.
Och där skjuter du bredvid målet du också så det visslar om det
Det var väl inte alls själva frågan egentligen, eller hur? Skillnaden i vad man kan uppnå med bett resp utan handlade väl knappast om ambitionsnivån på detta forum, de vanligaste hästarna inom AR, eller vad man tycker eller inte tycker om vad man själv klarar eller har ambitionen att klara
Dessutom blandar du som många andra på detta forum ihop kontakt och pilbåge med det ni kallar "stöd" och absolut inte vill ha. Nej vem vill det
Det är samma sak här, man blir så trött att t o m jag känner att "vad tjänar det till"
Och även jag beundrar Susan mfl som ens orkar försöka faktiskt, det måste jag säga