Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Tråden handlar väl ändå om "lösgörande av munnen" och inte "balans". Balans har avhandlats och stötts och blötts förut. Varför fortsätta att jämföra western med dressyrridning? Det går ju inte.

Jag sällar mig för övrigt till de som tackar Fio m.fl. för deras försök att förklara!

Tack for manga bra bilder Susan!! :)

*KL*
...far jag be alla i traden ga tillbaka till den trevliga o fina ton det var? Det var himla intressant o larorikt.. nu kanns det mest som revirpinkande...

Och varfor slanga in kommentarer i traden som VERKLIGEN inte har med den att gora? Tradens vindlingar finns dar redan.

Så då blir min fråga, är det bettet som gör dressyrhästen?

Nej. Hur gör du den kopplingen? Har du inte läst i tråden trots allt, det finns ju massor av försök att förklara skillnaden i inverkan, mellan bettlöst och bett.

Läs tråden igen, för du svarar fortfarande utan att riktigt veta vad du svarar på, tror jag:confused: Det gäller många av dina svar nu.

Hävdar du att bettlöst har exakt samma inverkan som bett, eller vad är det du egentligen säger?

Sen att dressyrryttare också har provat att rida i "grimma" och hävdar att ni inte får till det, det betyder ju inte att det inte går...

Vad menar du att det är som "går" lika bra på bettlöst? Vad "går" lika bra? :confused:

*ångrar mej,*:laugh: ser att det finns tendenser till revirpinkande när jag tänker efter, AR-revir bla.:o

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ju alla gemensamt att vi vill det basta for var hast, vi Vill rida bra, vill ha hallbara och Glada hastar som ufor "arbetet" vad det nu vara mande med gladje och vilja - pa ett satt som later oss behalla hasten hel, och fin och valmaende i manga ar framover ;) Vi kanske alla behover inse att det finns saaaaa mycket att lara fran andra ridstilar! Och det skadar absolut inte att se hur andra tanker, sa lange man forsoker forsta - sen behover man ju inte gilla det...

Nagot vi latt glommer ar att ryttare precis som hastarna har olika forutsattningar och nagot som jag tror latt lurar oss ar att vi ar vana vid att se "en form" som den enda sanningen, men det ar nog latt att glomma att allt ifran bakbensvinklar till halsansattning paverkar "formen" - samma bojning/avslappning/stallning kan se olika ut beroende pa ras.

Hastar ar ju en sadan sak dar man Aldrig ar fullard! Och jag, personligen, tror inte En Enda ridlara ar Den Ultimata Sanningen. Den har traden ar intressant, med sina bilder, "kedjereaktion" diskutionen, jamforelserna osv, vikten av balans, foljsamhet, HUR saker paverkar, Vilken paverkan man vill ha.

..summa sumarum: vi kan alla lara oss nagot av varandra! Och jag ser Hemskt garna annu mer forklaringar, garna fler bilder och garna fler "asiktsskillnader"...

Och varfor slanga in kommentarer i traden som VERKLIGEN inte har med den att gora? Tradens vindlingar finns dar redan.

Å f-n, är det du som är moderator här?

En riktigt nyfiken fråga: På vilket sätt tycker DU att du bidrog med något vettigt med det här inlägget? :confused:

Kanske kan just DU, istället för att vara spydig mot mig, förklara hur just DU får till en korrekt ställning med bettlöst? Uppenbarligen tycker du att jag behöver "tryckas till" av någon anledning. Jag är dock uppriktigt fundersam över detta då jag inte sett någon få till det än. Men min värld är inte hela världen. För övrigt, ställningen av hästen har i VERKLIGEN med munnen att göra...

Senast ändrad:

Jag tänker bla på ett ledande tygletag på tex hack..Någon skrev om det tidigare men inlägget verkar borta? och det om något ger ju en mängd signaler både hit och dit. och då tänker jag på trycket som uppstår på olika punkter på hästens huvud.
Tar man tex ett ledande tygeltak på hack. trycker ju överdelen på skänkeln mot hästens "kind" och säger tvärt imot det man igentligen vill.

Du pratar om det mekaniska hackamoret...jag pratar om det amerikanska hackamoret (bosalen). Finns inga skänklar på det.:D

Här är det amerikanska hackamoret (bosalen).

bosal.jpg

Ok..Jag vill ändå då veta hur bosalen inverkar vid vid böjning..och eftersom det är utformat som det är undrar jag hur det blir vid tex ett ledande tygeltag åt tex höger. "yttertygeln" måste ju för hästen bli trängande? Och det borde bli ett tryck på nosryggens högra sida som säger "gå vänster" blir det inte en vridning i hela bosalen då som ger flera olika tryckpunkter?Ett visst tryck över nacken blir det väl oxå vid tygeltag på bosal?
Jag har själv ringa erfarenhet av just bosal så du får gärna beskriva hur den verkar och vilka signaler den ger vid olika tygeltag.

Gå gärna ner på detaljnivå ..hur hästen upplever bosalen.Hur du upplever den är inte viktigt för mig..Hur hästen kan förstå den tydligt känns mer relevant. :)

Vid en dubbelsidig föhållning tex är man då inte rädd att bosalen går imot den tandraden efter lanera från utsidan och skapar ett ryck?Med tanke på att den är hård i sitt utförande menar jag.
Jag har som sagt noll koll.

Senast ändrad:

Ingen här har erfarenhet av att utbilda hästar till medelsvår eller högre med bettlöst

Det du egentligen säger är alltså att ingen här har rätt att diskutera.
Vore bussigt om vi skippar den attityden, annars blir det ingen diskussion.

Vi diskuterar vad som i teorin går att göra/inte göra med bett vs. bettlöst. Hade det bara handlat om vad vi själva kan göra i praktiken så skulle det mao diskvalificera "alla" erkänt skickliga ryttare/kunniga hästmänniskor som inte praktiserat bettlöst i så stor omfattning, och diskvalificera alla som rider/ridit mycket på bettlöst och tittat på många bettlösa ekipage men som själva inte ligger på MSV-nivå. Givande... Nix.
Då skulle man diskvalificera alla som inte ridit tillräckligt med graman för att kunna göra en ärlig förstahandsbedömning ur en graman-diskussion.

Återigen - jag respekterar att man har olika åsikter. Men när man går ut med ett påstående om vad som inte GÅR att göra, oavsett ryttare/ekipage/träningsmetoder endast utifrån ett verktyg, då lär man få backa upp det ordentligt om någon annan ska hålla med. Att alla håller med är såklart inget nödvändigt i en diskussion, men annars är det såklart naturligt att de som inte upplever samma sak invänder i att det inte skulle vara möjligt.
En stor skillnad jämfört med att säga "jag tror absolut inte att det är omöjligt", vilket inte är ett särskilt hak-utstickande uttalande och å andra sidan säkert inte sätter igång diskussioner på samma sätt! ;)

Jag förstår din och flera andras skepsis till att utbilda hästen via bettlöst till såpass hög nivå som medelsvår. Det är ju svårt nog med vanligt bett. Men att i allmänhet "utbilda en häst på bettlöst" handlar ju mycket om att använda sitt verktyg rätt och kunna lägga in det på ett bra sätt i helheten (träningsupplägg, inverkan).
Klart det blir ännu svårare när det inte är det klassiska verktyget, då kommer det t ex bli hundra gånger svårare att få rätt hjälp från sina tränare och källor utifrån att nyttja verktyget bättre/rätt för ändamålet. Men att något är SVÅRT och inte statistiskt vanligt säger inte att det är omöjligt. Börjar kännas lite som diskussionen "nej, travare kan INTE hoppa 1.40-banor!".
Ska den som påstår det själv behöva komma med beviset, då skulle man alltså nöja sig med att nej, det är en fysisk omöjlighet.

Nej. Hur gör du den kopplingen? Har du inte läst i tråden trots allt, det finns ju massor av försök att förklara skillnaden i inverkan, mellan bettlöst och bett.

Hur ska man tolka det då? Enligt dig och några till här så går det ju inte att rida dressyr fullt ut utan bett...

Läs tråden igen, för du svarar fortfarande utan att riktigt veta vad du svarar på, tror jag:confused: Det gäller många av dina svar nu.
Detta får stå för dig, jag svara bara på dom inlägg som är riktade till mig och försöker hålla mig till att svara på det som har med ämnet att göra, och som jag uppfattar det så handlar det just nu om bett vs bettlöst. Det är i alla fall det jag diskuterar.

Hävdar du att bettlöst har exakt samma inverkan som bett, eller vad är det du egentligen säger?
Nej, det är just det jag inte gör.....bosalen tex, har en annan kommunikation, det har jag faktiskt hävdat flera gånger tidigare.

Vad menar du att det är som "går" lika bra på bettlöst? Vad "går" lika bra? :confused:

Jag vet inte om jag har formulerat det exakt så "går lika bra" utan hävdar bara att det är möjligt att för det första, få till en korrekt ställning, för det andra att komma åt samma muskler som ni hävdar att är möjligt enbart med ett bett...:idea:

nagot som jag misstanker gor att en del information/inlagg har susar forbi de olika individerna i traden ar for att vi glommer bort att det egentligen ar svart att generalisera bettlost och bett i sa vida tolkningar som vi gor har.. ett mekaniskt hack funkar ju t.ex. helt annorlunda an ex. en sidepull, en hel mundel har en annan inverkan an en ledad osv.

Man kan ju (bor inte i alla fall) inte rida likadant pa en bosal som pa ett transbett...?

kan tyvarr inte svara pa det da jag inte rider med bosal ;) lika lite som jag rider med hackamore.... men jag Kan forsoka mig pa att forklara hur jag arbetar med billy allen short shank bettet eller grimma (de fa ganger det hander i "serios" ridning) om nagon tycker det hade varit intressant? ;)

*KL

Jag har inte läst hela tråden än, ska göra det snart men hittade något jag ville spontankommentera:

"Som någon skrev tidigare i tråden så hjälper munnens lösgörande hela kroppens lösgörande."

I mitt fall skulle jag vilja säga att om pålle inte är mentalt avspänd och lösgjord (i huvudet alltså) så blir han inte mer "än nästan helt avspänd" i kroppen. När han däremot är helt med med huvudet (dvs inget tjafs och vill jobba) så kommer lösgjordheten i kroppen av sig själv. I övrigt när han går och fnular på något så går det att jobba loss honom i kroppen till 99% och det känns helt OK men inte riktigt 100. En orolig hand tex kan få honom att "vara" sur och jobba dåligt även när nästa ryttare kommer oavsett hur duktig denna är (har själv sett exempel på detta flera gånger). Likväl som han "andas ut" när rätt ryttare dyker upp (dvs ngn han har bra kommunikation med och känner förtroende för).

Vad jag menar är att om ts häst inte trivs med bettet och det fungerar utan som det är nu så kankse hon skapar en värre situtaion om hon försöker påtvinga ett bett. Varför skapa ett bråk och en obehags-situation om det inte behövs? Den blir kankse mer spänd och jobbar sämre med ryggen tex om den hela tiden går och "stör" sig över bettet?

Jag är ganska övertygad nu att det är svårt med diverse saker med bettlöst när man rider dressyr på hög nivå. Och lika övertygad av att det på¨mindre hög nivå går att rida bettlöst- även om man vill rida just dressyr.

Det är väl inte många som rider bettlöst annat än som komplement eller om hästen har uppenbara problem i munnen- i vanlig dressyr alltså:)

Just ställningen fick mig- Fio...
Och jag tänker på Fiorados bilder på Bosal. För den verkar ju på huvudets motsatta sida= hästen går undan för trycket. Och jag tror att det blir svårt att få till att hästen inte bara "viker" huvudet åt sidan då.
Ngn sa att det finns de som visa svår dressyr med halsrem- skickligt tycker jag! Men blir det med ställning- eller blir det "bra ändå" ?

Men det som jag tror gör att det blir lite dålig stämning i alla intressanta diskussioner är när man lite menar på att hästar inom "den andra" disciplinen inte mår lika bra! Det sticker i ögonen på alla som vill tycka att de behandlar sin häst enligt konstens alla regler.

Och jag har inte hört att Westernhästar som går i framvikt som någon sa- skulle ha fler förslitningsskador än dressyrhästar. Och även om hästar har samma anatomi sa används de så olika att det är svårt att bestämma vad som är för hästen den bästa formen.

All ridning är för människans skull! Det är lite... att påstå annat tycker jag. Hästen har inte valt att ha oss på ryggen. Vi rider för vår skull. Vi tränar hästen på vissa sätt för att gagna våra syften. Vi vill alla njuta av att få låna en kropp som är starkare och snabbare än vår egen. Vi gör det på olika sätt. Vi hoppar högt, rider fort på galoppbana, kör i trav, driver kor, rider rörelser på exakt punkt med maximalt rörselseutslag. Och det gör vi bannemig för att vi människor tycker att det är roligt, utvecklande- You name it.
Men det är inte för hästens skull!
Man kan rida och ta hand om hästen på ett bra sätt inom alla discipliner. Det finns skickligt folk! Det kommer alltid skilja sig- det är vi ju faktist helt överrens om. Men tonen blir alltid lite hård när någon börjar antyda att hästen far mer illa inom en annan disciplin.

Men jag är som sagt inte helt övertygad om att man kan ställa hästen dressyrmässigt korrekt utan ett ledat bett. Jag tror inte hästen far illa av att man inte gör det heller...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama