Sv: Lösgörande av munnen
Ingen här har erfarenhet av att utbilda hästar till medelsvår eller högre med bettlöst
Det du egentligen säger är alltså att ingen här har rätt att diskutera.
Vore bussigt om vi skippar den attityden, annars blir det ingen diskussion.
Vi diskuterar vad som i teorin går att göra/inte göra med bett vs. bettlöst. Hade det bara handlat om vad vi själva kan göra i praktiken så skulle det mao diskvalificera "alla" erkänt skickliga ryttare/kunniga hästmänniskor som inte praktiserat bettlöst i så stor omfattning, och diskvalificera alla som rider/ridit mycket på bettlöst och tittat på många bettlösa ekipage men som själva inte ligger på MSV-nivå. Givande... Nix.
Då skulle man diskvalificera alla som inte ridit tillräckligt med graman för att kunna göra en ärlig förstahandsbedömning ur en graman-diskussion.
Återigen - jag respekterar att man har olika åsikter. Men när man går ut med ett påstående om vad som inte GÅR att göra, oavsett ryttare/ekipage/träningsmetoder endast utifrån ett verktyg, då lär man få backa upp det ordentligt om någon annan ska hålla med. Att alla håller med är såklart inget nödvändigt i en diskussion, men annars är det såklart naturligt att de som inte upplever samma sak invänder i att det inte skulle vara möjligt.
En stor skillnad jämfört med att säga "jag tror absolut inte att det är omöjligt", vilket inte är ett särskilt hak-utstickande uttalande och å andra sidan säkert inte sätter igång diskussioner på samma sätt!
Jag förstår din och flera andras skepsis till att
utbilda hästen via bettlöst till såpass hög nivå som medelsvår. Det är ju svårt nog med vanligt bett. Men att i allmänhet "utbilda en häst på bettlöst" handlar ju mycket om att använda sitt verktyg rätt och kunna lägga in det på ett bra sätt i helheten (träningsupplägg, inverkan).
Klart det blir ännu svårare när det inte är det klassiska verktyget, då kommer det t ex bli hundra gånger svårare att få rätt hjälp från sina tränare och källor utifrån att nyttja verktyget bättre/rätt för ändamålet. Men att något är SVÅRT och inte statistiskt vanligt säger inte att det är omöjligt. Börjar kännas lite som diskussionen "nej, travare kan INTE hoppa 1.40-banor!".
Ska den som påstår det själv behöva komma med beviset, då skulle man alltså nöja sig med att nej, det är en fysisk omöjlighet.