Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Hur stor del av skolningen av en häst går igenom munnen?
???????????????????????????

Väldigt väldigt liten - och framföralllt inte i lätt klass

Jag satt och googlade runt igår efter informationsfilm från fakta håll, men hittade en massa proppagandafilm mot bettet. och skall man vara realist så är nog väldigt många hästar lyckligare utan bett än med

Jag har försökt svara på sakfrågan, vad man kangöra med ett bett somman inte kan göra utan, men det har blivit ett så snett perspektiv i tråden så det handlar mest om att vissa vill försvara sin ridning, och känner sig angripna personligen och att deras ridning inte duger

Jag har skrivit redan tidigare i tråden att det kan nog vara bra att använda milda varianter av bettlöst, särskilt eftersom vi hoppar över att longera.

det är ytterst få ryttare i alla fall som kommer över lätt A, och det är inte bettet i sig som gör det

Om man tror att det är bettet som gör det har man missförstått mycket

Senast ändrad:

Bla i ditt förra inlägg:

Sitta här och orera om svår klass dressyr....
Nä, vi kommer säkerligen inte dit och det är inte heller syftet för de flesta.
De flesta av våra hästar har inte heller förutsättningar för det -som ni ser det.

Vad går du igång på där? Frågan var ju skillnaden i inverkan mellan bettlöst och bett. Och bett blir finliret som är nödvändigt i svårare klasser, medan man inte kan uppnå samma med bettlöst. Ingen har väl pratat om att man för det måste ha svårklass som mål:confused:

Du skrev också att det behövs stöd via tränsbett för att "spänna bågen". Men att du ville bara ha "kontakt". Då säger jag att det är fel, för kontakt är det man vill ha även inom klassisk dressyr. Stöd i handen vill man inte ha.
Stöd i betydelsen att hästen tar ett stöd i handen.

Men sen har väl inte det heller med diskussionen att göra, dvs vad man kan eller inte kan uppnå på bettlöst:confused:

Hela inlägget var vid sidan av det diskussionen gällde. Det var inte ang personliga mål alls utan helt enkelt fakta ang inverkan av det ena eller andra. Hur du själv eller andra här vill rida var ju inte själva frågan.

Det var det jag menade som svar till dej.

Väldigt väldigt liten - och framföralllt inte i lätt klass

Jag satt och googlade runt igår efter informationsfilm från fakta håll, men hittade en massa proppagandafilm mot bettet. och skall man vara realist så är nog väldigt många hästar lyckligare utan bett än med

Jag har försökt svara på sakfrågan, vad man kangöra med ett bett somman inte kan göra utan, men det har blivit ett så snett perspektiv i tråden så det handlar mest om att vissa vill försvara sin ridning, och känner sig angripna personligen och att deras ridning inte duger

Jag har skrivit redan tidigare i tråden att det kan nog vara bra att använda milda varianter av bettlöst, särskilt eftersom vi hoppar över att longera.

det är ytterst få ryttare i alla fall som kommer över lätt A, och det är inte bettet i sig som gör det

Om man tror att det är bettet som gör det har man missförstått mycket

Jag missförstod dig kanske tidigare i tråden?
Som jag uppfattade det menade du att det bara var duktiga ryttare som förstod varför man hade bett och utan det kunde man inte ta sig till någon "riktig" dressyr. Jag menade mer att vi har bettet som hjälpmedel tills vi själva lyckas förmedla hjälperna bättre med endast vår kropp, och att det sitter hos ryttaren inte hos bettet. I ovanstående inlägg låter det som om du egentligen har samma synsätt?

En missvisande variabel kan ju vara att väldigt få "bettlösa" ryttare har satsat på dressyr på högre nivå, dessutom krävs det ju vissa typer av bett i många klasser på högre nivå.

Vi har ju alla gemensamt att vi vill det basta for var hast, vi Vill rida bra, vill ha hallbara och Glada hastar som ufor "arbetet" vad det nu vara mande med gladje och vilja - pa ett satt som later oss behalla hasten hel, och fin och valmaende i manga ar framover ;) Vi kanske alla behover inse att det finns saaaaa mycket att lara fran andra ridstilar! Och det skadar absolut inte att se hur andra tanker, sa lange man forsoker forsta - sen behover man ju inte gilla det...

Nagot vi latt glommer ar att ryttare precis som hastarna har olika forutsattningar och nagot som jag tror latt lurar oss ar att vi ar vana vid att se "en form" som den enda sanningen, men det ar nog latt att glomma att allt ifran bakbensvinklar till halsansattning paverkar "formen" - samma bojning/avslappning/stallning kan se olika ut beroende pa ras.

Hastar ar ju en sadan sak dar man Aldrig ar fullard! Och jag, personligen, tror inte En Enda ridlara ar Den Ultimata Sanningen. Den har traden ar intressant, med sina bilder, "kedjereaktion" diskutionen, jamforelserna osv, vikten av balans, foljsamhet, HUR saker paverkar, Vilken paverkan man vill ha.

..summa sumarum: vi kan alla lara oss nagot av varandra! Och jag ser Hemskt garna annu mer forklaringar, garna fler bilder och garna fler "asiktsskillnader"...

Mycket bra inlägg!

det var tyvarr det vettigaste jag kunnat hitta, vagrar namligen allt som har med parelli sidepull och Dr whatshisnames bitless bridle och det verkar tyvarr vara det som finns pa youtube. Har sjalv noll o inget intresse i varken eller.... :o kanske nagon som faktiskt Rider pa det kan hitta vettigare videos och forklaringar?

Jo jag vet, har också försökt men inte lyckats hitta något bra på Youtube, så det var inget illa ment mot dig. Det är svårt att hitta något nerskrivet eller filmat öht om denna metod, den förs enligt tradition vidare från mun till mun, det finns några få "klenoder", men dom är svåra att få tag på eller är komersiella...dvs ligger på någon privat hemsida till försäljning.

Jag satt en stund i går och försökte "skriva ner" något...men sen insåg jag att det nog bara är bortkastad tid. Hur många här inne är egentligen intresserade att veta? Eller försöka förstå? Risken är att det blir en ändlös diskussion om hur det inte kan fungera så som jag beskriver. Eller om jag lägger in en länk till den jag tränar för...där det faktistk finns ett par riktigt bra förhandsvisningsfilmer (ihopklippta) för att visa detta...men då lär det bli ytterligare diskussioner om hur "icke" dressyrmässiga dessa hästar är...fast dom inte ens är dressyhästar och länken inte ens är avsedd att visa upp dressyrhästar...så nej jag avstår...plus att den är en komersiell hemsida...men om det är någon som är väldigt intresserad så kan jag PM:a.:idea:

Till stora delar har vi samma synsätt, med den variabeln att vissa saker går att göra på bett som inte går (hittils har ingen bevisat motsatsen) att göra på bettlöst

Sedan läser du och andra in allt möjligt, och många känner sig ledsna för att man påpekar att de kanske inte har så stor erfarenhet

Jag tycker att det är riktigt pinsamt när man inte är villig att lyssna på de som kommit så himla mycket längre än en själv. Fio tävlar ändå internationell fälttävlan. Vilket betyder att hon måste behärska 3 grenar, och om man menar att hon ska vara ödmjuk och lära av folk som inte behärskar ridborgarmärket så tycker jag man har fel inställning till kunskap

Du skriver

jag menade mer att vi har bettet som hjälpmedel tills vi själva lyckas förmedla hjälperna bättre med endast vår kropp, och att det sitter hos ryttaren inte hos bettet.

rena galenskapen - ja att det tyvärr går till så är en sak -men att tro att det är bettets syfte :eek:

Varför tror du man på spanska ridskolan i wien får rida på lina i 2 år utan att ens få hålla i några tyglar.........

varför tror du att man i seriösa länder rider länge och får träna sits och inverkan på lina. Tom få öva på en trähäst

För att bettet är ett presionsverktyg, det skall aldrig användas istället för :eek:

Men visst kan man göra många rörelser utan bett! Det håller jag absolut med om. Likaså att det mesta sitter i ryttarens kroppskontroll. (Tyvärr, annars vore jag ju en fena på att rida! :laugh:)

Men det som frågats ett antal ggr i tråden är vad som man kan göra på bett som man INTE kan göra utan. Och det har bl a Susan försökt förklara lika många ggr.

Det som är skillnaden är inte att det inte går att göra olika rörelser. Inte att det inte går att fösa boskap. Inte att det inte går att få hästen att gå i form.

Det har med överlinjens finlir att göra. Och man kan harva runt i MSV utan detta finlir. (Inte JAG alltså, jag är mil från MSV, men det hindrar ju inte att jag teoretiskt kan begripa skillnader. Liksom jag inte själv kan göra en film, men ändå kan se att Beck är skit)

Tänk nu på alla som tar detta med Beck personligt för att de är jättkära i Peter Haber ;)

Nja jag tror att alla som är i filmbranschen förstår att det inte blir oscarsvinst på filmer som görs så fort. de skulle kanske inte hålla med om ordvalet, men de skulle förstå vad du syftade på

Jag undrar varför kunskap ses som konkurrens här? Varför man måste plocka ned andras kunskap och säga att de ska vara ödmjuka

Skall en professor i matematik också vara ödmjuk inför den som vill förklara 3:ans tabell för denne?
Tålmodig javisst, vänlig javist, men ödmjuk :confused:

Jag tycker att det är riktigt pinsamt när man inte är villig att lyssna på de som kommit så himla mycket längre än en själv. Fio tävlar ändå internationell fälttävlan. Vilket betyder att hon måste behärska 3 grenar, och om man menar att hon ska vara ödmjuk och lära av folk som inte behärskar ridborgarmärket så tycker jag man har fel inställning till kunskap

Har man den inställningen så har man ingen kunskap alls....för kunskap leder till just ödmjuket och insikt om hur mycket man har kvar att lära...:angel:

KL

Har läst allt utom sista sidorna men sedan iddes jag inte mer då det inte kändes som att det kom någon mer fakta öht. Detta inlägg är bara för att medverka genom att säga att jag tävlade en tidigare häst i hoppning med ponnyhack och det gick alldeles utmärkt att ställa honom åt båda hållen men inte genom att DRA i någon tygel, utan genom att rida honom till det. All tygelkontakt på yttertygeln, kroppen vriden åt rätt håll och hästen i balans under en så var det inga problem.

Även på bettlöst är ju hästen avslappnad i tungan och om inga spänningar finns någon annanstans så jag förstår fortfarande inte heller vad just bettet tillför som inte går att uppnå utan? I min hjärna är det snarare så att man på bettlöst inte kan ha en häst som lägger sig på, för då går det inte att styra längre. Jämför att rida med tagel - eller den nya viktmätaren? - mellan bettring och tygel.

Visst, jag har aldrig ridit medelsvår dressyr. Däremot har jag läst tonvis med ridlitteratur och trots att jag inte har haft några svårigheter att förstå koncept och tanke där så har jag stora problem att hitta det som hävdas inte går att göra utan bett i denna tråd. Så exakt vad är det? Ställning per se går visst så det köper jag inte. För visst pratar vi om utbildade hästar och inte hästar som går felaktigt bettlöst och korrekt med bett?

Jo.. problemet ar ju att det ar i majoritet kommersiellt det som finns, vad jag kan hitta i alla fall, och det gor det ju lite snedriktat. Sjalv hade jag garna satt igang en "independent study" men varken jag eller hastarna kommer komma upp i den nivan dar vi misstanker att det bettlosa kan paverka ridningen/kvaliten pa dressyren de narmaste tio aren. Du far hemskt garna pm:a mig om du vill, hade varit trevligt att se o lara mig mer! :O)

Verkar vara svart att hitta nagon egentlig "stabil och stadig" rak information om Nagon av sidorna i diskutionen -online menar jag da. Tankte satta mig och lasa igenom mina ridteknikbocker har senare idag och se om jag kan hitta nagra enkla och trevliga forklaringar pa bettets funktion och hur det bor nyttjas - dessvarre blir det ju isf via tavlingsdressyrtank da jag inte har en enda bok om akademisk eller klassisk eller barock eller.. ;) (det ska inkopas nagon dag..)

Susan: som jag funderar pa nu ar val att man kan "komma at" hasten mkt battre med ett bett (fel ord, letar febrilt efter ett battre) mera guidning, mera "fingertoppskansla". For att uppna samma resultat utan bett tror jag egentligen att man skulle behova lagga om hela sin ridning fran grunden. Nu vill jag nastan slinka in pa ryttarkansla.. men det ar lite tabu sa det struntar jag i.. :)

Fick svar på det högre upp

Låter inte trevligt :crazy: Har aldrig förstått varför man ska snörpa ihop munnen eller tvinga ner huvudet med en massa remmar.. Usch usch..

Fast en nosgrimma med pullback behöver ju inte alls vara negativt. Om man knäpper den som en nosgrimma ska knäppas (och inte drar åt alltså) så har den mjuk stoppning och inga spännen mot hästen. Bara för att en grej kan missbrukas så behöver man ju inte göra det. De går ju bra att använda på rätt sätt också.

Jag håller helt med ditt sista!
På det vis man rider dressyr på hög nivå är det svårt utan bett eftersom man nog måste lägga om hela ridsystemet. Och ingen har väl ännu bevisat ett alternativt system som ger exakt samma resultat som det nuvarande.

skillnaden är hur man definierar ställning och vad man lägger i det begreppet.
det är nog där som det skiter sig

För de flesta är ställning en lätt böjning på halsen som gör att man ser insidan av näsborren och ögonvingen, men det finns en nivå till där man ber hästen bli leaslös i den andra leden framifrån dvs den mellan atlas och axis, det är alltså en dimension över det du kallar ställning och det möjliggör mer avancerade sidvärts rörelser

För att hästen skall våga det så måste den och ryttaren vara i jämnvikt från början och hästen måste lita på ryttaren - först då kan man våga sig på det, och jag tror att det handlar om att hästen ger det där lilla sista till ryttaren. Först då göra sådant här
http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg

Detta är finlir och det kräver en massa saker först, jämnvikt som jag sa, samt att ryttaren ridit ut halsen så att den lossar i just den leden istället för att böja halsen lätt i sidled. Jag tror det är där vi går om varandra i denna tråd, för böja halsen lätt i sidled kan man i grimma och det är ingen som säger emot

Fio brukar tala om lösgörande av atlas, och det är leden framfår och man måste komma åt den om man skall få hästen att samla sig så mycket som på min teckning med bibehållen rörlighet i ryggen

Jag vet inte varför det generellt är så provocerande att det finns fler dimensioner kvar att upptäcka inom ridningen.
Gäller givetvis inte dig nu personligen utan allmänt.

Susan: som jag funderar pa nu ar val att man kan "komma at" hasten mkt battre med ett bett (fel ord, letar febrilt efter ett battre) mera guidning, mera "fingertoppskansla".

Näe det är ett perfekt ord - komma åt, men det viktigaste i denna debatt är att många försöker komma åt hästen utan att ha den gedigna grund som den egna följsamheten, balansen, och den egna koordinationen utgör, så försöken att komma åt hästen blir för brutala och det blir gråt och tandagnisslan från hästens sida oavsett ridstil och då är bettet långt ifrån en bra ide.

Ju kortare bit an kommit ju färre dimensioner man upptäckt desto mindre medveten är man om hur hästen slinker ur det man ber om

Ett av grundkriterierna för korrekta rörelser inom Dressyr är att hästen fördelar sin vikt jämnt i resp benpar - för att kolla det så tittar man bla på att öronen är på samma nivå och även bäckenet.

Jag gillar inte ryttaren jag la in bild på, men just denna bild älskar jag. Få ryttare kommer åt sina hästar i skolorna så, och då är det inte korrekta skolor, men har man inte känt annat så känner man inte att man inte kommer åt hästen

Jag har ju ridit min nordis och ja den kan "hitta ut" den, den är som en orm som kan slinka hit och dit; självkart är det ingen vits att försöka kontrollera den med bett, men kombon - att jag håller reda på mig själv och bettet gör att jag kommer åt hästen i en helt annan dimension.

Inte till grundutbilning behövs det, men för skolor som är av tillräcklig kvalitet att man kan böja om utan att tappa takt (trilla ned på bogen) dvs rida saxar ( jag gör det bara i trav obs)

Fio kan säkert om vi frågar snällt förklara när hon tycket hon har mest nytta av både atlas och axis

Jag håller helt med ditt sista!
På det vis man rider dressyr på hög nivå är det svårt utan bett eftersom man nog måste lägga om hela ridsystemet. Och ingen har väl ännu bevisat ett alternativt system som ger exakt samma resultat som det nuvarande.

nej jag sökte en hel del på bettlöst på you tube och jag såg samma problem där som med bett - många hästar gick ostadigt och periodvis med krökt hals istället för att arbeta rätt

Har man den inställningen så har man ingen kunskap alls....för kunskap leder till just ödmjuket och insikt om hur mycket man har kvar att lära...:angel:

men hur menar du nu - så alla meriter kan helt viftas bort

praktiskt

Och den som är minst ödmjuk för ny kunskap och som helt vägrar lyssna är väl du :o

Att "komma at" hasten, for mig innebar att kunna rama in den. Rider sjalv en hast nu dar jag kommer behova ga ner till transbett och lagga om en del av grunderna, just for att kunna ge honom den inramning han behover. Man hor mkt lite om inramning nu for tiden tycker jag, men det var mycket tal om just det en gang i tiden, att hitta hasten Mellan hand och ben och halla den "stadig" for att forhindra att nagon del flyter ut.

Har ridit en del hastar som ar just "ormar", brukar havda att det ar som att forsoka rida en gummisnodd dar man maste styrka Rakt. Oftast valdigt atletiska hastar dar de latt "slinker undan".

Som du ar inne pa, jag tror inte man kan krava balans och kadense osv av en hast nar ens egen ridning har bristerna. Jag kanner mina egna brister, och filmar mig sjalv av just den anledningen eftersom jag ar har i ingenstanns. Om jag gor fel sa kan jag inte skylla det pa hasten - det ar mitt fel och da maste jag arbeta med mig sjalv i forsta hand, ar man sjalv inte inramad kan inte hasten bli det heller (om man nu inte har en hast som ar valdigt valdigt valriden och otroligt balanserad i sig sjalv - men da ar det bara en fraga innan tandkramstuben brister) Din bild var valdigt bra maste jag saga!

Men.. jag -tror- att balansen och inramningen ar otroligt viktig aven i tidigt skede av utbildningen... med det inte sagt att jag menar att alla hastar Maste ga med bett (fortydligar mig sjalv har) utan att de ryttare som faktiskt lagger grundutbildningen i hasten Sjalv maste ha balansen och kanslan for att rama in... jag Misstanker, och tror pa, att de flesta av vara problem med hastarna kommer ur just misslyckad inramning och darvid, efter en langre period, resulterar i skador eller att man "stoter pa patrull" nar kraven hojs pa hasten....?

Senast ändrad:

håren reser sig av välbehag när jag läser ditt inlägg
:bow:

Visst ryttarramen är allt och mer än 80 procent av ramen är vår egen ram, och här kan vi lär av western :lsaugh: men det där resten kan man behöva hjälp av bettt.

Däremot upphör jag aldrig att förvånas över halvblodens ranglighet i halsen jämför med nordis. Du får inte tillgång till halsen ens utan att ha koll på din egen ram :o

vilda flicka
jag har försummat dig, men läser och lyssnar och lär, ofta är det också så mycket i inkorgen och jag försummar så många :o förlåt ha tillgift snälla :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst