Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag har också svårt att förstå varför folk gång på gång säger att "det inte framkommit några saker som INTE går att göra på bettlöst", när det finns mängder med inlägg som försöker förklara det?

Bara för att JAG inte kan, betyder det inte att det inte FINNS.
Världen är större än min egen bakgård. Det jag upplevt på hästryggen är inte allt.

:) Glad att nan gillar det jag skriver ;)

Nu sitter ju jag med quarters (o en o annan solid paint..) men det ar spannande att se hur Olika de maste ridas beroende pa just deras exterior. For varje hast far man anpassa sig, ibland tar det tid innan man dels hittar var Hasten vill vara och forstar Hur det blivit riden tidigare. De sager har att jag skall "work my magic", vilket ar just att forsoka rama in, hjalpa hofterna att vinklas och fa hasten att "sansa" sig, i forsta hand att finna sig sjalv i en remontform. Remontformen tror jag har blivit bortglomd med, i mangt och mycket - ma handa ar den omodern? Men jag tror inte att man kan fa till den korrekta samlingen, med tillhorande "avslappnade muskler" och "aktiverade muskler" utan att forst ha ridit hasten stark i en remontform for att sedan sakta plocka upp den. (Hej jag ar nog gammeldags! LOL)

Men.. jag misstanker att en korrekt remontform ar svar att rida i, det ar nog latt hant for manga att bogarna tappas och blir tunga, att hasten gar och "ljuger". Att rida en hast nagot lagre, men fortfarande lyckas plocka upp och hjalpa framdelen att bli "latt" kan jag tanka mig kan bli krangligt... och det kraver sakert sin ryttare med. I samma liga som en "forcerade skritten" som enligt utsago av nagon akademisk tranare (har for mig det var Ak. och inte Barock..) skall vara den svaraste gangarten att rida och fa arlig... men vad vet jag, mitt arma fnask som nunnan sa.... ;)

O ingen fara Susan :D

skillnaden är hur man definierar ställning och vad man lägger i det begreppet.
det är nog där som det skiter sig

För de flesta är ställning en lätt böjning på halsen som gör att man ser insidan av näsborren och ögonvingen, men det finns en nivå till där man ber hästen bli leaslös i den andra leden framifrån dvs den mellan atlas och axis, det är alltså en dimension över det du kallar ställning och det möjliggör mer avancerade sidvärts rörelser

För att hästen skall våga det så måste den och ryttaren vara i jämnvikt från början och hästen måste lita på ryttaren - först då kan man våga sig på det, och jag tror att det handlar om att hästen ger det där lilla sista till ryttaren. Först då göra sådant här
http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg

Detta är finlir och det kräver en massa saker först, jämnvikt som jag sa, samt att ryttaren ridit ut halsen så att den lossar i just den leden istället för att böja halsen lätt i sidled. Jag tror det är där vi går om varandra i denna tråd, för böja halsen lätt i sidled kan man i grimma och det är ingen som säger emot

Fio brukar tala om lösgörande av atlas, och det är leden framfår och man måste komma åt den om man skall få hästen att samla sig så mycket som på min teckning med bibehållen rörlighet i ryggen

Jag vet inte varför det generellt är så provocerande att det finns fler dimensioner kvar att upptäcka inom ridningen.
Gäller givetvis inte dig nu personligen utan allmänt.

jaha då har jag lärt mig ngt nytt igen, ställning för mig har ju just varit när man ser nosbåge och ögon vinge och det kan man uppnå på hack iaf.... tycker det är svårt att se på bilden när den är tagen bakifrån, jag får känslan av att hästen är böjd i halsen där också, men du menar att den är ställd i mellan atlas och axis va? fan va du är bra alltid lär man sig ngt nytt :love:

Senast ändrad av en moderator:

Härligt med ridning att man alltid kan lära sig nya saker! Och just det att man tror man kan någonting och sedan helt plötsligt upptäcker man en "annan dimension" av detta någonting- och då inser man att man inte kunde det man trodde:o

Och ibland när det händer brukar jag komma på att någon ridlärare sagt just precis det- men att man lade in sin egen tolkning och hittade på sin egen sanning. Och sen kan man ju undra hur mycket av det man idag tycker att man kan som man kommer förstå om ett tag att man inte alls förstått.

Om någon förstod....:crazy:

Härligt med ridning att man alltid kan lära sig nya saker! Och just det att man tror man kan någonting och sedan helt plötsligt upptäcker man en "annan dimension" av detta någonting- och då inser man att man inte kunde det man trodde:o

Och ibland när det händer brukar jag komma på att någon ridlärare sagt just precis det- men att man lade in sin egen tolkning och hittade på sin egen sanning. Och sen kan man ju undra hur mycket av det man idag tycker att man kan som man kommer förstå om ett tag att man inte alls förstått.

Om någon förstod....:crazy:

ja det är härligt, men samtidigt nästan lite frusterande (stavning?) att man tror sig ha koll på en ganska så enkel sak, sen så slås fötterna bort och man undrar hur i allsin dar man ska kunna få till det, när inte ens tränaren har nämnt den typen av ställning, morr

förstår precis vad du menar, och sånna upptäckter kommer man tydligen att få göra hela livet typ...

Och tänk om man visste när man började rida att om 25 år så kanske du tror att du kan rida fast du egentligen bara börjat glutta in i hemliga garderoben och har massor kvar att lära.

Skulle man verkligen gett sig in på detta eller hade man valt något annat istället. Typ frimärken eller nåt:angel:
Jag känner precis som du!

Tror det gar lite hand i hand med utveckligen... lite som nar man lar sig lasa, de djupa forklaringarna av verb, pluskvamperfekt osv kommer ju forst Senare. Bade som elev och som tranare har man ju en niva - mojligheten finns ju att tranaren Sjalv inte kommit upp till ridningens "pluskvamperfekt" och darfor a) inte ar helt medveten om det, b) annu inte har stott pa fenomenet och c) sjalv inte fatt det forklarat for sig. Det kan ocksa vara sa att tranaren anser att det skulle vara att krangla till det for mycket i det utbildningsskede ryttaren befinner sig i. Skulle jag t.ex. halla en ridlektion dar basen ar sitsen - sa kommer inte jag sitta och forsoka forklara nyttjandet av pivotbenet.. Jag forsoker inte forklara mekaniken i en spinn for en manniska som fortfarande kampar pa volten... (Haha ja.. valdigt mkt stodhjulsridnings termer just nu, men bara for att "sanka" det en niva och gora mitt inlagg lite tydligare..)

/Bewwan som Verkligen inte ar i narheten av ridningens pluskvamperfekt.... utan fortfarande bara forsoker lara sig stava...

Susan
kan du lägga upp ngn mer bild fast framifrån på ställning samt en på svag böjning, så man får se skillnaden?? Ngn annan pratade på tippat bäcken, som vissa tyckte va "ren" böjning, vill se skillnaden på det med. Förlåt att jag från gått ämnet, men hoppas att ni förlåter mig, nu vill jag lära mera.

Tror det gar lite hand i hand med utveckligen... lite som nar man lar sig lasa, de djupa forklaringarna av verb, pluskvamperfekt osv kommer ju forst Senare. Bade som elev och som tranare har man ju en niva - mojligheten finns ju att tranaren Sjalv inte kommit upp till ridningens "pluskvamperfekt" och darfor a) inte ar helt medveten om det, b) annu inte har stott pa fenomenet och c) sjalv inte fatt det forklarat for sig. Det kan ocksa vara sa att tranaren anser att det skulle vara att krangla till det for mycket i det utbildningsskede ryttaren befinner sig i. Skulle jag t.ex. halla en ridlektion dar basen ar sitsen - sa kommer inte jag sitta och forsoka forklara nyttjandet av pivotbenet.. Jag forsoker inte forklara mekaniken i en spinn for en manniska som fortfarande kampar pa volten... (Haha ja.. valdigt mkt stodhjulsridnings termer just nu, men bara for att "sanka" det en niva och gora mitt inlagg lite tydligare..)

/Bewwan som Verkligen inte ar i narheten av ridningens pluskvamperfekt.... utan fortfarande bara forsoker lara sig stava...

ja tydligen befinner sig "många" sk tränare på gräsrot nivå själva, och då hamnar man väl där själv sas, eller ja kanske inte nödvändigtsvis, beror väl helt och hållet på hur öppen man är att läsa, lyssna testa andra tränare och hur öppet sinne man har för att fortsätta lära och inse att man alltid kommer att lära...Frimärken vore kanske nått? eller kanske inte

men hur menar du nu - så alla meriter kan helt viftas bort

"Om" man nu har dessa meriter som du påstår, varför har man då behov av att basunera ut andras otillräcklighet? Ödmjukhet inför kunskap handlar om att man kan lära sig något av alla, även den som bara har kommit till 3:ans gångertabell.

Sen om man är bra på en, två eller tre saker så är man inte automatiskt expert på allt, den sortens ödmjukhet finns också. Ett fotbollsproffs skulle exempelvis inte tala om för en handbollsspelare vad han gör för fel, eller tvärt om, även om det i båda fallen handlar om bollsinne.

Och den som är minst ödmjuk för ny kunskap och som helt vägrar lyssna är väl du :o

Det kan så vara, men det är ju för att jag har en annan uppfattning än dig tex. Skulle alla ha samma uppfattning/erfarenhet här så blev det ju ingen diskussion.

..vi skulle trottna pa frimarken.. ;)

Just tranare tror jag anvands lite for godtyckligt overlag, men.. om man vander pa det, det finns ju en anledning att folk rider for tranare som inte ar Eliten - det finns ett behov av grasrotstranare... men sen far man inte vara radd for att faktiskt byta tranare, testa nya saker, tanja granser. Tror inte egentligen det ar "okunniga grasrotstranare" som ar problemet, utan att folk blir bekvama med den de ridit for under en langre period.. Man hittar sin lilla lada o dar trivs man bra.. :) Det ar ju Lagom roligt ibland nar man byter tranare att kanna sig som ett jakla blabar som inte kan ett Skvatt, latt att det dar kansliga sjalvfortroendet far sig en (valbehovlig ibland) knack..

meeen.. nu degar jag ivag mig fran topicen igen.. diagnosera Varfor vi fastnar, eller inte springer pa vissa termer och tekniker, kanske inte har supermkt med traden att gora.. :) My bad!

hela det svåra hjälpsystemet som folk inte verkar vara intresserade av att lära sig:confused:..numera,
De flesta ryttare jag träffar är verkligen intresserade av att lära sig det. Vad får dig att tro att "folk" inte vill lära sig? Har du de erfarenheterna? En seriös fråga, för jag undrar verkligen.
men man erbjuder den ett mjukt stöd( inte ett femte ben) där den kan finna en hjälp till sin balans- som inte är så lätt för den nyinridna hästen.- i början o samma sak kan inte ske via bettlöst, men många numera får för sig att hästen ska klara sig själv- självbärig trots klumpen p¨å ryggen. Lämnar den i sticket- Lär dig själv! De skickliga vet vad den behöver..:bow:
Det fetmarkerade är något jag undrar ännu mera om. Det dyker upp titt som tätt i olika forum, men jag har aldrig mött en ryttare som rider på det sättet eller har den synen på ridning. Vart kommer den uppfattningen ifrån? Varför skulle någon ryttare tro att hästen ska kunna hitta balans och bärighet utan att få hjälp och vägledning av sin ryttare? Det låter faktiskt helgalet:crazy:
Har du verkligen träffat ryttare som resonerar så? Vad har de i så fall för grund till detta?

Bigganl såg fin böjning när hästens bäcken lutar inåt- ja då ligger den inåt o böjer sig inte o BÄR definitivt inte alls på ytter- övningen är helt fel utförd om man vill ha någorlunda rätt gensvar från hästen.
Vad?? Var har jag sagt detta? Känner inte igen det.
Det kan nog funka om man rider AR- det jag menade med nosen i backen.
Ska hästen tränas bra så spelar det ingen roll vad inriktningen kallas. Det krävs att hästen arbetar på ett bra sätt genom hela sin kropp. (sen kan man kalla det vad man vill.) Bra ridning är bra ridning och kommer alltid att vara.
Folk verkar inte ha lärt sig att en välgymnasticerad/ välriden häst söker sig neråt- om den får.
Ibland undrar jag vad du träffar för ryttare? Vilken nivå är de på?
Så enbart "nedåtsökning" är en ganska förkastlig o en onödig bit. Man vill inte att den lägger sig framåt som det blir om den inte samtidigt bär sig bak.
Javisst. Håller med. Enbart nedåtsökning, det är det väl ingen som strävar efter?

En sak till. man vill att hästen ska tränas till att vara stark o smidig, men hur många ryttare tränar ngt annat överhuvudtaget?
Ganska många. Pilates, styrketräning, tai-chi tex är ganska vanligt bland ryttare.
Det krävs bålstabilitet för att kunna hålla sin position när hästen rör sig så mkt som dn kan.
Just därför är det många som tränar annat än ridning.

Var en bra partner- träna!!! för att kunna vara följsam o störa så lite som möjligt. Då kan man börja kommunicera med små signaler/ hjälper- SER UT... som om man åker- konsten!
Bra skrivet!:bow:

jaha då har jag lärt mig ngt nytt igen, ställning för mig har ju just varit när man ser nosbåge och ögon vinge och det kan man uppnå på hack iaf.... tycker det är svårt att se på bilden när den är tagen bakifrån, jag får känslan av att hästen är böjd i halsen där också, men du menar att den är ställd i mellan atlas och axis va? fan va du är bra alltid lär man sig ngt nytt :love:

Bilden visar en diagonalsluta så ja den är ställd och böjd.... Ja ställning är just för väldigt många "bara" att man ser nosvingen och ögonbågen men sedan finns det ganska så många fler dimensioner när det gäller begreppet ställning.

Korrekt ställning är väldigt svårt och det är mkt annat som måste vara på plats innan man kan göra en korrekt ställning, inser man det så förstår man ganska snart att ställning handlar mkt mer om än att bara kunna se nosvinge och ögonbågen och att bettlöst då inte är ett alternativ.

Sen kan du få hästen att förbättra gångarterna flera snäpp enbart genom att kunna ställa korrekt....

Men det är ingen som är intresserad av det på det här forumet iallafall..

Senast ändrad:

De flesta ryttare jag träffar är verkligen intresserade av att lära sig det. Vad får dig att tro att "folk" inte vill lära sig? Har du de erfarenheterna? En seriös fråga, för jag undrar verkligen.

De vill rida o att det ska se ut som som de duktiga- att man inte ser vad de gör, men i själva verket har de ridit med mindre o mindre hjälper NÄR!!! hästen väl har förstått de större- tydligare hjälperna. Därför tror man att det går att åka runt o att det kommer med tiden. Det gör tyvärr aldrig det
Det fetmarkerade är något jag undrar ännu mera om. Det dyker upp titt som tätt i olika forum, men jag har aldrig mött en ryttare som rider på det sättet eller har den synen på ridning. Vart kommer den uppfattningen ifrån? Varför skulle någon ryttare tro att hästen ska kunna hitta balans och bärighet utan att få hjälp och vägledning av sin ryttare? Det låter faktiskt helgalet:crazy:
Har du verkligen träffat ryttare som resonerar så? Vad har de i så fall för grund till detta?
Mången ryttare tror att man kan åka häst o på så sätt utbilda den.
Läser det om o om igen.. här

Vad?? Var har jag sagt detta? Känner inte igen det.

Ska hästen tränas bra så spelar det ingen roll vad inriktningen kallas. Det krävs att hästen arbetar på ett bra sätt genom hela sin kropp. (sen kan man kalla det vad man vill.) Bra ridning är bra ridning och kommer alltid att vara.

Ibland undrar jag vad du träffar för ryttare? Vilken nivå är de på?

Javisst. Håller med. Enbart nedåtsökning, det är det väl ingen som strävar efter? Jo AR-ryttare- endast. Om hästen inte jobbar bakifrån över ryggen kommer den heller inte att söka sig självmant neråt- Med jobbar menar jag arbetar- aktivt med energiGanska många. Pilates, styrketräning, tai-chi tex är ganska vanligt bland ryttare. Just därför är det många som tränar annat än ridning.

Du skojar. Några få.. ja, men det är hur många överviktiga som helst som lägger ut sig här t o m.
Man är noga med hästen, men med sig själv är det en helt annan femma.
Får ej plats i sadeln. Hur ska man kunna sitta obehindrat o utan att störa hästen o många gånger i otakt- skumpar. Finns det ngn överviktig elitryttare - nej! Delvis av omtanke för hästen som ska kunna prestera, men även för att det inte går att "kontrollera" för mkt fett-som man kan med sin muskulatur. Så om inte det är en snäll inriktning vet inte jag.
...............

Sen kan du få hästen att förbättra gångarterna flera snäpp enbart genom att kunna ställa korrekt....

Men det är ingen som är intresserad av det på det här forumet iallafall..

fast jag är genuint intresserad.

jag är bara på början av min resa med atlas axis, men inser att det är en stor värld som öppnar sig

Vi hade en diskussion tidigare om pilbåge osv och jag tyckte förändringen var så stor när jag kom åt atlas så jag tänkte nu skickar han mig åt h-e.

men det gjorde han ju inte för som du sa så går de och laddar så står de emot - och det gjorde han ju inte

Min egen discovery är detta med sidvärts, får jag loss han där så kan jag kontrollera vikten mellan frambenen och då kan jag rida saxen i trav

och får jag loss han i atlas så är det oanad förmåga till samling

Men längre än så har jag inte kommit - hjälp mig nu :D

nu vill jag ha din erfarenhet

i övrigt har ni skrivit så intelligenta inlägg så jag måste "take a moment"

Senast ändrad:

Susan
kan du lägga upp ngn mer bild fast framifrån på ställning samt en på svag böjning, så man får se skillnaden?? Ngn annan pratade på tippat bäcken, som vissa tyckte va "ren" böjning, vill se skillnaden på det med. Förlåt att jag från gått ämnet, men hoppas att ni förlåter mig, nu vill jag lära mera.

Nu är inte jag Susan men

En mkt förenklad förklaring

Är att ställningen syns i nacken och böjningen i halsen.

Hästen kan vara böjd åt höger men ställd åt vänster.

Till det kommer då böjningen i resten av kroppen.

Bäckenets position avgör varandet i båda fall.

Jag tror faktiskt helt ärligt att vi är många som tycker det blev jätteintressant nu och verkligen skulle vilja höra mera!! Skit i dom som inte vill- det är ju deras val.

Jag som nyss börjat fatta hur man kan rida hästen ställd och böjd utan att tappa ytterbogen... Kanske ljusår från den ställning du och Susan pratar om. Men jag skulle väldigt gärna veta mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama