De flesta ryttare jag träffar är verkligen intresserade av att lära sig det. Vad får dig att tro att "folk" inte vill lära sig? Har du de erfarenheterna? En seriös fråga, för jag undrar verkligen.
De vill rida o att det ska se ut som som de duktiga- att man inte ser vad de gör, men i själva verket har de ridit med mindre o mindre hjälper NÄR!!! hästen väl har förstått de större- tydligare hjälperna. Därför tror man att det går att åka runt o att det kommer med tiden. Det gör tyvärr aldrig det
Det fetmarkerade är något jag undrar ännu mera om. Det dyker upp titt som tätt i olika forum, men jag har aldrig mött en ryttare som rider på det sättet eller har den synen på ridning. Vart kommer den uppfattningen ifrån? Varför skulle någon ryttare tro att hästen ska kunna hitta balans och bärighet utan att få hjälp och vägledning av sin ryttare? Det låter faktiskt helgalet
Har du verkligen träffat ryttare som resonerar så? Vad har de i så fall för grund till detta?
Mången ryttare tror att man kan åka häst o på så sätt utbilda den.
Läser det om o om igen.. här
Vad?? Var har jag sagt detta? Känner inte igen det.
Ska hästen tränas bra så spelar det ingen roll vad inriktningen kallas. Det krävs att hästen arbetar på ett bra sätt genom hela sin kropp. (sen kan man kalla det vad man vill.) Bra ridning är bra ridning och kommer alltid att vara.
Ibland undrar jag vad du träffar för ryttare? Vilken nivå är de på?
Javisst. Håller med. Enbart nedåtsökning, det är det väl ingen som strävar efter?
Jo AR-ryttare- endast. Om hästen inte jobbar bakifrån över ryggen kommer den heller inte att söka sig självmant neråt- Med jobbar menar jag arbetar- aktivt med energiGanska många. Pilates, styrketräning, tai-chi tex är ganska vanligt bland ryttare. Just därför är det många som tränar annat än ridning.
Du skojar. Några få.. ja, men det är hur många överviktiga som helst som lägger ut sig här t o m.
Man är noga med hästen, men med sig själv är det en helt annan femma.
Får ej plats i sadeln. Hur ska man kunna sitta obehindrat o utan att störa hästen o många gånger i otakt- skumpar. Finns det ngn överviktig elitryttare - nej! Delvis av omtanke för hästen som ska kunna prestera, men även för att det inte går att "kontrollera" för mkt fett-som man kan med sin muskulatur. Så om inte det är en snäll inriktning vet inte jag.