Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Woho! ;) ..varfor tror du jag smyger omkring har for? :P

Ray:
Enda gangen jag reflekterar over bett och hand ar nar dessa anvands, vi anvander inte handerna konstant i var ridning. I majoritet reflekterar jag over vad hast och jag gor nar ex. bogforflyttning skall tranas, eller en (outbildad) hast skall upp i galopp - var jag flyttar de olika delarna for att gora det latt for hasten och mig att fatta galoppen sa att saga. Jag tycker att det finns ett utmarkt kvitto pa var ridning aven utan hander - helt enkelt "fungerar det" eller "fungerar det Inte". Till skillnad fran dressyr eller klassisk ridning kan inte vi stodja oss pa eller rakna med bettet. Daremot ar det mkt viktigt att Nar bettet anvands aktivt vid skolning och traning att hasten "ger efter", slappnar av och placerar sig sa som jag begar/efterfragar. Efterfragar jag en viss forflyttning utav huvud, bog, en kortning av steget osv skall den komma och den skall komma mjukt och med eftergift.

Jag bedommer ett ridpass utefter hur Hela hasten kanns, inte munnen i forsta hand. Visst kan jag bli makta frustrerad nar jag ar pa en hast och kanner att den sager "nej" till handen - da har jag eller ryttaren innan mig gjort nagot fel ochd et felet far jag da ratta till. Men det ar samma kansla om hasten sager "nej" till benen, eller satet. Jag efterstravar alltid att ha "noll" i handen, oavsett langa eller korta tyglar, oavsett stangbett eller orings bett. Med "noll" menar jag Ingen vikt i min hand, inget motstand och en lugn, mjuk, "jasagande" mun.

snabbsvar på 148 om jag inte minns fel

Man vill att en dressyrhäst skall jobba på ett helt annat sätt än en working horse, man eftersträvar en hållning som närmast kan liknas vid en dansares.

även om det finns fler avarter på dressyr än lyckade framträdanden så ä rmålet en "hållning" i balans.

den hållning som eftersträvas är en hållning som ger avsändhet i alla hästens rörelsemuskler så den ska kunna röra sig fritt och otvungen ( och det är nog den bästa förklaringen vad lösgjordhet handlar om, jag vägrar dock den svenska termen)

Orkade bara en minut på din länk - sorry. Igen westernhästar balanserar med halsen de ramlar hit och dit med sina yngdpunkter - det är ljusår från vad vi sysslar med.

jag diskuterar gärna -missförstå inte så - men mer specifika frågor, ananrs blri det flera sidor förklaringar, och då får jag bara på skallen av någon annan :p

Jag förstår skillnaden, men jag tror (vet) att det inte sitter i huvudlaget....det vore verkligen att nedvärdera hästen förmåga och kapacitet att påstå det.

Vad jag nu vill att min häst ska göra....förmedlar jag via tyglarna (och sätet) till hästens hjärna som sedan skickar informationen vidare till dom muskler som behöver aktiveras för att få till en rörelse...svårare än så är det inte...sedan kan den informationen passera via munnen eller nosen/huvudet på hästen....nåt annat "hokuspokus" tror jag inte ett dyft på....och jag hoppas ingen annan gör det heller.

Man kan ju alltid välja att kommunicera med hästens mun eller med hästen och dess hjärna. Vilket (munnen eller hjärnan) tror du har snabbast och bäst kontakt med resten av hästkroppens muskler ?

men ingen säger att det inte går att rida utan bett - det beror ju helt på vad du vill åstadkomma

som direkt svar på ödmjukhet - andra stilar - javisst - men bygger de på okunskap och tror att de är skonsamma och jag inte tycker de är det på kunskapsmässig grund säger jag ifrån. Givetvis öppen för diskussion om sakfrågan

jag tror de var fiador som rullade med huvudet på ett hånfullt sätt

Den känsla jag har fått av många av inläggen är att utan bett kommer man aldrig komma någon vart. Det är det jag reagerar mot. Jag har sett mycket, mycket bra ridning utan bett, på kapson om jag inte minns helt fel. Så vad är det man inte fixar utan ett bett? Kanske är det bara så att det kräver lite andra metoder/tekniker för att komma dit man vill?

Jag tycker absolut att man kan rida bra på bettlöst. Själv roar jag mig med jämna mellanrum med att rida i grimma (bara i skritt, för mer vågar jag inte...).

Men om målet är ställt på dressyr på hög nivå (om man sen aldrig når dit är en annan femma), så tror jag inte man kan komma dit utan bett. Men det är vad jag tror idag, med min utbildningsnivå just nu. Det behöver givetvis inte betyda att det är rätt.

jag upplever dock att jag kan få en annan bättre och mer korrekt längning av överlinjen med bett än utan. (Överlinjen växer framåt/uppåt/nedåt jmft med bara utåt/framåt)

Den känsla jag har fått av många av inläggen är att utan bett kommer man aldrig komma någon vart. Det är det jag reagerar mot. Jag har sett mycket, mycket bra ridning utan bett, på kapson om jag inte minns helt fel. Så vad är det man inte fixar utan ett bett? Kanske är det bara så att det kräver lite andra metoder/tekniker för att komma dit man vill?

Exakt vad jag också reagerar på...och det beror defenitivt på okunskap. För det handlar inte om vilket huvudlag man har utan om vilket kommunikationssystem man använder, bettet har sitt system...dom bettlösa... som ju kan vara flera olika...har sina system. Det är däri skillnaden ligger. Båda modellerna syftar ju till att skicka signalerna vidare till hjärnan.

Och då återkommer vi ju till din ursprungliga fråga...om bett inte alls behövs för hästens del eller för kommunikationen...varför är användadet då så utbrett?

om bett inte alls behövs för hästens del eller för kommunikationen...varför är användadet då så utbrett?

Nodbroms?
Tradition?
Trangsynthet?
Forfining av hjalper?

Det finns lika manga anledningar att anvanda bett som att Inte anvanda bett, eller att anvanda sporrar - eller inte sporrar.

Ett bett i Ratt hander kan vara ett utmarkt satt att stodja och hjalpa en hast - ett bett i fel hander kan vara ett utmarkt satt att forstora hasten..

Sporrar pa ratt person kan vara ett utmarkt hjalpmedel - sporrar pa fel person resulterar i en skankel dov eller skankelstressad hast.

Jag tycker absolut att man kan rida bra på bettlöst. Själv roar jag mig med jämna mellanrum med att rida i grimma (bara i skritt, för mer vågar jag inte...).

Men om målet är ställt på dressyr på hög nivå (om man sen aldrig når dit är en annan femma), så tror jag inte man kan komma dit utan bett. Men det är vad jag tror idag, med min utbildningsnivå just nu. Det behöver givetvis inte betyda att det är rätt.

jag upplever dock att jag kan få en annan bättre och mer korrekt längning av överlinjen med bett än utan. (Överlinjen växer framåt/uppåt/nedåt jmft med bara utåt/framåt)

Ja precis....det handlar om vilken kunskap man har...bettet har sin kommunikation....och dressyr lärs i huvudsak ut med just bettets kommunikation....det är antagligen väldigt svårt att hitta tränare som kan ta en vidare i dressyren med ett bettlöst alternativ....den sortens förklaringar kring bettets betydelse för dressyrövningar kan jag förstå och respektera...

Tex, detta med att länga överlinjen....du som är lärd med bettets kommunikation behärskar antagligen denna övning/rörelse bättre med ett bett...medans jag, som är lärd med den bettlösa kommunikationen, förmodligen inte skulle få till det lika bra med ett bett, men för den skull kan man ju inte säga att det hänger ihop med just huvudlaget, utan det har ju helt och hållet att göra med vad man har för kunskaper och färdigheter på respektive huvudlag...eller hur? Och för hästens del spelar det ju ingen roll...så länge h*n förstår och känner sig väl till mods.

Nodbroms?
Tradition?
Trangsynthet?
Forfining av hjalper?

Det finns lika manga anledningar att anvanda bett som att Inte anvanda bett, eller att anvanda sporrar - eller inte sporrar.

Ett bett i Ratt hander kan vara ett utmarkt satt att stodja och hjalpa en hast - ett bett i fel hander kan vara ett utmarkt satt att forstora hasten..

Sporrar pa ratt person kan vara ett utmarkt hjalpmedel - sporrar pa fel person resulterar i en skankel dov eller skankelstressad hast.
:bow::bow:

Tack också för ett mycket bra inlägg ang westernhästens arbete och hur den använder sin kropp.

Han snubben med löshästarna i globen gjorde ju lite piaff i stallgången p¨å en häst som aldrig haft tyglar.

Och- nej, jag vet att det inte var i en dressyrmässig form...
Men jag undrar om det betyder att man inte KAN utbilda en häst i svår dressyr utan träns- om man är en riktigt skicklig hästmänniska. För de som pysslar med sånt har ju inget intresse av att göra saker på ett sätt som får höga betyg på tävling- för så kan man ju inte tävla. Skulle vara intressant om någon kunde prova:laugh:

Bewildered- om man som du rider med "slack" så tror jag att man tänker mindre på handen och mer på resten även om man är mindre skicklig. Svårigheten med att rida vanligt är att det är så svårt att lära sig vad som är en lagom kontakt på just denna hästen i detta tillfället. Och att det blir sånt utslag om man inte kan ha en oberoende hand.
Slak tygel är tydligt för människohjärnan! Kontakt är en jäkla gråzoon!

Men att jämföra bett med sporrar blir väl tokigt.
Isåfall skulle man säga rida utan underskänklar kanske.. Sporre/inte sporre känns mer som en jämförelse med milt bett/skarpt bett.
-Sporren befinner sig ju på samma ställe som hälen, men bettet är i munnen o det bettlösa på nosen.

Nog kan man göra det med bettlöst, tex hackamore, kapson el liknande. Men jag tycker iaf att känslan mun-hand är oslagbar.. Jag upplever att en nyinriden häst sällar är så himla rädd om munnen, medans då man sätter på ett hack håller de på att bryta ihop över obehaget tills de lärt sig hur mkt det känns.
Som att de har mer koll på vad som finns i munnen (där befinner det sig ju gräs o hö jämt o de kan gnaga på hårda saker) medans på nosryggen har de i regel bara en löst sittande grimma. iaf ingen konstant impuls som kräver gensvar.

Själv om jag känner på näsryggen är den relativt okänslig.. och jag tycker att hästarna är svårare att få avslappnade på kapson/grimma än på tränsbett.
Mina är iaf mer accepterande mot bett i olika former än bettlösa alternativ.

-Upplever det mer som att de känner mindre och blir mer stressade, över att inte hitta finliret på näsan..
Kanske det bara är så enketl att det bettlösa (på nosen) verkar direkt på kraniet, medans bettet ligger på underkäken som hästen kan röra med snabbare reflexer. Alltså snabbt öppna käken mot för att vika undan huvudet.
Ett tygeltag i en kapson ger alltså starkare inverkan på nacken medans bettet kan glidao röra sig och "släppas" av hästen. -Mindre stressmoment (vid normala fina tygelhjälper alltså..)
Tygeltagen får lixom en "mjukgörande effekt" av att bettet ligger på lanerna. Det bettlösa tar mer direkt.

Fast jag skulle mycket väl tro att det också handlar om hur man introducerar ett nytt huvudlag för hästen.

Det kan ju vara så att du inte har tillräckligt med kunskap om hur den bettlösa kommunikationen fungerar? Jag säger inte att det är så, jag bara spekulerar här.

För om vi är överens om att det inte är OK att skylla på bettet när detta huvudlag inte fungerar, utan det är handhavandet som felar, då måste vi ju även vända på steken och säga att det inte heller är fel på det bettlösa huvudlaget när detta inte fungerar...det tycker i alla fall jag.

Sen fick jag en känsla av det är det mekaniska hackamoret du syftar på, om det är så så förstår jag din (och hästens) negativa upplevelse...själv räknar jag inte ens in detta huvudlag bland bettlösa, pga dess skarphet och att det verkar med hävstångseffekt, det är inget huvudlag för en unghäst öht.

Nej inte tokigt egentligen, men det beror pa hur man anvander bettet. For mig ex som anvander bettet i majoritet som en forstarkning av tygeltryck/ben/hofter har bettet en status som gar alldeles utmarkt att jamstalla med sporrar...

Hackamore ar for mig Absolut INTE bettlost. Hackamore ar vad du satter pa pa hastar dar du maste kunna bli rejalt stark och overtydlig.

Overlag tror jag vi glommer att vi Maste anpassa varan ridning utefter bett/bettlost, hur mundelarna/nosdelarna ser ut. Tar mig sjalv som exempel - jag MASTE rida annorlunda med ett skankelbett an jag gor med ett transbett - och uppe pa det spelar mundelen mkt stor roll hur bettet inverkar pa saval hast som mina egna hander. Visst Gar det att rida pa ett skankelbett som pa ett transbett - men det ar Verkligen itne att rekommendera. PRecis som du kan forsoka rida pa ett sidepull som om det var ett transbett men det kommer inte bli ett direkt lyckat resultat det heller....

Nej inte tokigt egentligen, men det beror pa hur man anvander bettet. For mig ex som anvander bettet i majoritet som en forstarkning av tygeltryck/ben/hofter har bettet en status som gar alldeles utmarkt att jamstalla med sporrar...

Hackamore ar for mig Absolut INTE bettlost. Hackamore ar vad du satter pa pa hastar dar du maste kunna bli rejalt stark och overtydlig.

Overlag tror jag vi glommer att vi Maste anpassa varan ridning utefter bett/bettlost, hur mundelarna/nosdelarna ser ut. Tar mig sjalv som exempel - jag MASTE rida annorlunda med ett skankelbett an jag gor med ett transbett - och uppe pa det spelar mundelen mkt stor roll hur bettet inverkar pa saval hast som mina egna hander. Visst Gar det att rida pa ett skankelbett som pa ett transbett - men det ar Verkligen itne att rekommendera. PRecis som du kan forsoka rida pa ett sidepull som om det var ett transbett men det kommer inte bli ett direkt lyckat resultat det heller....

Visst är det så. Det kommer aldrig kännas likadant att rida med bett som att rida utan- varken för häst eller ryttare. Och kanske får jag ge mig och se att det ÄR skillnad. För det beror på vilken gren man ägnar sig åt. HUR man använder tyglar och vilket tänk man har i ridningen.

Men du kan aldrig tex ställa hästen korrekt utan ett bett

Här tycker jag du har fel. En kapson gör jobbet galant och i flera fall dessutom mer precist än ett bett.
Precis som sagts innan. Kapsonen verkar direkt på kraniet och upp i nacken. Ett träns kan hästen undandra sig genom att släppa underkäken eller lägga huvudet lite på sne.

nej få hästar är korrekt ställde - för det skall ske i leden mellan atlas och axis - för att frigöra kroppen för sidvärts arbete med bibehålllen balans

Vi är nog överens om att en "riktig" ställning är svår att få till.
Men det är alltså generellt, oavsett bett/bettlöst. Typ som att säga att man inte kan få till ställning på ett oledat bett. Jag skulle påstå att det bör vara ungefär lika svårt - för ställningen måste komma bakifrån och läggas som ett pussel som ska stämma ända fram till nacken. Även om du inte hade formulerat det exakt lika så tror jag vi är överens om det också - alltså att ställningen är svår oavsett bett.
Har ekipaget tvärtom enkelt för sig för en ärlig ställning, då bör även det vara fallet oavsett bett (annars kan man undra om den var så ärlig? :p ).

Bettlöst vs. bett är bara olika verktyg. Visst kan olika verktyg vara olika svåra att bruka, och olika svåra för olika ekipage beroende på vad man lärt sig för brukande och har i bagaget.
Men det är absolut inte omöjligt att med bettlöst få till ställning. Med bettlöst kan du ändå komma åt både nacke och halsens kotor, och du kommer ändå inte kunna göra allt det ställande jobbet framifrån. Du kan t o m göra manipulationer med bettlöst, skillnaden som jag ser det är att ryttaren/utövaren måste lyssna till en annan typ av känsla än den väldigt tydliga man har genom munnen.

Hur många gånger under ett vanligt ridpass tänker på på vad du gör med handen och hur hästen känns i handen??

Just i handen? Det är oftast bara om man känner något ovanligt i handen. Ovanligt svar på en signal t ex, ovant motstånd. Som symptom på något eller för att tala om vad jag behöver jobba på idag.
Men det beror såklart på vilken häst det gäller. Är det en häst som visar symptom ofta/tydligt i handen till den nivå att det är svårt att kommunicera och få till bra sökning/avslappning, då är det klart man fokuserar mer på det.
Ju fler "dåliga" symptom (kortar av överlinjen och tappar sökningen t ex) desto mer fokus på känslan i handen, för att man vill känna positiv feedback på när man är på väg åt rätt håll.

Tänker på vad jag gör med handen försöker jag göra hela tiden, men inte med något större fokus än vad jag t ex skulle lägga vid hur jag använder vikten som signal eller hur mycket jag försöker fokusera på olika detaljer i sitsens inverkan.
Sen bör man ju helst tänka på vad man gör i handen i motsatt syfte också - inte omedvetet sitta och spänna sig eller göra mer än man behöver i ren instinkt att börja "fiffla" med handen! :p

Hur många ridpass bedömer du som bra/inte bra efter hur du upplevde känslan i handen?

Jag dömer mer från helhetskänslan, men handkänslan är ju en sån del som kan sabba den. Att hästen är orolig i munnen t ex eller extra benägen att söka stöd i handen, det beror ju på något i min ridning, om inte annat (om det t ex berodde på pållens dagsform) så borde jag ju anpassat träningen efter det. Sen kan jag erkänna att jag dömer ett pass lite VÄL mycket från helhetskänslan/känslan av harmoni. Till den grad att jag ibland skulle döma ut ett ridpass som varit väldigt konstruktivt (utifrån resultatet man märker i efterhand) men att jag när jag satt och red fick kompromissa mer än jag ville med känslan till förmån för teknik.
Därför det är bra att bli filmad ibland och ha tränare som ger feedback! ;)

Man kan rida Grandprix rörelser utan tyglar- kanske inte på lika många procent-men det går. När vi säger att munnen är ett kvitto på hästen så är ju handen ett kvitto på ryttaren. Men om vi tar bort möjligheten att kommunicera med våra händer- som är människans känsligaste verkyg. Då finns det inget kvitto.

Vad blir kvittot då?
Konstigt att det finns så många bett på markanaden. I handen finns kvittot:angel: Coolt att man kan köpa ett annat kvitto!
Rider inte Alla ryttare för mycket med handen ibland???
För att det är enklast så. För att vi är vana att använda händerna?

Eller är det inte möjligt att rida korrekt utan connection mellan hand och mun?

Det anser jag inte går att svara på eftersom det helt och hållet beror på vilka värderingar man lägger i det och hur man tänker sig att "god ridning" går till.
Jag tror ju att hästen helt klart skulle tycka det, och det är väl egentligen huvudsaken? ;) Sen kommer den mänskliga faktorn in och sabbar. :angel:

Nodbroms?
Tradition?
Trangsynthet?
Forfining av hjalper?

:bow::bow: Klok som en bok.

KL
Har varit väldigt intressant att följa den här tråden. Det var längesedan jag lästen en tråd där det diskuterades med så mycket respekt. :laugh:Jag har heller inte blivit "attackerad" för mina inlägg (och hoppas det inte beror på att jag skrev ett par och missade att min kompis var inloggad när jag skrev)

Fast jag tycker jag svarat på det 3 ggr tom.

Ungefär det som jacko skriver - hästen kommer inte kunna komma upp med manken dvs välva även bröstryggen så halsen sträcks framåt. Många ser ryggen som en enhet på häst, i själva verket består ryggen av två delar på häst. Den ena kan påveras via bakdelen - den andra måste man få hästen att ta i med sin underlinje. I en enkel grundform, lätta klasser som jag redan skrivit så ja det kan du göra i grimma men skall du be om mer - nej då behövs bettet.

Du säger att du sett mycket bra ridning, enligt vems bedömning? enligt vilka kriterier? utifrån vilka mål?

Igen minns att forumet heter Klassisk Dressyr. Du börjar i fel ände i din tankekedja. Först vems klassiska Dressyr jämför du med. Ska det duga för BB, PK, CS. CC, KB WZ eller?

Nästa fråga kan man som novis bedöma vad som är bra ridning, hur skall man kunna bedömma om man inte känner igen vad som sker framför ens ögon.
Du kanske ser sådant du imponeras av - det är inte per automatik god ridning i allas ögon.

Mitt grundkriterie är att hästen kan arbeta på ett fysiologiskt vis, dvs i en pilbåge. Det gör den i en grudnform på djurjourens bilder. Men tex Hempfling som man ändå måste beundra och respektera för många saker, han tappar sin pilbåge eller hittar den inte alls. Hans hästar tänker bakåt med nacken - så fort hästen gör det så kan den inte göra det som jacko talar om. Ovanpå det så får den en massa mjölksyra i överlinjen, och det är inte bra för dess muskulatur och därför går det bort som god ridning för mig helt enkelt för att det tom är smärtsamt för hästen

Många rider, tar för givet att tränaren vet vad den sysslar med, tror att det den själv gör är rätt för den får beröm, de är helt okunnig i vad som saknas - bla ovanstående

Man måste öva sig att SE, man måste titta känna en massa för att få blick på vad som händer inne i hästkroppen - eller inte gör det, framför allt tror jag man måste ha upplevt skillnaden.

jag kan slänga in bilder, men för den som inte är van att känna skillnaden så ser de inte vad som händer inne i hals och ryggkotpelaren på hästen om de inte upplevt det själva.

Senast ändrad:

Han snubben med löshästarna i globen gjorde ju lite piaff i stallgången p¨å en häst som aldrig haft tyglar.

Och- nej, jag vet att det inte var i en dressyrmässig form...
Men jag undrar om det betyder att man inte KAN utbilda en häst i svår dressyr utan träns- om man är en riktigt skicklig hästmänniska. För de som pysslar med sånt har ju inget intresse av att göra saker på ett sätt som får höga betyg på tävling- för så kan man ju inte tävla. Skulle vara intressant om någon kunde prova:laugh:

Problemet är att folk ser på benen = piaff = applåd.

Det som jacko beskriver är den förändring i hållning som hästen måste göra för att kompensera att vi sitter på dess ryggrad.

om den inte gör den kompensationen så kommer det att blockera rörelsen i bröstryggen.

PÅ en häst utan ryttare så spelar det ingen roll, den kan trampa på rätt fint, ändå och då kan den mer uppresta halsen räcka till för att få vikten bakåt, men en ryttare tynger ned för mycket i ena ändan på gungbrädan

Du har ju suttit på en gungbräda eller hur? Om du har en större på ena sidan(=ryttaren= så måste den lättare sitta längre fram i sin ände (=hästens bakdel måste komma under mera

Observera bakdel - hästen måste bli mer kompakt mer sluten i flankkområdet. men man kan inte påverka en del i taget man måste påverka hästen som helhet.

Egentligen så är det energin bakifrån som får hästen att komma mer under sig, men hästen hittar på en massa för att inte samla sig - det är jobbigt. ngt måste hindra hästen att inte bara öka teglängden - tänk dig en pilbåge - då kan inte böja den från ena änden bara, och i hästens fall så är det inte kraften som böjer bågen (den tvådelade ryggraden) utan att saker ändrar vinkel i båda ändar.

skall titta på om jag har min bildserie kvar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama