Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag funderar vidare..
Det här verkar ju inte vara något som vi vanliga dödliga hobbyfolk reder ut.

Och har jag förstått helt fel när jag tänker att det alltså är en punkt på tungan som ska "tryckas till" (slarvigt uttryckt!) för att uppnå lösgjordheten? Ska man då påverka tungan med bettet? Det känns lite konstigt. Och alla i tråden verkar överrens om att man inte ska behöva använda bettet, så varför ha det? Hur ska man kunna påverka munnen utan att pilla med bettet eller dra eller allt vad folk nu gör? Hålla kontakt, och kontakten ska ge någon slags stimuli som lösgör? Innebär det att lösgjord och samlad ridning på lång tygel är omöjligt, man "måste trycka till" tungan lite först (jag antar att det måste göras ganska ofta?).

Funderar även om det här med framåt-neråt. Min käre ponny har väldigt låg halsansättning, han är egentligen en körhäst (fjording/islandskorsning) och går automatiskt med huvudet framåt-nedåt. En sån häst kan väl ändå inte ridas på samma sätt som en arab, eller för den delen syrrans nordsvensk som har lätt att gå med huvudet i det blå.

Oj vad frågor det snurrar i mitt huvud nu! Jag är inte så bra på teorin bakom allt, men mycket intresserad :) Ju fler gånger man kan vända på steken ju bättre!
Tur jag ska på clinic imorgon och som veckoelev i augusti, då kan jag kanske få lite praktik bakom alla tankar. Om inte annat som synintryck.

Nej nej nej

Snabbt svar

För jag är på g i säng

:angel:

Det är inget att bry sig om att det finns en punkt som lösgör nacken, det är bara extra info för den nyfikne så tänk nu inte att det är den som ska aktiveras för det gör den bara man pregar in ett bett i munnen på pålle

Det är som Susan skriver tungbensmusklerna som är största triggern och de aktiveras och skapar finlir (Sensation) om de nås med balans i balans.

Så nej det ska inte skapas några speciella bett el. dyl för att reta punkter

Kanske skulle det konstrueras handskar med inåtvända nålar

men det är en annan historia

Godnatt

:D

Haha ja ok, då ska vi se nu då.
Det är alltså någon helt annan muskel som ska lösgöras. Och detta kan bara ske med bett och en person som är lite av en gudom, eller en vanlig människa med hybris? Inte en vanlig glad entusiast?
Vad händer om denna muskel inte lösgörs? Är all ridning och träning förgäves?
Och jag är fortfarande ett frågetecken på en väldigt viktig punkt; Hur vet man om muskeln är lösgjord eller ej?
Och nu när jag ändå sitter här (det är ju sena fredagskväll!) vad innebär egentligen lösgjordhet?

Borde inte en skicklig ryttare kunna rida bra även utan bett? Jag klarar det inte, tycker att de antingen knäpper av eller lägger sig ihanden. Men om man nu ska kunna rida hästen för sitsen borde det väl inte vara omöjligt- bara svårare. Man får kanske aldrig ett bra "stöd" och man får inte samma känsla i handen.

Men det var väl inte handen som var det viktiga:angel:

Men om man känner av hur hästen arbetar genom kroppen, om man är skicklig. Då borde det väl gå???

Och som ngn annan sa. Om man inte kan rida sin häst på bett är det väl bättre att rida bettlöst medan man tränar på sin oberoende hand. För man rider väl egentligen inte med stöd på bettlöst??? Eller gör man det?

Angående framåt nedåt på häster som är byggda lite framstupa...

Jag brukar tänka att man får tänka efter vad det största problemet med hästen är. Och börja där. Så med en "framstupa" häst borde man ju tänka på bärigheten och få den att bära upp sin framdel och sitt huvud- få en överlinje och sedan tänka framåt-nedåt utan att tappa bärigheten.

Och kanske inte tänka framåt-nedåt för det blir ju lätt platt fall... Utan kanske länga överlinjen?

Borde inte en skicklig ryttare kunna rida bra även utan bett? Jag klarar det inte, tycker att de antingen knäpper av eller lägger sig ihanden. Men om man nu ska kunna rida hästen för sitsen borde det väl inte vara omöjligt- bara svårare. Man får kanske aldrig ett bra "stöd" och man får inte samma känsla i handen.

Men det var väl inte handen som var det viktiga:angel:?

Nej just det. Bra att du tog upp detta. Jag rider bettlöst, men inte för att jag inte kan rida med bett, eller för att mina hästar inte går att rida med bett, utanför att jag kan rida med bettlöst.

I den träningskultur jag anammar så tänker vi som så att människor och hästar med mindre erfarenhet oftast får ett bättre resultat med tränsbett, medans att starta en häst i hackamore (bosal) kräver mycket mer erfarenhet och känsla eftersom vi "tvingas" att lyssna på hästen och inte kan vara lika "hårdhänta". Vi kallar det helt enkelt för "horsemanship skills".

Men om man känner av hur hästen arbetar genom kroppen, om man är skicklig. Då borde det väl gå???

Och som ngn annan sa. Om man inte kan rida sin häst på bett är det väl bättre att rida bettlöst medan man tränar på sin oberoende hand. För man rider väl egentligen inte med stöd på bettlöst??? Eller gör man det?

Nej man rider inte med stöd, inte i den träningskultur jag tränar inom i alla fall. Vi rider med korta tyglar, ja, men med "slack" och till det krävs balans och långa gummiarmar.

*kl*
Det finns så klart människor som rider med stöd, både med bett och bettlöst. Skillnaden är bara att med ett bettlöst blir det väldigt uppenbart vilka problem detta "stöd" medför, eftesom hästen i princip blir helt "stum och okänslig" för andra signaler. Med stöd i ett bett blir hästen inte lika "stum och okänslig", men inte för att bettet är så mycket bättre i det avseendet utanför att bettet helt sonika "gör ont" när man tvingas "ta i" ordentligt.

Man kan tänka så här ang. stöd. Om man har en skala på 0-10 för tryck och man inte har något stöd alls i utgångsläget så börjar man ju alltid på 0. Då kan man öka trycket till 1, vidare till 2, 3 osv tills man får ett svar...

Men om man börjar med stöd på kanske 2-3 på skalan, ja då måste man ju öka till 4,5 och 6 innan man får något svar. Vad är det för vits med det?

Rider man på bettlöst så får man problemet förklarat för sig ganska omgående...eftersom en ökning av tryck inte "känns" lika mycket då, så inser man hur mycket tryck man egentligen måste ge för att få ett svar. Det är ju exakt samma tryck (sett ur hästens perspektiv) som du måste ge med ett bett om du utgår ifrån stöd, bara att det för ryttaren inte upplevs så starkt eftersom det inte behövs samma muskelkrafter för att uppnå det...men som sagt det känns lika mycket för hästen...

Så vad är bäst sett ur en hästs perspektiv?

Att rida med bett för att man inte klarar av att rida bettlöst, eller att rida bettlöst för att man inte klarar av att rida med bett?

Med rida menar jag då inte att "åka runt" på redan inlärda kunskaper utan med rida menar jag att träna/utbilda en häst, vilket inte är riktigt samma sak.

Kom på att jag också skulle förtydliga lite hur jag ser på detta med tyglarnas funktion.

Tyglarna är till för kommunikation. Signalerna från dem går via ryttarens kropp (sitsen) till hästens hjärna vidare ner till hästens hovar.

Ju mer rutinerad och säker hästen blir på övningarna och rörelserna som den förknippar med signalerna, desto mindre tyglar behövs. Kort sagt kan man säga att först förklarar vi "vad" hästen ska göra med hjälp av tyglar + säte, aldrig hur. Har hästen svårt att komma på "hur" så gör vi andra övningar som hjälper hästen att komma på hur. Vi visar vägen....men i princip överlåter vi åt hästen att komma på hur.

På sikt, när hästen förknippar sätets signaler med övningar och rörelser och förstår "vad" och vet "hur" endast utifrån dessa, används tyglarna enbart till att säga till om "att" något snart ska göras. Tyglarna säger då typ "hör upp, det kommer mera". Har man inget stöd i tygeln i utgångsläget så behövs i detta läget så orehört liten signal från tygeln att den inte ens syns för den som tittar på = fingertoppsskänsla. Det är först i detta läge som en häst (och ryttare) är mogen att introduceras med bett enligt detta träningssätt. För då behövs inga mekaniska, muskelberoende tekniker längre...då först är det dags att ta upp hästen (och ryttare) till den slutliga nivån = bett.

Jag funderar vidare..
Det här verkar ju inte vara något som vi vanliga dödliga hobbyfolk reder ut.

Och har jag förstått helt fel när jag tänker att det alltså är en punkt på tungan som ska "tryckas till" (slarvigt uttryckt!) för att uppnå lösgjordheten? Ska man då påverka tungan med bettet? Det känns lite konstigt. Och alla i tråden verkar överrens om att man inte ska behöva använda bettet, så varför ha det? Hur ska man kunna påverka munnen utan att pilla med bettet eller dra eller allt vad folk nu gör? Hålla kontakt, och kontakten ska ge någon slags stimuli som lösgör? Innebär det att lösgjord och samlad ridning på lång tygel är omöjligt, man "måste trycka till" tungan lite först (jag antar att det måste göras ganska ofta?).

Mycket intressant fundering...undrar också...:angel:

Jag tror det är här "dressyrfolket" har missuppfattat. Om hästen behövde ett bett i munnen för att kunna "slappna av och bli lösgjord" så hade den nog fötts med detta i munnen redan från början...:idea:

Sedan kan man ju fundera på uttrycket "att lösgöra munnen"....det säger ju en hel del om hur man ser på hästträning och ridning....vissa kommunicerar med "hästmunnar" andra kommuncierar men hästar och vill påverka deras "hjärnor"....:angel:

Så här säger en person (Martin Black) som tränar enligt det traditionella Californiska konceptet ang det bett (signalbett) som används i denna tradition och hur det kan "lösgöra" en hästs "kropp". (Det blir på engelska, för jag vet inte riktigt hur jag ska översätta detta på ett bra sätt till svenska.)

"When the horse learn to "roll the cricket", play with the bridle, pick it up, it will keep the jaws (käke) soft and if the jaws soft the polls (nacken) are gonna be soft and if the polls are soft they are gonna be soft through the body, through the loins (länden) and we will have better controll of the hindquarter"

Detta har ingenting med själva handhavandet av bettet att göra, utan är något som hästen själv utforskar runt bettet (man kanske kan likna det med att "tugga tuggummi" och känslan/upplevelsen med det). Bettet är ett rent signalbett som verkar "inuti" hästens mun och "cricket" är en rulle som hästen kan "leka med", detta bett används aldrig med "muskelkraft", behöver man "muskelkraft" så går man tillbaks till hackamoret.

Här är en länk till en film där han beskriver detta. Kommer en bit in på filmen, efter c:a 1 min...
http://www.youtube.com/watch?v=N5X7iss69II&feature=related

Lustigt det där med sadelgjorden.. Själv blir jag irriterad på sadlar som ligger FÖR stadigt. Ponera att sadeln hamnade lite snett vid sadling (eller att pållen pga inte helt "naturlig rakriktning" hinner skjuta sadeln aningens snett under framskrittning utan ryttare) då vill jag kunna rätta till sadeln uppsuttet, inte behöva hoppa av och sadla av. (*host* rider ju bara i bomlöst/läderbom sen många år tillbaka så lite skadad lär man ha hunnit bli! ;) ) därför spänner jag med flit gjorden så löst att den glappar vid ridning.
Visst kan man se det som en nackdel eftersom det blir mycket mer fel om man råkar väga över för mycket åt ett håll, men jag ser fördelen med att få det kvittot, och att kunna flytta tillbaka OM det råkar bli fel, som mycket övervägande mot sadlar som i sig är mer stabila! :p
Med reservation för att jag inte frågat hästen utan fritt tolkat hästens reaktioner av olika sadlar och hårt spänd vs. mittemellan eller löst spänd gjord! ;)

Allmänt:
Jag förstår helt och fullt att man reagerar på "min häst kan inte ha..." eftersom det som sagt är ytterst sällan som en häst t ex inte KAN ha bett i munnen. Ska vara pga en skada eller så då.
Men jag tror å andra sidan det är lätt att missuppfatta, eller för någon att använda en slarvig formulering som missuppfattas.

Om det är en markant skillnad i motvilja/spänningsgrad mellan olika bett eller mellan bettlöst/bett. Då anser jag att man knappast gör hästen och hästens fysik gladare av att propsa på det som ger mer spänning. Oavsett vad "spännings-alternativet" innebar för typ av bett. Sen om det är hästmunnen som inte tyckte det hade där att göra (fysiskt, munnens utformning eller kanske pga tänderna), människans användande av det/bristande balans, eller att det ÄR ett riktigt kasst bett för en hästmun utifrån konstruktionen, det ser jag som underförstått att något beror det såklart på. Med tanke på att det ofta är svårt att säga exakt vad det beror på skulle jag inte utesluta något helt men inte heller till 100% säga att det beror just på EN sak mer än i undantagsfall.

Trots det tycker jag det är mycket begärt att man ska behöva förklara sig när man provar och sedan går på hästens reaktion - det här gillade den bättre än ****, den blev mer villig att svara och mer avspänd. Det borde räcka.
Sen är det såklart bra att klura över varför, vilket jag faktiskt tror att de flesta gör, iaf utifrån de som skrivit på buke (det kanske är de som faktiskt är intresserade av hur bettet inverkar? :p ).
Så länge man satsar på att utveckla sig själv för hästens skull om inte annat, och så länge man har hästens välmående som utgångsläge i första hand för val av utrustning, då tror jag ändå det blir bättre än att propsa på att alla ska använda samma.

Men att alla "ska kunna" använda samma är en annan grej. Då blir det mer en ryttarförmåga-mätning! ;) Själv tycker jag det vore jättekul om alla helt plötsligt "skulle kunna" rida på bettlöst och ändå kommunicera på likvärdig nivå, först då skulle jag tycka det var något fördelaktigt hälsomässigt ur hästens synvinkel med den ryttarförmåge-mätningen! :devil: Men ganska långsökt, precis som jag tycker det är att alla "ska kunna" använda en viss standardutrustning oavsett vad det gäller.

Allmänt:
Jag förstår helt och fullt att man reagerar på "min häst kan inte ha..." eftersom det som sagt är ytterst sällan som en häst t ex inte KAN ha bett i munnen. Ska vara pga en skada eller så då.
Men jag tror å andra sidan det är lätt att missuppfatta, eller för någon att använda en slarvig formulering som missuppfattas.

Om det är en markant skillnad i motvilja/spänningsgrad mellan olika bett eller mellan bettlöst/bett. Då anser jag att man knappast gör hästen och hästens fysik gladare av att propsa på det som ger mer spänning. Oavsett vad "spännings-alternativet" innebar för typ av bett. Sen om det är hästmunnen som inte tyckte det hade där att göra (fysiskt, munnens utformning eller kanske pga tänderna), människans användande av det/bristande balans, eller att det ÄR ett riktigt kasst bett för en hästmun utifrån konstruktionen, det ser jag som underförstått att något beror det såklart på. Med tanke på att det ofta är svårt att säga exakt vad det beror på skulle jag inte utesluta något helt men inte heller till 100% säga att det beror just på EN sak mer än i undantagsfall.

Trots det tycker jag det är mycket begärt att man ska behöva förklara sig när man provar och sedan går på hästens reaktion - det här gillade den bättre än ****, den blev mer villig att svara och mer avspänd. Det borde räcka.
Sen är det såklart bra att klura över varför, vilket jag faktiskt tror att de flesta gör, iaf utifrån de som skrivit på buke (det kanske är de som faktiskt är intresserade av hur bettet inverkar? :p ).
Så länge man satsar på att utveckla sig själv för hästens skull om inte annat, och så länge man har hästens välmående som utgångsläge i första hand för val av utrustning, då tror jag ändå det blir bättre än att propsa på att alla ska använda samma.

Men att alla "ska kunna" använda samma är en annan grej. Då blir det mer en ryttarförmåga-mätning! ;) Själv tycker jag det vore jättekul om alla helt plötsligt "skulle kunna" rida på bettlöst och ändå kommunicera på likvärdig nivå, först då skulle jag tycka det var något fördelaktigt hälsomässigt ur hästens synvinkel med den ryttarförmåge-mätningen! :devil: Men ganska långsökt, precis som jag tycker det är att alla "ska kunna" använda en viss standardutrustning oavsett vad det gäller.

Instämmer helt och fult...:bow:

Hoppas det inte uppfattas som att jag är en bettmotståndare...för det är jag verkligen inte...jag är bara motståndare till bettlöstmotsåndarna....dom som hävdar att det inte går att rida tex dressyr utan bett....dom som inte inser att ridning handlar om kommunikation...vare sig det sker med bett (via hästens mun) eller med ett bettlöst (via hästens nos/huvud) så handlar det ju faktisk om förmågan att lära hästen vad signalerna betyder....utan att skapa frustrering och obehag för hästen..:idea:

Att påstå att en häst inte skulle kunna utföra vissa rörelser/övningar på ett specifkt sätt utan tex ett bett...är verkligen att nedvärdera hästens förmåga och kapacitet...:confused:

Neejneejneeej.. Jag menade min kommentar om akupunkturbettet som "jag kommer nog inte bry mig om akupunkturpunkten pa tungan forran folk skapar akupunkturbett sa jag far nagot att braka om" typ, inte pa ett positivt satt! :)

Ang mulebits dock sa finns det, bett med taggar, himla otrevliga saker. Handskar med inatvanda nalar tror jag pa! Eller mer ridovningar med vattenkoppar! :D

Det kan vara som sa att jag sjalv just nu formanskligar hasten lite, men lat oss fundera pa den mkt kansliga tungan pa hasten. Den ar ju otroligt kanslig om jag minns mina nervandar ratt, och om hela den ska "stimuleras" for att slappna av kakar och nacke osv i en positiv cirkel - borde inte detta kunna uppnas genom just overanvandning av bett med (tanker har pa smartreaktionerna - endorfin release)? ((ska man kanske inte heller skriva pa buke nej.. >.<)

Aprapa sadelgjorden, har dras den at allt vad vi kan (mer eller mindre lol) + bakgjord. Men bladsadlar vs klassiska sadlar vs bomlost ar lite olika universum. Hur hart vi drar at gjorden beror pa vad vi ska gora, men vid ev dragande utav boskap kravs det att vi drar at rejalt, det Sista vi vill ar att sadeln ska rora pa sig eftersom draget forst blir Bakat - sedan frammat, eftersom vi aven har bakgjord samt brosta (safety first!) sa har vi tagit alla forsiktighetsatgarder vi kan for att se till att sadeln inte hamnar runt flankerna eller dras over hastens nacke. Meeeen.. rider vi "bara" omkring t.ex. i en padock sa ar gjordarna losa, inte sa att de glappar eftersom att bara riskera att en w-sadel hamnar under buken pa en hast ar = idioti och instant disaster men inte hardare an det behovs nar varken hast, sadel eller ryttare utsatts for nagon "tredje kraft" sa att saga.

Fiador:
jag tror du ar inne pa nagot dar att man kan utfora samma rorelser med bett som utan - overlag tror jag folk fokuserar mkt pa bettet for att det ar vart undermedvetnas "nodbroms". Och lite for att "det ar sa det ska vara", kan vi da spinna ett nat av overtygelse kring denna "heliga graal" som namns i traden dar man Bara kan na Det Dar samspelet via bettet forsvarar det ju bruk av bett - aven om det kanske inte Verkligen behovs.

"det är så det ska vara"

Där fick du verkligen huvudet på spiken! För jag har fortfarande inte fått något svar på min fråga om ridning utan bett skulle vara mer eller mindre förkastligt i och med att man inte kan lösgöra munnen, vad det nu innebär?
Tvärtom verkar fler och fler säga att det inte är något man sysslar med och att man precis lika gärna kan ta ut bettet och ändå uppnå samma kvalitet på ridningen. Dessutom, tyglarna ska väl ändå inte användas så varför är bett så viktigt?

Jo, jag förstår var diskussionen hamnade.
Mitt frågetecken är fortfarande;
Lösgjord mun? Varför måste det göras via ett bett? Hur uppnår man det, med eller utan hjälpmedel?

Tänk på att det är ett franskt begrepp just att "lösgöra munnen"- det finns inte i min ridstil.

Om jag tolkar true_blue rätt så handlar det bara om att lära hästen vad vi vill med bettet

lirkar jag på vä tygel så - följ med, typ, sedan finns det enligt den franska skolan flera olika sätt att inerka i hästens mun. Jacko brukar skriva om "clownmun" där man påverkar hästen i mungipan, är man kan locka hästen att sänka halsen - och visst funkar det, särskilt stillastående

Själv är jag inte jätteförtjust i den franska skolan då den fokuserar för mycket vid munnen och för lite på positionen efter mitt tyckande.

Mun utan säte - blir bara jobbigt för hästen, jag tycker 99 procent av alla ridproblem i alla fall kommer pga av ryttarens bristande förmåga att koordinera till häst, elelr snarare att hantera sin kroppsmassa på ett rörligt föremål

Jag tycker att komma åt tungan kommer efter grundformen där kan man med en kram uppmuntra till att ta i mer med underlinjen än överlinjen

Varför med ett bett - för att det är det enda som inverkar på tungan

De flesta kommer inte till en sådan balans att de har nytta av ett bett.

Men du kan aldrig tex ställa hästen korrekt utan ett bett

vet inte om det var svar - är inte säker på att jag förstod frågan

De flesta hästar på hobbynivå är faktiskt gnälliga och pipiga. "Nej, varför ska jag DET?!", "Du sitter lite snett, glöm att jag tänker göra det du vill!", "Tack för erbjudandet, men det där tänker jag inte hoppa på!", "Ååh, vad jobbigt!". ;)

För det är sådana hästar vi har råd att köpa, och sådana hästar som vi hobbyryttare lyckas "ta fram". (Sen finns det ju de ryttare som inte ställer krav på hästen utan lullar runt, och då gnäller ju hästarna inte!)

Så tolkar iaf jag DJ:s inlägg, och jag är av samma åsikt. Mitt djur är avlat för dressyr och han är byggd ändamålsenligt. Men nog sören är han gnällig ändå. :D nej han är häst och vill bli behandlad med respekt

Man ser ju på riktigt begåvade hästar, hur de nästan gör "för mycket" i relation till vilken muskeluppbyggnad de hunnit få. Det är de hästarna som går riktigt långt i klasserna eller kanske kommer till unghästchampionaten.

:bow::bow::bow:
Exakt. En bra häst (ognällig och ambitiös) han bjuder till, han hjälper ryttaren, han anstränger sig tills han dör. Hamnar man snett så lyfter han rätt dig för att han ska kunna göra rörelsen utan att man sitter i vägen.

Men som sagt var, sådana är inte billiga och finsn inet i så många exemplar.

men hallå i vilken drömvärld bor du?

Om vi sammanfattar tradens vindlingar hittills tror jag vi enats om foljande....

En mjuk och avslappnad mun ar resultatet av mjuka balanserade hander, som ar resultatet av en balanserad ryttare som (i ditt och mitt fall - bor kunna parera hasten med sin egen balans vid behov) i sig har en stark "egen balans"....

Alltsa: for att bli battre ryttare borde vi gora fler balansovningar, bade PA hasten och AV hasten? (man maste alska kedjereaktioner ;))

Jag håller med i sak, men vill modifiera.

En avslappnad mun är ett resultat av en oberoende sits så hästen aldrig blir inverkad i munnen ab olyckshändelse, eller på måfå utan med avsikt.

massor av ryttare kan vare sig rida lätt, trava eller galoppera utan att oavsiktligt inverka i munnen

Av den anledningen fick mina elever lära sig rida på riktigt lång tygel :devil: och bara göra koordinationsövningar

Varför med ett bett - för att det är det enda som inverkar på tungan

De flesta kommer inte till en sådan balans att de har nytta av ett bett.

Men du kan aldrig tex ställa hästen korrekt utan ett bett

Den eviga frågan (jag är en nyfiken jäkel :D): Varför?
Varför måste man inverka på tungan?
Varför ska man ha bett om de flesta ändå inte har nytta av det?
Varför kan jag inte ställa hästen korrekt utan bett?

jo.. sa langt ar jag absolut med.. men jag funderar pa den rent psykologiska aspekten, alltsa, stressad/oglad hast som vid "visat ogillande" snorper ihop kaften (bade med och utan bett) kan man verkligen tillskriva rent ridteknisk bettanvandning kapaciteten att fa dessa att slappa efter Bara pa ren "bettanvandnings teknik"? Det maste val andock ga till viss del hand i hand med en hast som ar bade tillfreds fysiskt som psykiskt i sitt arbete?

Om det nu inte ar sa att det finns "triggerpunkter" rent fysiskt i hastens mun som Om man kommer at dom i samband med ev ovrigt muskelarbete ger en vadkallarnidetnuigen biomekanisk reaktion?

Jag håller med du - man kan inte börja i munnen - man måste hitta bäckenet så hästen känner sig trygg i sin balans innan man kan böra kommunicera i munnen.

Om du rider western så är du ju jättemedveten om att hästen använder sin hals som balansstav. man kan inte begära att hästen skall ge upp den - utan att lära den ett fullgott alternativ först

tror man det så har man inte insett sammanhangen i ridning dvs är på en rätt låg nivå

Den eviga frågan (jag är en nyfiken jäkel :D): Varför?
Varför måste man inverka på tungan?
Varför ska man ha bett om de flesta ändå inte har nytta av det?
Varför kan jag inte ställa hästen korrekt utan bett?

Av samma anledning som en hylsnyckel är ett mer precist verktyg än en rörtång :D

Tänk såhär

bettöst påverkar halsen på av hästen valfritt sätt
tränsbett påverkar huvudets position
stången kan påvekra en specifik led, förutsatt att hästen tränats hålla ihop resten av koippen först

Det deprimerande med ridning är att lyckas du behärska en nivå ,så inte kan du vara glad för det - utan du blir bara uppslängd på en svårare nivå, och får på så sätt bara börja om från början :mad: för det är helt nya krav på denna nya nivå. När man nått upp ett visst antal nivåer så inser man hur många nivåer det är kvar, och att man kanske inte ens nått halvvägs :o

Det är inte uppmuntrande för man kämpar ju som en dåre på level X och ingen har sagt en att det är faktiskt inte bara på denna nivå som du skall lära dig, utan ju mer utbildad hästen är ju svårare nivåer hamnar du på

hästen är ingen maskin, snarare ett sinnrikt dataspel, som ställer större och större krav på dig som ryttare, mest för att - ju mer du lär dig - ju mer medveten blir du om de problem som finns i vägen

Senast ändrad:

Men jag förstår fortfarande inte! Jag ser inte varför jag inte kan ställa och böja med bettlöst, jag gör det ju själv dagligen!
Och en följdfråga; vad menar du med bettlöst? Det finns ju många många många alternativ. Det är även stor skillnad på sidepull och sidepull tex. Jag upplever att jag kan ha tillräckligt stor precision med mitt sidepull. Min häst (och alla de hästar jag ridit utan bett) förstår när jag vill ändra deras huvudposition. Påverka enskilda leder genom en stång, hur då?

Många tankar :D Jag får helt enkelt inte ihop det.

Haha ja ok, då ska vi se nu då.
Det är alltså någon helt annan muskel som ska lösgöras. Och detta kan bara ske med bett och en person som är lite av en gudom, eller en vanlig människa med hybris? Inte en vanlig glad entusiast?varför inte en ryttare med en självständig sits, förmodligen ödmjuk för det orkar man inte lära sig om man har hybris - inte tillräckligt med tålamod
Vad händer om denna muskel inte lösgörs? Är all ridning och träning förgäves?
nej man du kommer inte upp på nästa nivå, skulle säga att här handlar det [ om skiljelinjer mellan lätt och medelsvår =lösgöra munnen. medelsvår och svår =lösgöra atlas/COLOR]
Och jag är fortfarande ett frågetecken på en väldigt viktig punkt; Hur vet man om muskeln är lösgjord eller ej?
Och nu när jag ändå sitter här (det är ju sena fredagskväll!) vad innebär egentligen lösgjordhet?

googla eller sök på buke på losgelassenheit

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama