Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag kanske ska söka mig till ranchhästvärlden :d Där verkar det finnas många tankar jag håller med om, även om jag inte köper allt. Men överlag verkar det vara en inställning jag håller med om.

Nu skulle jag vilja komma tillbaka till ämnet lite!
Upplys en okunnig, hur vet man om hästens mun (antar att det är käkar/käkmuskler ni syftar på?) är lösgjord?

Nagon sa en gang till mig att en hasts mun ska vara som "att skara smor med en varm kniv" nar det ar ratt. Mjuk, foljsam, inget motstand, stilla och lugn. Det ar val vad jag kan anse vara en "bra" hastmun. (Sen vill jag inte kalla det "losgjord" utan avslappnad och lugn) Jamfor sjalv lite, jogga runt i vardagsrummet med kakarna hart ihop pressade och kann hur din kropp kanns, sa slappnar du av i kakarna och later munnen oppna sig litelite, avslappnat, och joggar runt en stund till o kann hur kroppen reagerar :) (Och du ar sa valkommen hit sa, fast vanta tills vi har en gaststuga ;))

Är det bara det man menar? Men varför behövs då bettet för att åstakomma det?
Det är så jag upplever att min ponny är i körningen och vid ridning på stång. Är hans "mun lösgjord" då? Jag blir nog bara mer förvirrad... :confused:

(Kanske dyker jag upp en dag ;) )

tro mig.. termen med en "losgjord mun" forvirrar mig med............... o0 har aldrig stott pa det innan, men det ar sa jag tolkar det. :) Sakert nagon av de andra som kan ge en vettigare forklaring..

Det som kants sa som tydligast for mig ar nar man "hittat hem" med samling, ett bett hasten trivs med, och balansen har kommit dit den ska. Lite som ett "betyg" pa att jag borjat komma at ratt hall med det hela.

Jag kanske ska söka mig till ranchhästvärlden :d Där verkar det finnas många tankar jag håller med om, även om jag inte köper allt. Men överlag verkar det vara en inställning jag håller med om.

Nu skulle jag vilja komma tillbaka till ämnet lite!
Upplys en okunnig, hur vet man om hästens mun (antar att det är käkar/käkmuskler ni syftar på?) är lösgjord?

Nu kastar jag mig ut i det okända, men undrar om det inte har med tungbensmuskeln att göra.

Jag har läst väldigt lite om detta men om du kan få den att slappna av via tungan så kan du komma åt hela underlinjen på ett annat sätt, och det blir mer finlir

Men där är ändå inte många ryttare och man behöver ha en självständing sits för att kunna ha en oberoende hand som kan syssla med sådant i alla fall

Djurjouren hade ju fina ridbilder i grimma, det är väl en bra början

jag tro fio mest reagerade på att folk säger min häst kan inte ha bett, när det snarare heter, jag kan ännu inte rida med tränsbett, detta är deffinitivt inte ett nybörjarproblem så, utan ett balansproblem. För min tränare så kan man få bakläxa ang bettet även om man så är på medelsvår nivå eller mera

Bettproplem är i 99.9 procent av fallen balansproblem hos ryttaren.

Väldigt mycket bättra att hålla balansen i grimman än i hästens mun

På "min tid" fick man hålla sig i manen o t o m som Flash skrev-göra knut på tygeln o träna balans. Fick även hoppa studs i jockeyläder o armarna rakt ut.

allt för att inte hålla balansen i tygeln.
Vad händer den dagen man byter från att hålla i grimman till bettet?
Jo hästen kommer inte att "tycka om det"

Sådär kan du ju inte skriva utan prickar fattar du väl :devil:

:rofl: nu fick du mig att ga tillbaka o lasa for o dubbelkolla att inget ploppat ut lite "ekivokt" :D

Axel: Sant fick vi "yngre" gora med.. och det ar nagot jag kommer satta i system har sa snart jag far tummen ur o bygger lite studshinder. Hoppas, och tror, att det fortfarande anvands i lektionsridningen! (Aven om fler kanske borde gora det for sig sjalva hemma i trygghetens lilla vra..)

Tror dock att rider man i grimma ar man sa medveten att hasten "kan dra" hur den vill att man inte satter samma balans och "kontroll" i handerna utan utvecklar annat i sin ridning som broms och "korrigerande" (kommer inte pa ett battre ord...)

Vi hade aldrig sådana övningar(tygel i knut) i min ridskola, möjligen nån gång ibland och det gör ju inte så stor skillnad.
Men ridningen var fokuserad på de olika gångarterna, vägarna och rörelserna. aldrig någon fokus på att bända ner huvudet som det är idag..

De flesta hästar på hobbynivå är faktiskt gnälliga och pipiga. "Nej, varför ska jag DET?!", "Du sitter lite snett, glöm att jag tänker göra det du vill!", "Tack för erbjudandet, men det där tänker jag inte hoppa på!", "Ååh, vad jobbigt!". ;)

För det är sådana hästar vi har råd att köpa, och sådana hästar som vi hobbyryttare lyckas "ta fram". (Sen finns det ju de ryttare som inte ställer krav på hästen utan lullar runt, och då gnäller ju hästarna inte!)

Så tolkar iaf jag DJ:s inlägg, och jag är av samma åsikt. Mitt djur är avlat för dressyr och han är byggd ändamålsenligt. Men nog sören är han gnällig ändå. :D

Man ser ju på riktigt begåvade hästar, hur de nästan gör "för mycket" i relation till vilken muskeluppbyggnad de hunnit få. Det är de hästarna som går riktigt långt i klasserna eller kanske kommer till unghästchampionaten.

:bow::bow::bow:
Exakt. En bra häst (ognällig och ambitiös) han bjuder till, han hjälper ryttaren, han anstränger sig tills han dör. Hamnar man snett så lyfter han rätt dig för att han ska kunna göra rörelsen utan att man sitter i vägen.

Men som sagt var, sådana är inte billiga och finsn inet i så många exemplar.

Jo, jag förstår var diskussionen hamnade.
Mitt frågetecken är fortfarande;
Lösgjord mun? Varför måste det göras via ett bett? Hur uppnår man det, med eller utan hjälpmedel?

Ang att rida med knut på tyglarna;
Det gjorde man på min tid också (ca 10 år sen jag slutade på ridskola). Minns inte om jag hoppade så, men förmodligen. Balansridning var ganska vanligt.
När ridskolan fick ny ägare blev det andra toner. Minns hur den gamla ridskoleläraren försökte skrämma alla elever att byta ridskola (där han fått anställning) genom att berätta om hur elak den nya ägaren var, att man absolut inte fick använda fötter eller händer i ridningen.
Han hade rätt ;) Väldigt många slutade, för nu blev det plötsligt tankearbete bakom ridningen! Hon var otroligt duktig. Jag minns en lektion när hon skickade ut vår lilla ridgrupp på terrängbanan (tre pers), satte mig på en hästtyp hon visste att jag hade svårt för, pekade mot en slinga och sa "galopp, om du rör tyglarna får du stryk" :D Det var fantastiskt kul, en riktig utmaning!
(Och btw, jag klarade det med galans ;))

Exakt. En bra häst (ognällig och ambitiös) han bjuder till, han hjälper ryttaren, han anstränger sig tills han dör. Hamnar man snett så lyfter han rätt dig för att han ska kunna göra rörelsen utan att man sitter i vägen.

Men som sagt var, sådana är inte billiga och finsn inet i så många exemplar.

En sådan häst har jag aldrig suttit på. Är avundsjuk på dig som fått testa. Kan tänka mig att det inte blir fler halvtradiga halvblod, småtrippiga isisar eller spattiga travare för din del? :D

Stjal min egen knapp har..

Det gamla talesattet "Handen gor bettet" ar sa otroligt viktig - men det ar inte Bara det. Det handlar om att hasten skall trivas med bettet, vara "ok" med det. Provade ett mildare bett pa varan gammelman - noll styrning, noll bromst bara en asfrustrerad herre som Verkligen inte var glad alls! For att pa sitt forra bett vara super tillags och jattekanslig, mjuk och fin. Samma ryttare.. sa allt det var var just Bettet. Varfor braka med honom for att folk sa at mig att han "borde" trivas pa det bettet nar han med all onskvard tydlighet upplyste mig om att han Hatade det?

Som jag ser det rider valdigt manga svenskar med "handbromsen i", dvs Gas fran satet, men handbromsen islagen. Teorin om att "rida hasten in i handen" ar en tveeggad dolk tror jag. Sen, uppe pa det, blir det latt hant att man stirrar pa "borden" i synnerhet om man ar salig i sin tro och da blir man latt valdigt narrowminded - vilket ar det varsta som kan handa ens hast!

..och for ovrigt - vi ar val vuxna manniskor i traden, inte sant? Slapp de personliga diskutionerna! Det drar ner en i ovrigt intressant diskution pa en niva som ar allt annat an angenam eller intressant.

Jag uppfattar det som att en hård stilla hand inte förstör så många hästar som en bändande, sågande, grejande hand.
En ryttare som drar är lättare att vänja om än en som bänder.

Hehehe, nej inga mer tråkiga hästar.
Jag är avundsjuk på mig själv ibland. Tyvärr är han inte till salu:-(

Men bra hästar finns i alla raser. Det finns PRE som känns värre än en travare tex:crazy:
Min favorthäst förutom skolhästen är Menorcahäst. Den är inte högt utbildad men den har ALLT, jag är kär.

Jag har nog ingen rasbegränsning tror jag. Psyke som en travare/islandshäst och ridbarhet som en gud:-).
3 gångarter, inte 85 som en islänning :-)

Och högt utbildad. Tror ni man hittar en sådan billig på blocket:-)

Andra det till en: Stilla hard hand vs en rorlig hard hand.

En mjuk stilla hand ar att efterstrava, men en rorlig mjuk hand ar inte daligt.

En stilla hard hand verkar resultera i segdragen/frammattung ovillig hast.
En rorlig hard hand verkar resultera i en bettstressad, men munhard hast i vissa fall sa till den extrem att den blir tygeldov.

Sa jag upplevt det i alla fall, det som verkligen kan stalla till det med en rorlig och hard hand ar att hasten forvantar sig rycken och draget och varjer sig/forvantar sig det aven nar en ryttare med mjukare hand sitter upp.

Ater igen kan vi ta min marr som exempel, "halvhalterna" vad dm stora rorelser. An i dag om du ens tanker tanken pa att rora dina hander rytmiskt hoger/vanster i millimeter (ner till lillfingerrorelser alltsa) borjar hennes huvud gunga sida till sida. I hennes fall var det Rorliga och Harda hander som stallde till det och hon var milt uttryckt ovillig.

På "min tid" fick man hålla sig i manen o t o m som Flash skrev-göra knut på tygeln o träna balans. Fick även hoppa studs i jockeyläder o armarna rakt ut.

allt för att inte hålla balansen i tygeln.
Vad händer den dagen man byter från att hålla i grimman till bettet?
Jo hästen kommer inte att "tycka om det"

Ja armarna rakt ut i studsserier med fötterna i stiglädren istället för stigbyglarna, det minns jag. Det var superb träning. Förr red man ju mer ut i terrängen på ridskolan oxå. I dag ser jag aldrig några göra balansövningar på ridskolan, folk har ju överlag sämre balans idag oxå. Egentligen har jag inte släppt balansövningarna särskilt mkt , vi tränar ju mkt terräng utan att hålla i tygeln. Balans i min sport är ju A och O

Unghästen och jag

30777587.jpg

För att när man landar efter ett större nerhopp så kan man inte hålla hästen i munnen utan det handlar bara om egen balans annars trillar man framlänges och stör även hästens balans som då druttar omkull i värsta fall

Hille och jag

19912218.jpg

18492243.jpg

Nu kom vi in lite OT på balans här kanske men som någon sa bewilded? så har ju balans mkt med ryttarens hand att göra.

Sådana övningar har jag också fått göra på min ridskola där jag började som 22-åring. (Härom året med andra ord... :D). Studs med knut på tyglarna, hålla händerna på hjälmen över studshindren osv osv. Longerad utan tyglar och stigbyglar.

men inte fan hjälpte det mig. :o Det KAN givetvis hända att jag är tidernas största o-talang, men jag tror man hade behövt det VARJE ridpass i ett år, innan man fick ta tyglarna. För min del räckte det iaf inte med "då och då". Alla andra lektioner gick ju ut på att få hästen "i form". (Och jag lyckades aldrig fatta det här med bakdel och rygg, bara halsen...)

Ar det inte spanska ridskolans elever som longeras varje dag i typ ett ar innan de ens far rora tyglarna? (hejsan OT igen lol, eller ja, kanske inte, det ar ju eg ett valdigt brett amne det hela.. ehrm) O du, jag maste saga, att hade jag varit min mamma nar jag gick pa ridskola sa hade jag tvingat mig sjalv att sluta!! STACKARS hastar vad de fick sta ut med! Horribel sits, ingen balans, fladdriga hander... Usch! (Men taaack kara ridskoleponnyer for allt ni larde mig!)

Fio, jo, balansen Ar ju a och O i allt egentligen, en tanke som slog mig just nu, har ar det "bruksridning" ala ranch som galler, dvs vid behandling av stutar och annan boskap ropas dom och dras - nagot som ar vasentligt da ar att ryttaren i sig sjalv har en sadan balans att han kan Utan att tappa SIN balans, forflytta sig at vanster for att parera upp den extra vikten det blir pa hoger sida. Valdigt annorlunda i jamforelse med den klassiska ridningen - men balans och Mycket viktigt none the less. Aven valdigt viktigt att hasten i sig sjalv ar valbalanserad, annars blir det bara ett enda stort kaos.

Sa kanske ska vi borja gora skillnad mellan Sits i balans och Individuell balans i "paret" sa att saga? En balanserad sits ar ju a och o i den mesta ridningen, men som ranchropingen ex. ar det en Flyttbar balans man efterstravar. Rider man fran punkt a till punkt b efterstravar man den raka balanserade sitsen, men just nar det ska jobbas maste balansen vara dar - men stabil nog for att kunna "ommobleras", aven i all hast OM nagot skulle ga at fanderns. (Jaja jag vet, klassisk ridkonst har NOLL med roping att gora - men balansen och rorligheten i balansen ar val ganska intressant under topicen? annars far ni skalla pa mig..) (Tillagg: tanke gangen ar alltsa att en Balanserad ryttare med en balanserad hast SKALL kunna sitta "off centered" utan att ta balansen i tyglarna... altlsa, kan man sitta pa sniskan, styra sin hast, dra en kossa efter sig, utan att soka extra stod i handen... sa Borde det egentligen inte vara saaaa svart att sitta rakt pa hasten utan att balansera sig med tyglarna?)

Senast ändrad:

Aha du började för sent mao ;)

Jag var ju 10 år när jag började rida på ridskolan och sedan ett halvår efter kanske så började vi med dessa övningar, kan nog minnas att vi höll på med det ofta. Vi red barbacka oxå en del och skulle fånga en fjäder som ridläraren hade som typ jakt. vilket innebar att vi fick lära oss styra med vikten och balansen och ha händerna fria för att fånga fjädern. Vi hade faktisk även en typ av hubertusjakt på ridskolan.

Ja men denna ommobilisering av balansen som du måste göra i ranchropingen kan ju jämföras med hur vi i fälttävlan måste kunna balansera om oss om hästen går i ett hinder eller tappar ett ben eller kasar ner från ett nerhopp eller vad som nu kan tänkas hända. DET gör ju att man måste ha en grym egenbalans för att kunna balansera tillbaka hästen sas.

Nä jag känner oxå att det inte har med klassisk ridning att göra :o

MEN det ger bra förutsättningar till att kunna rida dressyr i balans utan att ha ett behov av att hålla kvar hästen i tygeln iallafall :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022