Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Det skulle vara roligt att veta vem du är "bakom nicket" och vad du har för erfarenhet när du skriver en sån sak.
För om det är så för dig, så skulle jag bli otroligt glad om du ville testa min häst och se om det fungerar.

För om det är så "enkelt" som du påstår så tänker jag sälja hästen, sadeln, tränset, hjälmen och hela kittet och ALDRIG MER sätta mig på en häst igen.

och det här är inte ironi eller något tomt prat utan så känner faktiskt jag. Är jag så jävla rudis på att rida så tänker jag inte göra det.

Det här var det märkligaste...

Hur tänker du nu?

Om det finns en ryttare som rider bättre än dig så tänker du lägga av att rida :confused:

Jag kan sätta flera miljarder på att det finns mängder med ryttare därute som rider bättre och att det faktiskt är just "så enkelt" för dom.

Inte kan man sluta rida för det ? Det verkar konstigt...

Då skulle inte många rida idag.

Vart bor du?

Tycker DU Ja...

Och jag uppskattar om du ej skriver det som om jag hade problem med bett eller häst för så är ej fallet. Alls. Jag kan använda både och presenterade endast vilda funderingar.

Men såklart var du tvungen att vända det. Åter.

BS.

/

Är det här samma som när du påstår att du har lärt hästar börja galoppen med det andra benet :rofl::rofl:

:o :o

Ojdå, jag menade inte så.
Jösses, jag är bara en gräsrot.

Men jag har ridit i hela mitt liv, haft hästar, jobbat med hästar, ridit för tränare etc. etc. Sista tre åren har dock varit ganska stiltje, började om i höstas. Men mitt självförtroende och självkänsla som ryttare är rejält törnat, mycket av den respons jag får från hästen varje dag. :crazy:

Jag tvivlar jättemycket på min egen förmåga och när jag dessutom läser såna "självklara" sanningar som Axel skriver att "det går fort" och "är enkelt" bara man gör rätt, så känner jag att jag inte kan göra rätt.
För onekligen kan jag inte et eftersom jag inte får det att fungera.

Och då känner jag att varför ska jag då hålla på och plåga min häst och utsätat den för en massa "konstigheter" som den kommer att lida av i framtiden?

Jag borde i öht. inte läsa/skriva på det här forumet för det ger mig griller i huvudet och ångest över min egen oförmåga.

Då tycker jag det är ett mycket bra och moget beslut att inte ha bett. Fler borde välja den lösningen!

KAN ridas på bettet kan de flesta men det blri ngen kvalitet och hästen vågar inte bjuda till och söka stöd så de kommer sällan till riktig ridning.
Jo det frstår jag, men jag menar att den inställningen att hästen har problem med bett eller inte trivs med bett läser jag ofta här i olika forum, men jag träffar inga ryttare som säger samma sak irl. Därför undrade jag hur vanligt det egentligen är.
Jag har ganska många ekipage i min hästkrets som verkligen hatar bettet. Några har lyckats hitta nån form av kompromisslösning som hästen hatar mindre, det är ju tvunget för att kunna tävla.
Det låter tråkigt.
Sen har jag ett antal som påstår att hästen inte gillar bettet men det märker jag inget av. Verkar mer som att deras ägare betraktar bettet som en stor fara i en hästmun.
Så kan det säkert vara.

Det jag reagerar desto oftare på är HUR ryttare använder betten. Det är många som inte vet hur olika bett påverkar hästen och hur de egentligen ska använda bettet.(handen) Det saknas endel i utbildningen av ryttarna när det gäller bett tycker jag.

Jag har också samma upplevelser från ridskolan (60- och 70-talen) men tror inte det är särskilt vanligt idag. Jag slutade själv rida på ridskola 1999 och där förekom inte alls sådana övningar på nybörjarlektionerna.
Men, jag blev så glad när jag besökte min grannes islandshästridskola för några år sedan och såg att hon använder sig av de här övningarna med sina elever:bow:

När jag började på ridskola på 70-talet fick vi rida med täthäst och alla ryttarna hade knut på tygeln. Vi fick inte ta tyglarna på vanligt sätt förrän vi var tillräckligt balanserade i sadeln. De flesta red med knut på tygeln minst ett halvår och många ännu längre. Vi behövde inte tänka på varken styrning eller tempo. Hästarna följde varandra, täthästen satte tempo och gångart och vi ryttare kunde fokusera på vår balans, avslappning osv. :) Vi tyckte ibland att det var lite tråkigt då, men insåg att det var guld värt längre fram.

Är det här samma som när du påstår att du har lärt hästar börja galoppen med det andra benet :rofl::rofl:

Varken jag eller någon annan kan lära hästen något den redan kan.

Det vore förmätet att tro.

Varken jag eller någon annan kan lära hästen något den redan kan.

Det vore förmätet att tro.

I ditt fall handlar det bara om ren kunskapsbrist eller brist på upptäckt hur hästen använder sin fotförflyttning i galopp. Sen att du tjänar pengar på det och lurar i dina elever rena faktafel är rent horribelt :mad:

De flesta hästar på hobbynivå är faktiskt gnälliga och pipiga. "Nej, varför ska jag DET?!", "Du sitter lite snett, glöm att jag tänker göra det du vill!", "Tack för erbjudandet, men det där tänker jag inte hoppa på!", "Ååh, vad jobbigt!". ;)

För det är sådana hästar vi har råd att köpa, och sådana hästar som vi hobbyryttare lyckas "ta fram". (Sen finns det ju de ryttare som inte ställer krav på hästen utan lullar runt, och då gnäller ju hästarna inte!)

Så tolkar iaf jag DJ:s inlägg, och jag är av samma åsikt. Mitt djur är avlat för dressyr och han är byggd ändamålsenligt. Men nog sören är han gnällig ändå. :D

Man ser ju på riktigt begåvade hästar, hur de nästan gör "för mycket" i relation till vilken muskeluppbyggnad de hunnit få. Det är de hästarna som går riktigt långt i klasserna eller kanske kommer till unghästchampionaten.

Sen tror jag absolut att man kan få även gnälliga hästar att gå långt! Givetvis! Men då måste man nog vara rätt så disciplinerad ryttare och troligen ganska erfaren också?

Helt OT!
Det där har jag funderat på, varför är det helt ok att rida western utan bett (ja kanske inte på tävling) men inte på andra håll? Jag har hört många westernryttare starta sina hästar på bosal och inte lägga bett i munnen förrän hästen kan sin sak. När bettet väl kommer är hästarna mycket duktiga och kan fortfarande utföra sin uppgift problemfritt.
Givetvis är inte alls westernfolk såna, men jag har träffat väldigt många.
Varför? Överlag tycker jag att westernvärlden är väldigt öppen och accepterande, det finns några som tittar snett på en på banorna men de är inte många.

Eller i grimma, eller i sidepull eller....

Inom western finns inte riktigt tanket om "Stod" (nu finns det olika "westernvarldar" sa jag pratar utifran den dar jag befinner mig just nu.. vilket kanske ar en bit ifran den svenska iofs) Bettet ar, i det langa loppet, en ev. nodbroms. Har i kabojsarland funkar det ungefar som sahar i inridningen pa de flesta "mindre" stallen (las: ryttare utan sitt pro-rodeo card)

De klattrar upp pa tvaaringen barbacka, i grimma (om nagot) ute i hagen tillsammans med resten av flocken, sitter ett tag, kliver av. Och denna procedur upprepas 15-20 ggr den sommaren, med lite tillagd styrning via grimma och/eller bentryck. Sen "Stalls" hasten av, under en period, vanligast verkar det vara tills sommaren den ar tre och en liknande procedur paborjas. Men man introducerar ex. sadel. (Talar nu alltsa om ranchhastar, inte showhastar) Det man i forsta hand soker i en ranchhast ar ett lugn under ryttare, sa det ar vad man jobbar mest med i inridningen.

De flesta av vara hastar har ute kan man rida i grimma och barbacka, det finns vissa (bla. den gamle broncen) som man inte gor det pa av forstaeliga skal. Ett par stycken du kan rida helt utan utrustning - under forutsattningen att de kanner dig dvs, mktmkt sallan anvands bettet i ridningen -aven om bettet ar dar. Vi har ingen hast som inte ar ok med bett, men flera dar det "inte behovs". (Tillagg: inte for att de ar "Deadbroke" eller "superutbildade! Utan for att de ar ridna pa ett satt som satter mkt lite vikt vid bett.... kom pa att jag nog borde fortydliga det lite)

Bosal anvander inte vi, daremot sidepull kan anvandas... det ar lite olika. Det vedertagna stegtagandet ar: snaffel/d-rings bett pa unghast, vid ev. tandtappnings osv Bosal/sidepull for att sedan overga till nagon form av skankelbett. Dels ett "steg for steg" agerande i utbildningen, aven en chans for ryttare runt i kring for att se om det ar en "gron" hast eller en erfaren hast. (Ratt viktigt att lasa sma signaler har dar man kan springa pa nyinridna 10-aringar bade har o dar)

Nuff OT! :)

-------------------

Biggan, ett kart citat "Det finns inte ratt och fel nar man haller pa med djur, det finns bara Funkar och Funkar inte". :idea:

Senast ändrad:

I ditt fall handlar det bara om ren kunskapsbrist eller brist på upptäckt hur hästen använder sin fotförflyttning i galopp. Sen att du tjänar pengar på det och lurar i dina elever rena faktafel är rent horribelt :mad:

Då ditt inlägg är rent förtal är det givetvis rapporterat.

//

Stjal min egen knapp har..

Det gamla talesattet "Handen gor bettet" ar sa otroligt viktig - men det ar inte Bara det. Det handlar om att hasten skall trivas med bettet, vara "ok" med det. Provade ett mildare bett pa varan gammelman - noll styrning, noll bromst bara en asfrustrerad herre som Verkligen inte var glad alls! For att pa sitt forra bett vara super tillags och jattekanslig, mjuk och fin. Samma ryttare.. sa allt det var var just Bettet. Varfor braka med honom for att folk sa at mig att han "borde" trivas pa det bettet nar han med all onskvard tydlighet upplyste mig om att han Hatade det?

Som jag ser det rider valdigt manga svenskar med "handbromsen i", dvs Gas fran satet, men handbromsen islagen. Teorin om att "rida hasten in i handen" ar en tveeggad dolk tror jag. Sen, uppe pa det, blir det latt hant att man stirrar pa "borden" i synnerhet om man ar salig i sin tro och da blir man latt valdigt narrowminded - vilket ar det varsta som kan handa ens hast!

..och for ovrigt - vi ar val vuxna manniskor i traden, inte sant? Slapp de personliga diskutionerna! Det drar ner en i ovrigt intressant diskution pa en niva som ar allt annat an angenam eller intressant.

Och för att dra ditt talesätt ett snäpp längre: Utan sits - ingen hand. :laugh:

Det man inte kan ta i sitsen tenderar man att ta i handen.

Då ditt inlägg är rent förtal är det givetvis rapporterat.

//

Du får gärna rapportera men hur det kan gå under förtal förstår jag inte då du själv gått ut i flera trådar och påstått det som en sanning. Tom att du sa att du under en lektion för en elev fick hästen att börja galoppen med "det andra benet".

Dessutom hamnade du i diskussioner med andra användare för att deras hästar började som du såg det, galoppen med fel ben.

Och för att dra ditt talesätt ett snäpp längre: Utan sits - ingen hand. :laugh:

Det man inte kan ta i sitsen tenderar man att ta i handen.

Bra poang!! :) Dar till har vi alla ryttare som har sin balans i handen!!!

..jag tror just hastens mun/arbete pa bett ar ett mkt bra "betyg" pa HUR vi egentligen rider (eller andra innan oss ridit) Inte pga hasten utan pga hur VI paverkar hasten - i synnerhet dess mun da det ar dar vara brister verkligen syns och marks.

MEN.. nu ska jag vara formaten har, min ena hast koptes fran en dressyrtranare och var sa HARD o ovillig i kaften att man blev skinnfladd av att rida henne (trotts att jag ALLTID fatt berom for mina mjuka foljsamma hander). Henne red jag ist i grimma i drygt en manad, sen tillbaka pa bett, det gjorde en enorm skillnad att "ta bort" hennes mojlighet att hanga sig pa bettet. (Jag tal inte harda kaftar pa hastar, accepterar det inte, retar mig till gallfeber, ridning ska vara "trevligt" for bada parter)

Jag tycker halsring är utmärkt, och jag borde nog rida ännu mer med det, fastän hästen är 12 år... :o (Jag har det alltid när jag rider barbacka dock).

Halsring är utmärkt när det gäller att inte lockas till att dra tillbaka armarna i onödan. :)

har faktiskt aldrig ridit med halsring.. men "chickenstring" pa klassiska sadlar dock :) En san grej jag tankt testa i tid och evighet men aldrig riktigt kommit mig for att gora...

Om hästen vilar på bettet bär den sig själv då?
Det är beroende av vad man menar med vilar. Vet man inte vad som fattas eller att det är man själv som förorsakar "problemet" är det självklart hästens fel- som rids efter felaktiga förutsättningar.
Hästar kan inte utbilda sig själva- därför är det vårat ansvar att utbilda oss först. Men... numera köper folk unga eller vuxna helt outbildade hästar o ska utbildas tillsammans- en blind leder en blind.

Visst finns det folk som har känsla men annars måste en duktig tränare till- nästan hela tiden!!

Vill man bara skogluffa får man köpa en häst som det räcker för i motionväg.
Sällan eller aldrig har jag sett så många hästar som bara promeneras med ( dagens (promenadhästar som förr fick den motionen som de klarade av- varken mer eller mindre)o när den då är pigg en blåsig dag räknas det som att den är olydig:crazy:

Ett bett är inte skarpare än den hand som håller i det.

En jämn kontakt där inget glappar kan inte tränas med bettlöst- det blir då skarpt med bett. No wonder why the horse dislikes the bit.
Som om hästens nosrygg skulle vara gjord för att dras över.:mad: Att man kan leda med hela huvudet är OK men hästen lär sig inte att balansera upp sin kropp korrekt o ta böjda spår med böjd bål istället för att ligga inåt.

NÄR... hästen är utbildad kan man rida med bara grimma- för skojs skull- då hästen förstår vad ryttaren vill o har fått den styrka som krävs.

Man behöver en STRÄNG tränare som lär en för livet vad som gäller. Inte en som ska börja trimma hästen i munnen. Det som sitter i kroppen hamnar på bettet.

Tänker såhär just nu. Folk har börjat fixa o dona med hästen från första början. Man låter inte hästen vänja sig. Man gör inte som förr- arbetar den efter dess förutsättningar. arbetar i vad som är ett optimalt tempo- ej skritt o försiktigt lotsar hästen- hjälper den o övervakar vad den kan behövas ha hjälp med.

Allt hänger på vad ryttaren har för behov. det är dagens prio.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama