Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Nä det är otroligt egentligen hur många bra ryttare det finns på detta forumet, det är alltid hästen som har något fel och aldrig ryttaren :grin:

Jag har aldrig stött på så många hästar som inte kan ha bett som på det här forumet..

Ajaj...
Disclaimer:

1.) jag har inte hittat en metod att få min häst att trivas med bettet. (Ännu??)

2.) Jag har inte hittat ett bett som fungerar (ännu?!)

3.) Jag ser att hästen tydligt och klart visar att 3.1) Hon vill inte ha bett i munnen (gapar inte) 3.2) Blir oerhört spänd i käke/nacke när hon har bett i munnen.

4.) Jag vet inte vad detta beror på. Det här problemet fanns hos hästen innan jag köpte den. Tänderna är undersökta. Jag är lite på lurens att det är en spänning i nacken/halsen/manken och söker just nu efter en equiterapeut (i hälsingland..)

5.) Jag kan inte rida hästen med bett i munnen (antingen åker jag i backen, hästen vägrar gå framåt, eller de få gånger då hon faktiskt traskat framåt så går hon in bakom hand bara av tyngden från tygeln. :crazy:

Så JA... jag har bristande kunskap/information.

Men eftersom jag inte har så stor lust att bråka med hästen i fråga så låter jag saken bero. När jag också finner att ridningen fungerar utan bett så är jag ganska nöjd. Men det gnager...

Det finns flera orsaker:

Hästen är inte gratis och jag har sålt hästar förut i mitt liv (jag vet att saker och ting inte alltid varar för evigt). Det som passar mig kanske inte passar en potentiell köpare som är intresserad av att ha "sedvanlig" utrustning och kanske tävla. Eller än värre: Jag kanske vill tävla någon gång. :crazy:

Men som sagt: Hittils har all träning (utan bett) gett mig en välmusklad, stark, pigg, glad häst som har alla fem gångarterna (!) (vilket innebär att hon är smidig och lösgjord i kroppen, annars hade hon inte kunnat börja tölta) och som tycker det är kul med ridningen.

Sen är det mycket, mycket detaljer som jag inte förstår när jag läser inläggen på det här forumet eller litteraturen kring "klassisk skolning". En sådan oerhörd kontroll av varje liten kroppsdel av hästen har jag aldrig fått förmånen att lära mig (ännu).
Så jag ligger förmodligen hästlängder (haha) efter er som kommenterar mitt inlägg vad gäller kunskap i detta.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, eftersom du frågar så är du kanske intresserad att prova. Prova är gratis och går ändå rätt fort. Om det funkar i det lilla går det att med träning och envishet att komma längre och även uppsuttet.

- Sen behöver det inte vara du som har skapat problemet. Det kan finnas kvar från hästens tidigare upplevelser.

Min upplevelse är iallafall att 100% av de hästar jag träffat funkar snbbt och utan några komplikationer att svara på enkelt stimuli-belöning och börja tugga och söka bettet.

Sen är det som Flashlight skriver en utmaning att klara det även när man sitter på hästen och den rör sig! Jag kan bara säga att det är mycket svårade om hästen inte i förväg är tränad och förstår vad en tygelsignal betyder. :) /T_B

Jag kan en hel del om inlärning och hästar, jag är etolog ;)
Och varför kan det inte vara så att alla inte funkar lika bra på bett? Jag menar, alla människor funkar ju inte i samma sorts skor heller, inte sant? En gång i tiden hade jag ett bett min häst tyckte om, men en stallkompis tog det med sig när hon flyttade och jag har inte hittat ett likadant. Om du vet var jag kan hitta ett tunt, rakt bett med fasta ringar och små "skarvar" i storlek 11,5.. De flesta är för tjocka och det funkar inte på min häst. Jag har en stång han accepterar, men det är lite klurigt att göra grundarbete på stång ;)

Och dessutom som jag sagt, jag kör på bett så det är inte att han inte förstår vad det innebär.

Tolka nu inte detta som att jag sagt att det är fel på hästen och jag är perfekt. Det är inget fel på min häst. Det är fel på bettillverkarna ;)
Inte nu igen. Hur ska det bli framöver när folk med teoretisk utbildning o utan större praktiska erfarenheter ska sätta direktiv på kartan:crazy:

Din häst är av grövre modell o dessutom varit rejält överviktig i antagligen större delen av sitt liv. Den har det inte lätt. Om den dessutom aldrig ridits till lösgjordhet- nej, när du menar att den är dallrig i kroppen är inte samma sak. en lösgjord häst kan med lätthet utföra det mesta för att den orkar hålla ihop sin kropp- bålstabilitet- som även ryttaren bör ha.

KL
Vad har hänt med kunskapen när plötsligt så många hästar inte kan ridas med bett.:confused: Det torde ligga i den stora bristen av att träna för en utbildad tränare.
Och inte 17 tränar man upp sin hand genom att rida bettlöst. folk drar som tokiga över nosryggen:mad: ligger bakåt eller rider på långa tyglar.

Hästen ger kvittot. Stretar den mot bettet- då har man varit helt okänslig o haft noll timing- har haft dragkamp.

Hästen ger kvittot. Stretar den mot bettet- då har man varit helt okänslig o haft noll timing- har haft dragkamp.
skriver under på den. Det är Alltid så. Hästen ger kvitto på ryttaren ridning.i 9 och ½ fall av 10 är det ryttarfel.
Ridning på riktigt är svårt.

Jaja, du tycker inte om utbildning jag vet. Och det känns ju bra att så många människor på ett forum kan säga hur jag rider utan att ha sett mig. Vad bra! Då kan ni ju ge mig de tips jag behöver?

Och som ni kanske ser i mitt tidigare inlägg har jag haft ett bett som passade hans mun, men blev av med det. Det är inget "tjafs" från hans sida när man lägger i ett bett, han känns bara inte helt nöjd.

Men alla står sig själv närmast, och vem är jag att säga något om mig?

Du tycker inte det är lite dubbelmoral att säga att man inte ska sätta ett snällare verktyg i en ryttarhand i syfte att ryttaren ska lära sig, inte bli okänslig, och samtidigt predika stenhårt om att stång är ett för skarpt verktyg?
Det tycker iaf jag! ;)
Kan man rida bettlöst är det kanon. Visst får man nackdelar av det men man får helt klart fördelar också, och funkar kommunikationen bra tycker jag helt klart fördelarna överväger.

KL
Vad har hänt med kunskapen när plötsligt så många hästar inte kan ridas med bett.:confused: Det torde ligga i den stora bristen av att träna för en utbildad tränare.
Och inte 17 tränar man upp sin hand genom att rida bettlöst. folk drar som tokiga över nosryggen:mad: ligger bakåt eller rider på långa tyglar.

.

Det är ju tur att det finns såna ödmjuka typer som du då som kan hjälpa oss förtappade själar som inget begriper. :angel:

Du tycker inte det är lite dubbelmoral att säga att man inte ska sätta ett snällare verktyg i en ryttarhand i syfte att ryttaren ska lära sig, inte bli okänslig, och samtidigt predika stenhårt om att stång är ett för skarpt verktyg?
Det tycker iaf jag! ;)
Kan man rida bettlöst är det kanon. Visst får man nackdelar av det men man får helt klart fördelar också, och funkar kommunikationen bra tycker jag helt klart fördelarna överväger.
Snällare? Ja det får stå för dig.
visst.. om man rider på lång tygel o inte är intresserad av att lära sig att hålla en JÄMN kontakt o sen finlir- sure.

Stång med kedja o hävstång kan du aldrig rida med kontakt o få en fin känning i den ena mungipan som är avgörande om man vill rida dressyr. du kan aldrig rida med ställning genom stång-varav kandaret har bridongen för det ändamålet o då har hästen innan dess lärt sig signalerna genom enbart ett delat tränsbett.

Ajaj...
Disclaimer:

1.) jag har inte hittat en metod att få min häst att trivas med bettet. (Ännu??)

2.) Jag har inte hittat ett bett som fungerar (ännu?!)

3.) Jag ser att hästen tydligt och klart visar att 3.1) Hon vill inte ha bett i munnen (gapar inte) 3.2) Blir oerhört spänd i käke/nacke när hon har bett i munnen. Men vad tror du??? Ge den ngt gott att tugga på så blir det en positiv erfarenhet.
Hur många gapar självmant:grin:
4.) Jag vet inte vad detta beror på. Det här problemet fanns hos hästen innan jag köpte den. Tänderna är undersökta. Jag är lite på lurens att det är en spänning i nacken/halsen/manken och söker just nu efter en equiterapeut (i hälsingland..)

5.) Jag kan inte rida hästen med bett i munnen (antingen åker jag i backen, hästen vägrar gå framåt, eller de få gånger då hon faktiskt traskat framåt så går hon in bakom hand bara av tyngden från tygeln. :crazy:

Så JA... jag har bristande kunskap/information.

Men eftersom jag inte har så stor lust att bråka med hästen i fråga så låter jag saken bero. När jag också finner att ridningen fungerar utan bett så är jag ganska nöjd. Men det gnager...

Det finns flera orsaker:

Hästen är inte gratis och jag har sålt hästar förut i mitt liv (jag vet att saker och ting inte alltid varar för evigt). Det som passar mig kanske inte passar en potentiell köpare som är intresserad av att ha "sedvanlig" utrustning och kanske tävla. Eller än värre: Jag kanske vill tävla någon gång. :crazy:

Men som sagt: Hittils har all träning (utan bett) gett mig en välmusklad, stark, pigg, glad häst som har alla fem gångarterna (!) (vilket innebär att hon är smidig och lösgjord i kroppen, annars hade hon inte kunnat börja tölta) och som tycker det är kul med ridningen.

Sen är det mycket, mycket detaljer som jag inte förstår när jag läser inläggen på det här forumet eller litteraturen kring "klassisk skolning". En sådan oerhörd kontroll av varje liten kroppsdel av hästen har jag aldrig fått förmånen att lära mig (ännu).
Så jag ligger förmodligen hästlängder (haha) efter er som kommenterar mitt inlägg vad gäller kunskap i detta.
Sen..

Problemet är att jag inte har råd med tränare just nu utan planerar det inför hösten
Här har vi ju det. Ingen ser vad DU gör för fel!

Läste oxå om ditt problem att galoppera- annat än i uppförslut.

Hästar är vanedjur o får de inga direkta direktiv gör de som de själva har lust med. Man galopperar t. ex inte på samma ställe var gång om man inte har en väl fungerande relation där hästen lyssnar.

Bettet. Om hästen tycker att det är obehagligt så får man hålla handen stilla med en fin kontakt- aLLTID. Det är av den anledningen som man bör ha halsrem att hålla i sig i istället för tygeln på unga hästar- för att de just INTE.... ska få dåliga erfarenheter.

Sen får man vara tydlig o faktiskt träna på vad man vill. ska den sakta av stanna så går det inte att blådra- ha dragkamp. Står i alla ridhandböcker sen urminnes tider. Upprepede förhållningar eller faktiskt styra mot ngt som gör att den saktar av.
Rösten!!! Att tro att spö på bogen ska vara logiskt för den att stanna vet jag inte var du har fåt ifrån. Det blir synd om hästen om du en dag säljer den, då du inte har ett universiellt språk med den.

En ouppfostrad/ ej fostrad häst kommer att behöva korrigering- är det snällt menar du?
Var konsekvent. Vill du att den ska sakta av eller vad du nu kan tänkas vilja- se till att den gör det! med teknik- inte ren styrka. Den vinner hästen.
Träna lydnad ute- inte "låta den hållas som är din filosofi, kanske just nu. Den bestämmer ju då vad som gäller- blir ouppfostrad.:mad: Vad förväntar du för förbättring av det:confused:

Öva igångsättningar, avsaktningar- ja man får traggla o berömma. DÅ blir det inga problem.

Tänk om hundfolk skulle resonera så:eek: "Den får hållas"- fast jag kanske åker av o hästen springer hem över folk o fä eller t o m möter bilar:eek:

Ta lite av sem. kassan o få tag i en DUKTIG instruktör NU.

Lycka till!:laugh:

men bara för att du förtår konceptet negativ förstärkning - är det ju inte säkert att du har den belansen och koordinationen :idea:

Ta inte illa upp - det är inte till dig personligen och jag gillar dina inlägg du ligger på min "vakna och läs" lista :laugh: Intressant inlägg mao

sedan; jaghåller med fio, även i hedern!

Bettlöst ett bra alternativ. jag hade en elev som också resonerade som du, men det funkade bra med bett bara hon fick tips om vad hon skulle göra

edit; såg först sedan att mitt inlägg bara blev ett i raden

Sug åt dig berömmet och skit i resten :laugh:

Senast ändrad:

Snällare? Ja det får stå för dig.

Men är du riktigt vaken nu?

Om inte bettlöst är snällare än bett - då är jag den värsta djurplågaren av alla för min första instruktör tvingade mig rida i grimma. för cirkus 25 år sedan (hujedamig vad jag är gammal :eek: )

Vilket hon gjorde med alla elever för att de skulle förstå att man inte är beroende av ett bett för att kommunicera, för finare kommunikation ja, men inte grundarbete.

Senast ändrad:

Konstruktiv kritik, det gillar jag! Jag har problem med rörligheten i lederna, ska utredas (igen) för atros bland annat. Så jag är mycket väl medveten om att det inte allt alltid gör som jag vill.
Men att dra slutsatsen att jag är en kass ryttare bara på bas att min häst inte har bett, det tycker jag var lite väl hårt.
Jag red faktiskt med bett idag, ett vanligt snaffle som jag hittade bland alla prylar. Dock vet jag inte riktigt vad hästen tyckte, han var upprörd över att han inte fått nån mat :grin: Han går på obefintligt med gräs och är hungrig hela tiden. Inte lätt att arbeta med en hungrig fjording :D Fick honom på lite bättre humör med lite klicker och tricks men inte tillräckligt för att arbeta ordentligt.

Mitt råd är att inte ta det personligt.

jag tycker du ska sträcka på dig om du använder klicker, håll huvudet högt du ;)
Vi gör alla så gott vi kan - och man kommer djävligt långt med lite etologi och goda ambitioner

:bow: Tusen tusen tack för de finaste och klokaste råd jag fått i hela mitt liv!

Man galopperar t. ex inte på samma ställe var gång om man inte har en väl fungerande relation där hästen lyssnar.

Kära nån. Det hade jag inte haft en tanke på. När vet man om man har en väl fungerande relation och hästen lyssnar då? :o

Sen får man vara tydlig o faktiskt träna på vad man vill. ska den sakta av stanna så går det inte att blådra- ha dragkamp. Står i alla ridhandböcker sen urminnes tider.

:eek: Menar du det? Jösses. Jag som har såna blåsor händerna. kanske slipper det framöver då... Vilka ridhandböcker kan det vara? Måste ha missat det....

Att tro att spö på bogen ska vara logiskt för den att stanna vet jag inte var du har fåt ifrån.

Det var bonden borta i byn som sa det. Han är så himla duktig med sina kor förstår du, så honom litar jag på! :)

Det blir synd om hästen om du en dag säljer den, då du inte har ett universiellt språk med den.

Den kanske blir lite svårsåld också.. attan... hon var ju inte billig direkt... :crazy:

Öva igångsättningar, avsaktningar- ja man får traggla o berömma. DÅ blir det inga problem.

Men titta! Vad bra! Nu behöver jag ju inte kontakta den där tränaren!
Gu va bra! Tusen tack ska du ha för hjälpen! :bow: Kan jag kontakta dig igen om det är något jag undrar över? :love:

*glad* äntligen har jag hittat en guru på Buke som förstår vad jag behöver hjälp med!!

Senast ändrad av en moderator:

Ok. Det är väl självklart hästen det är fel på.

Det var så uppenbart.

Kl

Jag har upplevt att man inte kan lösgöra en mun som hör till en kropp som inte fungerar. Är hästen "oskolad" i kroppen, (oavsett utbildning) dvs stel/dysfunktionell för det man ber om, om det helt enkelt inte kan bära upp sig o balansera sig. -Då känns det som ett motstånd i handen.

En skicklig ryttare kan rida fram bärigheten o får kvitto i munnen -Lösgjord känsla i handen.. Men rider man med för mkt krav i handen -meckar och ber och ber, utan att ha aktiverat bakifrån och fått igång hela kroppen och uppnått en balans, så kommer kanske hästen visa obehag i munnen -Fippla, styvna, blir rak o stel i halsen osv.

Min egen häst, är lealöst fin och elastisk mot handen då hon är bärig och lösgjord i kroppen, men är snabb på att visa att kroppen inte är med på noterna då det sker -Styvnar i halsen, gapar och känns åbäkig i handen. Att byta till bettlöst känns inte som en väg.. brukar i stället konstatera att jahapp, nu behövs mer uppvärmning/vila/annat.

Då jag kommer åt att aktivera bakdelen och musklerna släppt i hästen, så kommer lösgjordheten i munnen.
Tror det är svårt att "lära in" ett beteende mot bettet då munnen väl alltid är ett svar på vad som händer baktill i ekipaget.

Lära in start/stopp/eftergift är en sak, men att träna in en konstant känsla måste vara svårt. Det är ju det fiffiga, att det känns fram vad som händer bak. -Mkt svårare på stång, då gäller det att analysera med rumpan.. Men den har ju sin fina effekt på överlinjen då det behövs o kroppen sitter ihop.

Poängen med kandar.. Det bästa av båda världar! :laugh:

Ja som jag tolkar True_blue så handlar det bara om det ellementära att förstå vad ryttaren vill med bettet - sedan måste den rida också

gillar ditt inlägg - munnen är ett kvitto

På vilket sätt tolkar du det som att jag tycker att det är hästen det är fel på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama