Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag har aldrig stött på så många hästar som inte kan ha bett som på det här forumet..

Jag rider bettlöst pga. att jag inte tror mig själv om att kunna hantera bettet på ett bra sätt i hästens mun och för att jag tycker att det är hemskt att det bedöms att upp till 70 % av ridhästarna har skador i munnen efter bettet.
Hästens mun är inte gjord för metallskrot.

Jag brukar inte svara folk som inte har ngn självinsikt o bara svarar ironiskt o fortfarande anser att man har belägg för att hitta på konstigheter istället för att skaffa kunskap via en tränare.

Happy horse och lycklig ägare - inga problem.

Det finns också många som liksom du är nöjda med bettlöst, så det finns egentligen ingen anledning att krångla till det...

/T_B :)

Nu har jag läst på om det här med "lösgörande av munnen" och bruket av ett bett.

Jag har en dam som inte accepterar bett och jag rider därför utan.
Ja, hon är ordentligt undersökt ett otal gånger, av veterinär hos tidigare ägaren (som jag misstrodde pga alla problem) och av (kunnig) veterinär hos mig. Det finns inga fysiska (synliga) hinder i munnen som stör henne. (ja, jag har provat mig fram efter konstens alla regler men kommit fram till att jag ska lyssna på vad min häst säger istället för att bråka.)

Men hur viktig är "lösgörandet av munnen" för hela ridningen som sådan?
Jag har en kunskapslucka.

Happy horse och lycklig ägare - inga problem.

Det finns också många som liksom du är nöjda med bettlöst, så det finns egentligen ingen anledning att krångla till det...

/T_B :)

:bow:
Väldigt trevlig inställning, man måste inte vara en sämre ryttare bara för man gjort ett annat val.

:bow:
Väldigt trevlig inställning, man måste inte vara en sämre ryttare bara för man gjort ett annat val.

Det är klart att det är lättare att hylla och ta till sig det som stämmer överens med ens egen uppfattning än att börja tänka till.... ordentligt!

Åt alla håll såklart.

Fast man kan ju vara lycklig även om man valt bort vissa av den högre dressyrens finesser för att slippa gråt och tandagnissel.

Perfektion i dressyren kanske inte är den bästa vägen till lycka för alla ryttare och hästar (även om jag personligen tycker att det är ganska lockande).

Senast ändrad:

Fast man kan ju vara lycklig även om man valt bort vissa av den högre dressyrens finesser för att slippa gråt och tandagnissel.

Perfektion i dressyren kanske inte är den bästa vägen till lycka för alla ryttare och hästar (även om jag personligen tycker att det är ganska lockande).

Ja jag har definitivt inte sagt något annat...

Titta runt på dressyrmänniskor och du har dom bistraste, bittraste mest fårade ansikten med spända uttryck du kan hitta = baksidan av perfektionismen.

Det är inte sant, eller till viss del osant.
En häst kan ha missat utbildningen av munnen under inridningen och tillbringat en halv livstid mot att betrakta bettet som fiende. Oavsett hur känslig ryttare han får kommer han att fortsätta förakta bettet.
Min nya filosofi är att hatar hästen bettet så låt den göra det.
En bra häst är en som förslåter och accepterar.
En dålig häst är gnällig och pipig.
Låt hästen vara som den är.
Vill man ha en bra häst (bra=tålmodig, förlåtande och välbalanserad) så får man köpa en ny.
Försök inte att få en dålig häst (dålig=gnällig, oförlåtande och obalanserad)till något den inte är
Det är som om man skulle försöka förvandla mig till en elitidrottare, mission impossible.
Köp den häst du kan acceptera eller träna hästen du har på ett sätt den gillar.
Bråka inte, försök inte förändra för förändringar är bara kortvariga.
Du är du och du rider som du gör.
Din häst är som den är och den tycker som den tycker.
Det ska till en mkt stark och BRA häst att vilja förändra sig under en ryttare som inte är balanserad.
För ärligt talat, hur många av oss är bra ryttare eller kommer ens att bli?
De flesta av oss inklusive jag själv är glada hobbyryttare utan större talanger förutom viljan att lära.
Rid för det är kul och acceptera, det blir roligare då. Och sluta lyssna på de som säger annat:-)

Faaan, det känns inet som jag som skriver detta. Spanien har gjort mig ödmjuk tror jag...

Denna lärdom har jag fått efter att under ett år haft förmånen att rida och studera toppdjur efter att i ett helt liv ridit på pipiga, gnälliga skithästar rent ut sagt.
Acceptera vad du har och rätta dig därefter.

Senast ändrad:

Hittade bland gamla bilder min gamla travare (typ 10 år sen eller så). Han HATADE bettet. Och avsett om jag som verkligen var en medioker ryttare på den tiden red eller om någon bra ryttare red honom så var det likadant. Men utan bett ser jag nu att han var ganska fin. Med bett var han vidervärdig. Så acceptera era pållar och de accepterar er.
På en av bilderna är han fin på bettet, där tömkörs han och linorna hänger slaka. Då var det ok, annars inte.
http://www.lindah.se/cabir/09.jpg
http://www.lindah.se/cabir/11.jpg
http://www.lindah.se/cabir/14.jpg

Jag tycker det är skitbra att utgå ifrån den attityden mot hästen när man tränar.
Men jag tycker inte det stämmer med verkligheten, vad man kan få för resultat och förändring från hästens sida! ;)

Om vi säger såhär - någonstans måste man börja, någonstans måste förändringen ske. Och vi kan såklart aldrig förvänta oss att det är HÄSTEN som ska förändra sig, på ett eller annat sätt är det vi som måste förändra oss (alt. få hästen behandlad/byta utrustning i det här fallet, övriga förändringar som VI gör) sen kan man såklart inte kräva resultatet utan det är hästen som avgör om/när resultatet visar sig.
Sen tror även jag att det i vissa fall blir trevligare både för häst och ryttare att göra anpassningar istället för att propsa på att "det här SKA fungera!". Min egen upplevelse är att ofta, tro´t eller ej, när man anpassat sig till det hästen trivs bättre med under grovgörat, så vips funkar det plötsligt mycket bättre när man provar det igen senare.
Om hästen t ex "tjafsar mot bettet" pga bristande styrka och kanske korta muskler/spänningar som gör det obehagligt - byter till bettlöst - rids uppbyggande - ryttaren hittar en bättre kommunikation med hästen - hästen trivs "plötsligt" bättre och bättre med bettet också.

Är inte hästen som helhet ett kvitto på träning och god omvårdnad?

Vad vill du ha sagt?

givetvis är det så, men antingen kan man skapa rätt kontakt med bettet eller inte. Funkar det inte är det så uppenbart. Få kan se på hästens helhet hur den rids och sköts

Citat;
Jag tycker det är skitbra att utgå ifrån den attityden mot hästen när man tränar.
Men jag tycker inte det stämmer med verkligheten, vad man kan få för resultat och förändring från hästens sida!

Jag har ju haft förmånen att ha massvis med hästar som passerat genom åren och sett ännu fler elevers hästar och jag håller inte med.

Hästar förändras inte så mkt. De kan kännas starkare och gladare, men det beror mest på att ryttaren sänkt kraven och hittat till hästens nivå.

Det är inte sant, eller till viss del osant.
En häst kan ha missat utbildningen av munnen under inridningen och tillbringat en halv livstid mot att betrakta bettet som fiende. Oavsett hur känslig ryttare han får kommer han att fortsätta förakta bettet.
Min nya filosofi är att hatar hästen bettet så låt den göra det.
En bra häst är en som förslåter och accepterar.
En dålig häst är gnällig och pipig.
Låt hästen vara som den är.
Vill man ha en bra häst (bra=tålmodig, förlåtande och välbalanserad) så får man köpa en ny.
Försök inte att få en dålig häst (dålig=gnällig, oförlåtande och obalanserad)till något den inte är
Måste säga att jag har lite svårt att ta till mig vad du skriver här. Min erfarenhet är en annan. Min häst tyckte mycket illa om allt vad bett hette när jag köpte henne. Hon tuggade, svängde tungan över, ryckte upp bettet och liksom attackerade det hela tiden. Det var inte möjligt att försöka få någon bra kommunikation den vägen. Detta ville inte jag acceptera. Jag provade mängder av olika bettmodeller tills jag hittade ett som hon var lugnare i munnen med. Detta bett utvecklade vi vår kommunikation med. Efter ett par års träning kan jag stoppa in i stort sett vad som helst i munnen på henne och hon är lika fin i munnen hela tiden. Från att ha varit en häst med en problemmun är hon nu ett praktexempel på häst med fin mun. Det är en stor förvandling, så man ska inte bara acceptera att det är som det är . Det kan bli väldigt annorlunda.
Min häst är inte den enda som gått från en krånglig mun till en mjuk och fin mun. Jag har sett många exempel på det.
Det är som om man skulle försöka förvandla mig till en elitidrottare, mission impossible.
Alla hästar kan såklart inte bli elithästar heller, men det betyder ju inte att de inte kan bli jättefina ridhästar. Det gäller att hitta diamanten i varje häst. :)

Jag tycker att du har både rätt och fel. Du har rätt- därför att det finns många som kämpar ihjäl sig med "svåra" hästar, och kanske skulle ha roligare med något mer begåvat. Men det beror ju helt på vad man har för mål med sin ridning!

Jag vill tävla, skulle inte vilja lägga massa tid på en häst som inte motsvarar mina förväntningar. Jag har en gång i tiden haft fel häst. Jag ville hoppa, den ville gå med vagn i skogen. Vi blev nog båda gladare på varsit håll! Och jag kan villigt erkänna att jag inte rådde på den heller...

Men det finns många som har som mål att komma så långt det går med just den häst dom har. Och med rätt jobb kan hästarna förända sig mycket! Visst- det är fortfarande samma häst och det är säkert ryttaren som fått förändra sig mest. Men inte genom att sänka kraven alla gånger utan genom att ha fler delmål på vägen och utveckla sin ridning. Hästar kan visst förändra sitt beteende!

och va fasen om det funkar utan bett är det ju bra inte sant?

..moahahaha :devil: ..sant kan du inte skriva Har inne forstar du val! Sadana okvalificerade, icke Klassiska tankar som inte stammer med det vedertagna tanket ar ju bara tvarfel.

*gar nu och gommer sig bakom soffanf or att undvika flygande foremal men kunde faktiskt inte lata bli*

For ovrigt haller jag med dig, ar det inget fysiskt fel, hasten reagerar likadant oavsett ryttare (har tror jag faktiskt att det ar en traningssak: lard att bett = korning och rorelser anpassad for det samma emedan bettlost = ridning och rorelser anpassade for det samma) och det funkar pa bettlost - kor pa bettlost!

Men nu gar val inte bettlost och klassisk ridkonst sa val hand i hand som reining och bettlost, tanket ar olika. (uppenbarligen..!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama