Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

..moahahaha :devil: ..sant kan du inte skriva Har inne forstar du val! Sadana okvalificerade, icke Klassiska tankar som inte stammer med det vedertagna tanket ar ju bara tvarfel.

*gar nu och gommer sig bakom soffanf or att undvika flygande foremal men kunde faktiskt inte lata bli*

Fast jag håller med. Om det funkar utan bett så är det ju bra. Det beror ju på vad man vill göra, vilka mål man har. Kan man komma dit man vill och träna som man vill utan bett så tycker i alla fall jag det är bra.:) (man använder det som funkar)

Helt OT!
Det där har jag funderat på, varför är det helt ok att rida western utan bett (ja kanske inte på tävling) men inte på andra håll? Jag har hört många westernryttare starta sina hästar på bosal och inte lägga bett i munnen förrän hästen kan sin sak. När bettet väl kommer är hästarna mycket duktiga och kan fortfarande utföra sin uppgift problemfritt.
Givetvis är inte alls westernfolk såna, men jag har träffat väldigt många.
Varför? Överlag tycker jag att westernvärlden är väldigt öppen och accepterande, det finns några som tittar snett på en på banorna men de är inte många.

Denna lärdom har jag fått efter att under ett år haft förmånen att rida och studera toppdjur efter att i ett helt liv ridit på pipiga, gnälliga skithästar rent ut sagt.
Acceptera vad du har och rätta dig därefter.

Den sista meningen håller jag med om.

Men vad menar du med gnälliga, pipiga hästar:confused: är det inte ofta hästar som faktiskt inte är avlade för den uppgift man begär av dem utan något helt annat? Det kan ju inte hästen lastas för? Det gör väl inte hästen gnällig och pipig att den har svårare än en rent ridhästavlad häst att göra det man begär? Man har väl inte heller avlat alla på god ridbarhet precis, det är ju helt ointressant inom vissa inriktningar. Men kan hästen kallas pipig för det?

Ang frågan om tex bett så är ju problemet ofta pipiga, gnälliga ryttare istället som inte inser var problemet ligger, dvs i dem själva.
Även jag vet att vissa av problemen är verkligen mina, men sen att det vore lättare och mindre "pipighet" från hästen om den vore avlad för dressyr, men det får jag ju ta, eller byta häst....(så i det sista är vi som sagt överens)

KL

Och säkert massa OT

Men funderingar.

Lösgörande av mun...Är det inte så att lösgörandet sitter i kroppen men sensationen i handens känsla?

Släpper underkäken så släpper bakbenen o då känner man det i handen..

Varför skulle man inte kunna få det utan bett?

Och

Är det Acceptans eller Resignation när hästen tar bettet och vi upplever sensationen Lösgörande?

Är Resignation mer utbrett än Acceptans?

Är Acceptans konstruktivt och blir det av det funktionella rörelser?

Är Resignationt mentalt understödjande för kommande skolning?

Fysiskt understödjande?

Varför har vi bett? Nödbroms?

Måste hästen luta sig där fram för att kunna luta sig därbak?

Kan hästen luta sig därbak utan att luta sig därfram?

Om dragkamp uppstår är det hästens eller ryttarens balans som brister?

Om dragkamp uppstår vem vinner? Vem försvinner?

Om dragkamp uppstår och hästen ger sig har vi acceptans eller resignation då? Skapar vi form då? Ram? Lösgjordhet?

Om hästen vilar på bettet bär den sig själv då?

Om det känns ok är det ok då?

Varför, Tror, Vi, att bett behövs? Alls?

??

Det är inte sant, eller till viss del osant.
En häst kan ha missat utbildningen av munnen under inridningen och tillbringat en halv livstid mot att betrakta bettet som fiende. Oavsett hur känslig ryttare han får kommer han att fortsätta förakta bettet.
Min nya filosofi är att hatar hästen bettet så låt den göra det.
En bra häst är en som förslåter och accepterar.
En dålig häst är gnällig och pipig.
Låt hästen vara som den är.
Vill man ha en bra häst (bra=tålmodig, förlåtande och välbalanserad) så får man köpa en ny.
Försök inte att få en dålig häst (dålig=gnällig, oförlåtande och obalanserad)till något den inte är
Det är som om man skulle försöka förvandla mig till en elitidrottare, mission impossible.
Köp den häst du kan acceptera eller träna hästen du har på ett sätt den gillar.
Bråka inte, försök inte förändra för förändringar är bara kortvariga.
Du är du och du rider som du gör.
Din häst är som den är och den tycker som den tycker.
Det ska till en mkt stark och BRA häst att vilja förändra sig under en ryttare som inte är balanserad.
För ärligt talat, hur många av oss är bra ryttare eller kommer ens att bli?
De flesta av oss inklusive jag själv är glada hobbyryttare utan större talanger förutom viljan att lära.
Rid för det är kul och acceptera, det blir roligare då. Och sluta lyssna på de som säger annat:-)

Faaan, det känns inet som jag som skriver detta. Spanien har gjort mig ödmjuk tror jag...

Denna lärdom har jag fått efter att under ett år haft förmånen att rida och studera toppdjur efter att i ett helt liv ridit på pipiga, gnälliga skithästar rent ut sagt.

AMEN!!!!:bow::bow::bow:

En gnällig pipig häst är som jag:-) . Lite fibromyalgiaktig sådär. Oj, jag tror att det där kanske kommer att göra lite ont så det där gör jag inte:-)

En elithäst oavsett gren är en häst som skiter i smärta, liksom Zlatan, Gunde Svan etc.
Jaja, så ont gör det inte tänker de och så gör de iallafall. Jag kan vila på söndag:-)

Misstolka inte mitt ordval smärta som hästmisshandel.
Smärträdlsa menas med att den inet vågar flytta över vikten till ett ben för att en gång gjorde det ont där och efter det har den vägrat belasta det benet.
Eller att ställa i nacken. Eller att ge allt på upploppet etc.

Jag vidhåller min åsikt att hästar inet förändras speciellt mkt. De blir starkare och därmed kanske en aning mer sammarbetsvilliga och mindre pipiga men under minsta lilal press så kommer grundbeteendet tillbaka.

Det är inte sant, eller till viss del osant.
En häst kan ha missat utbildningen av munnen under inridningen och tillbringat en halv livstid mot att betrakta bettet som fiende. Oavsett hur känslig ryttare han får kommer han att fortsätta förakta bettet.
Min nya filosofi är att hatar hästen bettet så låt den göra det.
En bra häst är en som förslåter och accepterar.
En dålig häst är gnällig och pipig.
Låt hästen vara som den är.
Vill man ha en bra häst (bra=tålmodig, förlåtande och välbalanserad) så får man köpa en ny.
Försök inte att få en dålig häst (dålig=gnällig, oförlåtande och obalanserad)till något den inte är
Det är som om man skulle försöka förvandla mig till en elitidrottare, mission impossible.
Köp den häst du kan acceptera eller träna hästen du har på ett sätt den gillar.
Bråka inte, försök inte förändra för förändringar är bara kortvariga.
Du är du och du rider som du gör.
Din häst är som den är och den tycker som den tycker.
Det ska till en mkt stark och BRA häst att vilja förändra sig under en ryttare som inte är balanserad.
För ärligt talat, hur många av oss är bra ryttare eller kommer ens att bli?
De flesta av oss inklusive jag själv är glada hobbyryttare utan större talanger förutom viljan att lära.
Rid för det är kul och acceptera, det blir roligare då. Och sluta lyssna på de som säger annat:-)

Faaan, det känns inet som jag som skriver detta. Spanien har gjort mig ödmjuk tror jag...

Nu pratar jag mest om att det är underligt att så många unga hästar helt plötsligt inte kan ridas med bett.
det handlar inte om hästen utan om ryttaren som inte ger hästen en behaglig upplevelse o lär sig en fin kommunikation.

det sitter sällan eller aldrig i munnen utan att den har ridits fel- inte fram till bettet utan tvärtom.

Jag förmodar att man provrider vuxna hästar o vet man med sig att man har kunskapen till att förändra den till att tycka att bettet är positivt så är det inga problem.

Om hästen får ha sitt bett ifred o lär sig att det inte dras mer där- går det fort.

Tömkör´ning är oxå bra. Hästen går inte om man håller i för mkt. Man är tvungen att lära sig om man nu inte går på med pisken istället.

Kontenta. Lär ryttaren istället- som är den som ska lära hästen.

Om det är din erfarenhet av bett så skall du nog inte använda ett nej :crazy:

Hästar lutar sig lika mkt på bettlöst naturligtvis men det känns annorlunda än på bett och troligtvis så blir många lurade av det.
Du har samma problem på bettlöst som med bett förutom att du inte löser dom på bettlöst eftersom många många missar eller inte ens har den känslan att märka problemen.

Den ärliga acceptansen och eftergiften får du aldrig på bettlöst men om man inte har det som mål så är det väl skitsamma. Det går mängder med hopphästar på bettlöst och som funkar väl med det, men dom har ju inte riktigt samma mål.

Funderade lite på att jag nog uttrycker mig luddigt.
Vad jag menar är att man ska satsa på att utbilda sig själv, inte hästen i första hand.
Hästar är "redskapet" som vi tränar oss på.
Redskapen kommer förmodligen att skifta genom livet och för varje byte kommer vi på saker som vi vill uppdatera det nya med. Korta av ryggen, breda mellan frambenen, tåligare mun, bättre psyke etc. Allt efter vad vi har lärt oss av det förra träninsgredskapet.

Men sen är ju hästen liksom ett levande träningsredskap som vi tycker om och bryr oss om.
Ge hästen en sadel den gillar, ett bett (eller inte) den gillar , mat den mår bra av osv.
Ta inte illa vid er av folk som säger att du är en dålig ryttare som inte kan rida din häst på bett, eller tryck inet ner dig själv för det.

Spanjorerna är bätter på det än sveskar.
Vi i sverige verkar tro (tyvärr mycket tack vare Bent) att varenda gammal hästkrake kan lära sig alla avancerade saker och tränar och tränar.

Här (bland de jag kommit i kontakt med åtminstone)har varje häst sin begränsning. Det är inte elakt sagt om man säger att den där duger bara till att rida rakt fram på, eller den kan bara komma till galoppombyte, eller den där kan ingenting men han är så gudasnäll mot barn så han är vår högst skattade häst. Det är bara så det är. I sverige hade en sådan kommentar tagits som en personlig förolämpning av hästägaren...

Så sammanfattningsvis. Utbilda dig själv men gör det på ett sätt som skadar träningsredskapet minst.

Det är inte alls särskilt konstigt att fler och fler hästar inte "kan" ridas med bett, särskilt bland "barrockryttarna" men även av andra
Här tar man bort nosgrimmor och då ser man verkligen hur hästen grejar.
Dels så tycker iallafall jag att ridskoleryttarna blir mer och mer fokuserade på att såga och bända i hästmunnar tack vare att det är så det lärs ut idag tyvärr. När jag red på ridskola för typ 30 år sen så fick vi skäll om vi grejade med hästens mun som man gör idag.
Dessutsom så tar man så mkt mer hänsyn idag om vad hästen tycker och tänker och känner. Förr var det väl mer spänn nosgrimman och RID? Nu ska det kiropraktas och örtmedicineras och hästen ska inet ha skor och den ska inet äta krafftfoder och den ska gå på lösdrift och det enda med det fjärde...

Det är inte alls särskilt konstigt att fler och fler hästar inte "kan" ridas med bett, särskilt bland "barrockryttarna" men även av andra
Här tar man bort nosgrimmor och då ser man verkligen hur hästen grejar.
Dels så tycker iallafall jag att ridskoleryttarna blir mer och mer fokuserade på att såga och bända i hästmunnar tack vare att det är så det lärs ut idag tyvärr. När jag red på ridskola för typ 30 år sen så fick vi skäll om vi grejade med hästens mun som man gör idag.
Dessutsom så tar man så mkt mer hänsyn idag om vad hästen tycker och tänker och känner. Förr var det väl mer spänn nosgrimman och RID? Nu ska det kiropraktas och örtmedicineras och hästen ska inet ha skor och den ska inet äta krafftfoder och den ska gå på lösdrift och det enda med det fjärde...

Instämmer i allt:bow:

Förr när jag var barn och tonåring fick man rida massor av balansridning på ridskolan med tyglarna i knut och fästa i sadeln.....inte hålla i alls, ofta var det såna lektioner. I skritt trav och när vi blev duktigare i galopp. Jag undrar om det görs idag?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vidhåller min åsikt att hästar inet förändras speciellt mkt. De blir starkare och därmed kanske en aning mer sammarbetsvilliga och mindre pipiga men under minsta lilal press så kommer grundbeteendet tillbaka.
[/QUOTE]
Jag har naturligtvis respekt för att din erfarenhet är denna, men jag har många gånger bevittnat hästar som genomgått en fantastiskt förvandling. Så stor att folk haft svårt att tro på att det är samma häst. alla genomgår inte en så stor förändring såklart, men det är inte helt ovanligt.:)
När man hittar/når fram till mer av hästens potential händer stora saker.

KAN ridas på bettet kan de flesta men det blri ngen kvalitet och hästen vågar inte bjuda till och söka stöd så de kommer sällan till riktig ridning.
Jag har ganska många ekipage i min hästkrets som verkligen hatar bettet. Några har lyckats hitta nån form av kompromisslösning som hästen hatar mindre, det är ju tvunget för att kunna tävla.
Sen har jag ett antal som påstår att hästen inte gillar bettet men det märker jag inget av. Verkar mer som att deras ägare betraktar bettet som en stor fara i en hästmun.
Sen finns det tyvärr några som borde byta till bettlöst men de har fixat problemet med nosgrimma istället.

Kosntigt nog så här i Spanien ser jag det sällan. Men här har vi väldigt lite tränsbett och väldigt mkt stångbett=mkt mer stilla ryttarhänder.

Förr när jag var barn och tonåring fick man rida massor av balansridning på ridskolan med tyglarna i knut och fästa i sadeln.....inte hålla i alls, ofta var det såna lektioner. I skritt trav och när vi blev duktigare i galopp. Jag undrar om det görs idag?

Jag har också samma upplevelser från ridskolan (60- och 70-talen) men tror inte det är särskilt vanligt idag. Jag slutade själv rida på ridskola 1999 och där förekom inte alls sådana övningar på nybörjarlektionerna.
Men, jag blev så glad när jag besökte min grannes islandshästridskola för några år sedan och såg att hon använder sig av de här övningarna med sina elever:bow:

Jag hör ofta här på bukefalos om hästar som inte kan ridas på bett, men jag har fortfarande inte träffat någon ryttare irl som har sådan åsikt. Hur vanligt är det egentligen?? Det undrar jag.

Jag undrar också.....
Tre av mina hästar är köpta som "hästar som inte kan ridas på vanliga tränsbett" och allehanda märkliga bett har följt med vid köpet: pessoa, hackamore, waterford, gag mm. Alla hästarna rids ofta på tränsbett här hos oss och det är inga som helst problem.

Kan det inte bara få vara så:
att ryttaren kanske inte är tillräkligt skicklig att rida sin häst på tränsbett(och lösgöra den)
hästen gör motstånd och det blir en ond cirkel på bett
Klart att dessa ryttare söker andra vägar. Att ständigt rida sin häst i spänning på tränsbett eller använda sig av bettlöst?

Håller med djurjouren i allt: Man kan inte rida en ful ankunge till svan.
Är man skicklig går det att få en häst avspänd och arbeta ergonomiskt men likväl kanske inte nå mer är 50% på en LB. Den har inte fysiken eller viljan.

Kan det inte bara få vara så:
att ryttaren kanske inte är tillräkligt skicklig att rida sin häst på tränsbett(och lösgöra den)
hästen gör motstånd och det blir en ond cirkel på bett
Klart att dessa ryttare söker andra vägar. Att ständigt rida sin häst i spänning på tränsbett eller använda sig av bettlöst?

Ja klart det kan få vara så :confused:

Men att säga att HÄSTEN inte kan ha bett är väl fel inställning att ta till.

Om hästen får ha sitt bett ifred o lär sig att det inte dras mer där- går det fort.

.

Det skulle vara roligt att veta vem du är "bakom nicket" och vad du har för erfarenhet när du skriver en sån sak.
Tomma tunnor skramlar mest. och det här skriver jag inte av ironi utan för att jag seriöst funderar på om jag i över huvud taget ska sitta på en häst någonsin mer i mitt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Om det är din erfarenhet av bett så skall du nog inte använda ett nej :crazy:

Hästar lutar sig lika mkt på bettlöst naturligtvis men det känns annorlunda än på bett och troligtvis så blir många lurade av det.
Du har samma problem på bettlöst som med bett förutom att du inte löser dom på bettlöst eftersom många många missar eller inte ens har den känslan att märka problemen.

Den ärliga acceptansen och eftergiften får du aldrig på bettlöst men om man inte har det som mål så är det väl skitsamma. Det går mängder med hopphästar på bettlöst och som funkar väl med det, men dom har ju inte riktigt samma mål.

Tycker DU Ja...

Och jag uppskattar om du ej skriver det som om jag hade problem med bett eller häst för så är ej fallet. Alls. Jag kan använda både och presenterade endast vilda funderingar.

Men såklart var du tvungen att vända det. Åter.

Den ärliga acceptansen och eftergiften får du aldrig på bettlöst men om man inte har det som mål så är det väl skitsamma

BS.

/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama