Lösa hundar

Jag tycker att flexikoppel och att gå lös med hunden har i princip samma brister: det går att sköta det snyggt men tyvärr brister alltför många i tillräckligt uppmärksamhet, vett och kunskap för att göra det.
Jag möter fortfarande till 100% hellre en hund i flexi med en ägare som inte har koll än en lös hund modell större. Då finns det iallafall ett snöre att dra i om skiten träffar fläkten så att säga. 😅

Mina erfarenheter säger mig också att flexianvändandet minskar med ökad storlek på hund. De som prompt måste ”bevisa” att de kan ha sin hund lös (vid möten) är oftast såna som har brukshundar/större raser = exakt de som jag ogillar att möta lösa. Och faktum är ju fortfarande att ingen hund är bombsäker, hur mycket ägaren än säger eller tror det.
 
Ska man ha sin hund lös så får man också se till att den håller sej borta från mej o mina för jag sparkar lösa hundar som kommer fram för deras säkerhet. Mitt gäng uppskattar inte hundar som kommer in i deras flock i full fart o yr omkring, dom kommer dessutom försvara varandra om en lös hund inte skulle tycka om någon av mina o så resursförsvarar dom mej dessutom.
Mina vill inte ha med andra hundar att göra, vi har inga problem att passera andra hundar så länge dom inte kommer fram till oss.

Ja de må låta hemskt att sparka en lösspringande hund som e på väg fram men jag lovar att den mår bättre av en spark från mej än att mina fem använder den som dragleksak om den skulle mopsa sej mot någon av dom o trasslar in sej i koppel o grejer.
 
Ska man ha sin hund lös så får man också se till att den håller sej borta från mej o mina för jag sparkar lösa hundar som kommer fram för deras säkerhet. Mitt gäng uppskattar inte hundar som kommer in i deras flock i full fart o yr omkring, dom kommer dessutom försvara varandra om en lös hund inte skulle tycka om någon av mina o så resursförsvarar dom mej dessutom.
Mina vill inte ha med andra hundar att göra, vi har inga problem att passera andra hundar så länge dom inte kommer fram till oss.

Ja de må låta hemskt att sparka en lösspringande hund som e på väg fram men jag lovar att den mår bättre av en spark från mej än att mina fem använder den som dragleksak om den skulle mopsa sej mot någon av dom o trasslar in sej i koppel o grejer.
Vid två tillfällen har jag faktiskt sparkat en framspringande hund. Det var när jag hade min andra hund och i området bodde en familj med en Tollare som de själva ansåg var jättetrevlig och hade lös i trädgården. Men hon rymde och flög på hundar, bla min. Två gånger fick jag med sparkar och händer freda min tik, en gång fick min sambo göra det. Sen klev vi dit och sa att vi polisanmäler nästa gång.
Tiken hann dock nästan bita uhjäl en liten sällskapshund innan det blev någon mer gång och sen flyttade de.
Jag kommer alltid att göra vad som krävs för att freda mina hundar.
 
Oj, vad är det för märkligt område du bor i? Det har nog aldrig hänt (eller var så länge sen att jag inte minns det!) att en hund kommit framspringande till mig när varit ute och gått själv utan hund. Jag ignorerar dem och de ignorerar mig.
Jag har varit med om det ett fåtal gånger under alla år jag haft hund så jag undrar också var alla dessa hundägare bor men har nog tur som bor på rätt ställe då :)

En gång kom en glad hund springandes på stranden med en matte bakom som skämdes ihjäl jag fattar inte varför hunden var bara glad och trevlig.

En gång tappade en gammal tant sin alldeles för stora hund som inte var trevlig.

Och en annan gång hoppade en hund genom staketet när vi gick förbi utanför.


Det är typ det jag kan komma ihåg :)
 
Vid två tillfällen har jag faktiskt sparkat en framspringande hund. Det var när jag hade min andra hund och i området bodde en familj med en Tollare som de själva ansåg var jättetrevlig och hade lös i trädgården. Men hon rymde och flög på hundar, bla min. Två gånger fick jag med sparkar och händer freda min tik, en gång fick min sambo göra det. Sen klev vi dit och sa att vi polisanmäler nästa gång.
Tiken hann dock nästan bita uhjäl en liten sällskapshund innan det blev någon mer gång och sen flyttade de.
Jag kommer alltid att göra vad som krävs för att freda mina hundar.
Jag har fått sparka grannhunden som tycker om att komma in i min trädgård o försöka bråka :banghead: Hellre att jag sparkar för o freda både mina o faktiskt den andra hunden än o stå o se vad som händer när 5 hundar försvarar hem, varandra o mej mot en
 
Här händer det absolut då och då att det kommer fram lösa hundar som är intresserade av mig snarare än min hund, det tycker jag är rätt skönt och brukar bara peka mot vad jag antar är ägaren (ser jag ingen människa alls i närheten brukar jag dock försöka behålla intresset tills någon dyker upp, ifall den är borttappad.) och fösa bort den. Ibland stampa lite i marken.
Bara för att hunden är vänlig betyder det inte att besöket är välkommet hos alla.
 
Jag möter fortfarande till 100% hellre en hund i flexi med en ägare som inte har koll än en lös hund modell större. Då finns det iallafall ett snöre att dra i om skiten träffar fläkten så att säga. 😅

Mina erfarenheter säger mig också att flexianvändandet minskar med ökad storlek på hund. De som prompt måste ”bevisa” att de kan ha sin hund lös (vid möten) är oftast såna som har brukshundar/större raser = exakt de som jag ogillar att möta lösa. Och faktum är ju fortfarande att ingen hund är bombsäker, hur mycket ägaren än säger eller tror det.
Nej, en hund som vill attackera i flexikoppell vill du inte möta alls. Var inte så länge som en hund här omkring blev anfallen av en staffe vars ägare gick med flexikoppel, den hunden bet såpass hårt så att frambenet knäcktes. Så nej, stort nej för flexi, och det går inte att dra bort en sådan hund med kopplet.

Ska man ha hunden i flexi så kräver det att man har bra inkallning på hunden och är väldigt förutseende så inte hunden får en chans att springa iväg för det är går inte att stoppa dom när dom är längst ut i flexit.
 
Nej, en hund som vill attackera i flexikoppell vill du inte möta alls. Var inte så länge som en hund här omkring blev anfallen av en staffe vars ägare gick med flexikoppel, den hunden bet såpass hårt så att frambenet knäcktes. Så nej, stort nej för flexi, och det går inte att dra bort en sådan hund med kopplet.

Resultatet hade ju blivit minst lika illa -förmodligen värre- om den attackerande hunden varit lös.
 
Resultatet hade ju blivit minst lika illa -förmodligen värre- om den attackerande hunden varit lös.
Skillnaden är att dom som väljer att ha sina hund lösa oftast har bättre koll på sina hundar. Den här hunden var ju förmodligen i koppel för att den inte var pålitlig eller var tränad att vara lös. Jag tror inte en chans att dom ens skulle gå till en rastgård med den hunden så som den attackerade. Den hunden borde gå i ett stabilare koppel närmre ägaren så ägaren kan hålla hunden.

Så det där var inget "se vad bra att den var i koppel" läge, det var var ett "ägaren borde ha bättre uppsikt och större koll på sin hund" läge.

Koppel som sagt är ingen säkerhet för att inget händer.
 
Skillnaden är att dom som väljer att ha sin hund lösa oftast har bättre koll på sina hundnar. händer.

Vad du svarade på var hund i flexi med ägare som har ca noll koll vs lös hund med ägare som har ca noll koll och då är lös hund avsevärt värre att möta.

Blir en smula konstigt när folk svarar på något som inte skrivits utan svaret är på något eget scenario.
 
Nej, en hund som vill attackera i flexikoppell vill du inte möta alls. Var inte så länge som en hund här omkring blev anfallen av en staffe vars ägare gick med flexikoppel, den hunden bet såpass hårt så att frambenet knäcktes. Så nej, stort nej för flexi, och det går inte att dra bort en sådan hund med kopplet.

Ska man ha hunden i flexi så kräver det att man har bra inkallning på hunden och är väldigt förutseende så inte hunden får en chans att springa iväg för det är går inte att stoppa dom när dom är längst ut i flexit.
Eller en hund man fysiskt orkar hålla i :)
En stor man orkar nog hala in en staffe även i flexi och ett barn en dvärgpudel är inget fel på flexi sålänge man kan kontrollera det.
 
Skillnaden är att dom som väljer att ha sina hund lösa oftast har bättre koll på sina hundar. Den här hunden var ju förmodligen i koppel för att den inte var pålitlig eller var tränad att vara lös. Jag tror inte en chans att dom ens skulle gå till en rastgård med den hunden så som den attackerade. Den hunden borde gå i ett stabilare koppel närmre ägaren så ägaren kan hålla hunden.

Så det där var inget "se vad bra att den var i koppel" läge, det var var ett "ägaren borde ha bättre uppsikt och större koll på sin hund" läge.

Koppel som sagt är ingen säkerhet för att inget händer.
Koppel är väl visst en säkerhet?
För dom allra flesta iaf :)
 
Vad du svarade på var hund i flexi med ägare som har ca noll koll vs lös hund med ägare som har ca noll koll och då är lös hund avsevärt värre att möta.

Blir en smula konstigt när folk svarar på något som inte skrivits utan svaret är på något eget scenario.
Nej, jag skriver att det är väldigt låg chans att möta en sådan hund som är lös som attackerar från ingenstans. Däremot så händer det lätt med hundar som är i koppel. Risken att möta en arg hund med koppel är mycket högre än att möta en arg hund lös. Därför jag sällan reagera när jag möter lösa hundar för extremt få är farliga.

Jag kommer aldrig uppmuntra och stärka illusionen att kopplet garanterar full säkerhet. Kopplet kan lika gärna vara en falsk trygghet som uppmuntrar ägare att inte vara så noga med saker och ting och då händer olyckor.
 
Senast ändrad:
Vad du svarade på var hund i flexi med ägare som har ca noll koll vs lös hund med ägare som har ca noll koll och då är lös hund avsevärt värre att möta.

Blir en smula konstigt när folk svarar på något som inte skrivits utan svaret är på något eget scenario.

Jag tycker att ingen ska använda flexi om inte hunden har en viss nivå av lydnad. Om hunden är aggressiv mot andra hundar, försöker springa fram mot andra hundar, inte lyssnar på ägaren osv då är inte flexi rätt koppel. Då ska man ha ett rejälare och kortare koppel och ha hunden närmre sig.

Om hunden däremot är ok med andra hundar och har en ok lydnad i de flesta lägen men har stark jaktinstinkt så att den inte går att ha lös för att den då riskerar att dra efter vilt. Då kan flexi vara ett mycket bra alternativ!
 
Koppel är väl visst en säkerhet?
För dom allra flesta iaf :)
Med en vettig ägare är det en säkerhet ja, men det går många osäkra och folk som kanske går och tittar i mobilen eller är ofokuserade på andra sätt och då är koppel inte per automatik säkert. Många hundar även när man går i koppel kräver att man är uppmärksam på omgivningen så att man inte blir överrumplad och tappar dom om något händer.

Därför tycker jag att folk som per automatik tycker att ja, koppel är på och då är det lugnt tycker jag har en övertro på kopplet och människan som går med hunden. Man måste också tänka att när dom går med koppel så är dom kanske inte heller lika beredda på allting och det blir fel ändå.
 
Nej, jag skriver att det är väldigt låg chans att möta en sådan hund som är lös som attackerar från ingenstans. Däremot så händer det lätt med hundar som är i koppel. Risken att möta en arg hund med koppel är mycket högre än att möta en arg hund lös. Därför jag sällan reagera när jag möter lösa hundar för extremt få är farliga.
"Extremt få " kopplade hundar som farliga också.
 
Med en vettig ägare är det en säkerhet ja, men det går många osäkra och folk som kanske går och tittar i mobilen eller är ofokuserade på andra sätt och då är koppel inte per automatik säkert. Många hundar även när man går i koppel kräver att man är uppmärksam på omgivningen så att man inte blir överrumplad och tappar dom om något händer.
Du skriver många och extremt många i dina inlägg. Jag tror inte det. Tror dom flesta håller i sina hundar även om dom går med näsan i mobilen.
Men det ser för jävligt ut det håller jag med om, jag har en granne som alltid går och tittar i mobilen när hon går med sin hund och ofta har hon även barnet bredvid som försöker prata med mamman som bara mumlar till svar.

Tragiskt.
 
Du skriver många och extremt många i dina inlägg. Jag tror inte det. Tror dom flesta håller i sina hundar även om dom går med näsan i mobilen.
Men det ser för jävligt ut det håller jag med om, jag har en granne som alltid går och tittar i mobilen när hon går med sin hund och ofta har hon även barnet bredvid som försöker prata med mamman som bara mumlar till svar.

Tragiskt.
Jag går på vad jag ser när jag är ute och promenader här hemma. Och ja, här är det många som går och tittar ner i sin telefon på promenaderna, låter hundarna strosa runt och nosa fritt medans dom tittar åt ett annat håll och pratar i telefon osv.

Jag tappade ju min hund när han var valp när det dök upp en fågel när han var ute och kissade, jag höll som vanligt i kopplet men var inte beredd helt enkelt på hur snabb han var. Rätt var det var så gled kopplet ur handen, det händer så lätt när man har uppmärksamheten på annat håll.
 
"Extremt få " kopplade hundar som farliga också.
Definitionen farlig är ju olika också, det kan vara reaktiva hundar som är snälla men reagerar på någon annans hund energi osv. Vissa hundar triggar andra, det innebär inte att dom är farliga i den bemärkelsen att dom hugger allt dom ser. Men många beteenden kan trigga saker och ting hos andra hundar som normalt inte heller är farliga.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 357
Senast: Liran
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 501
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp