När det gäller möten med min hund så är det mycket bättre för alla parter att min hund är lös för då kan han gå undan och gå ut en bit i skogen för han vill hålla avstånd till främmande hundar. Man måste lita på den andra hundägaren att den känner sin hund och fattar det bästa beslutet.
Är man så rädd hela tiden pga att kopplet inte är på så får man jobba med sig själv, nånstans så måste man lita på andra hundägare att dom faktiskt känner sin hund. Jag har tränat upp mig på att tänka när jag ser en lös hund att "oj, vad härligt att dom har tränat på att kunna ha hunden lös", jag förutsätter att det är en trevlig hund. Jag måste det för min hunds skull och för min egen skull för ingen får någon fördel av att jag går runt och är rädd och inte litar på andra hundägare.
Folk gör så gott dom kan och man får fokusera på sin egen hund helt enkelt, väljer någon att lägga sin hund ner vid ett möte så är det förmodligen för att det för stunden är det lättaste sättet för dom att hantera möten på. Min hund ska ändå lita på mig även ifall han inte känner sej helt bekväm med att gå förbi en hund som ligger ner. Han ska kunna ta stöd från mig och passera oavsett. Jag försöker se alla sådana tillfällen som tillfällen att träna och visa min hund att han kan lita på mig för oftast så händer ingenting, och visst, då och då kan det hända att den andra hunden hoppar mot oss men jag försöker så gott jag kan att inte göra någon grej av det och då släpper min hund det fort också.
Och nej, det är inte lätt med rädslor, men det går att jobba med sig själv så att det blir bättre.
Tro mig. Jag vet att det går att jobba med sig själv angående rädslor. Första attacken hände för nästan fem år sedan. Det tog ett bra tag (år) för mig att komma fram till punkten att känna mig lugn och hyfsat trygg, men om någon lös stor hund kom framspringande kom paniken bubblande ändå, vilket inte är konstigt alls eftersom det ändå, trots allt, är ett reellt hot. Senaste attacken var för bara fem veckor sedan - hunden är på sluttampen av sin konvalescens nu - och jag känner att ganska mycket av rädslan är tillbaka. Att bara lita blint på andra hundägare gör jag bara inte. Sorry, det händer saker hela tiden som bevisar att det inte går. Senast för ett par månader sedan fick jag hiva upp min russell i famnen och drämma ett flexikoppelshandtag (ja, för övrigt ett rätt bra substitut för lite mer frihet för hunden, helt utan att den måste vara lös!) i huvudet på en arg större hund som kom framrusande…
Det hjälper liksom inte att jag fokuserar på min hund vid möte om det kan resultera i att min hund dör. Jag måste ha koll på det mötande ekipaget också, för att ha någon som helst chans att hinna göra något om det går åt skogen. Dessutom tänker jag mycket hellre att något skulle kunna hända än att ”den är säkert snäll”, eftersom just det sista var hur jag tänkte den där första attacken när berner sennern nästan bet ihjäl min gamla tik. Det hjälpte ingen, kan jag säga. Det gjorde bara att mina reaktioner blev långsammare än de varit annars.
Det känns också lite motsägelsefullt att du först skriver att det är mycket bättre ”för alla” om din hund är lös vid möte för att han vill ha avstånd. (Hur gör du förresten i stan/samhällen/andra ställen där han inte kan försvinna in i skogen?) Sedan skriver du att din hund ändå ska lita på dig vid möten, om tex den mötande hunden hoppar upp från liggande när ni passerar? Men då borde ju din hund lita på dig vid andra möten också, och det borde inte vara en stor grej att ta på kopplet och passera bara? Se det som ett tillfälle att träna?
Hoppas förresten att du tycker att det gäller ”vanligt hundrädda” vuxna och barn också? Att de ska lita på hundägarna och inte bli så himla upprörda eller klaga över lösa hundar? Fido är ju garanterat snäll om han är lös?
Nä. Jag är ledsen, men ingen, mer än möjligen de som känner att de ”måste” ha sina hundar lösa vid möten, lider av att det tas på ett koppel just då. Motsatsen (lös hund) skrämmer/kan kännas olustigt för många utomstående… Enkel ekvation för mig.