Lösa hundar och idiotiska ägare...

Sv: Lösa hundar och idiotiska ägare...

Jag har inga problem med att förstå hunden.
Men enorma problem med att förstå ägarna till schäfern.
Hur kan man bara låta hunden dra iväg sådär helt ensammen?
Och så komma lallande efter långt senare och bara konstatera att "Hoppsan, här var det tydligen några före oss"?

Och självklart så är jag bara intresserad av att få upp barnen ur vattnet.
Jag vill ju inte bli riven av hunden heller.
Det kan ju inte vara mitt ansvar att dra upp deras best ur vattnet?

Dessutom så försökte ju barnen att komma till mig.
Rädda barn springer ju alltid till sina föräldrar.
Och jag tyckte och tycker att mina barn har företräde till min hjälp och skydd före någon annans bort-tappade hund.

Hunden var dessutom inte i nöd, den ville mest tillbaka till sin familj.
Den kunde faktiskt vänta en stund.

Men ärligt, du kan väl ändå bara förstå hunden?
Jag hoppas då innerligt att du inte heller, precis som jag, kan förstå hundägarna.

Hunden tänker inte att den kunde vänta en stund. Den handlar på instinkt. Den ville helt enkelt upp, och gör då allt för att komma upp. Hade någon lugnat den så hade den kanske väntat. Men jag tycker det låter som det nästan blev panik med gap och skrik. Då blev hunden stressad.

Sen förstår jag inte frågan. Menar du att jag bara kunde förstå hunden? Nä, jag förstår både dig och hunden. Men jag försöker förklara hur en hund "tänker". Eftersom du vill göra den till syndabock, även om du nu skrev att du inte förstår hundägarens agerande.

Du har agg till hundar och har svårt för se att de fungerar på ett sätt. Och även om jag också kan tycka vissa saker är "korkade" som de gör, så kan jag ändå förstå varför.
Alla djur fungerar ju på sitt sätt. Hästar kan också göra "konstiga" saker i våra ögon, men vet man hur de fungerar så vet man ju varför de gör som de gör. Och jag antar du har mer överseende med det, eftersom du själv har/gillar hästar.

Nu så tycker jag att du tar i i överkant.
Jag har inte agg till hundar.
Men jag tycker inte om dem.
Det är en oerhört stor skillnad.

Eftersom jag inte gillar hundar, så blir jag inte glad över att det kommer en hund farandes.
Men att därifrån gå till att jag har agg till hundar, det är att gå litet väl långt.
Jag begriper mycket väl att hunden handlar på instinkt och inte kan vänta.
Men jag gör ändå bedömningen att den inte är i omedelbar nöd och att jag därför kan skita i att rädda den.
Hundar är som småbarn, de kan inte heller vänta.
Småbarn växer upp men det gör inte hundar, en av orsakerna till att jag inte tycker om hundar.

Och självklart så blir det panik med gap och skrik.
Vad annars?
Det kommer en främmande hund utan tillhörande människor, och inte kan man väl veta om den är pålitlig eller inte.
Inte fan sticker jag ner handen till en hund i som jag inte känner som har fått panik i vattnet.
Jag kan ju inte riskera att skada mig så att jag inte får upp barnen.
Ärligt, hunden såg helt galen ut, jag tror faktiskt inte ens att du skulle riskerat dig själv i det läget.
Hunden såg för övrigt fortffarande helt galen ut sedan de knäppa ägarna hade fiskat upp den.
Och med så knäppa ägare, så skulle jag mycket väl kunna tro att hunden inte var säker.
Hunden blir ju en spegel av sin förare.

Det blir i det läget som för Mia_R, en främmande och farlig hund.

Och nej, även om jag gillar hästar aldrig så mycket och förstår dem oerhört bra, så skulle jag ha inte överenseende med knäppa beteénden hos häst.
Jag har förbjudit några ryttare att rida över min tomt, med hänvisning till att de inte har kontoll över sina hästar.
Jag har INGET överenseénde för knäpp ponny med tillhörande barn sim dansa cancan över min gräsmatta så att grästuvorna flyger omkring.
Även om jag förstår att Ponnyn reagerar på att min Shettis kommer sättande i hagen bredvid.
Jag anser fortfarande att ryttaren skall hålla ordning på sin häst. Punkt.
Precis som jag anser att hundägaren skall hålla reda på sin hund.

Jag begriper visst att hunden inte kan rå för att den uppför sig illa, precis som ponnyn, men likväl så är det hunden som är den som ställer till det, liksom ponnyn.
Och om inte ägaren är där, så måste jag ju gå på hunden så länge, för att helt enkelt försvara mig och min familj.
En schäfer är inte ett ofarligt djur. (Särskilt inte en ouppfostrad schäfer.)
Självklart så måste jag ju akta mig.

Grana skrev:
Sen förstår jag inte frågan. Menar du att jag bara kunde förstå hunden? Nä, jag förstår både dig och hunden.

Jag hoppas att du inte kan förstå ägarna.
Och jag är övertygad om att du kan förstå både mig och hunden.
Jag förstår också hunden.
Men jag kunde i det läget inte ta någon hänsyn till den, annat gick liksom före.

Däremot så kan jag inte alls förstå ägarna till hunden.
Men många har ju hund utan att egentligen göra så mycket av det, utan mest för att det "skall vara så" när man bor i villa på landet.
En accessoar till fina villan, bilen och poolen.
I alla fall så var det livet för den schäfern.

Jaaa......"vi" har oxå råkat ut för lösspringande hund så nu ska våran tik ha vapar om 15 dagar!!!!!
Inte planerade men välkommna ändå....

Grevinnan skrev:
Jaaa......"vi" har oxå råkat ut för lösspringande hund så nu ska våran tik ha vapar om 15 dagar!!!!!
Inte planerade men välkommna ändå....
Det är ju bara för sorgligt att det får hända! :mad:

Men grattis antar jag? :)

Sedan finns det självklart mindre begåvade hundägare utanför Sthlm också liksom det finns enormt många bra hundägare och hundförare där. :)

Jag har ett exempel härifrån byn där två hundar levde rövare i flera år. Ägaren i sig är inte den mest resonabla personen i världen så folk tog aldrig upp problemet.
Men det var två stora blandrashundar som sprang runt hos sommargäster och bofasta och levde rövare.... liksom sin ägare kan tilläggas.

I övrigt finns här bara mina och farsans hundar, en enormt fin vallhund som tävlar i vallning, några drevhundar av olika raser och sommargästernas hundar... så det var därför jag skrev att jag alltid upplever problemet i Sthlm... alltså inget storstadsförakt utan bara att det är där jag träffar främande hundar för det mesta.

Mvh
Björn

Jooo, det ska bli kul med valpar men man ska ju klara av att sälja dom små godbitarna oxå!!!!!!

Jag förstår precis ditt handlande.
Min tik dränkte mig nästan en gång. Hon var på stranden när jag simmad(min dåvarnade kille var med henne) det var aldrig några problem - tills jag bestämmde mig dör att dyka - när hon ser mig försvinna under vatten rusar hon ut i vattnet - simmar till mig och ska förka "rädda" mig i fullrändig panik krafsar hon på mig, försöker bita tag i håret på mig.
Eftersom jag inte bottnar får jag kallsup efter kallsup och kan inte ropa åt henne att sluta, hon håller i praktiken på att dränka mig i sina räddningsförök
Min kille får simma ut och dra bort henne ifrån mig - hon skriker hyseriskt.
Efteråt är jag randig av rivsår från hennes klor och tänder.
Badade aldrig mer med henne lös. innan det hände har vi badat flera gånger varje somamr med henne - ibladn med henne simmande osv - men det var just det att jag var ensam i vattnet och försvann som fick henne att få spader.

Jag sålde en valp som blev ihjälbiten av en grand. när hon var 5 mån. jag håller med dig!! och inte släppa ut små barn me hundar dom inte orkar hålla!!!!!

Jag brukar träna mina hundar. Jag låtsas simma på ett djup där jag bottnar ordenligt, så tränar jag de att hålla sig borta och att ta det lugnt. Min granne råkade ut för liknande incident som du gjorde, så jag var förberedd och såg direkt att mina hundar också hade tendenser till sådant. Uscha uscha... Även om man "bara" blir riven så är det inte roligt.

Sådär ja, då har jag skickat ett brev till hundägaren där jag har begärt ersättning för mina utlägg och förlorad inkomst pga det inträffade. :devil: Hon har fram till den 15:e mars på sig att hosta upp pengarna och i annat fall så blir det tingsrätten och indrivning, ser ju fint ut i papperna när man jobbar på länskrim. :angel: I brevet så hänvisar jag till polisen om hon vill ha kopior på klinikavgiften och utlägg för antibiotika och till min närmsta chef om hon vill ha bekräftelse på inkomstförlusten. :mad:

Jag var till och med så pedagogisk att jag skickade med lagtexten gällande hundägares ansvar och ett förtydligande vad som avses med strikt ansvar samt hennes skyldighet att vara informerad om vad lagen säger. :D

mm stackarn ! hoppas hunden inte fick nå´ men efter va som hände !

jag har själv en jätte liten hund och folk som ser henne i sina kläder trippande på trottoaren brevid mig tror nästan alltid att hon är olydig ... nån sjuk fördom folk har om "småhundar" ...

när jag träffade en labbe på gatan i förra veckan bad ägaren mig att ta upp hunden bara för att hennes va lös ( min hund gick fot och kastade bara ett öga mot labben men lydde fint när jag sade "stanna" ) :crazy: jag har 110 % koll på min hund och hon skulle aldrig springa iväg ! om sedan hennes hund inte är lydig när det kommer andra hundar så är det ju HON som ska koppla sin hund ! inte jag .... jag vill inte göra min hund osäker genom att ta upp henne varge gång det kommer en hund .... visst måste jag få ha henne lös ! eller har jag fel ? .....

jag har ju koll på henne lika bra som när hon är kopplad .. inte kan jag då vara skylldig att ta upp henne bara för att en annan ägare inte kan hålla sin hund ?

men jag tog upp henne iaf. för jag ville slippa bråk och ville inte ha hennes lösa hund över mig men jag tänker nu i efterhand att jag borde bett henne att koppla sin hund istället ... hon andvände ursäkten
" knähundar på 3 kg är inte lika lydiga som stora hundar"

morr ... eller är jag faktiskt skylldig att ta upp henne trotts att labben i det här fallet är lös ?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, du är inte skyldig att ta upp din hund. Som jag skrev i brevet till idioten så gäller följande:

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter
6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.

Strikt ansvar
Hundägare har så kallat strikt ansvar för sin hund, och kan till och med göras ansvarig för skada som hunden orsakar även om någon annan tillfälligtvis har hand om den. Hundägare ska ha sådan tillsyn över sin hund att den inte orsakar skada eller obehag, orsakar hunden skada är ägaren alltid ersättningsskyldig.

Med tillsyn av hunden menas det att den ska antingen vara så pass lydig att den inte stör eller så ska den hållas kopplad så den inte kan störa, men jag hade nog gjort som du iaf. En liten hund har inte så mkt att sätta emot om den skulle bli anfallen. Vår tik som blev biten är 11 år och tål inte se andra hundar nu pga det inträffade och tidigare dåliga erfarenheter. Hon kommer troligtvis aldrig att komma över det här den tid hon har kvar. :cry:

Usch! Man blir så arg!

Min lilla Papillon-tik på 2,6 kg blev attackerad av 2 lösa Teurverencer (stavas?) i höstas. Mina två små pappisar var lösa med mig på ett grönområde. De gick snällt fot. Helt plötsligt kommer två stora, Teurverencer utan synlig mate eller husse rusande och hoppar på min ena hund. De biter henne, lyfter upp henne i lufte, jagar henne och hoppar på henne. Hon är livrädd och skriker högt av smärta och skräck. De vallar henne mellan sig, så hon kan inte komma fram till mig. Och jag får inte tag i hundarna som håller sig borta från mig.
Efter ett tag kommer en tjej pustande och jag säger åt henne att fort som fan få fatt på sina hundar. Hon har noll koll på dem och de skiter fullständigt i hennes tveksamma förmaningar att komma till henne och släppa min hund. Till slut får jag tag på hennes ena hund och överlämnar den till henne. Då kan min livrädda lilla hund komma till mig.
Hon hade som tur var inga allvarliga skador! De hade lätt kunnat slå ihjäl henne eller skadat henne allvarligare om det inte vore för att hon är så fruktansvärt snabb och smidig och därför kunde hålla sig undan det värsta.
Jag sa åt ägaren att har man inte koll på sina hundar ska de fan inte vara lösa! Då säger människan: -Nej, jag vet ju hur de är så jag brukar inte det. :eek: :mad:
Jag skällde ut henne tills hon höll på att börja gråta och sa att om jag ser hundarna lösa igen ringer jag polisen. Jag tog även namn och nr för ev utgifter pga vad som hänt.

Jag tycker det är helt vansinnigt beteende! Jag ska inte behöva riskera mina hundars liv för att gå på promenad!
Dessutom finns det en hundgård bara 10-15 min härifrån. Varför går man inte dit om man inte kan kontrollera hundarna?
Jag har inte sett henne här mer efter detta, hon vågar nog inte.

mm det är sjukt att hundägare inte kan ta sitt ansvar !

borde finnas körkort för hundägeri (för hästägare oxå )

Usch stackare, ja ska man ha sina hundar lösa ska man ha tränat hunden så den 100% i alla lägen kommer när man ropar in den.
Jag har en liten phalene hane och han kommer på en gång när jag ropar, Har tränat med löpande tikar som går runt han och han kommer iaf. Träna träna!

Har när jag haft min kopplad blivit attackerad av stora hundar, dels är jag själv jävligt hundrädd för stora hundar då jag har blivit halsbiten av en rottis!
Desl räcker det med ETT bett av en stor hund så lever inte min lilla vovve

På gården vart en papillon ihjälbiten av en lösspringandes shäfer denna hund förstår jag inte varför hon hade lös. Eftersom när amn har mött henne så har man sett att hon på långt håll sprungit till ett trän bundit upp hunden där , hunden har munkorg och hunden blir GALEN när den ser andra hundar...

Att man ens har en sån hund vid liv om man inte vill träna bort de!!

Viss ska fan inte ha hund!! :mad:

Hoppas hon åker dit å får betala massa

Morotsbiten skrev:
På gården vart en papillon ihjälbiten av en lösspringandes shäfer denna hund förstår jag inte varför hon hade lös. Eftersom när amn har mött henne så har man sett att hon på långt håll sprungit till ett trän bundit upp hunden där , hunden har munkorg och hunden blir GALEN när den ser andra hundar...

Att man ens har en sån hund vid liv om man inte vill träna bort de!!

Viss ska fan inte ha hund!! :mad:

Hoppas hon åker dit å får betala massa

Det där hade kunnat vara min hund för något år sedan (eller, jag band inte fast henne, men munkorg fick hon ha ett tag på vissa platser p g a att hon attackerat en annan hund).

Att ö h t hitta någon som vill hjälpa en är bara ett av problemen, att hitta någon som faktiskt kan är ett annat. Och det GÅR inte att själv träna bort om man inte är proffs på såna saker.

Så "vissa ska fan inte ha hund" och "hoppas hon åker dit och får betala en massa", gäller det mig också?

PS1 Hon har inte bitit ihjäl någon annan hund, men har vid två tillfällen kommit lös. Ena gången tappade min mamma henne, skadan blev en liten rispa i huden (men inget blod), den andra gången gick flexikopplet av (alltså varning för flexi, det var avsett för en betydligt större hund och var inte så gammalt men gick ändå sönder) men skadorna uteblev.

PS2 Nu har jag fått proffshjälp efter ett par års letande och hon kan t o m umgås med andra hundar lös.

Jag har haft min hund kopplad (kort koppel)och en man släppte fram sin hund till min i flexikoppel(han var dessutom full ). De slogs och jag fick betala för min orsakat störst skador det kostade mig 23 000:-
/Cetzy

:eek: :eek: :eek:
Jag har inte läst detta förrän nu, men jag fattar fortfarande inte varför du inte kastade dig ut i vattnet? :eek: :eek: Antingen se till att hunden inte klättrar på barnen, hellre då att den klättrar på en själv så barnen kan ta sig upp eller åtminstone hjälpa barnen att hålla sig uppe.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 492
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Liten spinoff på Icke-hundägare. Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 464
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar