Sv: Lösa hundar och idiotiska ägare...
Mia_R skrev:
Jag blir så j*vla förbannad på alla idioter som ska släppa sina hundar och har noll koll på varesig hundarna eller omgivningen.
Nu har vi fått åka akut med vår ena hund efter att en jycke kom seglandes över en låg stenmur och rusade på våra hundar. När jag ifrågasätter varför man släpper hunden utan att kolla först om det är ok får jag till svar att jag skulle inte komma och försöka skylla på henne för det inträffade! "Alla" brukar släppa sina hundar där! Jag är helförbannad och fräser ifrån att det är skitsamma, man släpper inte en hund mot främmande hundar utan att kolla att det är ok!
Hennes hund har aaaaldrig gjort så förut och hon var helt oskyldig till det inträffade. Hundj*vlarna kom inte ens när hon kallade utan hon fick kravla sig över muren själv + att hon gjorde inga som helst ansatser att ta rätt på dem trots att vi hade fullt upp med att freda våra. När de är skiljda åt står vår och blodet rinner ner i snön, människan ser det inte ens! Min sambo blir så förbannad att han lyfter upp vår hund i ansiktet på henne så hon backar undan, inte ens då tar hon rätt på sina hundar som nu håller sig undan.
Jag får hennes namn och telnr, vi åker med hundarna till kliniken, jag ringer jobbet att jag inte kan komma i tid pga det inträffade och sen åker jag till polisen och gör en anmälan. Jag förlorar ca 3000 spänn på det här för jourbesök, recept och förlorad inkomst som jag vill ha ersättning för. Jag hoppas hon åker dit rejält för brott mot ordningsstadgan och blir ersättningsskyldig.
När
ska folk lära sig att hålla rätt på sina kräk och inte släppa dem lösa när de sticker om de ser andra hundar?
Jag hoppas att ryktet om min anmälan sprider sig, så kanske folk kan koppla sina kräk i fortsättningen!
Jag råkade själv ut för det för ett par veckor eller nån månad sedan.
Jag var i Sthlm, gick till en rastgård där det var en annan hund. Självklart frågade jag först om det var ok att släppa in mina hundar och ägaren svarade ja. Jag kopplade lös mina hundar komenderade fot och gick in i hagen som var JÄTTESTOR
Utan någon som helst tvekan eller tanke på annat så satte den andra hunden full karriär för att anfalla mina. Snabbt som ögat komenderade jag sitt och gick framför mina hundar för att stoppa den annalkande hunden....... misslyckades
Den for på min spaniel som vred upp sidan så att den andra hunden fick bara tag i skinn och päls istället för halsen den siktat på. Då tog jag tag i den andra hunden och röt SITT varpå alla tre hundar satte sig och allt var lugnt igen.
Under de här sekunderna hade hundens ägare försökt hinna stoppa sin hund från anfallet eftersom hunden var i andra änden av hagen då vi kom in och ägaren i mitten av hagen. Han hade också misslyckats stoppa hunden och sprungit efter och ropat NEJ! och HIT!
När han kom fram berömda han mitt fasta grep om hans moloss. Jag frågade i min tur givetvis vad fan han hade sagt att det var Ok att komma in för?
"Ja, han kan vara lite oberäknelig med hanhundar ibland" svarade han.
"Jamen det här är tikar!
" svarade jag.
Sedan hände inte mer för jag var lite paff och ville se hur det gått med min hund samtidigt som den andra försvann som en avlöning.
Men hur fan skulle hunden överhuvudtaget ha vetat att det var hanhundar eller tikar på det stora avstånd då den bestämde sig för att anfalla? Det var helt klart en kamplysten hund! Önskar jag haft lite mer sinnesnärvaro och hållt kvar ägaren lite till för en ordentligare tillrättavisning.
Min hund har efter det där blivit osäkrare och låter förjävligt och blåser upp sig för att verka farlig då vi möter hundar.
Men det är inga problem då det sedan visar sig att hundarna är vänliga då är hon som vanligt igen....... problemet kommer väl då hon möter en ranghögre hund.
I övrigt har jag råkat ut för samma sak tidigare flera gånger, också i Sthlm. Löshundar utan lydnad som springer fram, snälla eller inte snälla stora och små..... förjävligt! Dom snälla rör sig ofta om labradorer eller liknande som ägarna verkar ha lösa för att impa på omgivningen i form av att de har en lydig hund? Sedan när det kommer till kritan har de nollkoll.
För att inte tala om alla som säger "Jamen han/hon är så snäll"
Min hund då?! Tänk om den inte är snäll?
Det är jag som har kopplat som åker dit på det tror jag? Det är jag som hade möjligheten att göra något? Eller hur är det?
Vore intresant att se hur det löser sig i ditt fall. Skriv gärna några rader om hur din anmälan utvecklar sig.
Och hunden i vatten/barnfallet i den här tråden tycker inte jag skiljer sig det minsta! VAd fan ska hunden vara lös för? och hamna i den sittuationen till att börja med?
Och nog hade jag rutit på hunden om den var i närheten av mina barn. Sedan hade jag (om sinnesnärvaron fungerat) läxat upp ägarna.
Hunden i sig hade jag skitit fullständigt i, den kan väl ägarna hoppa i och dra upp!
Mvh
Björn