Lösa hundar och idiotiska ägare...

Sv: Lösa hundar och idiotiska ägare...

Skillnaden här är att hunden som du träffade var inte ute efter att dränka eller göra illa ditt barn. Den råkade i panik.
I Mias fall så blev hennes hund påflugen och biten med vilje av andra hundar.

Sen att den du träffade var lös är en annan sak. Det hade du också kunnat anmäla.

Sen skriver du själv att du att man kan göra fel. En hund är en hund och fungerar på sitt sätt. Hade en hundvan person varit med hade den säkert fått upp hunden utan att det hade behövt bli hysteri.

Senast ändrad:

Väl talat :bow:

Inte ung, jag lider med dig över det inträffade men som du själv skrev hunden fick panik.
Att den simmade mellan dig o barnen var för att den sökte hjälp att ta sig upp men den blev som du sa skrämd av din ilska och vågade inte låta dig "hjälpa"
Hoppas pojken kommer över sin rädsla, hundar som sköts rätt är ju underbara djur!

Väldigt beklagligt och mycket tråkigt det som inträffade. Som jag skrev så kan lösa hundar skrämmas även om de är snälla och jag tycker inte om när man inte har dem under uppsikt. :mad:

Jo men jag har ju ingen anledning i att inneha "akut-kunskap" i hundfångande.
Jag och mina barn, skall precis som Mia och hennes hundar kunna känna oss säkra från andra hundar.
Hunden i mitt fall fick för sig att hoppa i vattnet för att leka med barnen.
Den hade inget tillstånd till att
1. vara lös.
2. Hoppa i vattnet.
3. Leka med mina barn.

Den var på rymmen, och därför i avdelningen olydig.
Det var inte hunden det var fel på, utan precis som alla ni säger ägarna.
Jag tror att min hundvana och hundägande granne hade blivit precis lika fly förbannad som jag, om inte värre.
Hundfolk med väluppfostrade hundar brukar faktiskt bli ännu argare än jag på ägare till ouppfostrade hundar.
De vet ju att det går att uppfostra hundar, jag tycker ju å andra sidan att det inte verkar så, så jag är mera beredd på att "hundar är dumma".
Och jag tror att grannen även om hon är hundvan, hade skrämt hunden lika mycket som jag.
Mia_R lyckades ju inte heller freda sig.

Min prio ett var att få upp mina barn.
Hunden, den sket jag i det läget högaktningsfullt i, den borde nämligen kunnat simma i åtminstone en kvart till, så den var inte i omedelbar drunkningsnöd.

Vad jag undrar i ett sådant fall som mitt (och Mia-R's).
1. Är inte folk rädda om sina hundar?
2. Skiter människor så totalt i lagar och förordningar även när det gäller annat än lösa hundar på fel ställe.
3. Varför tror dessa människor att de inte behöver ta hänsyn till andra?

Samma människor som hade den lösa schäfern hade dessutom parkerat bilen i vägen för alla på den allmänna väg som finns närmast badberget och där inga parkeringar finns.
Vi hade cyklat dit.
Man går sedan i kanten (Om man är snäll annars mitt på) av en åker och genom skogen, sammanlaggt c:a 700m till badberget.
Och där kan man väl inte bara släppa en hund?

Jag tror att det nog är så att hänsynslösa människor är hänsynslösa över hela linjen.
Jag badar mycket vid det där badberget.
Jag känner ägarna till marken väl och vet att de INTE vill ha några hundar där, och då särkilt inte lösa.
Ägarna till marken är hundfolk och jägare. De har massor av olika, och trevliga, hundar.
Jag har faktiskt aldrig sett den schäfern med familj någon mer gång, detta var några år sedan.
Jag kanske borde Polisanmält, men nu så förklarade jag bara (ilsket visserligen) att det just då rådde koplingstvång i naturen och att jag kände ägarna till marken och att dessa inte vill ha hundar alls där.
Sedan så pekade jag på ägarnas badbrygga som syntes över vattnet, och sade "Och där så ligger ägarna på sin brygga och jag vet att de hör om hundar skäller här på berget".
Vilket jag vet eftersom jag har badat från den bryggan.
Man hör nästan vad folk säger på berget.

Ja det blir ju så trist med hundmänniskor som inte sköter sig och sina hundar.
Dels så råkar folk och andra hundar illa ut och dels så blir ju inte människor som jag, direkt vänligare inställda till hundar, utan tvärt om.
Vilket också slår tillbaka på dem med väluppfostrade hundar.
För till slut så vill jag bara inte se hundar alls.
Eftersom varje kontakt med dem är en dålig kontakt.

Ägarna till badberget har 2 jättesnälla hundar som jag träffar ganska så mycket, de är mina terapihundar.
Och det blir ju bättre av det.
Grannen precis bredvid har också en jättetrevlig hund som jag terapiar med.

Dottern är en god simmare och hetsar inte upp sig över så mycket, så hon klarade sig bra.
Sonen var litet medtagen när han kom upp, han hade simmat litet mera än vad han egentligen orkade.
Han klarade sig ju undan med bara förskräckelsen, men blev tyvärr hundrädd efter denna händelse.
Innan så tyckte han ganska så bra om hundar.
Det har nu gått några år och vi har träffat flera jättetrevliga hundar, men han är fortfarande hundrädd.
Och det kommer han nog att förbli resten av livet.
Han är ganska så kännslig av sig.

Så det som dess schäferägare lyckades med var att skapa ännu en hundrädd person, vilket ju definitivt inte gagnar vare sig min son eller andra hundägare.

Det var verkligen jättetråkigt det som drabbade dig och dina barn, och jag förstår att du är upprörd. Reagerade bara på en sak och det är det du skrev om kopplingstvång, markägare mm. Ja, kopplingstvång gäller under en del av året. Däremot kan inte markägaren förbjuda hundar på sin mark- allemansrätten.

Visst får hundarna vara där, enligt allemansrätten.
Men om markägarna helst ville slippa hundar där, så är det ju större sannorlikhet att de hävdar kopplingstvånget, eller hur.
Och markägarna vill då definitivt inte ha lösa hundar där som badar bland de andra badande.

Hundarna har väl ändå ingen rätt att störa andra som badar?
Allemansrätten säger "inte störa och inte förstöra".
Om nu jag och mina barn är inbjuden av markägaren att bada där, så får väl ändå inte hundarna störa mig?

Det är väl klart att de kan hänvisa till koppeltvånget! Det jag menade var att de fortfarande har rätt att vara där med sina hundar kopplade (inte direkt PÅ allmän badstrand givetvis) och att det var argumentet att markägarna inte alls ville ha några hundar där som som jag reagerade mot!

Men varför skall alla grannskapets hundar få vara på en privat badklippa, när de inte får vara på en allmän badstrand?

Skall man behöva åka till en allmän strand för att kunna bada fredat från hundar när man har en egen badklippa?

Mia_R skrev:
Jag blir så j*vla förbannad på alla idioter som ska släppa sina hundar och har noll koll på varesig hundarna eller omgivningen. :mad: Nu har vi fått åka akut med vår ena hund efter att en jycke kom seglandes över en låg stenmur och rusade på våra hundar. När jag ifrågasätter varför man släpper hunden utan att kolla först om det är ok får jag till svar att jag skulle inte komma och försöka skylla på henne för det inträffade! "Alla" brukar släppa sina hundar där! Jag är helförbannad och fräser ifrån att det är skitsamma, man släpper inte en hund mot främmande hundar utan att kolla att det är ok! :eek:

Hennes hund har aaaaldrig gjort så förut och hon var helt oskyldig till det inträffade. Hundj*vlarna kom inte ens när hon kallade utan hon fick kravla sig över muren själv + att hon gjorde inga som helst ansatser att ta rätt på dem trots att vi hade fullt upp med att freda våra. När de är skiljda åt står vår och blodet rinner ner i snön, människan ser det inte ens! Min sambo blir så förbannad att han lyfter upp vår hund i ansiktet på henne så hon backar undan, inte ens då tar hon rätt på sina hundar som nu håller sig undan.

Jag får hennes namn och telnr, vi åker med hundarna till kliniken, jag ringer jobbet att jag inte kan komma i tid pga det inträffade och sen åker jag till polisen och gör en anmälan. Jag förlorar ca 3000 spänn på det här för jourbesök, recept och förlorad inkomst som jag vill ha ersättning för. Jag hoppas hon åker dit rejält för brott mot ordningsstadgan och blir ersättningsskyldig. :mad:

När :devil: ska folk lära sig att hålla rätt på sina kräk och inte släppa dem lösa när de sticker om de ser andra hundar? :mad: Jag hoppas att ryktet om min anmälan sprider sig, så kanske folk kan koppla sina kräk i fortsättningen! :bow: :devil:

Jag råkade själv ut för det för ett par veckor eller nån månad sedan.
Jag var i Sthlm, gick till en rastgård där det var en annan hund. Självklart frågade jag först om det var ok att släppa in mina hundar och ägaren svarade ja. Jag kopplade lös mina hundar komenderade fot och gick in i hagen som var JÄTTESTOR :eek: :)

Utan någon som helst tvekan eller tanke på annat så satte den andra hunden full karriär för att anfalla mina. Snabbt som ögat komenderade jag sitt och gick framför mina hundar för att stoppa den annalkande hunden....... misslyckades

Den for på min spaniel som vred upp sidan så att den andra hunden fick bara tag i skinn och päls istället för halsen den siktat på. Då tog jag tag i den andra hunden och röt SITT varpå alla tre hundar satte sig och allt var lugnt igen.
Under de här sekunderna hade hundens ägare försökt hinna stoppa sin hund från anfallet eftersom hunden var i andra änden av hagen då vi kom in och ägaren i mitten av hagen. Han hade också misslyckats stoppa hunden och sprungit efter och ropat NEJ! och HIT!

När han kom fram berömda han mitt fasta grep om hans moloss. Jag frågade i min tur givetvis vad fan han hade sagt att det var Ok att komma in för?
"Ja, han kan vara lite oberäknelig med hanhundar ibland" svarade han.

"Jamen det här är tikar! :mad: " svarade jag.

Sedan hände inte mer för jag var lite paff och ville se hur det gått med min hund samtidigt som den andra försvann som en avlöning.

Men hur fan skulle hunden överhuvudtaget ha vetat att det var hanhundar eller tikar på det stora avstånd då den bestämde sig för att anfalla? Det var helt klart en kamplysten hund! Önskar jag haft lite mer sinnesnärvaro och hållt kvar ägaren lite till för en ordentligare tillrättavisning.

Min hund har efter det där blivit osäkrare och låter förjävligt och blåser upp sig för att verka farlig då vi möter hundar. :cry:
Men det är inga problem då det sedan visar sig att hundarna är vänliga då är hon som vanligt igen....... problemet kommer väl då hon möter en ranghögre hund. :crazy:

I övrigt har jag råkat ut för samma sak tidigare flera gånger, också i Sthlm. Löshundar utan lydnad som springer fram, snälla eller inte snälla stora och små..... förjävligt! Dom snälla rör sig ofta om labradorer eller liknande som ägarna verkar ha lösa för att impa på omgivningen i form av att de har en lydig hund? Sedan när det kommer till kritan har de nollkoll.

För att inte tala om alla som säger "Jamen han/hon är så snäll"
Min hund då?! Tänk om den inte är snäll?

Det är jag som har kopplat som åker dit på det tror jag? Det är jag som hade möjligheten att göra något? Eller hur är det?
Vore intresant att se hur det löser sig i ditt fall. Skriv gärna några rader om hur din anmälan utvecklar sig.

Och hunden i vatten/barnfallet i den här tråden tycker inte jag skiljer sig det minsta! VAd fan ska hunden vara lös för? och hamna i den sittuationen till att börja med?
Och nog hade jag rutit på hunden om den var i närheten av mina barn. Sedan hade jag (om sinnesnärvaron fungerat) läxat upp ägarna.
Hunden i sig hade jag skitit fullständigt i, den kan väl ägarna hoppa i och dra upp!

Mvh
Björn

Zmulan skrev:
Det är väl klart att de kan hänvisa till koppeltvånget! Det jag menade var att de fortfarande har rätt att vara där med sina hundar kopplade (inte direkt PÅ allmän badstrand givetvis) och att det var argumentet att markägarna inte alls ville ha några hundar där som som jag reagerade mot!

Ska tillägga att jag också tycker at thundarna ska få vara med. Men de ska vara lydiga eller kopplade.

Mvh
Björn

Inte_Ung skrev:
Men varför skall alla grannskapets hundar få vara på en privat badklippa, när de inte får vara på en allmän badstrand?

Skall man behöva åka till en allmän strand för att kunna bada fredat från hundar när man har en egen badklippa?

Inte vet jag. Men nu finns ju allemansrätten. Och då får man ju bada på en klippa. Även med hund, men den ska då såklart vara kopplad och inte störa. Men åka till badklippan har man ju rätt att göra.

Skrev för övrigt ett långt svar till dig ang det du svarade mig. Ett snällt sådant. Men det försvann i cyberrymden, och jag orkar inte skriva om :crazy:

Man brukar väl säga att den hunden som biter åker dit. Även om den är kopplad eller ej, och även om den börjar eller ej.
Men jag undrar vad som händer om man drar det så långt som till rätten. För någonstans tycker ju jag att ens hund måste få försvara sig om den blir påflugen av en annan hund. Skulle vara intressantoch veta hur det skulle gå om det skulle upp i rätten...

Men snälla du... Blir du verkligen så störd av folk med kopplade hundar? Om så nu är fallet så får du nog åka till den allmänna stranden så att du får vara ifred från oss hemska hundmänniskor! Detta tack vare att det i Sverige finns en Allemansrätt som jag förresten tycker att vi alla ska vara rädda om och som absolut inte får missbrukas! :bow:

Nej, jag blir bara störd av lösa hundar utan hyffs som ställer till sattyg.
Så länge som ägaren håller hunden från min och mina barns kroppar och ägodelar så är det okej.

Men jag vill inte bli klättrad på, pissad på (har hänt, faktiskt), biten, jagad, runkad på benet eller antastad på annat vis av lösa hundar.
Och jag vill inte ha mina hästar, katter eller barn jagade av lösa hundar särskilt inte på min egen mark och tomt.
Man har som markägare och jakträttsinnehavare dessutom alltid rätt att kräva att hundägare skall koppla upp sin hund.

Men en hund i koppel som är i sin förares omedelbara närhet och inte skäller, den stör mig inte alls.

Jadå, jag lovar att berätta för er här på forumet hur det går med ärendet. Jag kommer hur som helst inte ta tillbaka den även om den andra ägaren erbjuder sig att betala räkningarna. Jag är som sagt :devil: less på den allmänt slappa hållningen hos inte bara Sthlms utan landets hundägare, som anser det vara ok att släppa sina hundar när och hur som helst utan varesig kontroll eller koll. :mad:

Jag hoppas verkligen att hon torskar på både böter och att ersätta oss våra utlägg pga det inträffade, så kanske det sprider sig och folk håller mer uppsikt på sina hundar i fortsättningen av rädsla för konsekvenser som drabbar deras plåbok. :cool: Riskerna för att något ska drabba deraas hundar verkar däremot inte vara avskräckande, men kostar det så brukar det fungera preventivt. :idea:

Jag gjorde det. Men ibland fattar jag inte vad som händer. Texten finns kvar, men den syns svagt. Klickar man då på posta, så kommer det upp att det måste vara minst tio tecken (eller vad det nu står). Och kopiera går inte heller.

Egentligen var det inte så "viktigt" svar. Utan var mer om detta att du/även jag undrar om inte folk är rädda om sina djur/hundar.
De tänker helt inte så långt, om vad som kan hända när deras hundar springer iväg. Förutom att hundarna kan bli skadade och påkörda, så kan de ju orsaka en olycka där människor blir skadade eller dör (trafikolycka)

Men visst anser jag att de med schäfern gjorde fel. Men just för jag är hundägare så skulle jag nog kanske förstå det bättre. Även om jag säkert skulle bli rädd och arg, just för mitt barn blir utsatt.
Men, hundar är inte dumma IU, de har ju också en instinkt och ett sätt att tänka. De tänker ju inte på att de skadar ett barn när de (som schäfern) försöker få fäste att komma upp.

Kan ju tillägga...Att mina hundar som har gillat att simma. De har också simmat nära och river mig. Jag kan inte säga varför de gör så. Men är man hemma så gillar man närhet och man klappar mm. Hundarna förstår ju inte att de rivs när de simmar. De har velat hålla sig nära som möjligt, så man¨fått "putta" bort dom för inte bli riven. Jag antar de inte förstår skillnaden. Hemma får man vara nära, simmar man så håll dig på avstånd. Jag tror helt enkelt de inte förstår skillnaden.
Kanske nån annan vet...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 492
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Liten spinoff på Icke-hundägare. Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 464
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar