Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?
Jag svarar både dig och LIA
Hur ska han kissa om han inte kissar emot något? En helt ärlig fråga för min hund lyfter aldrig benet om han inte har nåt att sikta på så att säga... Vi har ju en gräsplätt utanför oss men han har aldrig kissat där eftersom det bara är plan mark lixom. Kunde han kissa av sig det värsta där hade det ju varit perfekt för jag förstår ju att det inte är så kul att laga en lyktstolpe som luktar hela kvarterets hanhundar!
Han har inget kommando för när han ska kissa eller göra nr 2. Varför skulle jag styra den delen av hans liv? Måste man ge kommandot flera gånger under promenaden eller räcker det med en gång när man har kommit till kiss-vänliga ställen? Hur har du gjort med din hund? I dagens läge får han strutta runt å kissa bäst han vill när vi är i t.ex. parken.
Endera lyfter de benet rakt ut i luften och kissar. Eller så har de kvar fossingarna i backen, står på alla fyra och kissar. Vissa hukar samtidigt, andra inte.
Jag var som du förr, att klart att hanar 'behövde' något att kissa emot. Sen fick min hane kastreras pga testikeltumör. Och ser man på, hux flux började han självmant med att långkissa. Och dessutom så kissa där och när han behövde, dvs kan lika gärna vara mitt på en gräsmatta. Ibland på alla fyra, ibland med ett ben fjolligt lyft.
Sen började jag kräva av min nästa, okastrerade hane, att han kunde kissa utan att lyfta. I början tyckte han jag var en kärring, och försökte med att det GICK minsann inte. Tills han blev tillräckligt kissnödig och stod där med benet i luften på gräsmattan.
Och hur kissar hanhundar innan de blir könsmogna? Just det, ståendes på alla fyra, hukandes, och när de börjar vingla med lyft ben så kan de stå och lyfta i luften lika gärna som pinka emot något.
Att kissa med lyft ben är eg bara en revigrej, för att kunna spraya urinen högre upp (lättare uppfatta för andra hundar och lättare täcka större yta).
Min hanhund ovan blev ju sen kastrerad, och även Viktor är kastrerad. Båda de, plus hanen som fick kastreras för testikeltumör - de lyfter på benet borta. Hemma står/stod de och pinkade, på gräsmattan om så var (ska lägga in en bild sen). BORTA så skulle benet upp minsann, och gärna pinka mot om de fick. Ren revigrej, inget BEHOV alls.
Men här har du två 'fjollkissare', två hanhundar som morgonkissar på tomten. Som du kan se har båda två VALT att pinka utan något 'stöd', och inga lyfta ben någonstas. Den äldre är kastrerad, den yngre är inte könsmogen. Men bildbevis på att det går utmärkt för dem att få ut kisset utan ben i vädret.
Så, stå med hunden på den där gräsplätten tills den blir kissnödig nog kommer den kissa, sen kan du lära den de där 300 m transportsträcka. Gå gärna transportsträckan så han inte NÅR att kissa på något.
Bilden då, den vänstra hunden är en dominant fyraåring, kastrerad som treåring. Den högra är en 6 månaders liten skit
Det finns träd strax utanför bild, som de utmärkt väl får pissa på om de vill. Men varför skulle de? De är kissnödiga, inte i behov av att markera.
(Den högra herrn började ganska snart efter lyfta på benet, och när han kastrerades körde han alltid benlyft utom morgonkissen. Numera kör han alltid stående, utom borta då han om han får gärna ska vara och lyfta på benet, men finns där inget att lyfta emot ställer han sig där han behöver, asfalt eller gräs kvittar alltså. Mycket behändigt. )