Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Jag ska ge min Metacam i en vecka nu för ev korsförlamning, kan man ge fiberplex i förebyggande syfte eller finns det nåt bättre?

Vi har nyss gett Metacam , gav samtidigt Microbalans .Magen höll sig ganska bra .
Mycket bättre än då vi gett tidigare omgångar med Metacam ( utan något för magen)

ankic skrev:
Köpte på Granng*rden, betalade 308 kr för en burk .För mag/ tarm betalade jag 256.
Burken är liten och man ger 1/2 till 1 mått 2ggr/ dag.
Måtten är inte stora ( ungeför som 1msk)
Detta blandar jag i lucern strå ( torrt).

Har gett 9 dagar nu och det är nog kvar nästan halva burken( kanske lite mindre).

Hos mig kostar mag- tarm balansen 230 kr för en liten hink på Granngården. Fast dom har inte mikrobalans. Ska kanske pröva det om någon vecka då. Det blir det sista att pröva. :(

Det är väl som alla har skrivit här. För en del hästar passar ett visst medel och till en del något annat. Du får pröva dig fram. Fast vad jag har läst nyligen nu så verkar väl mikrobalans bättre i detta syfte. Vet inte om fiberplexen passade till mina hästar. Dom var ju bra nästan 2 veckor men blir sämre nu. Lagom till kylan är här. Hur roligt är det att få tvätta dom när det är kallt och blåsigt?!

Det var det som känndes skönt ,att slippa släppa ut en blöt häst . Vi har runt -12 och blåsigt , men tror att dom lovat varmare till veckan.
Man är lite spänd hur det ser ut där bakom , tar in vid 17.

Saigon skrev:
Har han tillgång till ngn halm? Det är en viktig stabilisator för magen! Magproblem var inte alls så vanligt förr utan har kommit av vår moderna hästhållning. Men förr så ströddes nästan alltid med halm och hästarna åt naturligt utav den. Och det ansågs som en självklarhet förr att hästar måste ha tillgång till halm för att hålla magen stabil! Men det verkar mer och mer som att den kunskapen har börjat försvinna... Idag står många på spån och fodras med mkt blött -både silage och kraftfoder, utan ngn tillgång till halm. Så finns inte det i hans foderstat så bör du defintivt skaffa det!

Glömde fråga om han har lika mkt problem året runt? Eller så kanske du inte vet det ännu med tanke på att det förvärrats och blivit konstant sen i somras... För om problemen är som värst vintertid (och lindrigare sommartid främst för att magen inte hunnit återhämta sig helt) så är det framförallt utfodringsrutinerna i hagen som man bör se över. Är de hungriga så går de och drar i både fruset gräs och bark på träd etc. och det kan ge problem trots att man tycker att det inte "finns någonting" att äta. En enkel lösning då kan vara att ha fri tillgång till halm-hö blandning i hagen.

Hurvida en mage kan bli förstörd som föl i magen har jag ingen kunskap om alls! Men å andra sidan så har jag heller inte hört talas om dyl tidigare. Och med tanke på att dräktighet är en vanlig metod för att "bota" fång så tycker man att man borde hört talas om den risken i så fall... Men jag vet som sagt inte.
Däremot så verkar det lite konstigt att magen först skulle vara bra och sedan bli sämre för vart år. Det verkar heller inte riktigt logiskt om det berodde på att den blev förstörd under tiden i magen. Eller hur?

Men visst hjälper det att ställa sig frågor! Problem uppstår ju inte utan en orsak! Och eftersom det är så mkt sjukdomar nu som är trendiga som öht inte var ett problem förr, så är det ännu viktigare att man ställer sig frågande till vad det är i hästhållningen som inte är rätt. Och att utesluta saker för dig närmare en lösning än att inte alls forska i var problemet ligger. Problemet är ju oftast att vi nuförtiden har så bra mediciner så att vi kan bota åkommor utan att behöva leta upp orsaken till problemen. Men förr var man som sagt tvungen på ett helt annat vis att efterforska vad som var felet och sedan ta bort det för att få hästen bra igen. Men det glöms ofta bort idag och man koncentrerar sig istället uteslutande på att hitta rätt produkt att bota med.
Men att ställa "rätt" frågor gör man ju bäst själv! Det är svårt för en utomstående att göra som inte har insyn.

Men som sagt jag både tror och hoppas att din häst blir bra! För det låter onekligen positivt att han svarar på behandling istället för att inte alls bli hjälpt!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Fri tillgång på grovfoder och vatten!!

Svarar mig själv. Behövde inte tvätta dom på kvällen iaf. Men unghästen i morse alltså. Fast jag har ökat mag- tarm balansen till 1 ½ mått per dag igen.

Bättre i dag. Men beror nog på mag- tarm balansen. Unghästen hade det torkat på. Behövdes inte tvättas. Fjordingen fick man dra lite med en svamp.

Ska bli intressant sen och se om dina hästar kan fortsätta och hålla sig bra efter att du slutar med mag och tarmen... Jag tror faktiskt inte jag hört om ngn hittills vars häst har kunnat hållt sig bra efter att man slutat med produkten...

Följer med spänning och hoppas på det bästa!

Nej dom gör dessvärre inte det. Eftersom jag gick ner till en skopa om dagen. Då började dom bli lite blöta. Sedan fick jag ju tvätta båda två i torsdags pga det. Har ju höjt till 1 ½ skopa. Men jag får väl ge det till våren och betet kommer. Det ända som finns kvar för min del att pröva är ju mikrobalans. Vet inte om det fungerar. Fiberplex kanske hjälper lite. Men det verkar ju som om det mest är mag- tarm balansen.
Man är ju rädd för att förstöra magen med mag- tarm balansen. Att man liksom rubbar magfloran ännu mer av det. Att dom behöver det jämt. Förstår du hur jag menar?

Här ser det bra ut , idag var det jätte fina högar att mocka ut .
Lite smuts mellan skinkorna men inte så att det runnit på benen.

Tänkte ge 1 mått Microbalans tills burken är slut och sedan köpa en ny och minska till 1/2 mått.

När ska man tillsätta mineralerna igen ?

*knapplån*

Ang msm så finns det visst dokumenterat att det hjälper i många fall mot magen. Detta ha med ph:n att göra. den stabiliserar för "sura" magar vilket ofta ger diarre. Som sagt det hjälpte min hästs mage samt mina knän göt längre inte ont (reumatism)
sedan kan jag inte svara för granngårdens producent och om deras msm har samma effect, de kanske har en b produkt vad vet jag :smirk:

MSM tränger djupt in i cellen samtidigt som den gör cellväggen mer genomtränglig vilket underlättar att avfall spolas bort. Att dina celler blir mer genomträngliga har en lång rad med positiva effekter för din hälsa.

* Näringsämnen kan upptas mer effektivt
* Svullnader och inflammationer minskar
* pH-värdet blir mer neutralt
* Blodtillförseln förbättras
* Histaminframkallande ämnen som orsakar allergier kan mer effektivt spolas bort.

ankic skrev:
Här ser det bra ut , idag var det jätte fina högar att mocka ut .
Lite smuts mellan skinkorna men inte så att det runnit på benen.

Tänkte ge 1 mått Microbalans tills burken är slut och sedan köpa en ny och minska till 1/2 mått.

När ska man tillsätta mineralerna igen ?

Rent logiskt sett så tror jag inte att det är ngn större fara... Men man kan ju höra med en vet. för säkerhetsskull. Däremot blir det ju välidgt dyrt för matte...

råkade skicka två ggr..

Senast ändrad av en moderator:

Vad är msm?

Har nu bytt från hö ensilaget till vanligt hö. Vi delade även på hästarna så att dom nu står i var sin hage bredvid varandra, detta gjorde vi för att vi fodrar med två olika hö sorter. Det höet som den andra hästen får gör nämligen min häst väldigt gasig.. vet inte varför :confused: Gav honom även lite halm att tugga på om han ville och han var riktigt bra i magen under några dagar... :)

Nu är han lite sämre igen och det rinner lite.. vad kan orsaken vara om han blir bra under ett litet tag varje gång jag gör ett foderbyte?
Kanske var det för att jag slutade ge honom halm?
Gjorde det eftersom det såg ut som om han inte åt så mkt av det men det kanske han gjorde ändå.. ska ge han tillgång att tugga på halm igen och se om det blir bättre.

Mvh

toketossan skrev:
Vad är msm?

Har nu bytt från hö ensilaget till vanligt hö. Vi delade även på hästarna så att dom nu står i var sin hage bredvid varandra, detta gjorde vi för att vi fodrar med två olika hö sorter. Det höet som den andra hästen får gör nämligen min häst väldigt gasig.. vet inte varför :confused: Gav honom även lite halm att tugga på om han ville och han var riktigt bra i magen under några dagar... :)

Nu är han lite sämre igen och det rinner lite.. vad kan orsaken vara om han blir bra under ett litet tag varje gång jag gör ett foderbyte?
Kanske var det för att jag slutade ge honom halm?
Gjorde det eftersom det såg ut som om han inte åt så mkt av det men det kanske han gjorde ändå.. ska ge han tillgång att tugga på halm igen och se om det blir bättre.

Mvh

Ja jag tror i vart fall att fri tillgång på grovfoder är en lösning. Låt han äta halm så mycket han vill. Då kan han ta när han vill och behöver och tarmarna får jobba hela tiden (vilket är bra för gräsätare). Lite betfor är oxå bra att ge vid foderbyten då det gynnar microberna.
Håller tummarna att du här hittar lösningen!!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar