Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Vad blir dyrt för matte? Menar du mikrobalans? Jo, visst men blir dom bra av det så är det väl bara att köra.
Jag ger ju både fiberplex och mag- tarm balans nu. Pris ca 1600 kr i månaden på bara detta.:smirk:
Men vad gör man inte för sina små älsklingar?!

Nej, jag syftade ju på mag-och tarmen... Men 1600kr i mån är ju helt horribelt när du måste fortsätta månade efter månad!!! Stackars dig! Men så kan du ju inte fortsätta...! Det är ju sjukt att behöva lägga så mkt på magbesvär! Skriv in dem på närmaste klinik och få en ordentlig utredning på vad som är fel! Det måste ju gå att hitta en ordentlig lösning. Du har ju kämpat länge nog på egen hand. Det är ju inte vettigt att behöva ha det så!

Du kan ju prova Mikrobalans du med när det du har är slut. Burken jag har kostade 325 kr och den räcker säkert en månad om inte mer.

Saigon skrev:
Nej, jag syftade ju på mag-och tarmen... Men 1600kr i mån är ju helt horribelt när du måste fortsätta månade efter månad!!! Stackars dig! Men så kan du ju inte fortsätta...! Det är ju sjukt att behöva lägga så mkt på magbesvär! Skriv in dem på närmaste klinik och få en ordentlig utredning på vad som är fel! Det måste ju gå att hitta en ordentlig lösning. Du har ju kämpat länge nog på egen hand. Det är ju inte vettigt att behöva ha det så!

Nej det är verkligen jobbigt. Men jag ringde ju Strömsholm och dom sa att jag skulle ta träckprov. Gjorde som dom sa. Åkte dit och så sa dom att det inte fick vara mer än 2 timmar gammalt. Så jag fick åka hem igen. Träckprov kostar ca 3-600 kr styck beroende på vad dom ska titta på. Sedan kostar det 1900 kr i självrisk/styck. Och ändå är dom då inte fina i magen. Så jag väntar, och väntar och väntar att något ska hända. Dom sa ju själva att det inte var någon idé att komma med hästarna heller. Så hon verkade ju inte tycka att det var någon fara. Jag fick för mig att dom inte vet/kan så mycket när det gäller diarré faktist. Har ju pratat med min privatveterinär också. Han bara skakar på huvudet och vet inte vad jag ska göra. Det sista han rekomenderade var ju colicuren. Men det fungerade ju bara i knappt 2 veckor. :smirk:

Whalor skrev:
Du kan ju prova Mikrobalans du med när det du har är slut. Burken jag har kostade 325 kr och den räcker säkert en månad om inte mer.

Ja, det lutar nog åt att jag prövar mikrobalans iaf. Men den var ju så dyr på Bidermans här i stan. Granngården hade den inte.
Den kostade över 400 kr för en sådan liten burk. :mad:

Har ni inget Eko i närheten då?
Där hittade jag min burk (För 325). Fast de har precis flyttat den till hälsokosthyllan för människor. Det stod en lapp på hästavdelningen att den hade blivit klassad som humanmedicin. Annars kanske du kan få Granngården att beställa hem den.

Whalor skrev:
Har ni inget Eko i närheten då?
Där hittade jag min burk (För 325). Fast de har precis flyttat den till hälsokosthyllan för människor. Det stod en lapp på hästavdelningen att den hade blivit klassad som humanmedicin. Annars kanske du kan få Granngården att beställa hem den.

Granngården tar bara hem ifall det är deras märke. För dom har inte plats. Vad är märket?
Dom tog ju hem fiberplex. Men det var 30 kr dyrare.
Nej, Eko är det en vanlig mataffär eller?

Eko är en stormarknad där du hittar i princip allting utom matvaror och dessutom håller de relativt låga priser. Skickar en länk till deras hemsida, du kan ju gå in på Våra butiker och se om det finns någon i närheten där du bor.

http://www.ekostormarknad.se/

AnnikaH skrev:
Eko är en stormarknad där du hittar i princip allting utom matvaror och dessutom håller de relativt låga priser. Skickar en länk till deras hemsida, du kan ju gå in på Våra butiker och se om det finns någon i närheten där du bor.

http://www.ekostormarknad.se/

Jaha det var därför jag inte kände till Eko butikerna. Dom fanns def inte i Eskilstuna. :smirk:
Men tack ändå för länken.:)

En inackordering hade en equterapet (stavas säkert fel) här i dag. Hon sa att man skulle ge sin häst naturell yogerth utan socker och bär alltså. Ge 1 dl varje dag i 3 veckor mot diarrén. Det ska hjälpa floran att bli bra menade hon. Mot avmaskning kan man ge örter också. I stället för ren avmaskning. Har beställt av henne nu. Det var t o m billigare än avmaskningen. För det är ju just den oftast som ställer till det med magfloran. Iaf i mina hästars mage.

Yoghurt ger ju ungefär sammar resulat som A-fil. Har man tur så fungerar det men långt ifrån självklart.

Men jag fattade inte riktigt, menade hon att det skulle gå att ge dem örter istället för att avmaska??? Låter ju sådär troligt...:crazy:

Ett annat inte så smakligt tips som min kompis fick av en gamal hästkarl för flera år sedan. Ta "bajs" från en frisk häst och lägg i vatten, sila sedan bort och använd vattnet i betfor. En gamal beprövad huskur enligt gubben, och det fungerade faktiskt. Sjuka hästen åt med god aptit, så det är nog bara vi som tycker det låter äckligt.:eek:

Saigon skrev:
Yoghurt ger ju ungefär sammar resulat som A-fil. Har man tur så fungerar det men långt ifrån självklart.

Men jag fattade inte riktigt, menade hon att det skulle gå att ge dem örter istället för att avmaska??? Låter ju sådär troligt...:crazy:

Jo, jag har läst det någon annanstans också att det går. Men a-fil är inte samma sak. Jag har Örtagårdens häfte här hemma. Tittade och det står faktist samma sak Naturell yoghurt med levande bakteriekultur och ev honung kan användas. Även i kombination med älgört som lugnar magen och eliminerar syraöverskott. Om hästen har diarré och dåligt näringsupptag kan du använda örter med lenande, lindrande som tex läkemalva,vallört, och lakrits. Rödalmsbarkoch älgörtär huvudmedel vid lös mage. Det kan ju vara värt ett försök eller hur? Någon som har prövat det?
Ang avmaskningen så ska det hjälpa. Kommer inte ihåg vad det hette. Får återkomma med det.

Klimpen skrev:
Ett annat inte så smakligt tips som min kompis fick av en gamal hästkarl för flera år sedan. Ta "bajs" från en frisk häst och lägg i vatten, sila sedan bort och använd vattnet i betfor. En gamal beprövad huskur enligt gubben, och det fungerade faktiskt. Sjuka hästen åt med god aptit, så det är nog bara vi som tycker det låter äckligt.:eek:

Det har vi redan skrivit om här på tråden.

Jo, båda bygger ju på mjölksyre-bakterier även om det inte ingår exakt samma så tillhör de så att säga "samma familj" (dvs mjölksyre-)och därför så är det hugget som stucket om man anv. fil eller yoghurt... A-filen har dessutom ännu fler bakterier speciellt framtagna för magens skull men får man inte effekt utav mjölksyrebakterierna generellt så brukar det heller inte hjälpa att ge A-fil och vice versa.

Örter är jag däremot helt skeptisk till att ge så det uttalar jag mig inte alls om...
Blev bara så förvånad över att det finns ngn som påstår att det skulle gå att ge örter istället för att avmaska. Jag trodde jag hört det mesta men det hade jag tydligen inte...

"knapplån"
Jag har bytt foder på min till dynavena och hon har blivit mycket bättre knappt lös eller blöta fisar. Men man ska väl inte hoppas för mycket, jag är bara glad så länge hon är bra nu. Har tagit det väldigt lungt när jag har börjat gett henne av det nya fodret. Hon åt bara hö i 14 dagar först och då stabiliserade det sig och efter det bara någon dl kraftfoder/mål. Nu har jag förhoppningsvis fått bukt med den dåliga magen :) ./molle

Saigon skrev:
Jo, båda bygger ju på mjölksyre-bakterier även om det inte ingår exakt samma så tillhör de så att säga "samma familj" (dvs mjölksyre-)och därför så är det hugget som stucket om man anv. fil eller yoghurt... A-filen har dessutom ännu fler bakterier speciellt framtagna för magens skull men får man inte effekt utav mjölksyrebakterierna generellt så brukar det heller inte hjälpa att ge A-fil och vice versa.

Örter är jag däremot helt skeptisk till att ge så det uttalar jag mig inte alls om...
Blev bara så förvånad över att det finns ngn som påstår att det skulle gå att ge örter istället för att avmaska. Jag trodde jag hört det mesta men det hade jag tydligen inte...

Ja, jag vet faktist inte om a-fil hjälper bättre eller inte. Men det står här iaf just nat yohgurt med lite honung skulle hjälpa.

Ang örter. Jag har hört det förut men inte tagit till mig det. Men nu har jag liksom inte så mycket annat att ta till mer. Vill inte gärna avmaska mina hästar och veta att dom blir dåliga av det.
Det är ju som med vildhästarna. Dom åt det dom visste var bra för dom. Hon avmaskade sina hästar på detta sätt. Tog träckprov och såg att det inte fanns maskar. Så varför inte?!;)

molle skrev:
"knapplån"
Jag har bytt foder på min till dynavena och hon har blivit mycket bättre knappt lös eller blöta fisar. Men man ska väl inte hoppas för mycket, jag är bara glad så länge hon är bra nu. Har tagit det väldigt lungt när jag har börjat gett henne av det nya fodret. Hon åt bara hö i 14 dagar först och då stabiliserade det sig och efter det bara någon dl kraftfoder/mål. Nu har jag förhoppningsvis fått bukt med den dåliga magen :) ./molle

Dynavena activ 100 ger jag också. När dom klarar det.

Men hur mycket ger du dom /mål? Min har jag gått jätte lungt tillväga på hon är inte uppe på 1kg ännu och då har hon snart ätit detta i 14dagar. Ska eventuellt komplittera dynavenan sedan men foderrådgivaren jag pratade med sa att vi skulle ta det lite lungt med det. Hon äter nu bara hö och dynavena inget annat./molle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar