Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Saigon skrev:
Rent logiskt sett så tror jag inte att det är ngn större fara... Men man kan ju höra med en vet. för säkerhetsskull. Däremot blir det ju välidgt dyrt för matte...

Vad blir dyrt för matte? Menar du mikrobalans? Jo, visst men blir dom bra av det så är det väl bara att köra.
Jag ger ju både fiberplex och mag- tarm balans nu. Pris ca 1600 kr i månaden på bara detta.:smirk:
Men vad gör man inte för sina små älsklingar?!

ankic skrev:
Här ser det bra ut , idag var det jätte fina högar att mocka ut .
Lite smuts mellan skinkorna men inte så att det runnit på benen.

Tänkte ge 1 mått Microbalans tills burken är slut och sedan köpa en ny och minska till 1/2 mått.

När ska man tillsätta mineralerna igen ?

Vänta du så länge som möjligt med att tillsätta något. Låt magen stabilisera sig med mikrobalansen bra länge först. Mina har ju inte fått så mycket alls på hela vintern.
Mina behövdes inte tvättas i dag men dom får ju mag- tarm 1½ mått igen nu. Tråkigt!

Hur ser din foderstat ut ? En tanke slår mig kan det vara för mycket protein mån tro,möjligen kan det även bero på mineralsammansättningen . Fundera på det. Lycka till

,

kokta morötter som sedan mossas ge ca 5 dl om dagen. Majs olja 1 dl om dagen. Mår hästen bra i hagen ? Har den problem med hagkompisarna så kan det vara nervöst, kanske behövs ett hagbyte.

:bow: :bow: kokta morötter som sedan mossas ge ca 5 dl om dagen. Majs olja 1 dl om dagen. Har den problem med hagkompisarna så kan det vara nervöst, kanske så enkelt som nya hagkompisar.

ankic skrev:
Men morötter är ju lösande ,kanske gäller det inte kokta

Till barn och fölungar ger man morotspuré vid diarré.
Majs pure vid förstoppning. Popcorn är oxå lösande.

Hej
Jag har läst hela denna långa tråd.
Har samma problem som er med min häst. Jag har ägt honom sen i somras men känt honom i 4 år och han har alltid varit risig i magen vad jag kan minnas. Högarna är av rätt bra konsistens men emellan det så går han omkring och blötfiser så att det rinner ner längs bakbenen.
Jag har pratat med vet ang detta och hon sa att han troligtvis alltid kommer att ha detta så ifall jag hittar något medel som funkar så ska jag fortsätta att ge det livet ut.
Jag har kört med Equion under hela hösten, det har funkat hyffsat bra men inte 100% igt. När det frös på så började det rinna mer än någonsin.
Jag har en grishäst som bökar omkring i jorden och äter det han kan komma åt så det kan ju vara en av orsakerna också.

Jag köpte foderjäst och började ge honom det men för det första tyckte han att det var motbjudande och för det andra så gav det ingen effekt.

Nu har jag använt mikrobalans (köpte på Eko för 325 kr) i ca 1,5 vecka. Jag har gett mer än det man ska (4 mått om dagen) för att stoppa det akuta och nu har han varit torr och fin i rumpan i 4 dagar. Jag har precis dragit ner till halva dosen så vi får se ifall det goda håller i sig.
Jag kan säga att jag är riktigt less på att torka bajs och en häst som luktar konstant illa.

Hej!

Eftersom du har en liten "damsugare" hemma så kan det vara läge att ge en kur med loppfrön. Risken är ju att dom får i sig en hel del grus och annat som sen ligger kvar i tarmen och stör.

aramis skrev:
Inhandlade proviva nypon och en liter colicur blåbär (viste inte om han skulle gilla blåbär, annars så hade jag nog köpt det istället då blåbär ska ha stoppande verkan i sig själv också.)

Blandade 2,5 dl blåbär (colicur) med tre dl kli och killen slickade tokrent i hinken utan att blinka, bra!

Nu ska jag fortsätta med 2,5dl per dag i minst 12 dagar (3 liter) så får jag hoppas på det bästa.

Så nu efter första litern (colicur blåbär) så verkar det rätt bra. Det är i alla fall lite bättre. Högarna är fortfarande blöta men det är betydligt mer struktur på dom än tidigare.
Kusen är inte lika rinnig och fisig som tidigare vilket är oerhört skönt, speciellt nu när det varit 15-20 minusgrader ute.

Igårkväll så gav jag första 2,5dl med proviva nyponsoppa, ska bli spännande att se om det är någon skillnad eller om det forsätter bli bättre. *hoppas*

Jag har funderat på det där med morötter......
Flera här säger ju att morötter är lösande, är ni helt säkra? Jag har hört på annat håll, med kaniner, att om dom är lösa så ska man ge morötter för att stabilisera magen. Tex på utställning där det lätt blir lite stressigt och så. Likadant med småbarn och morotspuré som någon mer nämnde. Det låter ju lite konstigt, vore bra att veta hur det är igentligen.

Våran häst kan inte äta morötter ,han blir jätte lös i magen .Även på sommaren då vi inte har problem med hans mage.
Men har aldrig provat ge kokta.

Vad är det för märke på ditt Microbalans ?
Undrar då jag också ger detta,och på våran burk står det maxgiva 2mått/ dag

På min burk tror jag att det står att man ska ge 1-2 mått per dag. Den är vit med röd text på, ganska liten. Pulvret är vitt.
Det stod inget om att man absolut inte får överdosera. Veterinären jag pratade med sa att jag skulle köra dubbel dos i början och sedan dra ner när han hade blivit bättre och det gör jag nu.
Hon rekommenderade också Probimin som de sålde men det är ju lite svårare att få tag i då de bara har öppet under kontorstid.
En sak som var konstig var att de hade flyttat Mikrobalansen till människohyllan. Frågan är om dosen som står på paketet är för människor eller hästar. Eller om det är samma.

Hej på er alla,
min häst är tyvärr sämre igen. :(

Ska ringa veterinären på telefontid ikväll och prata med dem. Det kan inte fortsätta så här. Har absolut ingen aning om varför han blivit sämre igen. :confused: Har inte ändrat på någonting.

Börjar undra om han inte trivs med tillvaron och att det är det som påverkar honom.................

Lopphög skrev:
Avmaska,bandmask!

Vi har avmaskat. Därför är iaf mina två lösa i magen. Dom tål inte avmaskningen. Man ska inte avmaska så där hur som helst. Allra helst inte på vintern. För så "sover" maskarna. Man kan förvärra det om man gör det. Däremot om man tror att det är mask så tar man träckprov först. Och skulle det då vara mask. Så får man bita i det sura äpplet och avmaska och "ta" det då med lös imagen. För bort måste dom ju maskarna.

Senast ändrad:

ankic skrev:
Våran häst kan inte äta morötter ,han blir jätte lös i magen .Även på sommaren då vi inte har problem med hans mage.
Men har aldrig provat ge kokta.

Jag tror inte att kokta morötter ska hjälpa.

Undrar jag om inte jag ska köpa mikrobalans nästa gång. Det verkar ju fungera för era hästar. Blir lite dyrt med fiberplex och mag- tarm balans samtidigt. Hur går det för er?

Det går bra , visst syns det mellan skinkorna att fisit då han legat ,men inte att det runnit på benen ,
Jätte lätt att mocka ,då han inte verkar vandra runt i boxen .
Så det kan ligga ngn sanning i att hästar som på ngt sätt har problem med magen vandrar mer.
I dag när jag red i skogen så bajsade han 2 gånger ,jätte fina högar ( annars så kan dom vara lite lösa ,när man rider ut)

Så jag tror verkligen på Microbalans , även om det är ngt man kommer att få ge livet ut ,så kommer jag att tycka att priset är värt.

Men visst ,så väntar man ändå varje dag att det ska komma ett bakslag .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar