*knapplån*
Sällar mig till skaran hästägare som har häst med matsmältningsproblem.
Hästen är ett sto som står på lösdrift med fri tillgång till hösilage (låg ts, höga proteinvärden men en OK p/mj-kvot).
Har under ett års tid i perioder tappat aptiten vad gäller kraftfodret (och troligen också grovfodret men det är rätt svårt att kolla) och fallit ur i hullet märkbart, även under betessäsongen.
Åkte in till klinik och gastroskoperade - u.a., tog blodprover - u.a., men träckprovet visade låg halt Coli. Har nu i dagarna blivit ordinerad Coli-kur (uppdaterar hur det går framöver).
Hennes avföring är till skillnad från de flesta andra i denna tråd inte särskilt lös, men lämnar emellanåt kladd på benen och svårmockade bollar som faller isär.
Den vet jag pratade med sade att om man haft en obalans i tarmen så kan Coli-bakterierna som ska bryta ner maten konkurreras ut av annan flora på sikt, och av denna anledning minska.
Surfat runt lite och hittat lite annan info som jag funderar på om det kan ha ett samband genom att initiellt skapa detta problem? Antibiotika, mögeltoxiner, stora mängder lättlösligt protein eller stora kraftfodergivor med lättsmälta kolhydrater kan skapa förutsättningar för snabb tillväxt av bakterier i tarmen, således även den "dåliga" floran som konkurrerar ut den bra E.Coli, så pass att den dåliga floran tar över. Har man en gång en obalans kan det bli svårt att återställa balansen.
Eftersom det tar ett tag innan den "bra" tarmfloran börjar växa igen och klarar av att konkurrera ut den "dåliga", bör man då inte ge Coli-Kur under en längre tid tills dessa själva klarar av att föröka sig i tarmen, och inte bara enstaka 3-dagarskurer?
Har under en antibiotikakur i somras gett Krafft Mag-Tarm i förebyggande syfte, men hästen hade då helt normal avföring och matlusten återkom efter avslutad behandling. Någon tid efteråt började hon tappa lusten att äta upp allt sitt kraftfoder, gav då Equion som fick positiv effekt och hästen gick upp i hull och återfick matlusten. Sen efter jul var det samma visa igen - inga förändringar i varken kraftfodergivan eller grovfodret och hon stod fortfarande på Equion. Efter att vi varit på kliniken, utan åtgärd, börjar hästen givetvis att äta rätt normalt igen.
Nyfiken på vad AnnaKarinA får ut av förnyat veterinärbesök, då vi har samma diagnos och liknande besvär. Om ingen förändring i hullet sker blir det återbesök på klinik inom en månad för vidare utredning.
För hästens eget välbefinnande och tidigare sjukdomshistoria väljer jag även fortsättningsvis att ha henne uppstallad på lösdriften med fri tillgång till hösilage tills symtomen avklingar eller situationen blir ohållbar.
Håller tummarna för er andra och hoppas att era bajsfontäner tillfrisknar snarast.
//caballus