Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

vad får hon för slags hö och foder? har hon precis fått ändringar i foderstaten, får hon mycket betfor eller kli eller kanske linfrön eller olja?
en häst på stallet har precis fått byta från hösilage till hö och hon har blivit jättemycket bättre i magen. hon får ingen betfor heller p.g.a hennes känsliga mage.

molle skrev:
Men hur mycket ger du dom /mål? Min har jag gått jätte lungt tillväga på hon är inte uppe på 1kg ännu och då har hon snart ätit detta i 14dagar. Ska eventuellt komplittera dynavenan sedan men foderrådgivaren jag pratade med sa att vi skulle ta det lite lungt med det. Hon äter nu bara hö och dynavena inget annat./molle

Självklart har jag gått lungt tillväga. Dom tålde ju lite grand innan avmaskningen. Men nu är dom ju dåliga så då får dom inget alls. Jag var uppe i 3 dl morgon och 3 dl kväll. Tog det succesivt.

Efter flera dagar med fin rumpa och fina ben så kom "bakslaget"
Fick tvätta med svamp ( rumpan) då jag tog in idag.
Har mina funderingar vad som kan orsaka detta.
Den nya haggrannen fick in en höbal i sin hage ( igår) , och ska gå på fritillgång .
Kan det vara så att han börjat stressa nu ,jag menar självklart så vill han ju också ha mat -och är man ett matvrak så måste det vara hemskt att gå och se ngn äta hela dagen.

*knapplån*

Sällar mig till skaran hästägare som har häst med matsmältningsproblem.

Hästen är ett sto som står på lösdrift med fri tillgång till hösilage (låg ts, höga proteinvärden men en OK p/mj-kvot).
Har under ett års tid i perioder tappat aptiten vad gäller kraftfodret (och troligen också grovfodret men det är rätt svårt att kolla) och fallit ur i hullet märkbart, även under betessäsongen.

Åkte in till klinik och gastroskoperade - u.a., tog blodprover - u.a., men träckprovet visade låg halt Coli. Har nu i dagarna blivit ordinerad Coli-kur (uppdaterar hur det går framöver).
Hennes avföring är till skillnad från de flesta andra i denna tråd inte särskilt lös, men lämnar emellanåt kladd på benen och svårmockade bollar som faller isär.

Den vet jag pratade med sade att om man haft en obalans i tarmen så kan Coli-bakterierna som ska bryta ner maten konkurreras ut av annan flora på sikt, och av denna anledning minska.

Surfat runt lite och hittat lite annan info som jag funderar på om det kan ha ett samband genom att initiellt skapa detta problem? Antibiotika, mögeltoxiner, stora mängder lättlösligt protein eller stora kraftfodergivor med lättsmälta kolhydrater kan skapa förutsättningar för snabb tillväxt av bakterier i tarmen, således även den "dåliga" floran som konkurrerar ut den bra E.Coli, så pass att den dåliga floran tar över. Har man en gång en obalans kan det bli svårt att återställa balansen.

Eftersom det tar ett tag innan den "bra" tarmfloran börjar växa igen och klarar av att konkurrera ut den "dåliga", bör man då inte ge Coli-Kur under en längre tid tills dessa själva klarar av att föröka sig i tarmen, och inte bara enstaka 3-dagarskurer?

Har under en antibiotikakur i somras gett Krafft Mag-Tarm i förebyggande syfte, men hästen hade då helt normal avföring och matlusten återkom efter avslutad behandling. Någon tid efteråt började hon tappa lusten att äta upp allt sitt kraftfoder, gav då Equion som fick positiv effekt och hästen gick upp i hull och återfick matlusten. Sen efter jul var det samma visa igen - inga förändringar i varken kraftfodergivan eller grovfodret och hon stod fortfarande på Equion. Efter att vi varit på kliniken, utan åtgärd, börjar hästen givetvis att äta rätt normalt igen. :confused:

Nyfiken på vad AnnaKarinA får ut av förnyat veterinärbesök, då vi har samma diagnos och liknande besvär. Om ingen förändring i hullet sker blir det återbesök på klinik inom en månad för vidare utredning.

För hästens eget välbefinnande och tidigare sjukdomshistoria väljer jag även fortsättningsvis att ha henne uppstallad på lösdriften med fri tillgång till hösilage tills symtomen avklingar eller situationen blir ohållbar.

Håller tummarna för er andra och hoppas att era bajsfontäner tillfrisknar snarast.

//caballus

Jag hade ett gotlands russ tidigare och han bajsade alltid "koblajor" trodde det va betfor, blev lite bättre en tid, sen fick jag tipset att avmaska med DUBBEL dos banmint med 2 veckors intervaller 3gånger och han vart bra, sedan gjorde jag det 1 gång om året och det fungerade:bump: :banana:

Saigon,
min veterinär rekommenderade nyligen fil, 1 liter om dagen i 14 dagar till min häst. Men han poängterade att det var vikigt att den innehöll levande kultur. Jag har testat proviva innan och det fungerade inte.

Innehåller all youghurt och fil levande kultur?????
Den enda produkten i hyllan i affären som det faktiskt stod på paketen att den innehöll levande kultur var Verum hälsofil.

Något tips på hur man får pållen att äta det????? Min stack ner nosen i krubban, fnös och tittade på mig med stort förakt ;) . Hur kan jag bara servera honom detta????
Då hade jag ändå bara hällt i 1 dl i maten...................

*kl*

Hur går det för er ni som ger era hästar LactiPlus?

Fungerade det bra för er?

Vill följa upp hur mitt tips fungerar för olika hästar, så jag vet hur bra det fungerar... För mig fungerar det bra! Men det är ju bara en häst.

ankic skrev:
Efter flera dagar med fin rumpa och fina ben så kom "bakslaget"
Fick tvätta med svamp ( rumpan) då jag tog in idag.
Har mina funderingar vad som kan orsaka detta.
Den nya haggrannen fick in en höbal i sin hage ( igår) , och ska gå på fritillgång .
Kan det vara så att han börjat stressa nu ,jag menar självklart så vill han ju också ha mat -och är man ett matvrak så måste det vara hemskt att gå och se ngn äta hela dagen.

Jag tror också att stress kan göra att dom blir lösare i magen. Vi har tex vildsvin här och hästarna kan bli rädda. I dag var min fjording lite lös så jag fick ta svampen fast jag inte gjort något i fodret. Allt precis som för en vecka sedan. Fast det blev ju lite varmare i ca 2 dagar. Nu är det ju -13 grader hux flux.
Men jag har kontaktat hippok9 dom säljer örter och MSM bl a.
Hon sa samma som en annan skrev att fordret inte får vara så höga värden i. Hon frågade vad mitt hö låg på. Sa sedan att det inte ska vara något problem. Har ju 7 mj och 42 smrp. Har haft ung samma i flera år men jag gav dom hösilage förra vintern.
Hon sa även att dom skulle få tillgång till ljummet vatten flera ggr per dag. Vilket mina har fått. Dom fick det inte förra vintern. Så det mesta är ok enl henne.
Hon sa att jag skulle köpa örter till mina hästar vilket jag nu har beställt. Det blir dyrt men måste ju pröva. Det heter Pjurofive som kostar 368 kr för 1 kg som man ska ge 30g per dag i ca 2 mån. Samtidigt ska man ge Restor som kostar 375 kr för 1kg. Detta är tydligen som bakterier som dom behöver ifall om dom har som liknande magsår. Ev skulle jag ge foderkalk 1 msk per dag också. Jag skulle alltså behöva 4 kg av det första. Men köpte 3 kg till att börja med. Med frakt och allt kostar det 1629 kr. Men vad ska man göra när man vill pröva allt.
Anisfrön är avmaskande. Hon gav mig några örter som ska vara avmaskande till hästar. Måste ju pröva. :)

Jag har gett min häst Lactiplus i 14 dagar men märkte ingen förbättring. Jag gav 2 kapslar 2 ggr per dag. Kanske jag gav för låg dos eller så fungerade det helt enkelt inte på min häst.

Nu har jag bestämt mig för att till punkt och pricka följa det min veterinär sa vid senaste samtalet och se hur det utvecklar sig. Måste få ordning på det här!

caballus skrev:
*knapplån*

Sällar mig till skaran hästägare som har häst med matsmältningsproblem.

Hästen är ett sto som står på lösdrift med fri tillgång till hösilage (låg ts, höga proteinvärden men en OK p/mj-kvot).
Har under ett års tid i perioder tappat aptiten vad gäller kraftfodret (och troligen också grovfodret men det är rätt svårt att kolla) och fallit ur i hullet märkbart, även under betessäsongen.

Åkte in till klinik och gastroskoperade - u.a., tog blodprover - u.a., men träckprovet visade låg halt Coli. Har nu i dagarna blivit ordinerad Coli-kur (uppdaterar hur det går framöver).
Hennes avföring är till skillnad från de flesta andra i denna tråd inte särskilt lös, men lämnar emellanåt kladd på benen och svårmockade bollar som faller isär.

Den vet jag pratade med sade att om man haft en obalans i tarmen så kan Coli-bakterierna som ska bryta ner maten konkurreras ut av annan flora på sikt, och av denna anledning minska.

Surfat runt lite och hittat lite annan info som jag funderar på om det kan ha ett samband genom att initiellt skapa detta problem? Antibiotika, mögeltoxiner, stora mängder lättlösligt protein eller stora kraftfodergivor med lättsmälta kolhydrater kan skapa förutsättningar för snabb tillväxt av bakterier i tarmen, således även den "dåliga" floran som konkurrerar ut den bra E.Coli, så pass att den dåliga floran tar över. Har man en gång en obalans kan det bli svårt att återställa balansen.

Eftersom det tar ett tag innan den "bra" tarmfloran börjar växa igen och klarar av att konkurrera ut den "dåliga", bör man då inte ge Coli-Kur under en längre tid tills dessa själva klarar av att föröka sig i tarmen, och inte bara enstaka 3-dagarskurer?

Har under en antibiotikakur i somras gett Krafft Mag-Tarm i förebyggande syfte, men hästen hade då helt normal avföring och matlusten återkom efter avslutad behandling. Någon tid efteråt började hon tappa lusten att äta upp allt sitt kraftfoder, gav då Equion som fick positiv effekt och hästen gick upp i hull och återfick matlusten. Sen efter jul var det samma visa igen - inga förändringar i varken kraftfodergivan eller grovfodret och hon stod fortfarande på Equion. Efter att vi varit på kliniken, utan åtgärd, börjar hästen givetvis att äta rätt normalt igen. :confused:

Nyfiken på vad AnnaKarinA får ut av förnyat veterinärbesök, då vi har samma diagnos och liknande besvär. Om ingen förändring i hullet sker blir det återbesök på klinik inom en månad för vidare utredning.

För hästens eget välbefinnande och tidigare sjukdomshistoria väljer jag även fortsättningsvis att ha henne uppstallad på lösdriften med fri tillgång till hösilage tills symtomen avklingar eller situationen blir ohållbar.

Håller tummarna för er andra och hoppas att era bajsfontäner tillfrisknar snarast.

//caballus

Tack för din berättelse. Allt är intressant ang alla hästar som är lösa i magen.
Konstigt att en del smalnar av. Mina två hästar som jag har är def inte smala konstigt nog. Har ju iofs en fjording som inte behöver mycket men får just nu 8,5-9 kg hö per dag och halm att äta.
Unghästen däremot får ju eg för lite han är halvblod på snart 3 år. Men han äter ung 15-17 kg hö per dag.
Men undrar om inte veterinären sa till dig att ta bort ditt hösilage. Det är ju oftast boven i dramat?
Jag gav ju colicure till mina två hästar. Dom var bra i 9 dagar resp 14 dagar. Så det skulle bli väldigt dyrt för mig om dom skulle behöva äta det någon längre tid.
Kanske att mina hästar inte har avsaknad av just coli eftersom mina inte går ner i vikt?

AnnikaH skrev:
Jag har gett min häst Lactiplus i 14 dagar men märkte ingen förbättring. Jag gav 2 kapslar 2 ggr per dag. Kanske jag gav för låg dos eller så fungerade det helt enkelt inte på min häst.

Nu har jag bestämt mig för att till punkt och pricka följa det min veterinär sa vid senaste samtalet och se hur det utvecklar sig. Måste få ordning på det här!

Vad sa veterinären att du skulle göra?

AnnikaH skrev:
Saigon,
min veterinär rekommenderade nyligen fil, 1 liter om dagen i 14 dagar till min häst. Men han poängterade att det var vikigt att den innehöll levande kultur. Jag har testat proviva innan och det fungerade inte.

Den enda produkten i hyllan i affären som det faktiskt stod på paketen att den innehöll levande kultur var Verum hälsofil.

Något tips på hur man får pållen att äta det????? Min stack ner nosen i krubban, fnös och tittade på mig med stort förakt ;) . Hur kan jag bara servera honom detta????

Inressant detta med yoghurten och filen. Ingen som vet om naturell yoghurt eller a-fil innehåller levande bakteriekultur?

Eftersom hästen är i gott hull och verkar pigg i övrigt tyckte inte veterinären att det var läge att sätta in de allra värsta resurserna direkt utan testa med vanliga och bra saker först.

Alltså ska jag nder 2 veckor ge pållen 2 ggr per dag:

0.5 liter fil
6-8 msk loppfrön
200-300 gr betfor
3 dl kornkross
Hö och halm

Jag behöver inte ge något extra hö eller halm utan fortsätta som jag gjort tidigare.

Jag var tveksam till det här med betfor men han menar på att det i kombination med fil är bra för magen och att betfor är bra för hästens mage rent allmänt. Det är också viktigt att filen innehåller levande kultur (jag var fullständigt förvirrad i affären och yrade omkring bland mejerihyllorna och alla olika sorters fil :smirk: )

Ärligt talat så tror jag inte att pållen kommer att blir bättre, men eftersom veterinären vill att jag återkommer om 2 veckor så vill jag gärna följa de råd jag fått.
Mitt största problem är att få i pållen så mycket fil!!! Han rynkar verkligen på mulen när man serverar maten nu :crazy:

Kommer just hem från ICA. Hittade Icas eget fil med bakteriekultur ( har aldrig sett detta fil tidigare)
Innehåller Lactobacillus Acidophilus, Bifidobacterium Lactis och Lactobacillus Casei.
Vilka som ska vara bra åt tarmen .
Någon som sett detta fil tidigare ?

AnnikaH skrev:
Saigon,

Jag vet faktiskt inte om alla sorter innehåller levande kultur... Rent spontant så tror jag ju det. För hur skulle det annars bli fil? När man gör själv har man ju i levande kultur för att mjölken ska surna på rätt sätt. Men jag har inte tänkt på det innan. De har kanske ngn metod så att de inte behöver ha i levande... Men kolla innehållsförteckningen på verum filen och jämför med de andra så blir du nog klok på hur det förhåller sig. Jag ska kolla nästa gång jag är i affären...

Blanda i knäckebröd och lite frukt. Du kan även prova att blanda i en skvätt äppeljuice-koncentrat.

Men även om han protesterar nu ibörjan så äter han det nog så småningom...

*Knapplån*
På lördag är det 2 veckor sedan jag köpte Microbalans och min häst har varit torr och fin i rumpan i en vecka nu. Jag tycker verkligen att ni ska testa detta istället för att behöva hålla på och slabba med massa fil som hästarna inte tycker om. Det innehåller också en massa lactobaciller och enligt paketet ska det ha miljarder bakterier
.
Jag började med att ge 4 mått per dag och efter ca en vecka drog jag ner till 2. Nu ska jag köra på 2 mått ett litet tag till för att se att det inte blir sämre men nästa vecka sänker jag till 1 mått.

Jag hoppas och tror verkligen att vi har hittat vår grej och jag slipper svampa rumpa igen.

Det var någon mer som körde Mikrobalans, hur har det gått för dig?

Senast ändrad:

Våran har också varit fin flera dagar ( microbalans) men i går var det ett litet bakslag - men tror att det berodde på att haggrannen fått in en höbal i sin hage ,och att han stressat upp sig .
Nu var det inte så mycket som runnit men jag fick tvätta av skinkorna med svamp.
I dag hade han tagit sig in i hennes hage och blivit bjuden på mat . så får se hur det blir nu .Det värsta är att det är hösilage.

Så nu har jag fattat beslut att han ska få gå till sina gamla kompisar i den stora skogshagen . Det är bättre än att han ska stressa då grannen äter hela dagen .

Ska bara prata med de andra ägarna så ngn är med ,då han inte varit inne där på 4 månader .

Det är nog inget problem med hösilaget, bara det är av bra kvalitet. Min äter hösilage och det går bra, vårt är väldigt torrt iofs. Han mår nog mkt bättre av att du tar bort stressmomentet att han inte kan vara tillsammans med sina kompisar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar