Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

AnnikaH skrev:
Men min veterinär rekommenderade ju lite betfor till min häst!?

Han sa att betfor är ett bra inslag i många foderstater, det är en bra energikälla och kompletterar den stärkelserika spannmålen. Det har också hög andel fibrer vilket är positivt för fodersmältningen. Om man ger för mycket kan det dock leda till lös avföring så det gäller väl att hålla en lagom nivå. Han kan ju inte vara helt ute och cykla heller........? Eller vad tror ni? :confused:

Det kanske beror på vilken sorts diarré hästen har. Mina blev iaf lösare av betfor och morötter. Vi har ju skrivit det hela tiden ingen betfor inga morötter. ;)

Docka-93 skrev:
Nej, klart han inte är.....betfor är bra för betfor gynnar microberna och det är fibermassa med stor mängd bundet vatten.

Det är säkert bra för en häst som är normal i magen.

Och då gav jag bara 1 dl när min vet sa att jag skulle ta bort all mat utom höet. Varför skulle jag då ta bort betforen om det är så bra? Nej, jag tror inte att det är så gynnsamt för en hästmage som redan är dålig. Men det är ju vad jag har sett på mina hästar. Det kan ju vara tvärtom för någon annan häst.

Stimulex tillverkas av Kvarnbyfoder tel.f. 046-253070 man kan ringa dit och få närmsta försäljningsställe eller som dom gjorde med mig kom hem med det.

Troll skrev:
Stimulex tillverkas av Kvarnbyfoder tel.f. 046-253070 man kan ringa dit och få närmsta försäljningsställe eller som dom gjorde med mig kom hem med det.

Sökte på ordet stimulex. Hittade bara en notis om detta som dom gav till en sjuk ko. Varför finns det ingen reklam eller något om det på internet? Vet du det?

Det verkar finnas många olika produkter som kan vara bra ,men känner själv att jag inte tänker prova något nytt .
Eftersom det fungerar bra med Microbalansen + att vi nu gett filet som jag skrev om tidigare ( ICAs )
Första målet är att försöka minska på Microbalansen .
Att det sedan är dagar som man måste tvätta lite med svamp ,det tar jag .
Men jag känner att jag inte kan hålla på med några fler produkter ( är lite rädd att man förstör magen på honom helt)

I går hade han tagit sig in till grannen igen , for dit vid lunch , så jag vet inte hur länge han hade varit där och ätit .( hösilage)
Det tog 1 timme innan jag lyckades fånga honom .
Att plumsa i djupsnö efter en häst som bara sticker då man är ca 1 meter ifrån ( fy f*n)

Var ut till stallet på kvällen , tro det eller ej ,men högarna i boxen var fina och inget rinn bakom rumpan .
Får se hur det är i dag , ska åka dit på ett tag och kolla om han är kvar i sin hage eller om det blir till att plumsa ( har ej släppt ut själv på morgonen )

AnnikaH skrev:
Men min veterinär rekommenderade ju lite betfor till min häst!?

Han sa att betfor är ett bra inslag i många foderstater, det är en bra energikälla och kompletterar den stärkelserika spannmålen. Det har också hög andel fibrer vilket är positivt för fodersmältningen. Om man ger för mycket kan det dock leda till lös avföring så det gäller väl att hålla en lagom nivå. Han kan ju inte vara helt ute och cykla heller........? Eller vad tror ni? :confused:

Nä, det verkar ha blivit lite förvirrat ang. betfor och socker... Det är precis som din vet. säger positivt för magen med betfor. MEN det handlar då, precis som du säger, om en liten mängd! Ca 1-2dl. Då får man den goda effekten utav betforen vilket även kan ges till en häst med dålig mage. Men större mängd än så ska inte ges till hästar med dålig mage eftersom sockret då ger motsatt effekt och ger ännu lösare mage. Och då misster man det som är bra med betforen. För en liten mängd är bra för att hålla magen igång men större mängder, som ju ges om betforen ingår i foderstaten, ska inte ges till diarréhästar eller fånghästar. Om man behöver hålla igång magen på dessa och de inte tål betforen (om de reagerar på den) så kan man ge 1-2 morötter istället eftersom de har samma gynsamma effekt på magen som betfor har. Men man kan inte ge några större mängder till en häst med dålig mage för då blir resultatet, precis som med betforen, motsatt till vad man egentligen vill ha.

gejsa skrev:
Jo, men vad jag har hört så kan man inte ge något med socker. Det är ju därför man inte ska ge morötter, betfor eller så. Honung är bara en matsked fast det blir ju mer en tesked. Sedan är det tydligen något som är bra med honung iaf..

Det handlar ju om mängder... Och att man rekomm. lite honung är ju av samma anledning som att rek. lite betfor.

gejsa skrev:
Därför trodde jag inte heller att proviva skulle göra någon skillnad. Eftersom det är sötat. Men det var ju dom där bakterierna man var ute efter då. Det är ju mindre bakterier som är bra i fil och yoghurt.

Självklart är det bakterierna man är ute efter i Proviva! Men hade den lilla sockermängden haft ngn betydelse i neg. mening så hade man ju aldrig kunnat ge Proviva med positivt resultat till fånghästar.

Och det är inte öht samma bakterier i fil el. yoghurt som i proviva.

Uppdatering:
Trots att han varit in till grannen och ätit hösilage x antal tim.Så är han helt torr.
Hur kan han tåla hösilage nu ???????????????????????????
Eller är det Microbalansen eller ICAs fil som är super?

Uppdatering.
Bakslag... faan.
Min häst har ätit Mikrobalans i 15 dagar igår.
Första veckan gav jag 4 mått per dag sedan sänkte jag till 2 mått. Han har varit jättetorr och fin men nu har han varit rinnig i 3 dagar, jag har höjt dosen till 4 mått igen så får vi se vad som händer. Jag är så himla besviken.

Ankic hur mkt ger du din häst?
Är det någon som testat Probimin? Min vet rekommenderade det men det gick bara att köpa genom dem.

Jag ger 1 mått i morgon +kväll.
Av ICAs fil har vi gett ca 1/2 liter / dag i 4 dagar nu , kan fortfarande inte fattta att inte magen rasade av allt hösilage . I vanliga fall har man ju märkt på magen om han ätit 2kg ( när ngn har gett fel påse vid lunch fodring )

Men han är snustorr ,inte minsta blött eller lösa högar i boxen.
Så jag skulle rek. er att prova detta fil , det innehåller kanske de rätta bakterierna som magen saknar nu när det ej finns bete.

1 liter kostar ca 14kr

Jag har varit borta ett tag och vet inte om det nämts tidigare i tråden. Min häst blev väldigt rinnig ett tag och jag kollade i alla hästböcker jag kunde finna om tips vid diareé. Jag såg ett tips om att prova svart te, har gett det i fyra dagar nu och magen har blivit lite stabilare. det är ungefär hälften hälften med fina högar och lite sämre högar i boxen nu. Igår när jag red bajsade hon hårt bajs utan att det rann varken innan eller efter! Blev jättelycklig:rofl: tänkte att jag kunde fortsätta med te inaan veterinär kommer.

kanske nån som kan prova?:banana:

MalinW skrev:
Jag har varit borta ett tag och vet inte om det nämts tidigare i tråden. Min häst blev väldigt rinnig ett tag och jag kollade i alla hästböcker jag kunde finna om tips vid diareé. Jag såg ett tips om att prova svart te, har gett det i fyra dagar nu och magen har blivit lite stabilare. det är ungefär hälften hälften med fina högar och lite sämre högar i boxen nu. Igår när jag red bajsade hon hårt bajs utan att det rann varken innan eller efter! Blev jättelycklig:rofl: tänkte att jag kunde fortsätta med te inaan veterinär kommer.

kanske nån som kan prova?:banana:
Spännande! Hittar de inget på Ultuna på min dam så ska jag garanterat prova! :)

Vill bara berätta att min pålle har varit torr och fin i rumpan nu i 4 dagar! Högarna är nästan helt bra också. Mycket lättare att mocka eftersom det heller inte är så blött där högarna legat :rofl: :D

Har till slut lyckats få honom att äta filen, köpte med vaniljsmak och det verkar han gilla, slickar krubban nu :d Verum Hälsofil, kostar ca 15 kr för en liter på Coop.

Han har fått 5 dl fil per dag i 1 vecka nu, ska fortsätta en vecka till på samma sätt och sedan kontakta veterinären som vi kom överens om. Ska förmodligen inte sluta tvärt med filen utan ge mindre och mindre några veckor innan jag slutar helt.

Han får loppfrön också, 10 msk per dag, kan det vara så att han kanske haft grus i tarmarna också som nu är på väg att rensas ut? Tänker på mineralerna jag gett tidigare, Hip***MineralVitlök, de är ju precis som grus. Har hört att den typen av mineraler kan lägga sig i tarmarna precis som jord, sand och annat de pillar i sig.

Jag är i allafall jättelycklig över att han är bättre, bara att hoppas att det håller i sig :banana:

Mina har varit lite rinniga olika dagar. Men dutta med svampen för att får bort det värsta då och då. Har gått ner till halva dosen mag-tarm balans. Alltså bara ett mått och hälften av fiberplex. Nu är det slut i morgon. Har även gett 1 dl yoghurt naturell som jag köpte på Lidl för ca 9 kr/L. + 1 tsk rinnande honung i. Det verkar gå rätt så bra. Ska fortsätta att ge yoghurten i över en vecka till. Mina örter har inte kommit än. Troligtvis kommer dom i morgon. Så fr o m i morgon kväll får dom av det i stället. Vi får se hur det kommer att gå. Vill inte ge mer mag- tarm balans eftersom dom har fått det i över en månad varje dag nu. Det är ju inte ett sådant medel som man ska ge för länge vad jag har hört. Kan kanske skada mer än att göra nytta till sist. Magen blir beroende av detta.

Min häst är torr i rumpan igen efter ett tre dagars bakslag och höjd dos av mikrobalans till 4 mått per dag (dubbel dos). Jag kommer ligga kvar på den dosen ett bra tag nu innan jag sänker igen.
Inte speciellt ekonomiskt men vad gör man inte för att pållen ska må bra. Nu är snart Mikrobalans-burken slut. Den räcker veckan ut och då har jag hållt på i 3 veckor. Det betyder att detta kostar mig 15,50 per dag. Det kanske är billigare att ge filmjölk i alla fall.:smirk:

Jag blir lite kluven nu. Har gett knappt ett mått mag- tarm balans i flera dagar nu och sedan i förrgår minskade jag ner fiberplexen. Behövde ändå inte tvätta dom i dag. Undrar om inte fiberplexen börjar fungera på hästarna. Eller är det yoghurten? Jag ger ju bara 1 dl per dag per häst. Vad tror ni. I dag kommer ju örterna. Kanske att jag ska skicka tillbaka dom i stället. Kostar ju iaf över 1600 kr för 2 månader med frakten.

gejsa skrev:
Jag blir lite kluven nu. Har gett knappt ett mått mag- tarm balans i flera dagar nu och sedan i förrgår minskade jag ner fiberplexen. Behövde ändå inte tvätta dom i dag. Undrar om inte fiberplexen börjar fungera på hästarna. Eller är det yoghurten? Jag ger ju bara 1 dl per dag per häst. Vad tror ni. I dag kommer ju örterna. Kanske att jag ska skicka tillbaka dom i stället. Kostar ju iaf över 1600 kr för 2 månader med frakten.
Nackdelen när man provar flera saker på en gång... EN sak åt gången och ha tålamod! ;)

Det är omöjligt att svara på vad det är som hjälper. Tycker absolut inte att du ska prova med några örter under våren, men det är min åsikt! Om jag skulle vara du skulle jag se till att magtarmen försvinner ur foderstaten LÅNGSAMT, men behålla övriga ingredienser. Låta det gå x antal veckor och ha is i magen. Sen ta bort nästa, tex fiberplexen och låta det gå ytterligaren x antal veckor. Är hästarna fortfarande bra så prova långsamt att ta bort yoghurten och vänta och se. Det är bara vad min magkänsla säger.

//Alice

Jag har ju problem med min också men det har ju blivit bättre. Men det tar ju ungefär 1-2 veckor innan magen stabiliseras efter man har börjat med något nytt preparat. Så jag tror som dig att man får ta det lungt och se hur det utvecklas, inte ta bort eller tillsätta något för snabbt. Det är min erfarenhet av detta hon äter ju dynavena nu och det har börjat stabiliserat sig. Inte lika lösa högar eller vattenkaskader vid varje tillfälle kommer lite då och då. Vissa dagar är hon helt torr med bra högar andra kommer det vattenkaskader med "fisarna". Så man får ta det lite lungt.:)
/molle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar